تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سفره هايتان را با سبزى، زينت دهيد ؛ زيرا سبزى با بسم اللّه الرحمن الرحيم، شيطان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804038033




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجت الاسلام دكتر ياوري، استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خراسان مطرح كردسازمان وكالت؛ راهبرد موثر امام كاظم(ع) براي تداوم مكتب اهل بيت (ع)


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: حجت الاسلام دكتر ياوري، استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خراسان مطرح كردسازمان وكالت؛ راهبرد موثر امام كاظم(ع) براي تداوم مكتب اهل بيت (ع)
دوران امامت امام كاظم(ع)، دوراني خاص در تاريخ اسلام است. خلفاي معاصر آن حضرت يعني منصور، مهدي، هادي و هارون عباسي، تمام تلاش خود را براي مقابله با گسترش تشيع به كار بسته بودند و از سوي ديگر، با افزايش جمعيت شيعيان در تمامي سرزمين هاي اسلامي لزوم مديريت و هدايت مؤثر آنها كاملاً احساس مي شد.

در چنين دوره خطيري، امام كاظم(ع) با ايجاد سازمان مهم وكالت و تربيت بيش از 270 شاگرد زبده، توانستند شيعيان را از يك پيچ تاريخي خطرناك عبور دهند.

تدابير و تلاش هاي اين امام بزرگوار سبب شد تا شيعيان با سازمان وكالت به مثابه يك تاكتيك مؤثر در مقابله با جريان هاي معاند در دوره هاي بعد، آشنا شوند و از آن براي حفظ و تداوم مكتب اهل بيت(ع) بهره ببرند.

بررسي تدابير و تلاش هاي امام كاظم(ع) در اين زمينه و شيوه ايجاد سازمان وكالت توسط آن حضرت، موضوع گفت و گوي خراسان با حجت الاسلام دكتر ياوري، استاد حوزه و دانشگاه است كه در پي مي آيد.

چه زمينه هايي موجب شد امام كاظم(ع)، سازمان وكالت را براي اداره جامعه شيعيان ايجاد كنند؟

دوران امامت امام كاظم(ع)، به لحاظ تاريخي، دوره اي خاص براي شيعيان است.

از يك طرف، حاكميت عباسي فراز و فرود خود را براي تصاحب قدرت طي كرده و حالا به عنوان قدرت حاكم، مي كوشد شيعيان را به عنوان دشمنان اصلي خلافت عباسي، از جامعه حذف كند و از طرف ديگر، تشيع گسترش زيادي پيدا كرده است و تقريباً در تمامي سرزمين هاي اسلامي پيروان پرشوري دارد كه خلافت ستم پيشه عباسي را برحق نمي دانند و در برابر آن مقاومت مي كنند.

طبيعي است كه امام(ع) بايد با توجه به رويكردهاي خلفا عليه شيعيان تصميم ها و شيوه هايي را اتخاذ كنند تا بتوانند آنها را از اين بحران ها به سلامت عبور دهند.

واقعيت اين است كه تلاش هاي امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، بايد در دوران امامت امام كاظم(ع) به نتيجه برسد و زمينه را براي دوران خاص تشيع در عهد امام رضا(ع)، آماده كند. در نتيجه همين مديريت ويژه و موثر است كه شاهد خروج نسبي شيعيان از وضعيت تقيه، در دوران امام رضا(ع) هستيم.

امام كاظم(ع) علاوه بر بيان مواضع در برابر خلفا و هدايت مسلمانان، براي رسيدن به هدفي كه ذكر كرديم؛ مديريت ويژه شيعيان را از طريق ايجاد سازمان وكالت و توجه به گسترش آن، در دستور كار قرار دادند.

مي دانيم كه دوران خلافت عباسي، به لحاظ سخت گيري بر اهل بيت(ع) و شيعيان، دست كمي از دوران اموي نداشت و خلفايي مانند مهدي و هارون عباسي، بر علويان سخت مي گرفتند. علت اين موضع صريح در ضديت با امامان معصوم(ع)، همان طور كه قبلا هم گفتم، احساس خطري بود كه اين خلفا، نسبت به زير سوال رفتن مشروعيت حكومت شان با بيان حقايق از سوي امامان معصوم(ع) و پيروانشان، داشتند.

بر اين اساس، تأثيرگذاري امام كاظم(ع) در جامعه براي آنها دلهره آور بود.

ذهبي، دانشمند مشهور اهل سنت، مي نويسد كه در زمان هارون عباسي، مردم، امام كاظم(ع)را به عنوان خليفه بر حق مي شناختند و آن حضرت را سزاوارتر از هارون نسبت به حكومت بر جامعه اسلامي مي دانستند :« كَبيرُ القَدر، جَيِّدُ العِلمِ أولي بِالخِلافَةِ مِن هارون» (سير اعلام النبلاء، ج 13، ص 120) حتي خود هارون هم به اين مسئله اعتراف مي كند و در صحبتش با امام(ع)، با كنايه به ايشان مي گويد: شنيده ام تو هم به عنوان خليفه مسلمانان از مردم ماليات مي گيري؟

طبعاً هارون اين موارد را خطري در برابر اقتدارش مي دانست و به همين دليل، هم او و هم خلفاي بعدي در صدد كنترل اين اقتدار امامان معصوم(ع) از طريق تبعيد يا حبس آن بزرگواران بودند تا ارتباط امام(ع) با مردم را به نحوي قطع كنند. بنابراين امام(ع) مي بايست با ايجاد و گسترش چنين سازماني، مديريت شيعيان را در اين مرحله حساس به نحو مناسبي به انجام برسانند.

طبيعتاً شاگردان امام(ع) به عنوان بازوان اجرايي آن حضرت، نقشي مهم را در اين زمينه بر عهده داشتند. برخي از منابع از 270 يا 274 نفر به عنوان شاگردان امام كاظم(ع) نام برده اند كه ظاهراً 20 نفر از آنها ايراني بودند. افرادي مانند يونس بن عبدالرحمان، صفوان بن يحيي وعبدا... بن مغيره از جمله شاگردان امام(ع) بودند. يكي از مهم ترين كارهاي اين افراد، تبيين اصل امامت بود.

برخي از اين افراد نظير علي بن يقطين هم با حضور در دربار عباسي و مخفي كردن اعتقادات خود، به دستور امام(ع)، زمينه را براي ياري و كمك به شيعيان فراهم مي كردند.

مسئوليت اصلي سازمان وكالت چه بود؟

سازمان وكالت توانست از سوي امام(ع) كارهاي ويژه اي مانند پاسخ به شبهات سياسي، اعتقادي و فقهي شيعيان را برعهده بگيرد و يك سياست همسو، يكسان و موثر را براي مديريت پيروان اهل بيت(ع) نهادينه كند.

اين سازمان ويژه درحقيقت در پي آماده كردن شيعيان براي ورود به دوران غيبت بود. به جز اين كاركرد مهم، امام(ع) براي اعمال ولايت خويش بايد از يك دستگاه و ساختار سياسي متناسب برخوردار مي بودند.

ايجاد سازمان وكالت در واقع تبلور عملي تشكيل يك حكومت ولايي از سوي اهل بيت(ع) بود و وكلاي امام(ع) در واقع استانداران و فرمانداران ايشان محسوب مي شدند.

وكلاي امامان معصوم(ع) داراي چه ويژگي هايي بودند؟

قطعاً عهده دار شدن اين مسئوليت خطير به ويژگي هاي خاصي نياز داشت.

نقلي از پسرعموي نوبختي، نايب امام زمان(عج)، كه مردي پارسا و دانشمند بود، وجود دارد كه وقتي از او پرسيدند: چرا با وجود صفات لازم و مناسب در شما براي نيابت امام(عج)، پسر عمويتان به اين مقام منصوب شد؟ مي گويد: شايد اين صفاتي را كه شما مي گوييد داشته باشم، اما اگر مرا دستگير كنند و بخواهند محل سكونت امام(عج) را با شكنجه از من بشنوند، من تحمل شكنجه را ندارم و نشاني مكان را خواهم گفت، در صورتي كه اگر پسرعمويم را تكه تكه كنند، كلامي به زبان نخواهد آورد.

بنابراين وكيلي كه از سوي امام(ع) تعيين مي شد، بايد چه به لحاظ فردي و اعتقادي و چه به لحاظ اجتماعي و سياسي داراي خصوصيات ويژه اي مي بود.

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن