تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن چون خشمگين شود، خشمش او را از حق بيرون نبرد و چون خشنود شود، خشنوديش او را به ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814253036




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقاشيخط، سردرگم در ميان كپي‌كاري


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: نقاشيخط، سردرگم در ميان كپي‌كاري


در نشست خط نقاشي مطرح شد:

به گزارش همشهري آنلاين، نشست نقد و بررسي خط نقاشي با حضور نصرالله افجه‌اي، جليل رسولي، پرويز براتي و جمعي از هنرمندان و دانشجويان عصر روز جمعه 22 آذرماه در گالري ايده برگزار شد.

نقاشيخط مبدا و پايه‌گذار مشخصي ندارد

جليل رسولي در اين نشست، در اين باره توضيح داد: سابقه امروزين نقاشيخط در ايران به 50 سال مي‌رسد.

اما اگر هنر خوشنويسي را بررسي كنيم در مي‌يابيم كه بيش از 5 قرن است كه در عرصه خوشنويسي و ساخت مُهر، مي‌شود گرايش به هنر خط نقاشي را ديد كه نمونه‌هاي بسياري از «مرغ بسم‌الله»‌ها مي‌توانند گاهي بر اين مدعا باشند.

او با طرح اين مسئله كه نمي‌توان براي نقاشيخط مبدا و پايه‌گذار مشخصي در نظر گرفت توضيح داد: نقاشيخط با سه گرايش همراه است كه در گروه اول خوشنويساني قرار دارند كه علاقه به نظم و نظام خوشنويسي دارند و به اين هنر نيز وفادار مانده‌اند.

در دومين گروه هنرمنداني قرار دارند كه به فرم و تركيب‌بندي خطوط مي‌پردازند و سومين گروه نيز هنرمنداني هستند كه برداشت نقاشانه‌اي دارند و از حروف براي اين نگاه، تركيب‌بندي و كمپوزيسيون استفاده مي‌كنند.

نقاشيخط با مقاومت خوشنويسان روبرو بود

در ادامه نصرالله افجه اي نيز گفت: نقاشي خط در ميان مقاومت خوشنويسان شكل گرفت و استاد كاوه از بزرگان خوشنويسي درباره نقاشيخط معتقد بود كه اگر نقاش هستي به كار نقاشي مشغول باش و اگر خوشنويس خط بنويسيد.

بر همين اساس نقاشيخط را ابتذال مي‌دانستند؛ اما فعاليت نسل اول با توجه به مقاومت‌هايي كه صورت مي‌گرفت باعث شد جرياني در هنر مدرنيستي شكل بگيرد كه تاكنون نيز ادامه دارد.

اين هنرمند با انتقاد به روند رو به رشد نقاشيخط گفت: با وجود 50 سال از گذشت اين هنر روند رو به رشد آن را در مواردي شاهد بوديم و البته توفيقاتي كه نقاشيخط با آن روبرو شد باعث گشت كه گرايش بسياري از خوشنويسان را به اين هنر شاهد باشيم.

اگرچه اين گرايش‌ها خيلي با مطالعه صورت نگرفت و شاهد هستيم كه امروز مطرح مي شود كه در هنر نقاشيخط نسل چهارمي نيز پديد آمده كه من اعتقادي به اين امر ندارم.

نقاشيخط در بازار كپي كاري

نصرالله افجه‌اي وضعيت نابسامان خوشنويسي را يكي از دلايل تشدد در زمينه نقاشيخط دانست و عنوان كرد: امروز با برخورد دوگانه‌اي كه در زمينه خوشنويسي پيش آمده و ما با انجمن خوشنويسان دوگانه روبرو هستيم كه هر كدام مدعي هستند و از طرف ديگر خوشنويسي نيز هنري است كه امروز بازار كار ندارد؛ بسياري از خوشنويسان به سمت نقاشيخط گرايش پيدا كرده‌اند و همين مسئله به مشكلات دامن زده است.

زيرا بسياري از اين خوشنويسان رنگ را نمي‌شناسند و ناقص وارد اين عرصه مي‌شوند و به مشكلات نيز دامن مي‌زنند.

در اين زمينه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز نمي‌تواند كاري كند. ما گالري‌ها و فارغ‌التحصيلان بسياري در تهران داريم كه بدون دانش كافي دست به برپايي نمايشگاه مي‌زنند و هدفي نيز جز كسب درآمد ندارند و اين مسائل باعث مي‌شود كه هنر نقاشيخط به بيراهه رود.

كپي كاري در زمينه نقاشيخط رايج است

افجه‌اي يكي ديگر از مشكلات نقاشيخط را كپي كاري عنوان كرد و گفت: ما در ايران قانون كپي‌رايت نداريم و همين مسئله به معضلي بزرگ براي نقاشيخط بدل شده است و بازار كپي‌كاري بسيار رواج دارد و حتي باعث شده كه در ماركت‌هاي هنري هم برخي از اين آثار راه پيدا كنند.

اين هنرمند با اشاره به اينكه مانعي براي ورود هنرمندان به اين عرصه وجود ندارد، گفت: نقاشيخط بر اساس شناخت هنري از مباني هنر تا خوشنويسي شكل گرفته و هر آنكه با شناخت وارد اين جريان شود، مي‌تواند در اين عرصه فعال باشد. به زعم من نقاشي و خط، هنرهايي هستند كه در وجود انسان بايد از كودكي نهفته باشند و اين ضمير باعث شود كه انسان به سمت هنر گرايش پيدا كند.

او با توصيه به جوانان گفت: امروز هنرمندان جوان مي‌خواهند كه يك شبه ره صد ساله را طي كنند و در كار خود عجله به خرج مي‌دهند. در حالي كه اگر شناخت هنري خود را بالا ببرند؛ با ممارست و كار مي‌توانند بهتر به نتيجه برسند.

پيلارام و مناقشات هنري پيرامون اين هنرمند

افجه‌اي و رسولي در پايان با اعلام اينكه حاضر هستند به هنرمندان جوان و هنرجويان در زمينه درك درست از نقاشيخط راهنمايي دهند به سوالات حاضرين در مورد شيوه‌كاري، تفكر آنها نسبت به خريد و فروش آثار نقاشيخط و اقبال اين هنر در حراج‌هاي بين المللي پاسخ دادند.

اما آخرين سوال اين برنامه توسط عباس مشهدي‌زاده از هنرمندان باسابقه مطرح شد كه در مورد نقش و تاثير فرامرز پيلارام و خسرو زعيمي در عرصه هنر نقاشيخط بود.

اين هنرمند پيل آرام و زعيمي را از هنرمندان و حاميان جدي نقاشيخط دانست و هنر نقاشيخط را هنري نيم قرني عنوان كرد كه خاستگاه آن در جريان هنر مدرنيستي قرار دارد و نمي‌توان سابقه‌اي براي گذشته آن مطرح كرد.

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن