تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804729561




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

متن كامل مصاحبه هائيم سابان با باراك اوباما/ روحاني فرقي با احمدي نژاد ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: متن كامل مصاحبه هائيم سابان با باراك اوباما/ روحاني فرقي با احمدي نژاد ندارد
رئيس جمهور آمريكا شنبه شب در مجمع هائيم سابان متعلق به موسسه بروكينگز حاضر و بخش زيادي از سخنان وي به ايران و توافق هسته اي حاصل شده در ژنو اختصاص يافت. خبرگزاري مهر روز گذشته بخش هايي از اظهارات اوباما را منتشر كرد و در اين مطلب متن كامل پرسش هاي مطرح شده از اوباما در مورد ايران و پاسخ هاي وي به اين سوالات منتشر مي شود.

به گزارش خبرگزاري مهر، مجري اين برنامه شخص "هائيم سابان" از مهمترين حاميان سياسي باراك اوباما بود. دو طرف بعد از تعارفات مرسوم جلسه پرسش و پاسخ را اينگونه آغاز كردند :

سابان : مي توانيم از ايران آغاز كنيم؟

اوباما : بله مي توانيم.

سابان : آقاي رئيس جمهور، نظرسنجي ها نشان مي دهند كه 77 درصد اسرائيلي ها معتقد نيستند كه اولين توافق هسته اي انجام شده از دستيابي ايران به سلاح هسته اي جلوگيري خواهد كرد. آنها همچنين اين موضوع را به عنوان يك امر وجودي براي خود تلقي مي كنند. شما در خصوص اين نگراني مردم اسرائيل چه چيزي مي توانيد بگوييد؟

اوباما : در ابتدا پيش از آنكه پاسخ اين پرسش را بدهم اجازه بدهيد تا از شما (هائيم سابان) به خاطر كاربزرگي كه انجام داده ايد تشكر كنم. فكر مي كنم مجمع سابان و اين مركز يك كار بزرگ انجام داده و مكانيسمي را به وجود آورده كه ما فقط از لحاظ سطحي با مسائل برخورد نكنيم . مسلما چالش هايي موجود در خاورميانه بزرگ هستند و كاري كه در اين منطقه در حال انجام است فوق العاده است.

همچنين مي خواهم تا از "استروب" به خاطر پذيرايي از ما و شمايي كه در اين محل هستيد كه شامل برخي از مقامات سابق كابينه اسرائيل و برخي از دوستاني كه من آنها را نمي بينم مي شود، تشكر كنم.

اجازه بدهيد تا با فرض هاي اساسي كه بارها در مورد آنها سخن گفته ام آغاز كنم. اين نه تنها جزو منافع امنيت ملي آمريكا بلكه جزو امنيت ملي اسرائيل و يا امنيت ملي كشورهاي منطقه است كه از دستيابي ايران به سلاح هسته اي جلوگيري كنيم.

اجازه بدهيد اين نكته را به ياد بياوريم زمانيكه من رئيس جمهور شدم در چه وضعيتي بوديم. ايران از كشوري كه تنها 200 سانتريفيوژ داشت به كشوري كه هزاران سانتريفيوژ دارد و در برخي موارد سانتريفيوژهاي بسيار پيشرفته اي در آن فعال هستند تبديل شده است. برنامه اي وجود داشته كه پيشرفت كرده و به اين نقطه رسيده است، نقطه اي كه قابليت آنها را به گونه اي افزايش داده كه ما را براي مدتي نگران كرد و پيامد آن چيزي بود كه من به تيم (دولت) خود و همچنين همپيمانان بين المللي گفته ام و آن اينكه ما چگونه بايد تحليل هاي خود در مورد هزينه ها و سودهاي ايران را تغيير بدهيم.

ما در موقعيتي قرار داريم كه رژيم بي سابقه اي ار تحريم ها موجب زمينگير شدن اقتصاد ايران شده اند. به موجب اين تحريم ها نيمي از در آمدهاي نفتي ايران قطع شده و فشار زيادي بر پول رايج آنها وارد آمده و اقتصاد آنها در سال گذشته بيش از پنج درصد كوچك شده است. اين امر به خاطر وجود تحريم هاي بين المللي و اتحادي بوده كه ما توانسته ايم در بعد بين الملل به وجود بياوريم و به موجب آن مردم ايران گفتند كه ما نياز به يك راهبرد جديد براي برخود با جامعه جهاني و اينكه چگونه با رژيم تحريم ها مقابله كنيم داريم. اين همان عاملي بود كه موجب روي كار آمدن حسن روحاني در ايران شد. او لزوما اولين انتخاب تندروهاي داخل ايران نبود.

به گزارش مهر، اوباما در ادامه افزود : اما اين به آن معني نيست كه ما مي توانيم به وي (روحاني) و يا هر كس ديگري در داخل ايران اعتماد كنيم. اين حكومتي است كه به قدرت رسيده و مخالفان را به ايالات متحده، اسرائيل و بسياري از ارزش هاي ديگر كه براي ما عزيز هستند نسبت مي دهد. اما موردي كه من بارها اشاره كرده ام اين است كه گزينه اي از روي ميز حذف نشده است. آنچه ما انجام مي دهيم اين است كه بايد اين امكان را آزمايش كنيم كه آيا امكان حل موضوع از طريق ديپلماتيك وجود دارد و اين قرارداي است كه براي اين منظور وجود دارد. اين قرارداد در مراحل ابتدايي است و توانستيم آن را در مذاكرات ژنو انجام بدهيم و من به خاطر كار فوق العاده اي كه توسط جان كري، وزير امور خارجه آمريكا، و همتايان او در گروه 1+5 انجام شد تشكر كنم.

پس دقيقا بايد ببينيم كه ما چه كاري را انجام داده ايم. براي اولين بار در طول يك دهه ما پيشرفت در برنامه هسته اي ايران را متوقف كرديم. ما نه تنها از نصب سانتريفيوژهاي جديد در نطنز و اراك جلوگيري كرديم بلكه باعث شديم تا غني سازي 20 درصدي ايران نيز متوقف شود.

سابان : اين توقف چه ميزان است؟

اوباما : از ميزان انجام شده تا صفر. شما زماني را بياد بياوريد كه نتانياهو سخنراني سال گذشته خود را در مجمع عمومي سازمان ملل انجام داد.

سابان : همان كاريكاتور با خط قرمز منظورتان است؟

اوباما : تصوير بمب. او (نتانيايو) به غني سازي 20 درصدي اشاره كرد و اينكه اگر شما بيش از 20 درصد اورانيوم را غني سازي كنيد توانايي ساخت بمب را خواهيد داشت. ما فكر مي كنيم كه اين موضوع را از حد در حال انجام به صفر رسانده ايم. ما توسعه تاسيسات اراك را كه يك مسير (توانايي) ديگر براي توليد پلوتونيوم را فراهم مي كرد متوقف كرديم. مسيري كه به ساخت بمب ختم مي شد.

ما در مسيري هستيم كه بازرسي هاي روانه از نطنز و فوردو داشته باشم. ما مي توانيم بازرسي هاي بيشتري در اراك داشته باشيم. و متعاقب آن در طي دوره شش ماهه ايران نمي تواند برنامه هسته اي خود را توسعه داده و يا اينكه سطح اورانيوم غني شده خود را افزايش دهد.

اكنون آنچه ما انجام داده ايم در عوض اين بوده كه همه تحريم ها سرجاي خودشان هستند. ساختار كلي تحريم ها با توجه به موضوع نفت،فايننس و ارتباطات بانكي باقي مانده اند. آنچه ما انجام داده ايم اين است كه شير آب را به آرامي تغيير داده و اعلام كرده ايم كه حداكثر هفت ميليارد دلار از مجموع 100 ميليارد دلار در آمدهاي آنها كه به سبب تحريم ها مسدود شده اند در اختيار تهران قرار مي گيرند. به ما زمان و فرصت بدهيد تا اين نكته را آزمايش كنيم كه آيا آنها مي توانند در اين مسير حركت كنند. يك توافق جامع و دائمي كه به ما اطمنيان كامل مي دهد كه آنها تسليحات هسته اي توليد نمي كنند.

سابان : متوجه شدم. آيا مي توانم پرسشي در مورد هفت ميليارد دلار مطرح كنم.

اوباما : بفرماييد

سابان : چگونه مي توانيم جلوي كشورهايي كه با ما در ژنو همكاري كردند و اكنون در تهران هستند تا قراردادهاي جديدي را با ايران به امضا برسانند گرفته و از تبديل هفت ميليارد به 70 ميليارد جلوگيري كنيم؟ زيرا ما مي توانيم آنچه را كه خود انجام مي دهيم كنترل كنيم اما چه عاملي براي كنترل ديگران وجود دارد؟

اوباما : اين همان نكته اي است كه نشان مي دهد زمان بندي براي اين توافق كاملا درست بوده است. يكي از مواردي كه من همواره نگران آن بوده ام اين است كه اگر حسن نيت خود را براي حل ديپلماتيك موضوع نشان ندهيم آنگاه ساختار تحريم ها فرو مي ريزد.

اين نكته را در ذهن داشته باشيد كه ساختار تحريم ها حاصل دو سال كار بي وقفه ديپلماتيك تيم ما بوده است. اين تحريم ها تحريم هاي يك جانبه كه فقط از سوي ايالات متحده اعمال شده باشند نيستند. اينها تحريم هايي هستند كه با حضور روسيه، چين و برخي از متحدان ما همچون كره جنوبي و ژاپن به اجرا گذاشته شده اند و به همين دليل تا اين حد هزينه براي ايران به دنبال داشته اند. و دقيقا به همين دليل تا اين حد موثر بوده اند.

و آنچه ما اعلام كرده ايم ما چيزي از هسته اصلي تحريم ها كم نكرده ايم. ما فقط يك پنجره كوچك براي دسترسي آنها به درآمدهايشان به وجود آورده ايم. اما مي توانيم بر اين امر نظارت كنيم و اين امر قابل برگشت است. و در طي اين دوره شش ماهه اگر ايران نشان بدهد كه به اين توافقنامه پايبند نيست و يا آنكه بدون حسن نيت در مذاكرات حاضر شود ما مي توانيم اين اقدامات را برگشت داده و تحريم ها را تشديد كرده و حتي فراتر از آن هم برويم.

اما اينجا آخر خط است. در نهايت هدف من به عنوان رئيس جمهور ايالات متحده چيزي است كه به طور خصوصي و عمومي گفته ام و درباره آن با افراد مختلف به مكان هايي كه رفته ام صحبت كرده ام و آن هدف اين است كه از دستيابي ايران به سلاح اتمي جلوگيري كنم. اما من موضوع ديگري را نيز گفته ام و آن اينكه بهترين راه براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته اي يك راه حل جامع، قابل تاييد و بازبيني بدون حذف گزينه ها از روي ميز است تا اگر از دسترسي به آن باز مانديم از گرينه هاي روي ميز استفاده كنيم.

به گزارش مهر، اوباما در ادامه افزود : براي ما مهم است كه در طي شش ماه اين پيشنهاد (توافقنامه) را آزمايش كرده و به اين نكته برسيم كه آنها بطور مخفيانه در حال توسعه توانائي هاي خود نبوده و يا آنكه در داخل ايران موقعيت موجود را تغيير نمي دهند. و اگر در پايان شش ماه مشخص شد كه نمي توانيم به قرارداد برسيم نگران نخواهيم بود و در حقيقت ما به همراه جامعه جهاني قدرت بيشتري براي اعمال تحريم ها و حتي شديدتر كردن آنها داريم.

اگر در آن طرف قضيه ما قادر به انجام اين معامله بوديم آنچه از طريق يك راه حل ديپلماتيك به دست مي آوريم صراحتا مي گويم كه بسيار بيشتر از آن چيزي خواهد بود ما از طريق راه ها و به كارگيري گزينه هاي ديگر به دست مي آوريم.

سابان : همه اميدواريم كه به اين نقطه برسيم.

اوباما : بله كامالا.

سابان : شما ميزبان شام عيد فصح (سال نو يهوديان) در كاخ سفيد بوديد؟

اوباما : بله بودم.

سابان : و شما اين جمله معروف را كه مي گويد "چرا امشب متفاوت تر از هر شب ديگري است؟" را بياد داريد. در همين رابطه مي خواهم سوالي از شما داشته باشم. رئيس جمهور ريگان با تمام تلاش و بهترين نيت ها اعلام كرده بود كه پاكستان هسته اي نمي شود. اما اين امر رخ نداد. كلينتون نيز با تمام توان و بهترين نيت اعلام كرد كه كره شمالي هسته اي نخواهد شد. چرا اين قرارداد هسته اي متفاوت تر از هر قرارداد هسته اي ديگري است؟

اوباما : ما هنوز نمي دانيم. نه ما هنوز چيزي نمي دانيم. فكر مي كنم مهم است كه همه بدانند اين كاري مشكل است. زيرا تكنولوژي چرخه هسته اي را شما مي توانيد از اينترنت به دست بياوريد. دانش ساخت تسليحات هسته اي نيز هم اكنون در اينترنت وجود دارد. و ايران كشوري بزرگ و ثروتمند است و ما بايد اين نكته را جدي بگيريم كه اين امكان وجود دارد كه آنها به دنبال ساخت سلاح هسته اي بروند. اين همان چيزي است كه تمام اين اقدامات به خاطر آن انجام مي شود.

قبلا گفته ام كه اگر به تاريخ نگاه كنيم ما به يك توافق با كره شمالي رسيدم اما اكنون آنها سلاح هسته اي در اختيار دارند. با احترام به پاكستان بايد بگويم كه هيچگاه هيچگونه رژيم نظارتي و تحريم هاي بين المللي و قطعنامه هاي سازمان ملل وجود نداشت اما در مورد ايران ما توانستيم يك اقدام بين المللي و مكانيسم قابل بازبيني در اطراف برنامه هسته اي ايران به وجود بياوريم موردي كه بي سابقه و منحصر به فرد بود. اين به آن معني نيست كه اين كار ساده اي بود و به همين دليل ما بايد آن را جدي بگيريم.

اما فكر مي كنم يكي از مورادي كه بارها گفته ام، زماني كه مردم سوال مي كنند چرا ما بايد با آنها مذاكره كنيم، ما نمي توانيم به آنها اعتماد كنيم، ما ساده لوحانه برخورد مي كنيم، چگونه مي توانم توضيح بدهم كه اين انتخابي ميان اين قرارداد و يك چيز ايده آل نيست بلكه انتخابي ميان اين قرارداد و موارد جايگزين است.

اگر گزينه‎اي وجود داشت كه اين امكان را به وجود بياوريم كه تك تك پيچ و مهره‎هاي برنامه هسته‎اي آنها را حذف كنيم و احتمال داشتن برنامه هسته‎اي ايران را كلاً از بين ببريم تا در نتيجه قابليتهاي نظامي آن را هم نداشته باشند، آن را انتخاب مي‎كردم.. اما...

سابان : سوال بدي

اوباما : ببخشيد، مي خواهم مطمئن شوم كه همه اين نكته را فهميده اند. اين گزينه وجود نداشت. و متعاقب آن آنچه ما انجام داديم آن بود كه تصميم گيري در مورد اين بود كه بهترين راه ممكن براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته اي چيست؟

بهترين راه براي مطمئن شدن ما آزمودن اين مسير ديپلماتيك است. فهميدن اينكه بر اساس اعتماد بنا نشده، بر اين اساس بنا شده كه ما بتوانيم ارزيابي كنيم و همچنين اين نكته را ناديده نگيريم كه ايران در تمام رفتارهاي ديگر در خاورميانه و نقاط ديگر جهان كه عليه ايالات متحده و اسرائيل است حضور دارد.

و ما به رصد اين موضوع ادامه مي دهيم كه آيا آنها در امر تروريسم، كه عليه دوستان و متحدان ما است همچنان فعاليت دارند يا نه. و ما در قبال هر گونه تهديدي كه عليه دوستان و متحدان ما در منطقه باشد خواهيم ايستاد، و ما اين نكته را كاملا روشن كرده ايم. و همچنين تعهد ما به امنيت اسرائيل محترم بوده و آنها اين موضوع را مي داننند. آنها هيچ ترديدي درباره اين موضوع ندارند.

اما اگر ما قادر باشيم به همان شيوه اي كه رونالد ريگان با اتحاد جماهير شوروي مذاكره كرد، درباره برنامه هسته اي مذاكره كنيم و ايران را از توانايي ساخت سلاح هسته اي بازداريم، اگر به ما اين امكان داده شود در نهايت فكر مي كنم كه ما پيروز شويم. برخي از برنامه هاي آنها را از طريق منطقه اي از بين ببريم بدون اينكه نگران اين باشيم كه فردي يا كشوري قصد دارد دست به مسابقه تسليحات هسته اي در بخشي از جهان بزند.

سابان : متاسفنه شما درست مي گوييد. تام فريدمن، در يكي از مطالب جالب خود در مقاله هايش مي نويسد : "هيچ وقت بدون اهرم مناسب و بدون اينكه برخي اقدامات ديوانه وار به همراه داشته باشيد با ايران مذاكره نكنيد. ما مجبور شده ايم تا اين اقدامات ديوانه وار را به خاطر ديوانگان كنار بگذاريم." شما در اين مورد چه اعتقادي داريد؟

اوباما : تام يك ناظر باهوش است. و من مي دانم كه دوست من بي بي، كه قصد دارد اندكي بعد صحبت كند و اگر تام مي خواهد بي بي را آنگونه كه شما توصيف كرديد تحليل كند، اين عقيده اوست.

سابان : منظور من اين نبود.

اوباما : اين يك حق طبيعي است. ديدگاه من اين طور است. (خنده حضار)

در پنج سال گذشته نتانياهو و من رايزني ها و مشورت هاي هميشگي در اين رابطه داشته ايم. و موضوعي كه من فكر مي كردم تكرار مي شد و آن اينكه همكاري نظامي آمريكا با اسرائيل هرگز قويتر از اين نبوده. همكاري اطلاعاتي ما با اسرائيل تا اين حد قوي نبوده، حمايت ما از امنيت اسرائيل تا كنون از اين قويتر نبوده است. شما چه زماني از گنبد آهنين صحبت مي كرديد؟ شما چه زماني فكر مي كرديد كه مي توانيد اوضاع غزه را بهتر از چند سال قبل مديريت كنيد؟ تعهد ما در مقابله با مسائلي كه امنيت اسرائيل را تهديد مي كردند هيچگاه تا اين حد نبوده . اين فقط نظر من نيست و فكر مي كنم موضوعي است كه مي توان آن را ارزيابي كرد.

بعضي وقتها پيش مي آيد كه من به عنوان رئيس جمهور ايالات متحده رويه تاكتيكي متفاوتي از نخست وزير اسرائيل دارم و اين موضوع قابل درك است، زيرا اسرائيل نمي تواند امنيت خود را ناديده بگيرد. تاريخ نشان مي دهد كه مردم اسرائيل اين نكته را به خوبي درك مي كنند، آنها بايد مطمئن شوند كه ارزيابي خود را از آنچه كه نياز دارند براي حفاظت از امنيت خود انجام دهند به درستي انجام مي دهند. ما به اين موضوع احترام مي گذاريم و من اين موضوع را مرتبا به نخست وزير اسرئيل گفته ام.

اما در نهايت ار نقطه نظر تاكتيكي نظر من اين است كه ما بايد اين پيشنهاد را آزمايش كنيم. اين از لحاظ بين المللي ما را قويتر مي كند زيرا اين توافق موضوعي است كه براي كشورهاي 1+5 مطرح است و جامعه بين الملل بر جريان آن تا رسيدن به قرارداد نهايي نظارت دارد و ما در حال مشورت با تمام دوستان خود از جمله اسرائيل درباره اينكه توافق نهايي به چه صورت خواهد بود هستيم . اگر ما نتوانيم به آن برسيم مطمئنا نبود قرارداد از يك قرارداد بد بهتر است. اما فرض اينكه اين يك قرارداد بد خواهد بود در نتيجه تلاش نكردن براي يك رسيدن به توافق يك اشتباه است.

سابان : من شخصا به اين نتيجه رسيده ام كه هر چند ممكن است اسرائيل و آمريكا در موارد مختلف خطوط قرمز مختلفي داشته باشند، ولي ما در مورد خط آخر هم نظر هستيم

اوباما : كاملا

سابان : و ايران به سلاح اتمي دست نخواهد يافت. آيا اينطور نيست؟

اوباما : كاملا و اين چيزي فراتر از چيزي است كه شما مي گوييد.

رئيس جمهور آمريكا در ادامه به پرسش هاي افراد شركت كننده در اين مجمع پرداخت كه بخشي از آنها اختصاص به ايران داشت.

در يكي از پرسش ها كه توسط يك خبرنگار اسرائيلي مطرح شد و در مورد تغيير رويه دولت در ايران بود، اوباما در پاسخ گفت : حقيقت انتخاب روحاني آن است كه گفته شده تفاوتي ميان وي و احمدي نژاد وجود ندارد فقط او (روحاني) جذابتر است. روحاني بخشي از سيستم موجود در ايران است و فكر مي كنم بايد اين نكته را به ياد داشته باشيم كه ايدئولوژي او بر دشمني با آمريكا و اسرائيل استوار است. اما آنچه كه او مي گويد خواسته بخشي از مردم ايران براي تغيير راهبرد است. و ما نبايد اين موضوع و تغيير را دست كم بگيريم كه مردم ايران خواهان تعامل با جهان هستند.

اوباما در ادامه گفت : در دهه آينده تغييرات زيادي در خاورميانه رخ خواهند داد و هر كجا مردمي را ديديم كه از جنگ، و خشونت گريزان بوده و به سمت راه حل هايي ديپلماتيك براي پايان دادن به جنگ ها هستند بايد آماده باشيم تا با آنها وارد تعامل شويم.

در پاسخ به اين پرسش ها رئيس جمهور آمريكا با اشاره به توافق هسته اي حاصل شده ميان ايران و كشورهاي 1+5 در ژنو امكان به نتيجه رسيدن آن را 50-50 دانست و گفت : ما بايد اين موضوع را آزمايش كنيم اگر ما نتوانيم به نتيجه اي جامع كه مورد رضايت ما و جامعه جهاني است برسيم آنگاه فشارها را بر ايران افزايش مي دهيم و گزينه هايي كه من قبلا درباره آنها سخن گفته ام به كار گرفته مي شود. اين گزينه ها شامل حمله نظامي نيز هست و يكي از راه هايي كه ما به آن فكر كرده و براي آن آماده مي شويم.

اوباما در ادامه با دفاع از سياست فعلي در قبال تهران گفت كه گزينه برچيده شدن كامل فعاليت هاي هسته اي ايران، با واقعيت‌ فاصله دارد.

وي با اشاره به خواسته نتانياهو كه مي‌گويد هيچگونه فعاليت غني‌سازي نبايد در خاك ايران صورت بگيرد، گفت كه گزينه برچيده شدن كامل برنامه هسته اي ايران، با واقعيت فاصله دارد.

اوباما گفت چنين انتظاري به همان اندازه غيرواقعي است كه كنگره آمريكا همه طرح ها و لوايح پيشنهادي او را تصويب كند.

رئيس جمهور آمريكا در ادامه اظهار داشت : با وضع محدوديت ها و بازرسي ها، مي‌توانيم يك توافق نهايي را مد نظر داشته باشيم كه تضمين كند حتي اگر ايران غني سازي سطح پايين داشته باشد، در عمل نخواهند توانست به توانايي توليد سلاح اتمي برسند.

اوباما در اين سخنراني بار ديگر مخالفت خود را با اعمال تحريم هاي بيشتر عليه ايران اعلام كرد و گفت: اين غير واقعي است كه معتقد باشيم ايران فعاليت هسته اي خود را در صورت سخت تر شدن رژيم تحريم ها و همچنين ندادن هيچ شانسي براي موفقيت در مذاكرات، متوقف مي‌كند.

كد خبر: 2191666

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۱۸ - ۱۵:۳۴

دوشنبه 18 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن