تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مؤمن كم حرف و پر كار است و منافق پر حرف و كم كار.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799644329




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتي نطق دبير كل ناتو باز مي‌شودتلاش آتلانتيكي‌ها براي تغيير بازي در اوكراين


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: وقتي نطق دبير كل ناتو باز مي‌شودتلاش آتلانتيكي‌ها براي تغيير بازي در اوكراين
درگيري‌هاي داخلي در اوكراين به نقطه اوج خود رسيده است. مجادله بر سر پيوستن به اتحاديه اروپا منجر به ايجاد بحران سياسي مزمني در كي يف شده است. بحراني كه به نظر مي‌رسد گذار از آن براي دولت اوكراين آسان نخواهد بود.


به گزارش خبرگزاري فارس، بحران سياسي ايجاد شده در اوكراين موجبات نگراني اتحاديه اروپا و ناتو را فراهم آورده است. واكنش سلبي دولت كي يف نسبت به مذاكرات پيوستن به اروپا شوك سختي را به باشگاه غرب وارد كرده است. غرب در صدد مديريت بحران سياسي موجود در كي يف برآمده است. ناتو و اتحاديه اروپا هم اكنون در صدد تعريف نسبت كي يف و بروكسل برآمده اند. با اين حال به نظر مي رسد دولت آزاروف به راحتي قصد عقب نشيني در برابر فشارهاي غرب را ندارد. قبلا نيز مقامات اروپايي مانند آنگلامركل و خوزه مانوئل باروسو فشارهاي زيادي به اوكراين در خصوص آزادي يوليا تيموشنكو نخست وزير سابق اين كشور وارد كرده بودند اما در نهايت اين فشارها نتيجه اي نداشت.

وقتي راسموسن برآشفته مي‌شود

آندرس فوگ راسموسن دبير كل ناتو نمي تواند نگراني هاي خود نسبت به توقف مذاكرات اوكراين و اتحاديه اروپا را كتمان كند. به عبارت بهتر، ناتو و اتحاديه اروپا نگراني هاي مشتركي در خصوص بحران سياسي به وجود آمده در كي يف دارند و هدف هر دوي آنها بازگرداندن اوكراين به مسير همگرايي با اروپاست. ناتو در ابتدا سعي كرد به صورتي مستقيم وارد بحران به وجود آمده در اوكراين نشود زيرا اميدوار بود مقامات اتحاديه اروپا خود بتوانند كي يف را به مسير همگرايي با بروكسل بازگردانند. اما در ادامه و متعاقب اصرار مقامات اوكرايني بر حفظ مواضع خود، راسموسن به صورتي مستقيم در خصوص تحولات جاري در اوكراين اظهار نظر كرد. اظهارات راسموسن از ابعاد مختلفي قابل تامل است:

"خشونت و زور راهي براي حل اختلافات سياسي در يك جامعه دموكراتيك است. من به همه افراد تاكيد مي‌كنم تا بر طبق هنجارهاي دموكراتيك و قانون اساسي عمل و رفتار كنند. ناتو به تمامي اوكرايني و عقايد دموكراتيك ملت اوكراين احترام مي‌گذارد. از آنجا كه اكثريت اوكرايني‌ها به حمايت خود از روابط نزديك‌تر كشورشان از اتحاديه اروپا ادامه مي‌دهند، اين حق مردم در هر جاي دنياست كه ديدگاه‌هاي خود را به صورت دموكراتيك بيان كنند."

راسموسن در قالب همين جملات به ظاهر ساده ، نگراني خود را نسبت به تحولات كي يف آشكار ساخته است. اظهارات دبير كل ناتو به معناي ورود مستقيم آتلانتيكي ها جهت مواجهه با بحران به وجود آمده در اوكراين است. اما آيا واقعا ناتو نگراني ها و دغدغه هاي ملت اوكراين را در حل اين بحران در نظر مي گيرد؟ مسلما پاسخ اين سوال منفي است.

رمز گشايي از سخنان راسموسن

دبير كل ناتو در اظهارات خود در خصوص بحران سياسي به وجود آمده در اوكراين ، نخست به اصل اجتناب از زور در حل مناقشات سياسي اشاره كرده است. اين در حاليست كه ناتو در بسياري از موارد جهت حل بحرانهاي سياسي در نظام بين الملل به زور متوسل شده است. آيا راسموسن مي تواند نقش منفي سازمان متبوعش را در تشديد بحران امنيت در افغانستان و ليبي منكر شود؟ آيا اساسا راسموسن در مقام و جايگاهي قرار دارد كه بتواند براي حل بحران سياسي در كشورهاي مختلف دنيا راهكار ارائه دهد؟ از اين رو در همان مقدمه اظهارات راسموسن شاهد تناقض هستيم. راسموسن به عنوان دبير كل سازماني ميليتاريستي از حل مسالمت آميز يك بحران سياسي در اوكراين حمايت كرده است! اين رويكرد پارادوكسيكال خود را در ادامه اظهارات راسموسن نيز نشان مي دهد.

دبير كل ناتو در ادامه بر لزوم اجرايي شدن قانون اساسي و حقوق مبنايي تعبيه شده در آن تاكيد كرده است. بر اساس قانوني كه راسموسن گروههاي اوكرايني را ملزم به تابعيت از آن مي داند، مردم اوكراين به انقلاب نارنجي و بازماندگان يوشچنكو و تيموشنكو "نه "گفته و به يانوكويچ و آزاروف اقبال پيدا كرده اند. در چنين شرايطي منظور راسموسن از تاكيد بر قانون اساسي، قانوني است كه بتوان با استناد به آن مقدمات و پيش زمينه هاي خروج يانوكويچ و آزاروف از قدرت را محقق ساخت. اگرنه اصل انتخاب مردم اوكراين و گذار آنها از انقلاب نارنجي براي دبير كل ناتو موضوعيتي ندارد. مقامات ناتو به شدت از شكست انقلاب نارنجي در اوكراين نگران هستند. شكست انقلاب نارنجي قدرت مانور غرب و ناتو در كي يف را به شدت محدود كرد. ناتو در صدد از بين بردن اين محدوديت و حضور دوباره در صحنه امنيتي و سياسي كي يف است. راسموسن و همراهانش آشفتگي هاي اخير را بهترين فرصت جهت بازگشت نرم به اوكراين مي دانند.

ناتو اطلاعات نادرست مي‌دهد

ژست ظاهرا مسالمت جويانه راسموسن در قبال تحولات اخير اوكراين با استناد به جمله آخر وي به طور كامل خدشه دار مي شود. دبير كل ناتو ادعا كرده است كه اكثريت ملت اوكراين از روابط نزديك تر خود با اتحاديه اروپا حمايت مي كنند! به راستي راسموسن از چه مصدر و منبعي اين موضوع را برداشت كرده است؟ واقعيت امر اين است كه اگر شهروندان اوكرايني خواستار همگرايي با ناتو و اتحاديه اروپا بودند، در جريان انتخابات اخير اين كشور آراي خود را بار ديگر به سود نامزدهاي طرفدار غرب به صندوق مي ريختند. با اين حال مردم اوكراين با راي خود به يانوكويچ عملا به دخالتهاي غرب در صحنه سياسي خود "نه" گفتند. از اين حيث ادعاي راسموسن محلي از اعراب ندارد.

مهم تر اينكه نظرسنجي‌هاي معتبر صورت گرفته در اوكراين خلاف ادعاي دبير كل ناتو را اثبات مي كند. بر اساس اطلاعات موسسه بين المللي آمار كي يف كه در نتيجه آخرين نظرسنجي بدست آمده است، حدود 40 درصد از مردم اوكراين طرفدار همگرايي با اتحاديه اروپا هستند و تقريبا به همين ميزان هم حامي پيوستن كشورشان به اتحاد گمركي 3 جانبه روسيه، بلاروس و قزاقستان هستند. در چنين شرايطي مشخص نيست كه ادعاي راسموسن مبني بر تمايل اكثريت اوكرايني ها نسبت به پيوستن به اتحاديه اروپا از كجا نشات گرفته است! دبير كل ناتو سعي دارد با ارائه اطلاعات نادرست و انحرافي در خصوص آنچه در كي يف مي گذرد زمينه دخالتهاي آتي ناتو در بحران سياسي اوكراين را فراهم آورد. از اين رو مقامات اوكرايني بايد نسبت به اظهارات اخير راسموسن نگاهي محتاطانه داشته و در مقابل ناتو با گاردي بسته برخورد كنند. ادامه مانور راسموسن و ديگر سران ناتو حول محورهاي مطرح شده مي تواند خطرات زيادي را براي دولت و مردم اوكراين ايجاد كند.

انتهاي پيام/ص

جمعه 15 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن