تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع): مؤمن نه بدى مى كند و نه معذرت مى خواهد و منافق هر روز بدى مى كند و معذرت مى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815734995




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«ذوق و استعداد حرف مفت است» تأكيد جمال ميرصادقي بر وجود كارگاه‌هاي داستان‌نويسي


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: «ذوق و استعداد حرف مفت است» تأكيد جمال ميرصادقي بر وجود كارگاه‌هاي داستان‌نويسي


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

جمال ميرصادقي با انتقاد از منتقدان كارگاه‌هاي داستان‌نويسي، خواست كه واقعيت كاركرد كارگاه‌هاي داستان‌نويسي انكار نشود.

اين داستان‌نويس در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عنوان كرد: نمي‌دانم ما چه ملتي هستيم كه واقعيات مسلم را انكار مي‌كنيم. داستان‌نويسي الآن در جهان درس است. در آمريكا، دانشگاه‌ها مدرك مي‌دهند و دانشگاه شيكاگو از جمله‌ي آن‌هاست. برخي از دانشگاه‌هاي آمريكا كارگاه‌هاي دوروزه‌ دارند و كلاس‌هاي‌شان را آخر هفته برگزار مي‌كنند، تا كساني كه در طول هفته امكان حضور در كارگاه‌ها را ندارند، از آن‌ها استفاده ببرند.

اين مدرس داستان‌نويسي متذكر شد: ما اين‌جا افكار غلط خود را نمي‌توانيم رها كنيم. از افرادي كه صلاحيت قضاوت ندارند، فردي در جايي نوشته بود، كلاس‌هاي داستان‌نويسي بيهوده است و كساني كه به اين كلاس‌ها مي‌روند، وقت تلف مي‌كنند. نوشته بود، اين‌ها كه كلاس داستان‌نويسي برگزار مي‌كنند، مي‌خواهند خرج خانه‌شان را دربياورند؛ در حالي‌كه اين افراد غافل هستند كه نويسندگاني چنان‌چه اعتبار داشته باشند، داستان‌نويساني تربيت مي‌كنند. ضمن اين‌كه معلم داستان‌نويسان بزرگ لزوما خود، داستان‌نويسي بزرگ نبوده‌اند؛ چنان‌چه سلينجر به دانشگاه كلمبيا رفته و دوره‌هايي را گذرانده است و يا تقي مدرسي به همراه همسرش به كلاس‌هاي هاروارد رفت و هر دو نويسنده شدند و اكنون همسرش يكي از بزرگ‌ترين نويسندگان آمريكاست.

او با اشاره به اين‌كه گاهي به واسطه‌ي دخترش كه در آمريكاست، به آن كشور سفر مي‌كند، اظهار كرد: در آن‌جا كتاب‌هاي متعددي در زمينه‌ي داستان‌نويسي تأليف شده، كه از جمله‌ي آن‌ها، گفت‌وگو با 13 استاد داستان‌نويسي است؛ از اين‌رو تأليف‌ها و آموزش‌ها در اين حوزه ضروري است.

ميرصادقي متذكر شد: البته هرجا افرادي هستند كه بخواهند سوءاستفاده كنند و سعي دارند از رهگذر اين كار، تنها به درآمدي برسند، كه آن‌ هم در درازمدت جواب نمي‌دهد و مي‌بيني اين كلاس‌ها، راه به جايي نمي‌برد.

اين نويسنده با اشاره به نويسندگاني چون: منيرو رواني‌پور، فريبا وفي و ديگران به عنوان شاگردان كارگاه‌هاي داستان‌نويسي‌اش، تصريح كرد: با اين كاركردها و تأثيرها، مي‌بيني باز مطالبي را در رد كارگاه‌ مي‌نويسند. ذوق ملتي كه خاص‌تر از ذوق ملت ديگر نيست. چرا ما در آمريكاي شمالي و آمريكاي لاتين شاهد گسترش و انتشار شاهكارهاي ادبيات جهان هستيم؛ اما در ايران، اين امر ميسر نيست؟ زيرا آن‌ها در كشورشان به اين نتيجه رسيده‌اند كه داستان‌نويسي را بايد مانند مهارت‌هاي ديگر فراگرفت.

او در ادامه‌ي اين موضوع يادآور شد: بله! در اين فرايند ممكن است عده‌اي نويسنده‌ي شش‌دانگ شوند و عده‌اي نيز نويسندگاني متوسط، كه اين هم به پشتكار فرد براي نويسنده‌ي تمام‌عيار شدن بستگي دارد، كه براي داستان‌نويسي چقدر از زندگي‌اش را بگذارد.

به اعتقاد ميرصادقي، استعداد و ذوق حرف مفت است. استعداد تنها مي‌تواند پنج‌درصد تأثيرگذار باشد. در آمريكاي لاتين بيش از 200 نويسنده هستند؛ اما كساني مانند ماركز و فوئنتس جهاني مي‌شوند.

او همچنين تأكيد دارد: كارگاه داستان‌نويسي ما برآمده از جامعه‌ي ماست. هرچقدر در ديگر سطوح توسعه يافته‌ايم، در اين زمينه هم رشد داشته‌ايم.

ميرصادقي لازمه‌ي رشد داستان‌نويسي را رشد كمي ندانست و يادآور شد: از سال 1300 تا پيش از انقلاب، 31 نويسنده هستند كه مي‌توان آثار آن‌ها را خواند. خوب اين نشان مي‌دهد كار داستان‌نويسي دشوار است؛ بنابراين داستان‌نويسي به فداكاري نياز دارد.

اين نويسنده توجه به شهرت استاد براي حضور در كارگاهش را مانعي در توجه به خلاقيت عنوان كرد و افزود: مهم‌تر از شهرت، استاد بايد از داستان‌نويسي شناخت دقيق داشته باشد. الآن نزديك 30 سال است در دانشگاه‌ها و خانه‌ام، داستان‌نويسي تدريس مي‌كنم و معتقدم، استاد كلاس بايد با جريان‌هاي گوناگون و مؤلفه‌هاي داستان‌نويسي آشنايي كامل داشته باشد تا بتواند داستان‌نويسان خوبي را پرورش دهد.

جمال ميرصادقي در پايان، عامل موفقيت نويسندگان جوان را نخست در داشتن علاقه، سپس پي‌گيري علاقه و سرانجام جهت دادن به علاقه عنوان و تأكيد كرد: فرد با شناخت داستان مي‌تواند به علاقه‌اش شكل دهد و آن را به شكوفايي برساند.

انتهاي پيام
 دوشنبه 9 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن