تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 29 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حکمت را هر کجا که یافتی فراگیر، زیرا حکمت گمشده هر مومن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1854661452




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زبان يأجوج و مأجوج در نقد ادبي!


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: زبان يأجوج و مأجوج در نقد ادبي!
محمد طلوعي با انتقاد از زبان يأجوج و مأجوج در نقدهاي ادبي، معتقد است، منتقدان ما مبدلان خوبي براي تبديل نظريات فلسفي و نسبت دادن آن‌ها به ادبيات نيستند و همين زبان نقد را پيچيده مي‌كند.

اين نويسنده در گفت‌وگو با خبرنگار ادبيات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره وضعيت نقد ادبي در كشور گفت: به طور كلي چند جور نقد ادبي وجود دارد؛ يك شكل ريويونويسي يا معرفي كردن يك كتاب است كه معمولا در اين نوع نوشتارِ نقد‌، هدف، تحريك خواننده به خريدن اثر است. يك شكل ديگر نقد، نقدِ دانشگاهي است كه معمولا بعد از زمان طولاني كه از نوشتن يك كتاب مي‌گذرد، نوشته مي‌شود و در جايگاه تبيين سبكي و مضموني يك كتاب است. ريويو بيش‌تر كارش براي بازار است و كار نقد دانشگاهي تاريخ‌نگارانه است. بين اين دو «نقد درزماني» قرار دارد كه نه مي‌خواهد كار را تبليغ كند و نه مي‌داند كه اثر كاري ماندگار خواهد شد؛ بلكه در زمان نوشته مي‌شود. اين نوع نقد در راستاي اين است كه توضيح بدهد اثر در زمان نوشته شدن يا خوانده شدن در جامعه خودش اثر گذاشته است يا نه. اين نوع نقد را نقد مجله‌يي مي‌گويند.

او در ادامه اظهار كرد: اما متأسفانه در ايران تفاوتي بين اين سه نقد نيست. نقدها در ايران گوشه‌اي از هر سه را دارند؛ يعني هم كتاب را تبليغ مي‌كنند، هم درباره تأثير آن بر جامعه مي‌نويسند و هم طبقه‌بندي مي‌كنند. يكي از مشكلات نقد در ايران اين است كه نقدها ويژگي كامل هيچ‌يك از اين سه شيوه را ندارند و جاي مناسبي هم براي ارائه شدن ندارند. ستاره دادن و نوشتن معرفي كتاب در 300 كلمه، كار روزنامه است. نشريات تخصصي هم بايد به نقدهاي دانشگاهي بپردازند كه در آن‌ها دوره‌اي تاريخي بررسي و درباره‌ اثر حرف زده شود. اما مجلات تخصصي پر از ريويو و نقدهاي درزماني است.

طلوعي ديگر مشكل نقد ادبي را حضور نويسنده - منتقدها عنوان كرد و گفت: مشكل بزرگ‌تر ما اين است كه يك عالمه منتقد - نويسنده داريم؛ منتقداني كه بين شخصيت نويسنده و شخصيت منتقد خود نمي‌توانند تفكيك قائل شوند. در زمان نوشتن، تضاد منافع ميان نويسنده و منتقد در ناخودآگاه آن‌ها هست. آن‌ها خودشان را معيار ادبيات قرار مي‌دهند و هرچه آثار به خودشان نزديك‌تر باشند، خوب و هرچه دورتر باشند، بد مي‌شوند. به نظر من نويسنده نبايد وارد عرصه نقد شود، چون ديد روشني درباره فضاي انتقادي ندارد.

اين نويسنده همچنين خاطرنشان كرد: معضل سوم اين است كه بين نقد ادبي و ادبيات ما فاصله تئوريك وجود دارد‌. در فرنگ آدم‌هايي هستند مثل ژرار ژنت، كه فيلسوف ادبي هستند و با فكر كردن درباره ادبيات معاش‌شان مي‌گذرد. آن‌ها زيباشناس (استتيك) زمانه را از فلسفه جذب و به زبان ادبيات ترجمه مي‌كنند. يعني واژگان تخصصي فلسفه را مستقيم در ادبيات نمي‌گذارند و آن‌ها را تبديل مي‌كنند. اگرچه در دنيا هم اين آدم‌ها كم‌تعداد هستند. اما منتقدان ما مستقيم از فلسفه به ادبيات وارد مي‌شوند و مبدلان خوبي نيستند و مي‌خواهند درك خود را به ادبيات دربياورند.

او همچنين گفت: نقد ادبي در جهان اين‌گونه شكل مي‌گيرد كه ادبياتي توليد و طبقه‌بندي مي‌شود و از اين طبقه‌بندي، نقد به وجود مي‌آيد. اما در كشور ما رابطه معكوس است. براساس نظريه‌ها، ادبيات توليد مي‌شود. ما ادبيات طبيعي نداريم كه آن را نقد كنيم و براساس آن ترم بگذاريم و بعد نقد ادبي شكل بگيرد. نقد ادبي قبل از ادبيات شكل مي‌گيرد و اين فاصله تئوريك به وجود مي‌آيد و نتيجه اين مي‌شود كه نقد ادبي ما با زبان يأجوج و مأجوجي نوشته مي‌شود. هميشه بي‌سوادي خواننده مطرح نيست؛ گاهي واقعا زبان نوشته قابل درك نيست.

طلوعي در ادامه درباره فضاي رفاقتي كه گفته مي‌شود نقد ادبي ما اين روزها دچار آن است، گفت: در همه دنيا رفاقت‌بازي در فضاي ادبيات هست. هر نويسنده‌اي دوست منتقدي دارد كه برايش مي‌نويسد. اين‌گونه نيست كه در ايران باند‌بازي باشد، چون اگر اثر مطرحي نوشته و منتشر شود، جامعه خودش نوشتن درباره اين اثر را به منتقد سفارش مي‌دهد. چيزي كه بيش از رفاقت‌بازي به نقد ادبي ما آسيب مي‌زند، اين است كه منتقد ادبي ما كليشه‌هاي ذهني زباني دارد كه سال‌ها براساس آن مي‌نويسد و اين آزار بيش‌تري به ادبيات مي‌رساند.

انتهاي پيام

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن