تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، اعمال را پاكيزه، اموال را بسيار، بلا را برطرف و حساب (قيامت) را آسان مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819683999




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نکاتی شنیدنی و جالب در مورد اشک


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



نکاتی شنیدنی و جالب در مورد اشک
-علت اشک ریزش هنگام خمیازه کشیدن و یا خندیدن وارد شدن فشار به غدد و کیسه اشکی می باشد. علت دیگر آن می تواند این مسئله باشد که غدد اشکی تحت کنترل سیستم عصبی خود مختار می باشند.




پيامبر خدا (ص) فرمود: پسرم حسين در سرزمينى به خاك سپرده مى‏شود كه به آن كربلا گويند، زمين ممتازى كه همواره گنبد اسلام بوده است، چنانكه خدا ياران مؤمن حضرت نوح را در همانجا از طوفان نجات داد. جام خانواده؛   نکات جالب درباره اشک و گریه :
1-به غیر از انسان ها برخی معتقدند فیل ها و گوریل ها نیز می توانند گریه کنند اما نه به پیچیدگی گریه انسان ها. حیوانات دیگر اغلب هنگام درد کشیدن، وارد شدن اجسام خارجی در چشم ها و یا خشک شدن چشم ها دچار اشک ریزش می شوند. حیوانات (به ویژه نوزادان آنها) بصورت آوایی و مانند نوزادان تازه متولد شده گریه می کنند بدون تولید اشک.
2-غدد اشکی روزانه در حدود 2 قاشق پر چایخوری اشک تولید می کنند.
3-هر پلک زدن (باز و بسته کردن چشم) در حدود 100-150 میلی ثانیه بطول می انجامد. انسان ها بطور متوسط هر 2 تا 10  ثانیه یکبار و 10 بار در دقیقه پلک می زنند.
4-شور بودن اشک عمدتا به علت وجود کلراید سدیم و پتاسیم در اشک می باشد. میزان نمک موجود در اشک با میزان نمک پلاسمای خون برابراست.
5-از آنجایی که جنین نیز در درون رحم قادر به گریه کردن است بنابراین گریه کردن نمی تواند یک رفتارآموختنی باشد. اما فرهنگ، سن، جنسیت، فرآیند اجتماعی شدن، شخصیت، روابط و بافت اجتماعی همگی می توانند در شکل بیان گریه تعیین کننده باشند.
6-PH اشک اندکی قلیایی و خود اشک ترش و شور مزه می باشد.
7-سرفه شدید، استفراغ، احتقان بینی، آلرژی بینی، التهاب یا عفونت بینی و یا چشم و اختلالات عصبی نیز می تواند باعث اشک ریزش گردند.
8-گریه کردن در برخی فرهنگ ها عملی کودکانه و غیر موقر محسوب شده و گریستن در انظارعمومی تقبیح می گردد.
9-علت اشک ریزش هنگام خمیازه کشیدن و یا خندیدن وارد شدن فشار به غدد و کیسه اشکی می باشد. علت دیگر آن می تواند این مسئله باشد که غدد اشکی تحت کنترل سیستم عصبی خود مختار می باشند. این سیستم عصبی تمام کارکردهای غیرارادی را کنترل می کند. هنگامی که این اعصاب تحریک می شوند (هنگام خمیازه) غدد اشکی نیز اندکی تحریک می گردند.
10-بسیاری از افراد به علت مبتلا بودن به خشکی چشم قادر به گریه کردن نمی باشند. اما دراختلال دیگری که در پی آسیب به مغزایجاد می گردد فرد مبتلا ممکن است بطور مداوم برای ساعت ها بدون علت گریه کند.
11-علت سوزش و اشک ریزش چشم ها هنگام خرد کردن پیاز به علت وجود آنزیم ها و آمینو اسید سولفوکساید موجود در سلول های پیاز می باشد. آمینو اسید سولفوکساید توسط آنزیم های پیاز به سولفینیک اسید تبدیل می شود، که بسیار ناپایدار بوده و فورا به گازی فرار تبدیل می گردد. هنگامی که این گاز با آب درون چشم (اشک) ترکیب می گردد تولید اسید سولفوریک ملایمی را می کند که باعث سوزش و اشک ریزش می شود. با افزایش تولید اشک بدن سعی می کند تا اسید سولفوریک را رقیق و از چشم ها بشوید.   آلور شاپ/ 2006 «برای مشاهده  جدیدترین اخبار جذاب و خواندنی کلیک کنید»




۱۳۹۲/۹/۲۱ - ۱۰:۰۹




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن