تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مؤمن را از سيمايش مى شناسيم و منافق را از نشانه هايش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803663759




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«مؤلفه‌هاي فرهنگي گفتمان مقاومت اسلامي در خاورميانه» چاپ شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: «مؤلفه‌هاي فرهنگي گفتمان مقاومت اسلامي در خاورميانه» چاپ شد
كتاب «مؤلفه‌هاي فرهنگي گفتمان مقاومت اسلامي در خاورميانه» نوشته امير دبيري مهر با بررسي 3 مفهوم اسلام سياسي، اعتقاد ديني و هويت ملي در پي آن است كه تحولات اخير و پيش روي خاورميانه را از ديدگاه فرهنگي توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به چاپ رسيد.

به گزارش خبرگزاري مهر، تاليف اين كتاب به‌ عنوان دستاورد پژوهشي پژوهشكده ارتباطات فرهنگي و بين‌الملل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات توسط امير دبيري‌مهر پژوهشگر و مدرس علوم سياسي انجام شده است و هدف از انجام دادن اين پژوهش، شناسايي مؤلفه‌هاي فرهنگي مقاومت اسلامي در خاورميانه و بنيان‌هاي ديرپاي آن و محدوده پژوهش شامل ايران، عراق، لبنان و فلسطين است.

كتاب حاضر در پي واكاوي مؤلفه‌هاي فرهنگي است كه گفتمان مقاومت اسلامي بر پايه آن‌ها شكل گرفته است و حضور خود را به‌عنوان يك گفتمان از گفتمان‌هاي رقيب متمايز مي‌كند. به اين ترتيب پرسش اصلي اين است كه: مؤلفه‌هاي فرهنگي مقاومت اسلامي در خاورميانه كدام‌اند؟ روش مورد استفاده در اين پژوهش مبتني بر تجزيه و تحليل ارتباطي متون است.

مولف كتاب «مولفه‌هاي فرهنگي گفتمان مقاومت اسلامي در خاورميانه» گفت: در اين اثر كوشيدم بيداري اسلامي و تحولات منطقه را گذار از يك شعار ايدئولوژيك به يك نظريه علمي و عيني معرفي كنم و بگويم بيداري اسلامي حقيقتي انكارناپذير است و بين آن با تحقق تمدن نوين اسلامي پيوندهاي مستحكمي برقرار است و اگر مي‌خواهيم تمدن اسلامي را تحقق ببخشيم بايد بيداري اسلامي را زنده نگه داريم و مقاومت اسلامي را توسعه دهيم و از مباني عقلاني و اسلامي آن دفاع كنيم.

وي افزود: همچنان كه در كتاب گفته‌ام، نام اين تحولات را هرچه بگذاريم و آن را هرگونه كه بنگريم، بايد بپذيريم كه واقعيتي در منطقه رخ‌داده كه حاصل تقابل و تعارض گفتمان اسلامي و گفتماني ديگر است كه تفكر و انديشه‌اي واداده و غرب‌زده به شمار مي‌آيد، تفكري كه اعتقاد دارد سعادت و خوشبختي خاورميانه در گرو حذف شدن در پديده‌اي به نام جهاني‌شدن است!

دبيري مهر در توضيح اين مفاهيم گفت: گفتمان مقاومت اسلامي يك شعار نيست، بلكه گفتماني است كه سه گزاره اساسي ياد شده را در بر دارد. اعتقادات ديني يكي از اين گزاره‌هاست كه بر مسلمان بودن مردم خاورميانه و سابقه هزار و 400 ساله اسلام در اين منطقه تاكيد دارد. كشورهاي اين منطقه هويت ملي دارند و تلاش‌هايي كه در سده گذشته براي حذف اين هويت در قالب حركت‌هايي مانند پان‌عربيسم و پان‌تركيسم انجام شده، همگي شكست خوردند. در پژوهش‌هاي اين كتاب كوشيدم گفتمان مقاومت اسلامي را از سطح يك شعار و ايدئولوژي به يك نظريه علمي كه مبتني بر واقعيت‌هاي تاريخي و عيني است، ارتقاء بدهم.

اين محقق گفت: اعتقاد دارم بايد فضاي بحث‌ها، فضايي روشمند، منطقي و غير جانبدارانه در طرح موضوعات باشند؛ از اين رو اين كتاب به آراي مخالفان مقاومت اسلامي پاسخ مي‌دهد و يادآور مي‌شود كه اين مقاومت يك شعار يا ايدئولوژي نيست بلكه اين گفتماني است كه بر اساس سه پايه مستحكم شكل گرفته است.

وي يكي از دلايل ناموفق بودن پروژه‌هاي غرب در خاورميانه به ويژه پروژه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي را ناديده گرفتن مولفه‌هاي فرهنگي گفتمان اسلامي دانست و گفت: آن‌ها به اين مساله توجه نداشتند كه اين گفتمان منحصر به يك جنبش و جريان نظير جنبش حزب‌الله يا تنها منحصر به لبنان و ايران نيست بلكه گفتماني فراگير است كه بيش از آن كه به يك نظام سياسي مرتبط باشد، به يك اساس يا رويكرد عميق فرهنگي پيوند خورده است.

در مقدمه اين كتاب مي‌خوانيم:

انقلاب عربي، بهار عربي، بيداري انساني و بيداري اسلامي برخي از عناويني است كه براي تحولات اخير خاورميانه به‌ كار رفته است كه همگي از عمق و فراگيري آن حكايت مي‌كند. تحولاتي كه از تونس شروع شد و در مصر به اوج خود رسيد و با استمرار در ليبي، يمن، بحرين و سوريه همچنان در اوج است و به‌ نظر مي‌رسد مسيري برگشت‌ناپذير است و چهره خاورميانه را دگرگون خواهد كرد. اين تحولات يك‌شبه حادث نشده و محصول و نتيجه سال‌ها انتظار و كنش توأمان است و در ميان عوامل و علل گوناگون مؤثر در آن مي‌توان عنصر مقاومت را به‌ طور برجسته مشاهده كرده آن را از دريچه گفتمان و با تأكيد بر مؤلفه‌هاي فرهنگي تحليل كرد. گفتمان مقاومت اسلامي را مي‌توان گفتماني دانست كه خود را در برابر گفتمان غرب كه بر زندگي مسلمانان چيره شده بود مطرح ساخت. سه مفهوم كليدي مورد بحث در اين كتاب يعني «اسلام سياسي»، «اعتقاد ديني» و «هويت ملي» به‌عنوان عناصر اصلي سازنده گفتمان فرهنگي مقاومت اسلامي در خاورميانه در تحولات اخير به‌طور آشكاري ديده مي‌شوند.

كتاب «مؤلفه‌هاي فرهنگي گفتمان مقاومت اسلامي در خاورميانه» به تازگي توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و با همكاري پژوهشكده باقرالعلوم(ع) با 286 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قيمت 8 هزار و 400 تومان منتشر شده است.

كد خبر: 2194559

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۲ - ۱۳:۱۴

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن