تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذير...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803248049




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آسوشيتدپرس و واشنگتن پست: رابرت لوينسون براي سيا كار مي‌كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: آسوشيتدپرس و واشنگتن پست: رابرت لوينسون براي سيا كار مي‌كرد
آسوشيتدپرس و واشنگتن پست گزارش دادند كه يك مأمور سابق اف.بي.آي كه به ادعاي واشنگتن در ايران گم شده است در آنجا براي آژانس اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) كار مي‌كرد و برخلاف آنچه مقامات آمريكايي مدعي شده بودند به كار شخصي مشغول نبود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، وزارت امور خارجه آمريكا و خانواده رابرت لوينسون، مأمور سابق اف.بي.آي از مدت‌ها پيش انكار كرده بودند كه وي هنگامي كه به ادعاي واشنگتن در سفر به ايران در سال 2007 ناپديد شده، براي دولت آمريكا كار مي‌كرد.

به گزارش شبكه خبري سي.ان.ان، اين در حالي است كه خبرگزاري آسوشيتدپرس و روزنامه واشنگتن پست روز پنجشنبه گزارش دادند كه لوينسون از طرف سيا مأموريت داشت كه اطلاعات به دست آورد.

يك منبع آگاه در گفت‌وگو با سي.ان.ان گفت كه مداركي وجود دارد حاكي از اينكه لوينسون به طور مخفيانه براي سيا كار مي‌كرد و در همان حال مسئول فعاليت به عنوان يك كارگاه خصوصي بود.

خبرگزاري آسوشيتدپرس اعلام كرد كه اين خبر حساس را پس از چند بار وقفه سرانجام منتشر كرده است.

اين خبرگزاري در گزارشش نوشت: آسوشيتدپرس اولين بار ارتباط لوينسون با سيا را در سال 2010 تاييد كرد و به ارائه گزارش براي فاش كردن جزئيات بيشتر ادامه داد. اين خبرگزاري سه بار موافقت كرد كه انتشار اين خبر را به تأخير بيندازد، زيرا دولت آمريكا اعلام كرد كه در حال دنبال كردن سرنخ‌هاي دلگرم كننده‌اي براي بازگرداندن او به كشور بود.

در بخش ديگري از گزارش آسوشيتدپرس آمده است: دليل اينكه آسوشيتدپرس اين خبر را اكنون گزارش مي‌دهد اين است كه تقريبا هفت سال پس از ناپديد شدنش اين تلاش‌ها ناموفق بوده است. دولت آمريكا حدود سه سال است كه هيچ نشانه‌اي حاكي از زنده بودن او دريافت نكرده است. در اين بين مقامات عالي‌رتبه آمريكا‌يي مي‌گويند كه كساني كه او را دستگير كرده‌اند بدون شك از ارتباط او با سيا اطلاع داشتند.

منبع سي.ان.ان كه به دليل ماهيت حساس تحقيقات خواست نامش فاش نشود گفت كه پس از شش سال و نيم اسارت و بازجويي، احتمال اينكه كساني كه لوينسون را زنداني كرده‌اند از مأموريت محرمانه او آگاه باشند بسيار زياد است.

سخنگوي خانواده لوينسون شب پنجشنبه در گفت‌وگو با سي.ان.ان گفت: خانواده او از ريسكي كه چنين داستاني به همراه خواهد داشت مطلع هستند و مانند شش سال گذشته براي سلامتي او دعا مي‌كنند. تنها چيزي كه آنها مي‌خواهند بازگرداندن باب به خانه است.

خانواده لوينسون در بيانيه مكتوبي از واكنش دولت آمريكا به اين وضعيت انتقاد كردند.

سي.ان.ان گزارش داد كه مقامات آمريكا‌يي كه اين شبكه خبري روز پنجشنبه با آنها تماس گرفت از اظهارنظر درباره ارتباط احتمالي بين لوينسون و دولت آمريكا خودداري كردند.

كريس وايت، سخنگوي سيا گفت: ما هيچ اظهارنظري درباره ارتباط احتمالي بين لوينسون و دولت آمريكا نداريم. دولت آمريكا همچنان به بازگرداندن او به خانواده‌اش در صحت و سلامت كامل متعهد است.

كيتليون هايدن، سخنگوي شوراي امنيت ملي آمريكا از خبرگزاري آسوشيتدپرس به خاطر انتشار اين خبر انتقاد كرد و گفت كه چنين خبري "هيچ كمكي به هدف بازگرداندن او به خانه نمي‌كند."

وي گفت: كاخ سفيد و ساير مقامات دولت آمريكا به دليل نگراني درباره زندگي لوينسون قويا از آسوشيتدپرس خواستند كه عجله‌اي براي انتشار اين گزارش نكند. ما ابراز تأسف مي‌كنيم كه آسوشيتدپرس خبري را كه هيچ كمكي به هدف بازگرداندن او به خانه نمي‌كند، منتشر كرده است. تحقيقات در مورد ناپديد شدن لوينسون همچنان ادامه دارد و ما همگي به يافتن او و بازگردانش به خانواده‌اش متعهد هستيم.

پس از ناپديد شدن لوينسون سيا و وزارت خارجه آمريكا وجود هرگونه ارتباطي بين دولت آمريكا و سفر لوينسون به جزيره كيش را انكار كردند، ولي خبر واشنگتن پست و آسوشيتدپرس با اظهارات علني دولت آمريكا تفاوت زيادي دارد.

واشنگتن پست و آسوشيتدپرس گزارش دادند كه پس از ناپديد شدن لوينسون، مقامات سيا ابتدا هرگونه ارتباطي بين سيا و لوينسون را انكار كردند و گفتند كه وي از طرف اين سازمان به ايران نرفته است.

واشنگتن پست نوشت: ولي چند ما پس از ناپديد شدن لوينسون ايميل‌ها و اسناد ديگري به دست آمد كه نشان مي‌داد او به دستور برخي تحليلگران سيا كه اختياري براي انجام عمليات در خارج از كشور نداشتند به ايران رفته بود. اين افشاءگري موجب شد تحقيقات داخلي گسترده‌اي آغاز شود كه نتايج گسترده‌اي در لنگني (مقر سيا) داشت.

آسوشيتدپرس اين وضعيت را "يكي از بزرگترين آبروريزي‌ها در تاريخ اخير سيا" توصيف كرده است.

به گزارش اين دو منبع خبري، در نتيجه اين اتفاق سيا چگونگي عملكرد تحليلگران اين سازمان و كار آنها با قراردادها را تغيير داد و 2.5 ميليون دلار به خانواده لوينسون داد.

يك منبع آگاه گفت كه سيا ابتدا هرگونه ارتباطي با لوينسون را رد كرد، ولي پس از انجام تحقيقات و تأييد وجود چنين ارتباطي نماينده‌اش را نزد خانواده لوينسون در فلوريدا فرستاد و اين نماينده "شخصا از طرف سيا از آنها عذرخواهي كرد."

مكان لوينسون هنوز معلوم نيست.

حسن روحاني، رئيس جمهور ايران در گفت‌وگو‌ي اختصاصي‌اش با سي.ان.ان در ماه سپتامبر تاكيد كرد كه ايران از جاي لوينسون اطلاعي ندارد و افزود: يك وي آمريكا‌يي است كه ناپديد شده و ما خبري از او نداريم.

انتهاي پيام

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن