تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى بهشت درى است‏بنام (ريان) كه از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804063507




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدير گروه تاريخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خراسان:هنوز اثر جامعي براي معرفي سلمان فارسي تاليف نشده است


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: مدير گروه تاريخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خراسان:هنوز اثر جامعي براي معرفي سلمان فارسي تاليف نشده است
جواد نوائيان رودسري- هشتم ماه صفر، سالروز وفات بزرگمردي از سرزمين ايران است كه ارادتش به پيامبرگرامي اسلام(ص)، او را مفتخر به دريافت تمجيد «سلمان منّا اهل البيت » كرد.

سلمان فارسي، با وجود سن زياد، رنج رسيدن به محبوب را به جان خريد و با تحمل مشقت هاي فراوان، خود را از ايران به محضر خاتم پيامبران(ص) رساند. او در تمام مدتي كه از موهبت درك محضر رسول خدا(ص) برخوردار بود، پيوسته از سبوي معرفت الهي آن رسول مهرباني ها نوشيد و چنان سيراب شد كه از سوي مولايش، اميرالمومنين(ع)، «لقمان امت» لقب گرفت. سلمان پس از رحلت جانسوز پيامبراكرم(ص)، نيز هرگز از مشي و طريقت حقي كه بر او عرضه شده بود، روي نگرداند و تا واپسين لحظات حياتش در مدائن، پيوسته بر عهدي كه با رسول خدا(ص) بسته بود، وفادار ماند. شخصيت كم نظير اين صحابي ايراني به گونه اي است كه او را مورد وثوق علماي جهان اسلام قرار داده است. با اين حال هنوز اثري جامع كه بتواند تمام ابعاد شخصيت سلمان فارسي را به علاقه مندان معرفي كند، تاليف نشده است.

بررسي ابعاد شخصيتي و تاريخي جناب سلمان فارسي، موضوع گفت وگوي خراسان با حجت الاسلام رمضان محمدي، مدير گروه تاريخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است كه در پي مي آيد.

روايت هاي مختلفي درباره طول عمر جناب سلمان فارسي و زادگاه او وجود دارد. در اين باره كمي توضيح دهيد.

سلمان فارسي، صحابي جليل القدر پيامبر گرامي اسلام(ص) است كه كسي در ايراني بودن او شك ندارد. سلمان اصالتاً از اهالي منطقه جي اصفهان بود و تلاش و كوشش وي در مسير يافتن حقيقت، سرانجام او را به مدينه كشاند و در نخستين سال ورود پيامبراكرم(ص)، به حضور آن حضرت رسيد و اسلام آورد.

درباره سن سلمان فارسي، ارقام مبالغه آميزي وجود دارد كه چندان قابل اعتماد نيست؛ با اين حال شيخ توسي او را از معمرين دانسته است. برخي علماي رجال سن او را تا 200 سال هم نقل كرده اند. اما صرف نظر از اينكه تا چه ميزان مي توان به اين ارقام اعتماد كرد، اين موضوع از مسلمات است كه سلمان فارسي عمري طولاني و ظاهرا بيش از 100 سال داشته است.

شخصيت سلمان فارسي در ميان اصحاب پيامبرگرامي اسلام(ص) داراي چه ويژگي خاصي است؟

سلمان نه تنها يك صحابي مشهور است، بلكه در ميان اصحاب پيامبراكرم(ص) نيز يك شخصيت منحصر به فرد و شاخص به حساب مي آيد. او در بين اصحاب تراز اول پيامبراكرم(ص)، بعد از اهل بيت(ع) قرار گرفته و تقريباً بلندترين مرتبه را پس از اين بزرگواران داراست.

افزون بر اين ، او به سبب ايمانش، بسيار مورد توجه خاندان رسالت(ع) قرار داشته است. سلمان از طبقات محروم جامعه آن روز مدينه بود و ظاهراً در صُفه زندگي مي كرد و همواره خود را مديون ارشاد نبي مكرم اسلام(ص) مي دانست و پيوسته مي گفت:«كُنتُ مَملوك و أعتَقنيِ المُحَمِّد(ص)»، يعني من برده بودم و به بركت وجود پيامبراكرم(ص)آزاد شدم. تأثير تربيت الهي پيامبراسلام(ص) در او چنان است كه سلمان، چه زماني كه در صفه زندگي مي كرد و چه زماني كه حاكم مدائن بود، تغييري در رويه خود نداد و تفاوتي در مشي و روش او مشاهده نشد.

او با ابعاد وسيع شخصيت خود، به مقامي رسيد كه مدال افتخار «سلمان منّا اهل البيت» را از پيامبراكرم(ص) دريافت كرد. اگر قياسي ميان اين تمجيد رسول اكرم(ص) از او و ساير اصحاب داشته باشيم، درمي يابيم كه اين تمجيد فقط در سطح پايين تري از فرموده هاي پيامبرگرامي اسلام(ص) درباره اهل بيت(ع) قرار دارد. در همين زمينه، نقل هاي مختلف و شگفتي از رسول خدا(ص) درباره سلمان ديده مي شود كه از موقعيت ممتاز او در ميان اصحاب خبر مي دهد، به عنوان نمونه، جملاتي نظير:« اعرفكم بالله سلمان »، خداشناس ترين شما سلمان است. سلمان علاوه بر اين موقعيت ممتاز، مورد وثوق حضرت اميرالمؤمنين(ع) و حضرت فاطمه(س) قرار داشت و امام علي(ع) او را« لقمان امت» لقب دادند. در روزهاي سخت پس از رحلت رسول اكرم(ص) هم سلمان يكي از ملازمان دائمي اهل بيت(ع) بود و از هيچ نوع ياري و همدردي دريغ نمي ورزيد.

مورد وثوق بودن سلمان، به عنوان صحابي پيامبراكرم(ص)، در ميان علماي جهان اسلام چگونه است؟

سلمان يك صحابي مورد وثوق ميان همه علماي اسلام، اعم از شيعه و اهل سنت است. ابن حجر عسقلاني در «الاصابه» و ابن عبدالبر در «الاستيعاب» سلمان را مورد تكريم و تمجيد قرار داده و تعابير بلندي درباره او به كار برده اند. در منابع شيعي نيز روايات فراواني درباره منزلت او وجود دارد. امام باقر(ع) درباره او مي فرمايند:« لاتقولوا سلمان الفارسي و لكن قولوا سلمان المحمّدي، ذلك منّا اهل البيت»، به سلمان، سلمان فارسي نگوييد، بلكه او را سلمان محمدي بناميد، چرا كه وي از اهل بيت (ع) است. امام صادق(ع) نيز در حديثي او را داراي آخرين مرتبه ايمان مي دانند. فضل بن شاذان قمي درباره سلمان مي نويسد:« ما نشأ في الإسلام رجل من سائر الناس كان أفقه من سلمان » در ميان مسلمانان و البته به جز اهل بيت(ع)، مردي فقيه تر و داناتر از سلمان وجود ندارد.

سلمان فارسي، پس از رحلت پيامبرگرامي اسلام(ص)، چه سيره و روشي را دنبال كرد؟

سلمان فارسي پس از رحلت پيامبراسلام(ص) در كنار امام خود، اميرالمؤمنين(ع) ايستاد و تنها مسير ايشان را دنبال كرد. وقتي پس از مسائلي، امام علي(ع) شيوه مدارا و صبر را در پيش گرفتند، سلمان نيز مانند آن حضرت رفتار كرد و هرگاه مي توانست، گره مشكلات را با تدبير خود باز مي كرد. او در زمان خليفه دوم و پس از فتح مدائن، پايتخت ايران در عصر ساسانيان، به عنوان حاكم شهر تعيين شد و در اين مقام، چهره واقعي اسلامي را كه پيامبراكرم(ص) بر امت خويش عرضه كرده بودند، براي ايرانيان آشكار كرد. او چهره يك حاكم اسلامي را، با تمام مختصات انساني و آرماني اش، در برابر ديدگان كساني قرارداد كه تا آن زمان جز اظهار عبوديت و بندگي در برابر شاهنشاه، مشي ديگري را نديده بودند.

حضور سلمان در مدائن زمينه را براي گسترش تمايل و ارادت به امام علي(ع) و اهل بيت(ع) آماده كرد و بعدها مي بينيم كه همين ايرانيان مدائن، مهم ترين بخش از ياران امام علي(ع) در كوفه را تشكيل مي دهند و نقش موثري در قيام هاي مختار و توابين ايفا مي كنند.

آيا تا كنون اثر جامعي براي معرفي سلمان فارسي تاليف شده است؟

تاكنون كتابي كه بتواند تمام ابعاد زندگي سلمان فارسي را يك جا بررسي و تحليل كند، نوشته نشده است. در دوره هاي قبل كتاب هايي مانند «نفس الرحمن في فضائل سلمان» توسط مرحوم محدث نوري، نوشته شده است كه بيشتر جنبه روايي دارد. برخي از مستشرقان، نظير لويي ماسينيون هم سعي كرده اند كتاب هايي تاريخي درباره سلمان بنويسند. در دوره متأخر هم كتاب هايي مانند، «سلمان فارسي، استاندار مدائن» به قلم احمد صادقي اردستاني منتشر شده است، اما هيچ كدام از اين آثار محتوايي كامل و جامع ندارند.

به ويژه آثار مستشرقان به دليل تكيه بر نقل هايي كه چندان قابل اعتماد نيست، دچار ضعف هاي عمده اي است. در حقيقت، ما كتابي كه شخصيت سلمان را به لحاظ تاريخي، روايي، مديريتي، اخلاقي و ... به شكلي جامع بررسي كرده باشد، در اختيار نداريم و اين ضعفي جدي در شناخت شخصيتي است كه مورد تكريم فراوان پيامبر گرامي اسلام(ص) و اهل بيت(ع) قرار گرفته است.

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن