تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802892316




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاسخ مشروح ظريف به سؤالات درباره توافق ژنو


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: پاسخ مشروح ظريف به سؤالات درباره توافق ژنو
اين عضو كابينه دولت يازدهم با اشاره به قانون اتمي آمريكا افزود : دراين قانون كه مربوط به 60سال قبل است حتي به نزديك ترين متحدان آمريكا مانند هند و ژاپن اجازه غني سازي داده نمي شود ولي با مقاومت ملت ايران آنها پذيرفتند كه برنامه هسته اي ايران يك واقعيت است.
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران مهم ترين دستاورد سياست خارجي 100روز دولت يازدهم را شكستن تصوير ˈايران هراسي ˈ اعلام كرد.

به گزارش ايرنا، ˈمحمد جواد ظريف ˈ كه در گفت و گوي وي‍‍ژه خبري شبكه دوم سيما سخن مي گفت،افزود: دشمنان اين ملت، انقلاب و ايران، برنامه ها و سرمايه گذاري هاي زيادي براي خدشه دار كردن تصوير ايران اسلامي تدارك ديده بودند كه با انتخاب هوشمندانه مردم در انتخابات امسال، مقاومت آنان در 100 روز اول دولت يازدهم شكست.

وي با اشاره به تلاش هاي صورت گرفته درسال هاي گذشته براي ˈ ايران هراسي ˈ افزود: براي بسياري از ناظران بين المللي غرب و جهان اسلام شكستن اين تصوير دراين مدت كوتاه كه با طراحي ها و سرمايه گذاري هاي زيادي آن را گسترش داده بودند و به دروغ به ايران نسبت داده بودند غيرممكن بود اما عملي شد كه آثار آن را مي بينيم.

رييس دستگاه ديپلماسي كشور با تشريح تلاش هاي رژيم صهيونيستي و ساخت و انتشار دروغ عليه سياست هاي تهران تاكيد كرد : اسرائيلي ها تصور مي كردند با اين همه سرمايه گذاري و طراحي به نتيجه مي رسند اما ناگهان مي بينند اين تصور آنان فرو ريخته است.

ظريف دستيابي به اين موفقيت مهم را نتيجه تدبير رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران ، درايت رئيس جمهوري و ايستادگي و مقاومت مردم دانست و گفت : در پايان 100 روز اول دولت يازدهم يكي از برجسته ترين نمايه هاي اين موفقيت در حوزه سياست خارجي دولت تدبير و اميد با توافق اوليه ژنو در قالب يك برنامه مشترك شكل گرفت .

وزيرامور خارجه با ابراز اميدواري از همدلي و همسويي داخلي براي پشت سر گذاشتن مراحل دشوار پيش روي مذاكرات هسته اي تصريح كرد: اميدواريم با اين همدلي حقوق ملت ايران و رفاه مردم حاصل شود.

مجري اين برنامه صدا و سيما پرسيد : چرا پس از طرح اقدام مشترك ژنو ، وزير امور خارجه امريكا در امارات حرفهاي قبلي را تكرار كرد و چند شركت و افراد ديگر به ليست تحريم ها اضافه شدند و آيا اين اقدام ها صدمه اي به گفت و گو ها نمي زند ؟ˈ

ˈمحمدجواد ظريفˈدرپاسخ اظهار داشت:اضافه شدن اسامي و شركت ها نقض تفاهم نيست، گرچه اصل تحريم اشتباه است اما اين اقدام ها اعتمادي كه نيازمند آن هستيم براي ورود به مرحله بعدي خدشه دار مي كند كه در اين مورد به صراحت به ˈكاترين اشتونˈ و ˈجان كريˈ وزير امور خارجه آمريكا تذكر داده ايم و آنها براي رسيدن به مرحله نهايي تعهد دارند.

وي افزود: جمهوري اسلامي روند را ادامه خواهد داد و دولت و مردم ايران در راه خود جدي هستند چرا كه معتقديم برنامه هسته اي ما كاملا صلح آميز است و آنهايي كه تهديد ساخته اند خودشان تهديد هستند.

وزير امورخارجه با بيان اينكه، طرف هاي خود را وادار مي كنيم تا با نمايندگان اين مردم گفت وگو كنند، گفت: در فاصله چند هفته نمايندگان كشورهاي غربي تمام برنامه هاي خود را رها كردند و به ژنو آمدند چون احساس مي كنند محبورند و بايد با نمايندگان مردم مقاوم ايران پاي ميز مذاكره بنشينند.

ظريف اضافه كرد: ما با زبان عزت، منطق و ادبيات مربوط به اين مذاكرات ، منافع مردم را پيگيري مي كنيم تا فشارها و تحريم هاي ناحق را برداريم.

وي اظهار داشت: با ايستادگي در اين مسير كه گفتمان اصيل انقلاب اسلامي و مسير اعتدال است راه خود را ادامه خواهيم داد.

ظريف در پاسخ به اين سوال كه ˈ آيا طرف هاي غربي هم به تعهدات خود پايبند خواهند بود؟ ˈ گفت: براساس متن ˈ طرح اقدام مشترك ˈ، اقدام ها بايد متوازن باشد ؛ ما در يك روز اقدامات را انجام مي دهيم و براي اجراي آنها ساز و كار تعيين شده است كه آژانس بر اقدامات جمهوري اسلامي و كميسيون مشترك تعيين شده بر اقدام هاي طرف هاي غربي نظارت خواهند داشت.

وزير امورخارجه افزود:براساس توافق،اقدام هاي طرفين همچنين مورد ارزيابي و راستي آزمايي قرار مي گيرند.

ظريف اظهار داشت: نگراني غربي ها اين است كه تحريم هايشان با يك دستور لغو مي شود اما تعهدات جمهوري اسلامي نيازمند بازده زماني است كه براي اين موضوع نيز متن كاملا روشن است.

وزير امور خارجه تاكيد كرد: هر لحظه اي كه احساس كنيم عهدشكني وجود دارد، برنامه به شكلي تنظيم شده كه مي توانيم با يك فاصله 24 ساعته و حتي كمتر به موضع اوليه بازگرديم.

مسئول تيم مذاكره كننده هسته اي ايران در پاسخ به اينكه علت تفسير متفاوت آمريكايي ها از توافق نامه ژنو در مقايسه با تفسير طرف هاي اروپايي و ايراني چيست ؟ گفت:آمريكايي ها نگران برخي فشارهاي داخلي خود هستند چرا كه در اين كشور يك گروه اقليت با ايجاد رعب و وحشت هاي رسانه اي سياست هاي خود را پيش مي برند و آمريكايي هاي مي خواهند با برخي اظهارات آنها را آرام كنند.

ظريف با اشاره به برخي نظرسنجي هاي انجام شده در آمريكا پس از توافق ژنو گفت : پنج ماه قبل نيمي از مردم آمريكا خواهان برخورد نظامي با ايران بودند ولي الان 70-68درصد آنها معتقدند برنامه هسته اي ايران با مذاكره حل مي شود .

وزير امور خارجه با تاكيد براينكه مردم ايران از تهديد و تحريم نمي هراسند افزود:در كنار برخي حرف هاي تند و تيز مقامات آمريكايي رگه هايي از واقع بيني هم ديده مي شود.

ظريف براي تاييد اين گفته خود به سخنان اوباما رئيس جمهور آمريكا در مركز سابان آمريكا اشاره كرد و گفت: اوباما در پاسخ به اين سئوال كه چرا شما اجازه ادامه دادن برنامه هسته اي ايران را داديد ؟ پاسخ داد اگر به اختيار من بود و مي توانستم حتي اجازه نمي دادم يك پيچ و مهره در برنامه هسته اي ايران بماند ولي غني سازي در ايران واقعيتي شده است كه نمي توان جلوي آن را گرفت.

اين عضو كابينه دولت يازدهم با اشاره به قانون اتمي آمريكا افزود : دراين قانون كه مربوط به 60سال قبل است حتي به نزديك ترين متحدان آمريكا مانند هند و ژاپن اجازه غني سازي داده نمي شود ولي با مقاومت ملت ايران آنها پذيرفتند كه برنامه هسته اي ايران يك واقعيت است.

وي افزود: جمهوري اسلامي روند مذاكرات را ادامه خواهد داد و دولت و مردم ايران در راه خود جدي هستند چرا كه معتقديم برنامه هسته اي ما كاملا صلح آميز است و آنهايي كه تهديد ساخته اند خودشان تهديد هستند.

وزير امور خارجه با بيان اينكه، طرف هاي خود را وادار مي كنيم تا با نمايندگان اين مردم گفت و گو كنند، گفت: در فاصله چند هفته نمايندگان كشورهاي غربي تمام برنامه هاي خود را رها كردند و به ژنو آمدند چون احساس مي كنند محبورند بايد با نمايندگان مردم مقاوم ايران پاي ميز مذاكره بنشينند.

ظريف اضافه كرد: ما با زبان عزت، منطق و ادبيات مربوط به اين مذاكرات ، منافع مردم را پيگيري مي كنيم تا فشارها و تحريم هاي ناحق را برداريم.با ايستادگي در اين مسير، كه گفتمان اصيل انقلاب اسلامي و مسير اعتدال است راه خود را ادامه خواهيم داد.

ظريف در پاسخ به اينكه آيا طرف هاي غربي هم به تعهدات خود پايبند خواهند بود؟ گفت: براساس متن ˈطرح اقدام مشتركˈ، اقدام ها بايد متوازن باشد؛ ما در يك روز اقدامات را انجام مي دهيم و براي اجراي آنها سازوكار تعيين شده است كه آژانس بر اقدامات جمهوري اسلامي و كميسيون مشترك تعيين شده بر اقدام هاي طرف هاي غربي نظارت خواهند داشت.

ظريف گفت: جمهوري اسلامي در پي آن است كه ديدگاهي را كه سالها غربي ها بدان خو گرفته اند تغيير دهد. موضوع فقط تحريم ها عليه كشورمان نيست، بلكه فضاسازي غيرعادي است كه آنها ايجاد كرده اند و بايد با مذاكرات منطقي اين مشكل برطرف شود.

وزير امور خارجه گفت: اطمينان مي دهيم اگر نقضي در توافق هاي انجام شده صورت گيرد مي توانيم مقابل به مثل كنيم، اما با اعتماد مي توان كارها را پيش برد و اكنون وارد اين مرحله شده ايم.

ظريف تصريح كرد: ديدگاه ما به هيچ وجه برهم زدن توافق ها نيست و اعتقاد داريم كه مي توان برنامه ها را به پيش برد.

وزير امور خارجه اظهار داشت: هدف اصلي ما از مذاكرات اين است كه نپذيريم كسي براي ملت ايران تعيين تكليف كند و دستور بدهد كه اين مهم را مردم ايران با مقاومت خود به كرسي نشانده اند.

ظريف با بيان اينكه دوستان كوه و عظمت آن را ببينند نه خس و خاشاك، افزود: مردم ايران نگران برخي حرف هايي كه زده مي شود نباشند چرا كه هدف حفظ منافع ملي است و براساس همين مهم كارها انجام مي شود.

وزير امور خارجه گفت: بسياري از تحليلگران اعتقاد دارند زلزله سياسي در منطقه رخ داده است و همسايگان جمهوري اسلامي نبايد از اين بحث نگران باشند چرا كه امنيت آنان امنيت ما است و من با سفر به كشورهاي همسايه بر اين مساله تاكيد كردم.

ظريف در مورد تدبيرهاي دولت يازدهم براي گذر از تحريم ها هم بيان داشت: هدف از مذاكرات حركت گام به گام است تا به مرحله نهايي برسيم و مرحله مياني وجود نداشته باشد.گام نهايي را به دقت تعريف خواهيم كرد و پس از آن توافق نهايي خواهد بود و برنامه با زمانبندي انجام مي شود.

وزير امورخارجه دور بعدي مذاكرات را بسيار دشوراتر از اين دوره دانست و گفت:پس از توافق هاي نهايي، جمهوري اسلامي نيز مانند ديگر كشورها داراي توانمندي و در اصطلاح غير هسته اي خوانده خواهد شد.

ظريف، عبارتˈ ايران هسته ايˈ را ناصحيح خواند و افزود: كشورهاي عضو ˈان . پي . تيˈ به عنوان غير هسته اي خوانده مي شوند و جمهوري اسلامي نيز مانند همه آنها هيچ محدوديتي براي برنامه هاي صلح آميز هسته اي نخواهد داشت.

وي تاكيد كرد: پس از توافق نهايي، غني سازي در خاك ايران اسلامي همچنان ادامه پيدا خواهد كرد. جمهوري اسلامي هرگز به دنبال سلاح هسته اي نبوده است و فقط دشمنان تهديد انگاري كرده و دروغ مي گفتند چرا كه ما براساس سفارش دين، سابقه تاريخي و اخلاق حاكم هيچگاه چنين تفكري نداشته ايم.

وي اضافه كرد: ما همواره قرباني سلاح هسته اي بوده ايم و در حاليكه فناوري آن را هم داشته ايم هرگز حتي در دوران جنگ تحميلي و زماني كه رژيم بعث عراق عليه مردم ما از سلاح شيميايي استفاده كرد از سلاح شيميايي استفاده نكرديم.

ظريف بااشاره به اينكه مردم آمريكا از جنگ و درگيري خسته شده اند،افزود:عليرغم تلاش لابي صهيونيستي كه مي خواهد آمريكا را با كشورهاي منطقه (خاورميانه)به خصوص سوريه درگير كند مردم آمريكا ايستادگي كرده و براي عدم جنگ آمريكا با سوريه در مقابل دولت و كنگره اين كشور پافشاري كردند.

وي افزود:دولتمردان غربي هنوز احساس مي كنند كه اين گروه اندك و فريبكار (صهيونيستها) بايد پاسخ دهند در حالي كه اينچنين نيست و مردم آمريكا به آنها اطمينان ندارند.

وزير امورخارجه بابيان اينكه در توافق ژنو يك بهت و ناباوري در وجود دشمنان به وجود آمد،اظهار داشت: شخص من به هيچ گروه يا حزبي وابسته نبوده و از همه جناح ها مي خواهم كه اختلافات خود را كنار گذاشته و دست در دست هم داده و از اين فرصت استفاده كنيم.

ظريف عنوان كرد : امروز همه كساني كه ايران را به عنوان تهديد و خطر در منطقه معرفي مي كردند دچار كابوس شدند و از هيچ تلاشي براي بر هم زدن فضاي صلح آميز و توافقات به وجود آمده دريغ نمي كنند.

رئيس دستگاه ديپلماسي كشور ادامه داد : واقعيت اينست كه ساختار تحريم ها يك برنامه واقعي و رواني دارد درحاليكه همين امروز شركت هاي مختلفي براي سرمايه گذاري در ايران صف كشيده اند.

وي افزود:نميخواهم حرفي بزنم كه تحريك آميز باشد اما اين يك واقعيت است كه ساختار برنامه هسته اي ايران دست نخورده و سايت هاي فردو ، نطنز و آب سنگين اراك همچنان به فعاليت خود ادامه مي دهند.

ظريف با تاكيد بر اينكه روابط يك سويه با هيچ كشوري مورد قبول نيست اظهار داشت : روابط ما با كشورهاي چين و روسيه يك رابطه راهبردي است.

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن