تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805445876




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اظهارات جديد ظريف و عراقچي درباره جزئيات توافق ژنو


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: اظهارات جديد ظريف و عراقچي درباره جزئيات توافق ژنو
محمد جواد ظريف وزير خارجه وعباس عراقچي، عضوارشد تيم مذاكره كننده هسته اي ايران حدود 2 هفته پس از توافق ايران و 1+5 در ژنودر2 گفت وگوي جداگانه جزئيات جديدتري از توافق ژنوو همچنين روند مذاكرات منتهي به اين توافق را ارائه كردند.از جمله مهمترين مواردي كه ظريف وعراقچي در اين دو گفت وگو به آن اشاره كرده اند ، موضوع «غني سازي با تعريف خاص» ، زمان دوره اعتماد سازي وراكتور آب سنگين اراك مي باشد.

ظريف : يكي از مهم ترين نقاط بحث ما طول دوره غني سازي با تعريف خاص است

محمد جواد ظريف در گفت وگويي تفصيلي با تابناك به جزئياتي از توافق ژنو اشاره كرد كه به نوعي براي اولين بار بيان مي شد . در بخشي از اين مصاحبه ظريف درباره بحث غني سازي گفت : برنامه غني سازي ايران در اين سند هم به عنوان هدف و هم به عنوان بخشي از گام نهايي ديده شده است اما اينكه اين برنامه چه شكل يا اشكال گوناگوني مي تواند داشته باشد، محل بحث و مذاكره است. بعضي ها گفته اند اين طرح، برنامه غني سازي ما را محدود كرده است. ما در اين سند تأكيد كرده ايم كه محدوديت در غني سازي، بايد متناسب با نياز ايران باشد. اگر ما آمديم نياز را تعريف كرديم و در نهايت توانستيم توافق كنيم كه مثلا ايران، توليد سوخت منطقه اي كند، شايد نياز ايران به شكل ديگري از غني سازي تبديل شود.وي افزود: در گام نهايي نيز توافق نامحدود نيست. ما حداكثر براي يك سال شروع به انجام اقداماتي مي كنيم و در يك محدوده زماني متناسب با اقداماتي كه ما انجام مي دهيم، تحريم ها به پايان مي رسد. با پايان تحريم ها، مثلا ما مي پذيريم كه برنامه غني سازي در يك چارچوب بخصوصي يا هر چيز ديگري باشد. اين اقدامات در دوران مشخصي خواهد بود. يكي از مهم ترين نقاط بحث ما اين است كه طول اين دوران چه ميزان باشد. ديدگاه هاي گوناگوني هست كه خود اين موضوع، محل نزاع خواهد شد، زيرا از پنج سال تا بيست سال گفته اند. بعد از يك دوره اي كه اقدامات اطمينان ساز انجام داديم، برنامه هسته اي ايران، مثل برنامه هسته اي كشورهاي ديگر مي شود.

وي ادامه داد : كسي كه مي گويد در «ان پي تي» حق غني سازي شناخته نشده است، آيا خوانده كه چه حقي در ان پي تي شناخته شده است؟ ما داريم درباره آينده ۷۵ ميليون ايراني صحبت مي كنيم. حداقل ماده ۴ «ان پي تي» را بخوانيد. آيا راجع به پروژه آب شيرين كردن، نيروگاه و ... صحبتي شده است كه مي گوييد غني سازي در آن نيست؟ پس چيست كه آب به آسياب آمريكا مي ريزيد؟ مشكل دوستان اين است كه اولا نمي دانند متن چيست و دوم آنكه حتي حاضر نمي شوند آن را كامل بخوانند.ظريف در پايان تأكيد كرد: در طول دو تا سه هفته آينده، غربي ها بعد از اينكه توانستند ساختار تحريم ها را تغيير بدهند تحريم ها كاهش خواهد يافت. پس از قدم اول غربي ها، ما بايد مذاكرات نهايي را شروع كنيم و به پيش رويم؛ بنابراين ما در دو هفته تا سه هفته بايد شاهد گام هاي اوليه گروه 1+5 باشيم.

عراقچي: توافق ژنو بيشتر شبيه يك بيانيه سياسي است

به گزارش مهر ، سيد عباس عراقچي معاون امور حقوقي و بين الملل وزارت امور خارجه و عضو تيم مذاكره كننده هسته اي نيز شنبه شب در نشست در برنامه نگاه يك شبكه اول سيما در پاسخ به اين پرسش مجري كه در مذاكرات ژنو به چه چيزي دست يافتيم و متن توافق از نظر حقوقي چه تعريف و الزاماتي دارد افزود : اين متن را نمي توان توافق نامه حقوقي داراي تعهدات الزام آور تلقي كرد و بيشتر به يك بيانيه سياسي شبيه است.وي ادامه داد : متن اين توافق بيانيه سياسي است كه دو طرف به عنوان برنامه اقدام مشترك، اقداماتي را به صورت داوطلبانه براي يك دوره زماني مشخص انجام مي دهند.عراقچي گفت : اين برنامه مسيري را كه دو طرف براي ايجاد اعتمادسازي در موضوع هسته اي انتخاب كرده اند مشخص مي كند و منجر به رسيدن به هدف مشترك مي شود.

پاراگراف اول توافق مهمترين قسمت آن است

معاون حقوقي و بين الملل وزير امور خارجه با اشاره به اينكه اين چارچوب در مذاكرات جديد پذيرفته شد گفت : پاراگراف اول توافق نامه كه مقدمه است، مهمترين قسمت اين توافق است كه شايد يك سوم يا يك چهارم مذاكرات، تنها درباره اين پاراگراف بود و روي كلمه به كلمه آن بحث هاي مفصلي شد.

عراقچي ادامه داد : پس از اين مقدمه، گام اول و سپس گام آخر مشخص شده است كه پس از اجرايي شدن گام اول بايد درباره گام آخر شروع به مذاكره كنيم و گام اصلي در آنجاست.وي گفت : اكنون در ابتداي يك راه بزرگ و طولاني هستيم و بايد درباره گام نهايي مذاكره اصلي را انجام دهيم و تكليف همه چيز و راه حل نهايي مشخص مي شود.

هرلحظه احساس كنيم طرف مقابل به تعهداتش عمل نمي كنداجراي توافق ژنو را متوقف مي كنيم

به گزارش ايسنا معاون وزير امور خارجه درباره اظهارات مقامات آمريكايي و اينكه گروهي براي نظارت بر اجراي توافقات تشكيل شده، گفت: مذاكراتي كه صورت گرفت محصول تجربيات قبلي و چه بسا تجربيات بيش از 30 سال گذشته انقلاب بوده است. به هيچ وجه به آمريكايي ها خوش بين نيستيم و به صراحت به آنها گفته ايم كه ما، مردم و رهبري ايران به شما بدبين هستيم. وي گفت: روندي كه طراحي شده مكانيزم ضمانت دروني در داخل خود دارد. گام ها بايد به صورت مساوي باشد.

هر لحظه احساس كنيم طرف مقابل به تعهدات خود عمل نمي كند و در اقداماتي كه بايد انجام دهد كوتاهي مي كند و نمي خواهد آن را انجام دهد بلافاصله روند را متوقف مي كنيم. در گام اول تمامي اقدامات به صورتي است كه ساختار برنامه هسته اي ايران را به صورت كامل حفظ مي كند. هيچ عقب گردي در آن نيست.

از نظر ما مهم نيست كه آمريكايي ها غني سازي را به عنوان يك حق بشناسند يا نه

عراقچي درباره اينكه آمريكايي ها گفته اند عنوان حق را براي غني سازي ايران نمي پذيرند، گفت: از نظر ما مهم نيست كه آمريكايي ها غني سازي را به عنوان يك حق بشناسند يا نه، اين حق از نظر ما وجود دارد و غيرقابل تفكيك است. ما اين حق را داريم .آنچه كه انتظار داشته و داريم احترام به آن و اجراي آن است و قبول اينكه ايران مي تواند اين حق خود را اعمال كند.

ما پذيرفته ايم كه در دوره اعتمادسازي با تعريف مشترك كه مورد توافق دو طرف باشد غني سازي كنيم

وي با بيان اينكه در توافقنامه آمده است تعريف نيازهاي غني سازي ايران در دوره مشخص اعتمادسازي به صورت مشترك صورت مي گيرد، ادامه داد: ما پذيرفته ايم كه در دوره اعتمادسازي با تعريف مشترك كه مورد توافق دو طرف باشد برنامه غني سازي ايران تعريف و اجرا شود. وقتي اين دوره زماني اعتمادسازي بگذرد هيچ محدوديتي براي برنامه هسته اي ايران نخواهد بود. در گام نهايي به تعريف مشترك از شكل و ابعاد غني سازي ايران مي رسيم. با پايان دوره اعتمادسازي همه چيز به حالت عادي باز مي گردد. داد و ستد عادلانه اي صورت گرفته كه در آن طرفين به خواسته هاي خود برسند.

اراك بايد به عنوان يك نيروگاه آب سنگين باقي بماند

معاون وزير امور خارجه كه در برنامه تلويزيوني نگاه يك سخن مي گفت، درباره مذاكرات انجام شده در خصوص آب سنگين اراك نيز اظهار كرد: قبول كرديم براي دوره شش ماهه تاسيس راكتور آب سنگين اراك گسترش كمي نيابد. ساخت و ساز و ساختمان سازي ادامه مي يابد.

بخشي از قسمت ها مانند تست سوخت كه در حال انجام است ادامه پيدا مي كند اما در اين شش ماه پذيرفته ايم كه تجهيزات جديدتر نصب نشود و سوخت بيشتري توليد نكنيم. پس از اين دوره به ادامه ساخت آن بر خواهيم گشت اما از نظر ما تكليف اراك مشخص است. اراك بايد به عنوان يك نيروگاه آب سنگين باقي بماند اما يكي از موضوعات مذاكرات گام پاياني موضوع اراك است. در حال حاضر ساخت و ساز ادامه مي يابد اما تجهيزات جديد نصب نمي شود.

تا 10 سال به غني سازي 20 درصد نياز نداريم

عراقچي با بيان اينكه مواد غني شده 20 درصد بيش از اين مورد نياز ما نيست و آن را صرفا براي راكتور تحقيقاتي تهران مي ساختيم كه در حال حاضر نياز 10 سال كشور را توليد كرديم، ادامه داد: ما امروز از نظر فناوري و تاسيسات و مواد اشباع شده ايم و به آنچه كه مي خواستيم رسيديم. زمان، زمان مذاكره كردن بود. در خيلي از موارد اصلا نياز به پيشروي از نظر كمي نداشتيم اما از نظر كيفي فعاليت هاي خود را ادامه مي دهيم، 19 هزار سانتريفيوژ نسل يك داريم و در حال حاضر بر روي سانتريفيوژهاي نسل هاي بالاتر كار مي كنيم. صلاحديد ما هم اين بود كه اين سانتريفيوژها را گسترش ندهيم و كار را بر روي سانتريفيوژهاي نسل هاي بالاتر دنبال كنيم.وي تاكيد كرد: برنامه ما به حد كامل خود رسيده است و هيچ عقب گردي ندارد. تنها مورد توقف غني سازي 20 درصد است كه در اين باره نيز تا 10 سال آينده به آن نياز نداريم.

حداقل در ژنو 3 دو بار با قهر و تلخي جلسه را ترك كرديم

معاون وزير امور خارجه در پاسخ به اين پرسش كه آيا در طول مذاكرات زماني پيش آمد كه از به نتيجه رسيدن نااميد شويد؟ گفت: بله، مذاكرات فراز و نشيب هاي زيادي داشت. كار سنگيني است. يكي از اين موارد در ژنو 2 رخ داد. ما در مقابل زياده خواهي هايي قرار گرفتيم كه ترجيح داديم مذاكرات ادامه پيدا نكند. آنها مي خواستند گفت وگوها را دنبال كنيم اما قبول نكرديم، توافق هايي قبلا داشتيم كه يكي از كشورهاي 1+5 بازي را به هم زد و بر اثر آن زياده خواهي صورت گرفته ما ترجيح داديم مذاكرات را به آن شكل ادامه ندهيم. حداقل در ژنو 3 دو بار با قهر و تلخي جلسه را ترك كرديم. بعد دوباره واسطه شدند و قرارداد را اصلاح كردند. يك بار اصلا يك جلسه را نرفتيم و كنسل كرديم و گفتيم كه حاضر نيستيم تا تكليف يك موردي روشن نشود در آن جلسه شركت كنيم. دوران پراسترس و پرتنشي بود.معاون وزير خارجه اضافه كرد: تا آخرين لحظات كه ساعت حدود 12:30 يا يك بامداد به وقت ژنو در روز پنجم مذاكرات بود مشخص نبود كه اين كار انجام مي شود يا خير. دقيقا ساعت 3 بامداد به وقت ژنو بود كه خانم اشميت اطلاع داد كه متن مورد توافق همه واقع شده است و متن آخر را قبول دارند. پيشنهاد داد ساعت 3:30 بامداد براي نشست پاياني به ساختمان سازمان ملل با حضور وزيران خارجه هفت كشور برويم. ساعت 3:30 بامداد به آنجا رفتيم.

به آنها كه از پنج درصد سخن مي گويند توصيه مي كنم يك بار ديگر حساب و كتاب كنند

عراقچي در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه تاكنون تحريم ها چقدر به عقب رانده شده است و آمريكايي ها گفته اند تنها پنج درصد از تحريم ها را لغو كرده اند، گفت: به آنها كه از پنج درصد سخن مي گويند توصيه مي كنم يك بار ديگر حساب و كتاب كنند چون ارقام هيچگونه با پنج درصد تطابق ندارد. ساختار برنامه هسته اي ايران حفظ شده اما از آن سو ساختار تحريم ها، شكاف ها و ترك هايي برداشته است كه مي تواند آن را دچار مشكل كند. پنجاه درصد تحريم ها ناشي از فشار و بار رواني تحريم ها بود.

مجلس مي تواند پروتكل الحاقي را تصويب نكند

معاون حقوقي و بين الملل وزير امور خارجه كشورمان درباره قرار داشتن پذيرش پروتكل الحاقي در بند پاياني توافقات با 1+5 گفت: اگر مجلس اين گام پاياني را به صلاح كشور نداند و احساس كند كه توافق به خوبي پيش نرفته است از طريق تصويب نكردن آن مي تواند جلوي همه چيز را بگيرد اين به نفع كشور است ما اين اختيار را به مجلس داده ايم كه در پايان مذاكرات مي تواند آن را وتو كند و اين امتياز بزرگي براي كشور است.

وارد يك سري مذاكرات سخت و پيچيده خواهيم شد

عراقچي گفت: ممكن است سه چهار هفته طول بكشد تا گام اول را اجرا كنيم وقتي گام اول اجرا شد مذاكرات پاياني را همزمان با اجرا شدن گام اول شروع مي كنيم آنجا وارد يك سري مذاكرات سخت و پيچيده خواهيم شد كه دوره آن را يكسال در نظر گرفته ايم قرار نيست تا ابد مذاكره كنيم نبايد اين زمان بيشتر از يكسال طول بكشد در راستاي اعتمادسازي قرار است اقداماتي انجام دهيم از جمله تعريف يك برنامه محدود غني سازي و در طرف مقابل لغو تمامي تحريم ها . وقتي اعتماد سازي به نتيجه برسد پرونده ايران عادي مي شود.

نشست مشترك ايران و آژانس و 1+5 ، 18 و 19 آذر در وين برگزار مي شود

در همين حال يك مقام مسئول در گفت وگو با ايسنا از احتمال برگزاري نشست مشترك كارشناسي ايران، آژانس و 1+5 در سطح مديران كل وزارت خارجه ايران و 1+5 و نيز معاون مديركل آژانس در امور پادمان ها براي روزهاي دوشنبه و سه شنبه (18 و 19 آذر) در وين خبر داد.او ادامه داد: اين نشست در رابطه با تعيين زمان بازرسي بازرسان از معدن گچين بندر عباس و نيز اجراي چهار بند ديگر توافق ايران و آژانس است.

دوشنبه 11 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن