تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در راه خدا از ملامت و نكوهش ملامتگران نترس.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818761136




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در افتتاحيه نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي مطرح شدلزوم اختصاص يارانه فرهنگي در فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در افتتاحيه نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي مطرح شدلزوم اختصاص يارانه فرهنگي در فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها
رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: در كشور مردم بابت بنزين يارانه مي‌گيرند اما به كالاهاي فرهنگي يارانه نمي‌دهيم كه بايد در فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها به اين مهم توجه بيشتري شود.


به گزارش خبرنگار كتاب و ادبيات باشگاه خبري فارس(توانا)، بيستمين نمايشگاه چاپ، بسته‌بندي و ماشين‌آلات وابسته بعد از ظهر با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از اهالي فرهنگ و ادب در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران افتتاح شد.

در اين مراسم رضا رحماني رئيس كميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي، بيان داشت: صنعت چاپ هم عرصه هنر بوده و هم يك صنعت است و نمي‌توان از اين صنعت به راحتي گذشته چرا كه چاپ يك نقطه عطف در تاريخ بشر است.

وي اضافه كرد: هر فعاليتي كه در جامعه و در حوزه صنعت چاپ صورت مي‌گيرد نيازمند صنايع چاپ و بسته‌بندي است چرا كه اين صنعت بخشي از انتقال فرهنگ، دانش و بينش را بر عهده دارد كه اگر مسئولان در كشور به اهميت صنعت چاپ به خوبي واقف بودند تسهيلات و بودجه‌اي در خور براي ان اختصاص مي‌دادند.

رحماني ادامه داد: تكنولوژي‌هاي الكترونيكي زماني كه گسترش يافت اين نگراني در اذهان بوجود آمد كه چاپ تحت الشعاع فضاي مجازي قرار گيرد اما متوجه شديم كه صنعت چاپ داراي جايگاه خود است.

رئيس كميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي گفت: از همان زماني كه صنعت چاپ وجود نداشت در دانشگاه جندي شاپور 400 هزار جلد كتاب خطي وجود داشت كه اين از اهميت اين صنعت در كشور است اما بايد به رشد و تعالي اين صنعت در كشور كمك كنيم.

وي اضافه كرد: در كشور ما براي بنزين، مردم يارانه دريافت مي‌كنند اما به كالاهاي فرهنگي يارانه نمي‌دهيم اما قرار نبود كه اين هدفمندي يارانه‌ها اينگونه شود بلكه قرار بر ساماندهي يارانه‌ها بود. به همين منظور معتقدم در فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها بايد به اصلاح آن پرداخته و يارانه فرهنگي را لحاظ كنيم.

رحماني با بيان اينكه يكي از حلقه‌هاي مفقوده در كشور صنعت چاپ است، گفت: در حوزه دانش و فن‌آوري صنعت چاپ بايد سرمايه‌گذاري صورت گيرد چرا كه ماشين‌آلات صنعت چاپ بسيار فرسوده هستند كه خود اين موضوع براي اين صنعت يك خطر محسوب مي‌شود.

به گفته اين اين مقام مسئول، دولت تدبير و اميد بنايش را كنترل تورم گذاشته است كه اين موضوع نيز قابل حل است، همچنين اگر مشكلات اهالي صنعت چاپ و همين تعرفه‌هاي گمركي را به موقع به مجلس ارائه دهد، مجلس نيز با وزارتخانه‌هاي مطبوع براي حل مشكلات اين صنعت صحبت خواهد كرد.

* گزارش استراتژيك صنعت چاپ به زودي به وزير ارشاد ارائه مي‌شود

در ادامه اين مراسم سعيد عليرضايي نماينده اتحاديه‌هاي صنعت چاپ، بيان داشت: صنعت چاپ در جهان يكهزار ميليارد دلار گردش مالي دارد كه اين صنعت در كشورهاي صنعتي در رتبه دوم اشتغالزايي و رتبه سوم گردش مالي قرار دارد.

وي اضافه كرد: لازمه رشد تمامي صنايع، صنعت چاپ است چرا كه تمامي صنايع به اين صنعت نياز داشته و اكنون نيز شاهد رشد صنعت چاپ در جهان و در ايران هستيم.

عليرضايي ادامه داد: در منطقه آسيا 8 ميليارد دلار گردش مالي صنعت چاپ و بسته‌بندي است كه 45 درصد مربوطه مقارن با 3.5 ميليارد به كشور تركيه اختصاص دارد و پس از آن اسرائيل و عربستان در رتبه دوم و سوم و سپس ايران، امارات و مصر تا سال 2010 در رتبه چهارم قرار دارند اما متاسفانه رتبه ايران اكنون نزول پيدا كرده و به رتبه ششم رسيده است.

وي با بيان اينكه صنعت چاپ كشور همانند ساير صنايع تحت تاثير تحريم‌ها و شرايط اقتصادي قرار گرفته است، گفت: معتقدم جايگاه واقعي ايران در حوزه صنعت چاپ رتبه اول است چرا كه اكنون از پتانسيل‌هايي كه در اين صنعت وجود دارد به صورت بهينه استفاده نمي‌شود كه اگر مورد استفاده قرار گيرد صنعت چاپ در كشور از رشد خوبي برخوردار خواهد بود.

مديرعامل شركت نور‌تك‌تابان گفت: معتقدم هم‌اكنون از پتانسيل‌هاي موجود در كشور استفاده‌هاي چنداني نمي‌شود و صادرات غير نفتي به صورت فله توزيع مي‌شود يعني همانگونه كه در صادرات نفتي سرمايه‌گذاري‌هايي صورت مي‌گيرد، نفت خام را صادر نمي‌كنيم در صورتي كه مي‌توان در زمينه بسته‌بندي به رتبه موفقيت‌هايي دست يافت.

وي اضافه كرد: در حال حاضر 90 درصد زعفران كشور و 95 درصد خرما به صورت فله صادر مي‌شود، يعني 90 درصد زعفران ما به كشور اسپانيا رفته و در بازارهاي جهاني با نام اسپانيا صادر مي‌شود و تنها پنج درصد خرماي ايران مورد بسته‌بندي قرار مي‌گيرد.

عليرضايي بيان كرد: صنعت چاپ را بايد در رديف‌هاي بودجه‌اي مورد حمايت قرار داد و تعرفه‌هاي گمركي آن را كاهش داد تا بتوان با سرمايه‌گذاري درست و برنامه‌ريزي‌هاي صحيح به شكوفايي اين صنعت كمك كرد.

وي ادامه داد: براي اينكه ايران به چشم‌انداز و رتبه نخست صنعت چاپ در منطقه دست يابد نيازمند سرمايه‌گذاري و آموزش است كه در اين راستا مي‌توان گفت اگر تسهيلات بانكي درستي براي اين مهم در نظر گرفته شود كشور طي پنج سال آينده با 500 ميليون دلار سرمايه‌گذاري خواهد توانست به درآمد سالانه 3.5 ميليارد دلار دست‌يابد چرا كه اگر كشور تركيه امروزه رشد خوبي در حوزه چاپ داشته به دليل آن است كه صادرات غير نفتي آن بالغ بر 150 ميليارد دلار است.

اين نماينده اتحاديه چاپ معتقد است براي رسيدن به اقتصاد غير نفتي نيازمند توسعه صنعت چاپ و بسته‌بندي در كشور هستيم كه در اين راستا بهتر است سازمان چاپ متشكل از نمايندگاني از مجلس شوراي اسلامي، وزارت ارشاد، وزارت صنعت معدن و تجارت و متخصصان چاپ تشكيل شود.

وي در پايان بيان كرد: گزارش استراتژيك صنعت چاپ آماده شده است و هر زمان كه وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي اجازه دهند اين گزارش را تقديم وي خواهيم كرد تا برنامه‌هايي براي آن اتخاذ شود.

* انتقاد از عدم حضور مجموعه اتحاديه‌هاي صنفي و افسران اقتصادي در سياست‌گذاري‌هاي چاپ

در ادامه اين مراسم علي فاضلي، رئيس مجمع امور صنفي و صنوف توليدي خدمات فني تهران، بيان داشت: امروزه رويكرد دنيا به سمت بنگاه‌هاي كوچك و متوسط است، نقش اين بنگاه‌ها در جهان يك سوم اشتغال را در جهان به خودشان اختصاص داده‌اند كه بايد گفت يك چهارم توليد ناخالص دنيا به دست آنهاست.

وي اضافه كرد: ما در كشور حدود دو ميليون و 100 واحد صنفي با پروانه، 700 هزار بنگاه بدون پروانه اما شاغل داريم كه در مجموع 6.5 ميليون شغل را اين بخش به خود اختصاص داده است كه در اين راستا بايد گفت مجموعه صنعت چاپ از مشروطه تا پيروزي انقلاب و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، عناصر بسيار زبده‌اي را تقديم نظام كرده است.

فاضلي ادامه داد: دولت تدبير و اميد رأس كار آمده است و ولايت‌پذيري اين مجموعه و اهالي صنعت چاپ هم بر كسي پوشيده نيست، اما امروزه در اين صنعت يك گره‌ عمده‌اي وجود دارد، يعني 400 هزار واحد صنفي توليدي در كشور وجود دارد، اما از آنها به صورت بهينه استفاده نمي‌كنيم.

وي افزود: عدم حمايت از بنگاه‌هاي كوچك و متوسط باعث شده كه ما به عنوان يكي از مصرف‌كنندگان كالاهاي تركيه محسوب شويم كه در اين راستا بايد گفت، سياست‌گذاري‌هاي غلط و مديريت‌ها باعث شده كه تحريم در كشور تأثير بسزايي در اقتصاد داشته باشد.

فاضلي با اشاره به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: متأسفانه مجموعه اتحاديه‌ها صنفي و افسران اقتصادي در سياست‌گذاري‌هاي وزارت ارشاد كمترين نقش را دارند و يا در برخي از موارد هيچ نقشي ندارند.

گفتني است، بيستمين نمايشگاه چاپ، بسته‌بندي و ماشين‌آلات وابسته از 28 آذر تا اول دي از ساعت 9 تا 17 در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران ميزبان علاقه‌مندان است.

انتهاي پيام/ك

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن