تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به آنچه می ‏داند عمل كند، خداوند دانش آنچه را كه نمی ‏داند به او ارزانى م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815735474




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ذوق و استعداد حرف مفت است


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ذوق و استعداد حرف مفت است! دیدگاه جمال میر صادقی درباره  کارگاه های داستان نویسی   
ذوق و استعداد حرف مفت است
جمال میرصادقی با انتقاد از منتقدان كارگاه‌های داستان‌نویسی، خواست كه واقعیت كاركرد كارگاه‌های داستان‌نویسی انكار نشود.  نمی‌دانم ما چه ملتی هستیم كه واقعیات مسلم را انكار می‌كنیم. داستان‌نویسی الآن در جهان درس است. در آمریكا، دانشگاه‌ها مدرك می‌دهند و دانشگاه شیكاگو از جمله‌ی آن‌هاست. برخی از دانشگاه‌های آمریكا كارگاه‌های دوروزه‌ دارند و كلاس‌های‌شان را آخر هفته برگزار می‌كنند، تا كسانی كه در طول هفته امكان حضور در كارگاه‌ها را ندارند، از آن‌ها استفاده ببرند. ما این‌جا افكار غلط خود را نمی‌توانیم رها كنیم. از افرادی كه صلاحیت قضاوت ندارند، فردی در جایی نوشته بود، كلاس‌های داستان‌نویسی بیهوده است و كسانی كه به این كلاس‌ها می‌روند، وقت تلف می‌كنند. نوشته بود، این‌ها كه كلاس داستان‌نویسی برگزار می‌كنند، می‌خواهند خرج خانه‌شان را دربیاورند؛ در حالی‌كه این افراد غافل هستند كه نویسندگانی چنان‌چه اعتبار داشته باشند، داستان‌نویسانی تربیت می‌كنند. ضمن این‌كه معلم داستان‌نویسان بزرگ لزوما خود، داستان‌نویسی بزرگ نبوده‌اند؛ چنان‌چه سلینجر به دانشگاه كلمبیا رفته و دوره‌هایی را گذرانده است و یا تقی مدرسی به همراه همسرش به كلاس‌های هاروارد رفت و هر دو نویسنده شدند و اكنون همسرش یكی از بزرگ‌ترین نویسندگان آمریكاست.  البته هرجا افرادی هستند كه بخواهند سوءاستفاده كنند و سعی دارند از رهگذر این كار، تنها به درآمدی برسند، كه آن‌ هم در درازمدت جواب نمی‌دهد و می‌بینی این كلاس‌ها، راه به جایی نمی‌برد.  منیرو روانی‌پورفریبا وفی و دیگران به عنوان شاگردان كارگاه‌های   داستان‌نویسی‌اش، تصریح كرد: با این كاركردها و تأثیرها، می‌بینی باز مطالبی را در رد كارگاه‌ می‌نویسند. ذوق ملتی كه خاص‌تر از ذوق ملت دیگر نیست. چرا ما در آمریكای شمالی و آمریكای لاتین شاهد گسترش و انتشار شاهكارهای ادبیات جهان هستیم؛ اما در ایران، این امر میسر نیست؟ زیرا آن‌ها در كشورشان به این نتیجه رسیده‌اند كه داستان‌نویسی را باید مانند مهارت‌های دیگر فراگرفت. بله! در این فرایند ممكن است عده‌ای نویسنده‌ی شش‌دانگ شوند و عده‌ای نیز نویسندگانی متوسط، كه این هم به پشتكار فرد برای نویسنده‌ی تمام‌عیار شدن بستگی دارد، كه برای داستان‌نویسی چقدر از زندگی‌اش را بگذارد.  استعداد و ذوق حرف مفت است. استعداد تنها می‌تواند پنج‌درصد تأثیرگذار باشد. در آمریكای لاتین بیش از ۲۰۰ نویسنده هستند؛ اما كسانی مانند ماركز و فوئنتس جهانی می‌شوند. او همچنین تأكید دارد: كارگاه داستان‌نویسی ما برآمده از جامعه‌ی ماست. هرچقدر در دیگر سطوح توسعه یافته‌ایم، در این زمینه هم رشد داشته‌ایم.  لازمه‌ی رشد داستان‌نویسی رشد كمی نیست ، از سال 1300تا پیش از انقلاب، 31نویسنده هستند كه می‌توان آثار آن‌ها را خواند. خوب این نشان می‌دهد كار داستان‌نویسی دشوار است؛ بنابراین داستان‌نویسی به فداكاری نیاز دارد.  توجه به شهرت استاد برای حضور در كارگاهش  مانعی در توجه به خلاقیت است ، مهم‌تر از شهرت، استاد باید از داستان‌نویسی شناخت دقیق داشته باشد. الآن نزدیك 30سال است در دانشگاه‌ها و خانه‌ام، داستان‌نویسی تدریس می‌كنم و معتقدم، استاد كلاس باید با جریان‌های گوناگون و مؤلفه‌های داستان‌نویسی آشنایی كامل داشته باشد تا بتواند داستان‌نویسان خوبی را پرورش دهد. جمال میرصادقی در پایان، عامل موفقیت نویسندگان جوان را نخست در داشتن علاقه، سپس پی‌گیری علاقه و سرانجام جهت دادن به علاقه عنوان و تأكید كرد: فرد با شناخت داستان می‌تواند به علاقه‌اش شكل دهد و آن را به شكوفایی برساند. منبع: aftab.irتنظیم : بخش ادبیات تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 304]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن