تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن ابتدا به سلام مى كند و منافق منتظر سلام ديگران است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803496288




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تفرشي: نگارش دايره المعارف زندان سياسي رژيم پهلوي به پايان رسيد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تفرشي: نگارش دايره المعارف زندان سياسي رژيم پهلوي به پايان رسيد
ناصر تفرشي گفت: مقالات دانشنامه سياسي زندان عصر پهلوي نوشته شده و كار ويرايش و حروف چيني اثر نيز به پايان رسيده است و پس از ويرايش نهايي براي چاپ اثر اقدام مي‌كنيم.


به گزارش خبرگزاري فارس، ناصر تفرشي مسوول بررسي و ويرايش مقالات دانشنامه سياسي زندان عصر پهلوي با بيان اين كه از سال 1387 كار تاليف كتاب «دانشنامه سياسي زندان عصر پهلوي» آغاز شده است، عنوان كرد: اين دايره المعارف درباره وقايعي است كه در زندان هاي سياسي پهلوي اول و دوم رخ داده است.

وي ادامه داد: دانشنامه سياسي زندان هاي پهلوي از كودتاي سيد ضياء الدين طباطبايي و در اسفند 1299 آغاز مي‌شود و تا 22 بهمن 57 نيز ادامه خواهد داشت. مقالات دانشنامه نوشته شده و كار ويرايش و حروف چيني اثر نيز به پايان رسيده است و پس از ويرايش نهايي براي چاپ اثر اقدام مي‌كنيم.

* اين دانشنامه اثري مصور است

تفرشي با اشاره به اين كه تعداد 300 عكس در اين اثر گنجانده شده است، گفت: از عكس‌هاي آرشيو روزنامه اطلاعات و از سايت‌هاي اينترنتي و ديگر آرشيوها استفاده كرده‌ايم.

واحد دايره ‎المعارف زندان سياسي عصر پهلوي از سال 1386 شروع به كار كرد. دانشنامه ـ دايره‎المعارف «زندان سياسي عصر پهلوي» با هدف آگاه‎سازي اذهان با فضاي اختناق و استبداد حاكم بر دوره پهلوي؛ آشنايي خوانندگان با واژگان، اصطلاحات و تعاريف متداول و مرسوم بين زندانيان سياسي، واگويي برخي وقايع و رويدادهاي تاريخي مرتبط با زندان سياسي و در نهايت زندگي‎نامه مجريان، دست‎اندكاران و عوامل اين پديده سياسي گردآوري مي‌شود.

* استفاده از 600 مدخل براي نگارش دايره المعارف زندان

اين پژوهش حدود 600 مدخل را از منابع مكتوب و شفاهي موجود استخراج، و پس از مطالعه كتاب‎ها و خاطرات شفاهي مرتبط با زندان‎هاي سياسي، طي نشست‎هاي مكرر با كارشناسان و نخبگان اين موضوع و جرح و تعديل‎هاي فراوان، مشخص شده‎اند. پس از انتخاب مدخل‎ها اطلاعات مربوطه از منابع مختلف گرد آمده است. تمامي مدخل‎ها، مرتبط با عناصر وابسته به داخل زندان و با تكيه بر زندان سياسي است، به استثناي چند مدخل كه دلايل خاصي براي آمدنشان وجود دارد. مدخل‎هاي منتخب به موضوعات مختلفي تقسيم شده و هر موضوع خود ريز موضوعات ديگري دارد.

* همكاري 55 نويسنده در نگارش دايره المعارف

گفتني است، هم اينك پنجاه و پنج نويسنده با اين دايره‌المعارف همكاري مي‌كنند. لازم به ذكر است زنداني سياسي به كسي گفته مي‌شود كه به سبب زير پا گذاشتن حدود قانوني تعيين شده براي آزاديهاي سياسي، بازداشت و زنداني مي‌شود. در جوامعي كه قوانين مربوط به آزاديهاي سياسي رعايت مي‌گردد، معمولاً شمار زندانيان سياسي كم يا بسيار كم است. اما در حكومتهاي ديكتاتوري، از آنجا كه آزاديهاي سياسي ارائه شده به گروهها و افراد ـ هر چند قانون و مقرراتي هم براي آن داشته باشند ـ اندك است و يا وجود ندارد، تعداد زندانيان سياسي بسيار زياد است، زيرا چراغ مبارزه براي به دست آوردن آزادي و حقوق اجتماعي در اين نوع جوامع، هميشه روشن است. دوران پهلوي اول و دوم، نمونه‌اي از حكومتهاي ديكتاتور و فراواني زندانيان سياسي است. چه بسيار بودند زندانياني كه فقط براي انتقاد از اوضاع سياسي ـ اجتماعي، دستگير و زنداني شده بودند.

انتهاي پيام/

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن