تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803954044




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماجراي حجاب و عفاف (8) مسئوليت فرهنگي و اجرائي دولت


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: ماجراي حجاب و عفاف (8) مسئوليت فرهنگي و اجرائي دولت
محمد تقي رهبر
در بخش‌هاي گذشته مقال از مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در راستاي "گسترش فرهنگ حجاب و عفاف" گفتيم: اين مصوبه شامل 1 - اصول و مباني و روش‌هاي اجرائي فرهنگ عفاف است كه 16 بند را تشكيل مي‌دهد، 2 - راهبردهاي گسترش فرهنگ عفاف كه براي اجرا به 26 دستگاه دولتي و نهادها و وزارتخانه‌ها ابلاغ گرديده است و مشتمل بر 46 ماده مي‌باشد كه در گذشته 6 ماده آن را به بحث نهاديم و ادامه آن را تدريجاً مرور خواهيم كرد و از 26 دستگاه اجرائي نيز كه هر كدام وظائف مقرر دارند به خواست خداوند سخن خواهيم گفت.
اما قبل از آنكه به ادامه بحث در اين مقال بپردازيم لازم است يادآور شويم كه دولت يازدهم با طرح مسئله حجاب و عفاف مسئوليت پيگيري اين موضوع فرهنگي، اخلاقي و اجتماعي را كه به دست فراموشي سپرده شده بود، به وزارت كشور واگذار كرد و وزارت كشور آن را در دستور كار خود قرار داد. در اين رابطه وزير محترم كشور با خبرگزاري مهر گفتگوئي دارد كه از نظر مي‌گذرانيم: "عبدالرضا رحماني فضلي در مورد آخرين وضعيت اجراي طرح حجاب و عفاف در كشور گفت: اين موضوع فرهنگي است و قطعاً بايد در شوراي اجتماعي روي آن برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري شود، دستگاه‌ها (همان 26 دستگاه موظف) بايد براساس مصوبات شوراي اجتماعي اين طرح را اجرائي كنند. اين موضوع همچنان در دستور كار شوراي اجتماعي كشور است و تاكنون دو جلسه درباره اجراي اين طرح برگزار كرده‌ايم تا متناسب با مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي مسئوليت‌هاي همه دستگاه‌ها در اجراي اين طرح احصا و شفاف شود كه در ميان دستگاه‌ها قطعاً نيروي انتظامي هم مسئوليت‌هائي خواهد داشت. وزير كشور گفت: هر دستگاهي بايد خودش وظيفه‌اش را در اجراي اين طرح بشناسد و براي اجراي آن متعهد باشد و در حين اجرا به وزارت كشور گزارش دهد ولي متأسفانه در برخي از موارد دستگاه‌ها وظائف خود را به درستي انجام نمي‌دهند. رحماني فضلي در پاسخ به اينكه آيا امكان حذف اين طرح وجود دارد؟ گفت: تا وقتي اين طرح مصوب شوراي انقلاب فرهنگي است آن را اجرا مي‌كنيم. البته در جلسه قبلي شوراي اجتماعي اين موضوع بحث شد تا اين طرح و اجراي آن متولي داشته باشد شايد لايحه‌اي به شوراي عالي انقلاب فرهنگي بدهيم تا اين موضوع بازنگري شود" (روزنامه جمهوري اسلامي 16/9/92)
تذكر چند نكته:
1 - از اينكه وزير محترم كشور با پذيرش مسئوليت محوله جلساتي داشته و در شوراي اجتماعي آن را به بحث نهاده و گزارش مختصر آن را به اطلاع رسانده‌اند بايد قدرداني كرد كه مانند بسياري دستگاه‌ها آن را به فراموشي نسپرده‌اند. البته لازم به يادآوري است كه بررسي اين مسئله فرهنگي و اجتماعي كه سال‌ها به فراموش خانه سپرده شده بوده است، و اتخاذ تصميم جهت اجرا و سازوكار آن جلسات بيشتري مي‌طلبد كه البته از آقاي وزير در آغاز مسئوليتشان كه حجم فراوان كار در پيش رو داشته اند، انتظار بيش از اين نبوده و بايسته است بعد از اين جلسات بيشتري به اين امر اختصاص دهند. افزون بر اين گروه كاري كاردان و مجربي كه سابقه بيشتري با اين مسئله داشته‌اند برگزينند و از كليه نهادهاي ذي ربط و از همان 26 دستگاه موظف به اجرا نيز دعوت كنند تا طرح بحث در فضاي گسترده‌تري كه موج مسئوليت را گسترش دهد امكان پيدا كند و با توجه به اينكه زمان به سرعت مي‌گذرد اين مصوبه اجرائي شود و از مهجوريت چندين ساله درآيد.
2 - عمده موارد مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در گسترش فرهنگ حجاب و عفاف جنبه فرهنگي دارد و بعضاً رسانه‌‌اي و تعدادي نظارتي و هم اجرائي و ميداني است. به عبارت ديگر برخي ايجابي است كه مي‌بايست در فضاي فرهنگي - تربيتي، آموزشي، تشويقي، ارشادي، توجيهي بوسيله آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و صدا و سيما و نهادهاي ديگر فرهنگي تبين شود كه اين بخش كار روش‌ها و ابزارها و شيوه‌هاي خاص خود را مي‌طلبد كه در مصوبه شوراي عالي انقلاب آمده است (و در كتاب ماجراي حجاب و عفاف بخشي از آن را آورده‌ايم و در اين سلسله مقالات به خواست خداوند خواهيم ديد)
برخي ديگر از وظائف، اجرائي و سلبي است. به اين معني كه اقدام عملي ميداني را مي‌طلبد كه اين موارد به عهده نيروي انتظامي و ستاد و احياء امر به معروف و نهي از منكر با حمايت قانوني و بودجه‌اي است، هر چند جنبه‌هاي ايجابي نيز در راستاي وظايف اين نيروها مي‌باشد و اقدامات سلبي و برخورد با متخلفان و هنجارشكنان راه كار آخر است و از آن در موارد خاص چاره نيست. متأسفانه هرگاه سخن از حجاب و عفاف و ترويج اين فرهنگ و برخورد با متخلفان به ميان مي‌آيد برخي مي‌پندارند كه بار اين مسئوليت تنها به دوش نيروهاي انتظامي است و هر حمله و هجمه‌اي مي‌كنند عليه اين نيرو است درحالي كه نيروي انتظامي عهده‌دار بخشي از مسئوليت است نه تمام مسئوليت و نمي‌تواند بار ديگر دستگاه‌ها را به دوش بكشد. و آنجا كه نيروي انتظامي به حكم وظيفه وارد عمل شود كسي را حق اعتراضي نيست به ويژه آنكه اعتراض از ناحيه كساني باشد كه خود مقصر در انجام وظيفه‌اند و به دنبال سوژه‌اي هستند تا نيروي انتظامي را زير فشار قرار دهند مانند آنچه در دولت دهم اتفاق افتاد و البته مجلس شوراي اسلامي همواره از حمايت نيروي انتظامي دريغ نكرد اما آن كارشكني‌ها همواره خنثي كننده اقدامات اين نيرو بود. در هر حال نيروي انتظامي همانگونه كه بارها گفته‌ايم طبق وظيفه ذاتي خود بايد عمل كند و ساير دستگاه‌ها نيز با عمل به وظائف مصرح در قانون حمايت لازم را بنمايند تا در يك هماهنگي گسترده آثار آن را شاهد باشيم.
نكته ديگري كه وزير محترم كشور اشاره كرده‌اند، داشتن متولي اجراي مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي است. در اين رابطه يادآور مي‌‌شويم كه بند 46 مصوبه مورخ 4/5/84 چنين مي‌خوانيم: "به منظور ايجاد هماهنگي بين دستگاه‌هاي اجرائي و ساير اشخاص حقيقي و حقوقي فعال در امر ترويج و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه كميته ترويج و گسترش فرهنگ عفاف با تركيب ذيل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تشكيل خواهد شد و گزارش عملكرد آن هر شش ماه يك بار به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه خواهد شد."
در ادامه آمده است كميته مزبور در بند 46 عبارت است از: "وزير فرهنگ و ارشاد رئيس سازمان تبليغات و 20 نماينده ديگر از نهادهاي ذي‌ربط مانند شوراي فرهنگ عمومي وزارت اطلاعات، نيروي انتظامي، وزارت كشور، كميسيون فرهنگي مجلس، آموزش و پرورش، وزارت علوم، بهداشت، صدا و سيما و بازرگاني، و ستاد احيا امر به معروف، شهرداري تهران و ارتباطات و تربيت بدني و..."
در اين رابطه از متولي اجرا حرفي نيست و اين خود يك نقيصه است كه بايد جبران شود و چنانچه شوراي عالي انقلاب فرهنگي هرچه سريع‌تر به تبيين و تعيين متولي اجرا بپردازد بالاخره يك مقام پاسخگوئي خواهد بود. نظر به اينكه رئيس‌جمهور محترم وزارت كشور را موظف به اين امر كرده‌اند شايسته است وزارت كشور كه از توان اجرائي بالاتري برخوردار است توليت اجراي طرح را بپذيرد و وارد ميدان شود و از دستگاه‌هاي ديگر گزارش كار بخواهد آنچه در ماده 46 فوق‌الذكر در مورد مسئوليت هماهنگي وزارت ارشاد اسلامي آمده است رافع مسئوليت اجرائي نيست. وزارت ارشاد در اين مصوبه متولي اجرا شناخته نشده و تنها هماهنگ كننده است. بنابر اين رويه معقول همان توليت وزارت كشور است كه بخشي از نيروي اجرائي مؤثري را در اختيار دارد. البته همه دستگاه‌ها بايد خود را مسئول و پاسخگو بدانند و همكاري لازم را در بخش‌هاي زيرمجموعه خود داشته باشند تاكيد مجدد داريم كه نگاه‌ها به مسائل فرهنگي و از جمله مسئله حجاب و عفاف بايد واقع‌بينانه و مسئولانه باشد تا نتيجه مطلوب به دست آيد. و تاكيد مي‌كنيم كه برخي از مسئولان فرهنگي (مانند وزارت ارشاد اسلامي) در گذشته و حال پاره‌اي لغزش‌ها و فريختگي در برابر ليبرال‌ها و ليبراليسم فرهنگي داشته‌اند كه متأسفانه در ماه‌هاي اخير شاهد آن بوديم. با اين طرز فكر و نگاه غيرمنطقي و دور از واقعيت‌هاي اجتماعي و مسئوليت ديني در نظام اسلامي نمي‌توان فرهنگ جامعه و هنر و كتاب و انديشه را در جهت صحيح و همسوي با انقلاب اسلامي هدايت كرد و فعلاً از تفصيل آن مي‌گذريم و آن را به حجابي ديگر موكول مي‌كنيم. در هر حال از وزير محترم كشور انتظار است پيگير اين مسئله مهم فرهنگي اجتماعي باشند و با همكاري ديگر دلسوزان و دين‌مداران فرهنگ دولت و انقلابي كاري در خور انتظارات است از خود نشان دهند كاري كه مرضي خداوند و بزرگ و اولياء دين و صاحبان اصلي انقلاب و شهدا و امت حزب‌الله باشد. والسلام

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن