تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819695104




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاريخ انقلابقاطعيت شهيد دستغيب در برابر اسلام ستيزي رژيم پهلوي


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: تاريخ انقلابقاطعيت شهيد دستغيب در برابر اسلام ستيزي رژيم پهلوي
«ياد اين شهيد در دل عاشقان فضيلت و ملت وفادار ايران زنده است. مسجد و محراب و منبر شيراز نغمه ملكوتى اين شهيد راه اسلام را از ياد نمىبرند. درس هاى انسان ساز ايشان كه در قلب انسان هاى متعهد غوغا برپا مىكرد، جاويدان است. دستغيب به دستِ غيب نشينان ملكوت سپرده شد و در آغوش رفيق اعلى آرميد. او نمرده؛ كه زندگانى جاويد در جرگه پرده نشينان قدس و عاشقان لقاءا... يافت.» بخشي از يادداشت حضرت امام(ره) درباره شهيد دستغيب (1360.10.14)

شهيد آيت ا...سيدعبدالحسين دستغيب، در سال 1292 هجري شمسي، در شهر شيراز، در خانواده اي عالم پرور متولد شد. نسب خاندان پربركت او با 33 واسطه به امام سجاد(ع) مي رسيد. او در سنين كودكي تحصيل دروس اسلامي را آغاز كرد و در حالي كه تنها 12 سال داشت، پدر خود را از دست داد و ناچار شد بار مسئوليت خانواده را به دوش بكشد. همزمان با اوج گيري سياست هاي ضدديني رضاخان و در پي تهديد مأموران حكومتي به خلع لباس كردن او، شهيد دستغيب كه با سخنانش حكومت وقت را رسوا مي كرد، ناچار شد به نجف هجرت كند؛ هجرتي كه در تكامل انديشه و معرفت او تأثيري عميق برجاي گذاشت. او در همين شهر مقدس به افتخار شاگردي مرحوم آيت ا... سيدعلي قاضي، قله بلند عرفان، نائل شد و در 24 سالگي از 8 مرجع بزرگ نجف در آن زمان، اجازه اجتهاد دريافت كرد. شهيددستغيب پس از بازگشت به ايران نيز مسير تهذيب نفس را با جديت ادامه داد و از محضر عالمان عارفي مانند آيت ا... محمدجواد انصاري بهره ها برد. وي پس از بازگشت به شيراز، فعاليت هاي خود را به سه بخش عبادت، تدريس و تحقيق و رسيدگي به امور مردم تقسيم كرد. با شروع نهضت حضرت امام خميني(ره)، شهيد دستغيب خود را وقف خدمت به نهضت كرد. فعاليت هاي گسترده او عليه رژيم، از همان روزهاي آغازين نهضت، موجب شد در سال 1342هجري شمسي، دوبار دستگير شود و در نهايت شب بعد از قيام 15 خرداد، نيروهاي ساواك به خانه اش هجوم بردند و پس از ضرب و جرح اهل خانه، او را به تهران فرستادند. دليل اين هجوم، سخنراني پرشور او عليه رژيم بود كه در آن گفته بود:«اين فرهنگ نيست، خانه فساد است. رئيس دانشگاه يهودي باشد و زنش بهائي، آيا اولاد شما ديندار مي شوند؟ مي خواهند مملكت را به دست يهوديان بسپارند. چرا با تهديد و ارعاب حقايق را نگوييم؟ ما زنده باشيم و بگذاريم اسرائيل و جاسوسانش بر فرهنگ كشور اسلامي حكومت كنند؟ نه، اين عملي نيست. ما طرف هستيم با هيئت حاكمه فاسد كه دارد كمك مي كند به بهائي هايي كه دشمن دين و استقلال مملكت هستند.» شهيد دستغيب پس از آزادي از زندان، به مبارزه بي امان با رژيم پهلوي ادامه داد. زماني كه پهلوي ها با برگزاري جشن هنر شيراز، به ترويج فساد و بي بندوباري پرداختند، او به ميدان آمد و با سخنان خود مردم را از وضعيت موجود آگاه كرد. نتيجه رفتار شجاعانه او، برچيده شدن بساط جشن هنر بود. شهيد دستغيب در زمان تبعيد امام(ره) در نجف، چند بار به ملاقات ايشان رفت و پس از پيروزي انقلاب اسلامي، به عنوان نماينده مردم فارس در مجلس خبرگان قانون اساسي و سپس نماينده امام(ره) در استان فارس و امام جمعه شيراز برگزيده شد. او در اين مقام نيز تنها به خدمت مشغول بود و ضمن پرهيز از تجملات و تشريفات همواره به اطرافيان مي گفت: من همواره در بين مردم بوده ام و تا آخرين نفس هم در بين آنان خواهم ماند؛ تشريفات جدايي آفرين است و همه مصائب ما هم از همين جدايي شروع مي شود. شهيد دستغيب كه در سراسر عمر خود، شهادت را منتهاي سعادت مي دانست، روز جمعه، 20 آذر سال 1360 هجري شمسي، در حالي كه عازم اقامه نماز جمعه بود، به دست گروهك تروريستي منافقين به فيض شهادت نائل آمد.

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن