تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804763492




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ظريف: تصويب هرگونه تحريم جديد، توافق ژنو را متزلزل مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: ظريف: تصويب هرگونه تحريم جديد، توافق ژنو را متزلزل مي‌كند


محمدجواد ظريف در پاسخ به اينكه "بزرگترين تفاوت‌ها بين ايران و گروه 1+5 در رسيدن به يك توافق دائمي چيست و چه مشكلات و موانعي وجود دارد؟" گفت: يك‌سري مسائل وجود دارد. يكي از آنها برداشتن همه تحريم‌هاست، هم تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل و هم تحريم‌هاي ملي و يك‌جانبه خارج از سازمان ملل و دومي مسأله داشتن برنامه غني‌سازي در ايران است. اين دو عناصر توافق نهايي هستند كه در آن وجود خواهند داشت. اينكه ما چگونه توافق نهايي را شكل مي‌دهيم تا شامل همه اين عناصر باشد مسأله‌اي است كه بايد درباره آن گفت‌وگو كرد. دو عضو ديگر يعني روسيه و چين نيز ممكن است نگراني‌هايي داشته باشند، ولي آنها اعتماد بيشتري نسبت به ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته‌اي ما دارند.

به گزارش ايسنا، ظريف در پاسخ به اينكه ‌"پس موانع چه هستند؟" گفت: من مانعي نمي‌بينم. من معتقدم كه اين مسأله كاملا ساده است. ما مي‌توانيم به توافقي دست يابيم، ولي مسائلي وجود دارد كه از سايرين دشوارترند. يكي از آنها مي‌تواند چگونگي اطمينان از اين باشد كه (نيروگاه توليد آب سنگين ايران در اراك ) صلح‌آميز باقي خواهد ماند. قصد ما اين است كه منحصرا صلح‌آميز بماند، ولي اينكه چگونه بايد به آنها اطمينان لازم را بدهيم كه صلح‌آميز باقي خواهد ماند يكي از حوزه‌هايي است كه از سايرين دشوارتر است.

وزير امور خارجه در پاسخ به اينكه "ولي چرا به اراك نياز داريد؟" گفت: چرا ما به اراك نياز داريم؟ زيرا بايد ايزوتوپ راديويي براي مقاصد پزشكي توليد كنيم و حتي اراك به تنهايي برايمان كافي نيست. اين فن‌آوري‌اي بود كه در اختيار ما قرار داشت. برخي افراد باور دارند كه ما اين فن‌آوري را انتخاب كرديم، چون گزينه‌هاي ديگري را برايمان فراهم مي‌كرد. آنها كاملا اشتباه مي‌كنند. بايد به برنامه هسته‌اي ايران از منظر كمبود نگاه كنيد اين حقيقت كه جلوي دسترسي ايران به فن‌آوري‌ها گرفته مي‌شد. تلاش كرديم به هر فن‌آوري كه در دسترس‌مان قرار داشت دسترسي پيدا كنيم يا از آن استفاده كنيم و اين ‌فن‌آوري در دسترس‌مان بود. ساير فن‌آوري‌ها نبودند. ما سرمايه‌گذاري‌هاي زيادي هم از نظر سرمايه انساني و هم از نظر منابع مادي داشتيم و تقريبا به انتهاي مسير راه‌اندازي اين راكتور تحقيقاتي رسيده‌ايم. بنابراين ديگر براي اينكه كسي بيايد و به ما بگويد كه نگراني‌هايي دارد كه نمي‌توان آن را رفع كرد، دير شده است. ما بايد راه‌حل‌هايي را پيدا كنيم. ما معتقديم كه راه‌حل‌هاي علمي براي اين مسأله وجود دارد و به گفت‌وگو درباره آنها تمايل داريم، ولي اين يكي از مسائل دشوارتر خواهد بود.

ظريف در پاسخ به اينكه "آيا شما حاضريد سطحي از غني‌سازي را كه تنها براي تأسيساتي است كه ايران ساخته است، قبول كنيد؟" گفت: ما قصد داريم اقداماتي را كه اطمينان مي‌دهد برنامه‌مان منحصرا صلح‌آميز باقي خواهد ماند بپذيريم، ولي تصميم‌گيري درباره باقي آن بايد در مذاكراتي با حسن‌نيت انجام شود. ما قصد ساخت سلاح يا مواد شكافت‌پذير نداريم. ما اين را به نفع خود و يا در چارچوب دكترين امنيتي‌مان نمي‌دانيم.

وزير امور خارجه در پاسخ به اينكه "چشم‌انداز اينكه ايران بخشي از مذاكرات ژنو درباره سوريه باشد چگونه است؟" گفت: اگر ايران بدون پيش شرط دعوت شود، بخشي از مذاكرات خواهد بود. من فكر مي‌كنم آنها اگر علاقه‌اي به داشتن كمك در يافتن راه‌حلي براي تراژدي سوريه داشته باشند تصميم مي‌گيرند ايران را دعوت كنند و يا اينكه تصميم مي‌گيرند ايران را دعوت نكنند كه در اين صورت خودشان ضرر خواهند كرد. ايران معتقد است كه آنچه در سوريه اتفاق مي‌افتد مي‌تواند تأثير گسترده‌اي روي آينده منطقه‌اي ما و فراتر از آن داشته باشد. از آنجا كه ما معتقديم اگر تفرقه‌هاي فرقه‌اي كه برخي افراد درتلاشند به آن در سوريه دامن بزنند به يك مسأله بزرگ تبديل شود، حد و مرزي نخواهد داشت. از مرزهاي سوريه فراتر خواهد رفت. از مرزهاي اين منطقه فراتر خواهد رفت. تأثير آن را روي خيابان‌هاي اروپا و آمريكا نيز خواهيد ديد.

وي در پاسخ به اينكه "آيا شما يا ساير ديپلمات‌هاي ايراني درباره موضع ايران در قبال سوريه با ديپلمات‌هاي آمريكايي صحبت كرده‌ايد؟" گفت: نه، نكرديم، غير از يك اشاره بسيار بسيار كوتاه در اولين ملاقاتم با جان كري (وزير امور خارجه آمريكا).

ظريف در پاسخ به اينكه "فكر مي‌كنيد اين امكان وجود داشته باشد كه طرف‌هاي مختلف بحران سوريه و افراد خارج از اين درگيري بتوانند نقطه مشتركي پيدا كنند؟" گفت: تصميم‌گيري درباره آن بر عهده سوري‌ها است، ما فقط مي‌توانيم كمك كنيم. ما فقط مي‌توانيم تسهيل بخشيم و من فكر مي‌كنم ايران مانعي بر سر رسيدن به يك راه‌حل سياسي در سوريه نباشد. ما به كمك به اين روند در يك مسير صلح‌آميز علاقمنديم. ما معتقديم كه يك راه‌حل نظامي در سوريه وجود ندارد و بايد يك راه‌حل سياسي براي سوريه پيدا كرد. اگر مي‌خواهيد مانع يك خلاء و عواقبي كه درباره‌اش صحبت مي‌كنيم شويد، يعني اگر مي‌خواهيد از افراط‌گرايي در اين منطقه اجتناب كنيد، اگر مي‌خواهيد مانع اين شويد كه سوريه به خاستگاهي براي افراط‌گراياني تبديل شود كه از سوريه به عنوان سكوي حمله به ساير كشورها استفاده مي‌كنند، چه لبنان، چه عراق، چه اردن، عربستان و حتي تركيه، اين كشورها در برابر موجي از افراط‌گرايي قرار خواهند گرفت كه از سوريه نشأت مي‌گيرد و تداوم اين تراژدي در سوريه تنها مي‌تواند جايگاهي براي تولد افراط‌گراياني باشد كه از آن به عنوان يك توجيه استفاده مي‌كنند، فضايي براي يارگيري به منظور انجام همان فعاليت‌ها در ساير قسمت‌هاي اين منطقه.

وزير امور خارجه كشورمان در پاسخ به اينكه "آيا ايران در كنار بشار اسد خواهد ماند؟" گفت: ما در كنار ثبات و حل (بحران) سوريه خواهيم ماند. ولي در نهايت اين ما نيستيم كه تصميم مي‌گيريم چه كسي بر سوريه حكومت خواهد كرد. اين مردم سوريه هستند كه تصميم مي‌گيرند. پيشنهاد ما اين است كه نبايد نقشي را كه مردم سوريه بايد ايفا كنند به خودمان بدهيم.

ظريف در واكنش به اينكه "شنيده‌ايم كه شما همچنان با مخالفت‌هاي جدي در خاورميانه روبرو هستيد و عربستان حتي نمي‌خواهد شما را ببيند؟" گفت: همه كشورهاي خليج فارس كه اخيرا به آنها سفر كردم، از من استقبال خوبي كردند. من گفت‌وگو‌هاي بسيار مثبتي در زمينه مسائل منطقه‌اي، اين حقيقت كه همه آنها از مذاكرات ژنو استقابل كردند، اين حقيقت كه همه آنها اين را يك تحول مثبت براي امنيت و همكاري در منطقه‌مان دانستند، اين حقيقت كه همه انتظار فصل جديدي را در روابط بين ايران و كشورهاي سواحل جنوبي خليج فارس دارند داشتم. اين براي من بسيار دلگرم كننده بود. درباره عربستان هم بايد بگويم كه من به آنها نشان دادم كه آماده رفتن به عربستان هستم. ترتيب ملاقات‌ها داده شد ولي مشكلي در ملاقات‌ها پيش آمد. ما نتوانستيم همه ملاقات‌هايي كه مي‌توانست ترتيب داده‌ شود را ترتيب دهيم. ما تصميم گرفتيم زماني برويم كه مناسب‌تر است. اين به اين مفهوم نيست كه يك مشكل سياسي بين عربستان و ايران وجود دارد. ما اختلاف‌هايي داريم. در هر خانواده‌اي مي‌توان انتظار اختلاف ديدگاه را حتي بين خواهر و برادر داشت. ما نيز اختلافات خاص خود را داريم. مسائلي وجود دارد كه در زمينه آنها ديدگاه‌هاي مختلف، رويكرد‌هاي مختلف، استراتژي‌هاي مختلف و تاكتيك‌هاي مختلف داريم. اين طور نبود كه آنها آماده ديدن من نبودند.

وي در واكنش به اينكه "ولي شما به افزايش شكاف فرقه‌اي در منطقه كه توسط اختلافات بين ايران و عربستان نمود پيدا كرده است، اشاره كرديد" گفت: ما اعضاي هر دو فرقه را درون جمعيت كشور خود داريم و به نفع‌مان است كه از اين مسأله اجتناب كنيم و يك رابطه دوستانه و برادرانه بين فرقه‌هاي اسلامي مختلف داشته باشيم. بنابراين براي ايران و عربستان مهم و بسيار قابل توجه است كه به يك درك مشترك در زمينه چگونگي اجتناب از اين مسأله برسند و اجازه ندهند چنين اختلافات فرقه‌اي در آنها نمود پيدا كند.

وزير امور خارجه در پاسخ به اينكه "در داخل كشور با چه مخالفت‌هايي با توافق ژنو روبرو هستيد؟ درباره آنها چكار مي‌كنيد؟" گفت: بيشترين مخالفت در اين‌جا ناشي از فقدان اعتماد است، زيرا ما گذشته‌اي كه بتوانيم براساس آن عمل كنيم نداريم. اين يك مانع رواني براي تعامل است كه بايد بر آن فائق شويم. دليل اصلي مخالفت‌ها اين است كه آنها معتقدند كه غرب و به ويژه آمريكا صادق نيست و علاقه‌اي به رسيدن به توافق ندارد. آنها معتقدند كه آنها (غرب) سعي مي‌كنند از مكانيزم مذاكرات براي اختلال در اين روند و يافتن بهانه‌هاي جديد استفاده كنند. برخي از بيانيه‌هاي واشنگتن نيز باعث نگراني‌شان مي‌شود. ما اكنون مي‌دانيم كه واشنگتن حوزه‌هاي مختلف را راضي نگه مي‌دارد و سعي دارد به اين حوزه‌هاي مختلف رسيدگي كند. ما بيانيه‌هاي آنها را با توجه به فرآيند حوزه داخلي آنها تجزيه و تحليل مي‌كنيم. ولي اين كاري نيست كه همه در ايران انجام دهند. ما معتقديم كه دولت آمريكا بايد به حرف‌هاي خود پايبند باشد، بايد به آنچه در ژنو گفت متعهد باشد، هم به صورت مكتوب و هم در گفت‌وگو‌هايي كه به طرح اقدام منجر شد.

ظريف در پاسخ به اينكه "پس از همه اين مذاكرات، آيا به نظر شما دورنمايي براي همكاري با آمريكا در زمينه مسائل ديگر از جمله افغانستان وجود دارد يا خير؟" گفت: ما بايد صبر كنيم و ببينيم آيا رفتاري كه در مسير مذاكرات و اجراي توافقات در زمينه موضوع هسته‌اي ايران به نمايش گذاشته مي‌شود اعتماد لازم را براي اينكه ما به سراغ ساير حوزه‌ها برويم به وجود مي‌آورد يا خير.

وي در پاسخ به اينكه "آيا پس از مذاكرات ژنو و پس از پروسه‌اي كه آغاز شد، تغييري در روابط ايران و آمريكا به وجود آمده است؟" گفت: از نظر استفاده از اين مذاكرات براي ايجاد اعتماد، من فكر نمي‌كنم در اين روند چندان موفق بوده‌ايم. زيرا گفت‌وگو‌ها با بيانيه‌هاي علني همراه بود كه تفاوت زيادي نسبت به بيانيه‌هايي كه پيش از مذاكرات ارائه مي‌شد، نداشته است. به طوركلي در اين دوره و زمانه مجبور نيستيد مذاكرات مخفي داشته باشيد، همه چيز به طور علني صورت مي‌گيرد. نمي‌توانيد مخاطبانتان را خودتان انتخاب كنيد. اين يكي از زيبايي‌هاي جهاني شدن و يكي از خطرات جهاني شدن است، بسته به ديدگاه‌تان دارد. وقتي جان كري با كنگره آمريكا سخن مي‌گويد محافظه‌كارترين حوزه‌هاي داخل ايران نيز كلامش را مي‌شنوند و اظهاراتش را تعبير مي‌كنند. بنابراين براي همه لازم است كه هنگام حرف زدن با حوزه‌هاي خود دقت كنند، زيرا بقيه به حرف‌هايشان گوش مي‌دهند و نتايج خاص خود را مي‌گيرند.

وزير امور خارجه در پاسخ به اينكه "اگر كنگره تحريم‌هاي جديدي را اعمال كند، حتي اگر اين تحريم‌ها به مدت شش ماه اجرايي نشوند چه اتفاقي خواهد افتاد؟" گفت: كل توافق‌مان كشته خواهد شد. ما علاقه‌اي به مذاكره تحت فشار نداريم. اگر كنگره تحريم‌ها را تصويب كند، فقدان جديت و تمايل به تحقق راه‌حلي از جانب آمريكا را نشان مي‌دهد. من از پيچيدگي‌هاي داخلي و مسائل مختلفي كه در داخل آمريكا وجود دارد، آگاهم، ولي اين توجيهي براي من به حساب نمي‌آيد. من يك پارلمان دارم. پارلمان من نيز مي‌تواند لوايح مختلفي را تصويب كند كه در صورت شكست مذاكرات، اجرايي شوند. اما اگر ما چنين كاري را آغاز كنيم، فكر نمي‌كنم به جايي برسيم. ما سعي كرده‌ايم از اعضاي پارلمان‌مان بخواهيم كه از چنين كاري اجتناب كنند. ممكن است موفق نشويم. دولت آمريكا ممكن است موفق نشود. اگر سعي نكنيم،‌ آنگاه نمي‌توانيم انتظار داشته باشيم كه طرف مقابل جدي‌ بودنمان درباره اين روند را بپذيرد.

ظريف در پاسخ به اينكه " درباره كانال‌هاي پشتي كه در ماه مارس سال گذشته آغاز شد چه حرفي داريد؟" گفت: مي‌توانم بگويم كه ما گفت‌وگو درباره اين مسأله را در حاشيه گفت‌وگو‌ها‌ي 1+5 با كشورهاي مختلف آغاز كرديم، ولي با همه كشورهايي كه دخيل بودند، روابط ديپلماتيك عادي داريم. شايد اگر پاي آمريكا وسط بيايد اين مسأله جالب‌تر شود. اين مدت‌ها پيش آغاز شد، احتمالا سه سال پيش. دكتر جليلي مذاكره‌كننده هسته‌اي ما در آن زمان با بيل برنز (معاون وزير امور خارجه آمريكا) در حاشيه ژنو ديدار كرد. از آن زمان تاكنون گفت‌وگو‌هايي بين ايران و آمريكا در داخل و در چارچوب 1+5 وجود داشته است. بنابراين چنين اتفاقي افتاده است و به عقيده من نتايج مثبتي داشته است.

وي در پاسخ به اينكه "آيا چنين چيزي مذاكرات ژنو را تسهيل بخشيد؟" گفت: من فكر مي‌كنم اگر مذاكرات دوجانبه بين ايران و اعضاي مختلف گروه 1+5 نبود، ما نمي‌توانستيم نتيجه‌ مثبتي داشته باشيم. جلسات رسمي ايران و شش كشور گروه 1+5 و كاترين اشتون (رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا) معمولا بسيار رسمي باقي مي‌ماند. اگر مي‌خواهيد به توافقي برسيد بايد با همه آنها هم به صورت فردي و هم به صورت جمعي گفت‌وگو كنيد. بنابراين ما به صورت فردي با همه اعضاي گروه 1+5 گفت‌وگو كرديم. اما گفت‌وگو‌ي ما با فرانسه يا روسيه يا حتي انگليس مسأله خاصي نبود. براي آمريكا، مسأله فرق مي‌كرد و گفت‌وگوي ما با آمريكا در حاشيه مذاكرات 1+5 خود به داستاني تبديل شد.

وزير امور خارجه در پاسخ به اينكه "اين كانال اكنون چقدر زنده است؟" گفت: هنگامي كه همكاران من به وين مي‌روند، احتمالا گفت‌وگو‌هاي جانبي با آمريكا خواهند داشت و اين يك كانال بسيار مهم است. آمريكا احتمالا مهمترين بازيكن است، زيرا بالاترين ميزان تحريم‌ها عليه ايران را دارد كه اكثريت يا همه آنها به نظر ما غيرقانوني هستند. در هر صورت ميزان تحريم‌هايش بسيار بالاست.تحريم‌هاي زيادي را روي شركت‌هاي مختلفي كه با ايران روابط تجاري دارند اعمال مي‌كند و به همين دليل بايد بيشترين كار را انجام دهد. آمريكا در ايجاد اين دردسر نقش زيادي داشت، بنابراين بايد در حل اين دردسر نيز بحث زيادي داشته باشد. به همين دليل ايران و آمريكا ملزم هستند كه گفت‌وگو‌هاي زيادي در حاشيه داشته باشند.

وي در پاسخ به اينكه "اگر اين كانال پشتي با آمريكا نبود توافق ژنو اتفاق مي‌افتاد؟" گفت: خوب، جواب اين سؤال مشخص است. ما نمي‌توانستيم بدون گفت‌وگو درباره همه مسائل مختلف در حاشيه مذاكرات 1+5 با اعضاي مختلف به ويژه آمريكا به يك توافق دست يابيم.

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن