تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداشناس ترين مردم پر درخواست ترين آنها از خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819805066




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راه هاي شناسايي عطرهاي تقلبي


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: راه هاي شناسايي "عطرهاي تقلبي"
اين روزها در بازار عطر آنقدر كالاي تقلبي وجود دارد كه گاهي آنقدر كه پول مي‌دهي عطر نمي‌خري! البته با اين قيمت‌هاي نجومي عطرها، حق داريد كه انتظار كالاي اصل و با كيفيت مطلوب داشته باشيد و با وسواس خريد كنيد ولي آيا تشخيص عطرهاي اصل و تقلبي به همين سادگي‌هاست؟


به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران،

هميشه پاي چين در ميان است

معمولا كالاهايي كه مشابه اصل است از چين مي‌آيد. البته عطرهاي غير اصل كه از چين مي‌آيد در خود چين هم تقلبي محسوب مي‌شود؛ يعني عطري كه با نام يك برند معروف در چين توليد شده باشد اينطور نيست كه تحت ليسانس كمپاني اصلي باشد و به سفارش آنها و با درجه‌بندي متوسط توليد شود.

بايد بگوييم عطرهاي چيني هيچ ارتباطي با كمپاني‌هاي اصلي و مطرح عطرسازي ندارند و صرفا كالاهاي تقلبي هستند. برندهاي پوشاك چنين قوانيني دارند و مثلا اگر در ويتنام توليد شود روي كالا مي‌زند ليسانس آن از نايك است ولي كمپاني‌هاي عطر و آرايشي اين كار را نمي‌كنند. براي مثال كمپاني هرمس كه خيلي معروف است تمام كالاهايش را تك‌تك بيمه مي‌كند و هر جاي دنيا كه آن را بخريد گارانتي دارد.

عطر هم بازيافتي دارد

بحث اورجينال و تقلبي بودن را هميشه داشته‌ايم ولي حدود سال‌هاي 90 تا 94 ميلادي تكنولوژي وارد مراحل تازه‌اي شد و انواع محصولات تقلبي، مشابه و حتي بازيافتي به بازار راه پيدا كرد. تا چند سال پيش گاهي مردم از كنار خيابان عطرهاي بازيافتي مي‌خريدند و خودشان نمي‌دانستند.

بازيافتي براي عطرها كلمه غريبي است ولي واقعيت دارد. شيشه عطرهايي كه تمام مي‌شد و مردم به سطل آشغال مي‌انداختند گاهي دوباره سر از چرخه مصرف درمي‌آورد؛ يعني افراد سودجويي بودند كه شيشه‌هاي خالي را از زباله‌جمع‌كن‌ها مي‌خريدند. هر شيشه هم بسته به اينكه چقدر سالم و تميز باشد يا چه برندي باشد قيمتش فرق مي‌كرد. شيشه‌ها دوباره پر مي‌شد و با قيمت ارزان‌تر كنار خيابان به فروش مي‌رسيد. خوشبختانه با نظارت‌هايي كه صورت گرفته اين تقلب تا حد زيادي جمع شده است.

خطر در كمين برندها

بعضي عطرهاي تقلبي ظاهر مشابه اصل دارند و كاملا شبيه‌ اصل هستند. بايد حواسمان باشد كه مارك‌هاي معروف بيشتر از مارك‌هاي گمنام احتمال دارد انواع مشابه و تقلبي داشته باشند. اين شباهت گاهي آنقدر زياد است كه حتي فروشنده غيرحرفه‌اي هم نمي‌تواند تشخيص بدهد. دليلي ندارد مارك‌هاي گمنام را كسي به صورت تقلبي توليد انبوه كند چون كسي آنها را نمي‌شناسد اما مارك‌هاي معروف چون طرفدار بيشتري دارند بيشتر در معرض سوءاستفاده هستند.

تنها راه تشخيص

گاهي ممكن است يك عطر تقلبي مشابه اصل را با قيمت مناسب به شما عرضه كنند و ادعا شود كه همان عطر اصلي است. مثلا طرف مي‌گويد اين را خودم وارد كرده‌ام و با قيمت مناسب‌تر مي‌دهم ولي يادتان باشد نمي‌شود چك پول 50 توماني را 25 تومان خريد. شما يك محصول دربسته مي‌خريد و داخل آن را نمي‌بينيد. تستر هم هست ولي گاهي ممكن است تستر اصل را به شما نشان بدهند و كالايي كه مي‌خريد تقلبي باشد.

در كل بهترين روش براي تشخيص عطر تقلبي و اصل اين است كه از كنار خيابان يا فروشگاه‌هايي كه نمي‌شناسيد خريد نكنيد. وقتي شما فروشگاه را بشناسيد با خيال راحت خريد مي‌كنيد و نياز به تشخيص نيست. به اين اعتماد نكنيد كه از كيش مي‌خريد يا در يك پاساژ بزرگ خريد مي‌كنيد. بايد مغازه را بشناسيد و مطمئن باشيد فروشگاه معتبري است. نمي‌توانيم بگوييم از كجا مي‌توانيد بفهميد عطري كه مي‌خريد اصل است ولي مي‌گوييم از كجا مي‌توانيد بخريد؛ فروشگاه‌هاي معتبر و قديمي كه سال‌ها در اين كار بوده‌اند.

تشخيص كپي از اصل ساده نيست

بعضي‌ها مي‌گويند از غلظت، بو، رنگ ماده و تكان دادن شيشه مي‌شود اصل و تقلبي بودن عطر را تشخيص داد يا بايد نگاه كنيد كه عدد floz كه روي شيشه درج شده چند است. اين باورها درست نيست و نمي‌شود به آنها استناد كرد. غلظت‌ عطرهاي مختلف با هم تفاوت دارد. عطرها براي موقعيت‌هاي مختلف ساخته مي‌شوند و موارد مصرف خاص دارند.

همه عطرها ماندگاري، پخش بو و ويژگي‌هاي يكسان ندارند كه بتوان به آن استناد كرد يا نسخه كلي براي عطرهاي اصل و تقلبي پيچيد بلكه تشخيص آن تجربه مي‌خواهد. البته منظور ما كپي‌هاي درجه 4 و 5 نيست كه با مقايسه ظاهر هم قابل تشخيص است ولي كپي درجه يك و دو براي هر كسي قابل تشخيص نيست.

شناسنامه يا كدي كه قابل چك كردن در سايت باشد هم در مورد عطرها مثل برندهاي پوشاك وجود ندارد. عطرها شناسه رهگيري دارند ولي آيا همه دسترسي به اينترنت دارند؟ علاوه بر اين شناسه رهگيري براي مصرف‌كننده نيست. شركت‌هاي آرايشي و بهداشتي و عطريات چنين امكاني را براي مصرف‌كننده‌ها نگذاشته‌اند، پس نبايد محصولات مختلف را مقايسه كنيد.

مراقب عطرهايتان باشيد

عطرها را نبايد در شرايط دمايي خيلي گرم، خيلي سرد يا در معرض تابش مستقيم آفتاب قرار دهيم. كنار شوفاژ، داخل يخچال يا تابستان‌ها داخل اتومبيل جاي مناسب براي نگهداري عطر نيست. عطرهاي خوب و با كيفيت از زماني كه درشان را باز مي‌كنيد بين 3 تا 10 سال كارآمد هستند. بعضي شركت‌ها مي‌گويند خروج محصول از شيشه هوا را وارد آن مي‌كند و در درازمدت كيفيت عطر را كاهش مي‌دهد ولي نمي‌شود به طور دقيق گفت هر محصول چقدر دوام دارد ولي حداقل مي‌شود پيش‌بيني كرد كه 3 سال بوي آن تغيير نمي‌كند.

وقتي عطري شروع به فساد مي‌كند بوي ترش، تند و سركه‌اي از آن استشمام مي‌شود. اگر شيشه روشن باشد حتي تغيير رنگ را هم مي‌بينيد. در مورد اين موضوع در استفاده اول با اولين فشار اسپري عطر خارج شود بستگي به نوع عطر و شكل اسپري كردن دارد. سيستم فني هر پمپ براي عطرهاي مختلف فرق دارد.

آنچه مسلم است اينكه در اولين فشار اسپري عطر خارج نمي‌شود ولي در بعضي عطرها بايد در استفاده اول 2 تا 3 بار هم پمپ را فشار دهيد تا عطر خارج شود. شكل افشره كردن (اسپري) هم كه مستقيم، مخروطي يا نورافكني باشد بستگي به طراحي پمپ در هر كمپاني دارد.

ادوپرفيوم يا ادوتوالت؟

يك سؤال متداول وجود دارد و آن هم تفاوت ادوپرفيوم و ادوتوالت است و البته يك باور غلط كه مي‌گويند ادوپرفيوم بهتر است. اين اصطلاحات به درصد مواد تشكيل‌دهنده مربوط مي‌شود و يك محصول ممكن است به صورت ادوتوالت براي بهار توليد شود و ادوپرفيوم آن براي پاييز به بازار بيايد؛ يعني يك محصول با چند مدل روانه بازار مي‌شود و هر كدام كاربرد خودش را دارد. پرفيوم در كل غليظ‌تر و سنگين‌تر از ادوپرفيوم است ولي دليل نمي شود هميشه دنبال آن باشيم.

بعد از ادوپرفيوم ادوتوالت است و بعد از آن هم ادوفرش و دئودورانت يا اسپلش كه رقيق‌تر مي‌شوند و هر كدام كاربرد خاص دارند. بوي تند و غليظ مناسب تابستان نيست و هر رايحه‌اي براي مكان و زمان خاصي طراحي شده است. مثل لباس‌هاي مختلف كه كاربرد متفاوت دارند. همان‌طور كه شما همه جا با كفش پاشنه بلند نمي‌رويد همه جا هم نمي‌توانيد پرفيوم استفاده كنيد.

ادكلن هم كه كلا يك اصطلاح غلط است و در واقع نام يك برند قديمي بوده كه 200 سال پيش رايج شده است. يك نكته ديگر درباره خريد عطر اين است كه نبايد بيش از 3 عطر را در يك زمان بو كنيم. بو كردن قهوه هم فقط براي تفكيك 3 بو كمك مي‌كند نه 300 بوي مختلف. در واقع قهوه پرزهاي بيني را كمي ترميم مي‌كند. بو كردن لاك و استون هم بين عطرها درست نيست و بايد از همان قهوه استفاده شود.

پيشنهاد مي‌كنم دوتا عطر كه از نظر خودتان خوب است روي دست امتحان كنيد و بعد از 2 تا 3 ساعت بو كنيد تا مطمئن شويد خوب است يا نه. كاغذهاي تستر هم فقط رايحه اوليه را به شما نشان مي‌دهند.

انتهاي پيام/

منبع:مجله زندگي ايده آل

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن