تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804833670
جایگاه معرفتی شب قدر
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جايگاه معرفتي شب قدر
اين که دوستان سؤال ميفرمايند، با چه نوع آمادگيهايي با شب قدر برخورد کنيم تا بهترين بهره را بگيرند، عرض ميشود:1- ابتدا بايد به موضوع شب قدر، معرفتي در حدّ موضوع داشت يعني متوجه بود که آن شب يک حقيقت قابل درک به کمک قلب و به علم حضوري است، و همينکه خواستيم با علم حصولي و مفهومي با آن روبهرو شويم آن حقيقت از منظر ما در حجاب ميرود. ولي اگر به قلبْ آموخته باشيم بايد به حقايق نگاهي ماوراء نگاه به ماهيات و مفاهيم نمود، متوجه ميشويم شب قدر ظرفي است براي نظر به عاليترين حقايق قدسي. گفت: نظر را نغز کن تا نغز بيني گذر از پوست کن تا مغز بيني 2- قرآن ميفرمايد: ملائکه و روح در آن شب نازل ميشوند؛ پس اولاً: ملائکه و روح به عنوان موجودات مجرد بر جنبهي مجرد انسانها نازل ميشوند و قلبها را تحت تأثير قرار ميدهند. ثانياً: چون ملائکه حامل اسم يا اسمايي از حضرت «الله» هستند و با نزول خود جان انسانها را با اسماء الهي آشنا ميکنند و موجب توجه قلب انسانها به اسماء حسناي الهي ميشوند، در آن شرايط قلبْ مستعد پذيرش تجليات اسماء الهي ميگردد. ثالثاً: چون ميفرمايد علاوه بر ملائکه «روح» هم نازل ميشود و روح نسبت به ملائکه در مقام جامعيت و قرب بيشتري است و خداوند در قرآن در رابطه با «روح» ميفرمايد: «يُنَزِّلُ الْمَلآئِكَةَ بِالْرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ»[1] خداوند ملائکه را از طريق «روح» نازل ميکند که از امر اوست؛ اين آيه ميرساند ملائکه در عين متفاوتبودنشان در تجلي اسماء الهي، همه و همه از مقام «روح» صادر ميشوند که عاليترين مخلوق است، و لذا اينکه ميفرمايد: در شب قدر علاوه بر ملائکه، روح هم نازل ميشود، مژدهي بزرگي است به بشريت، حاکي از آنکه اسماء الهيه به صورت جامع در آن شب بر قلبهاي مستعد نازل ميگردند و انسانها با خداوند به صورتي که فوق تجليات اسماء کثيره است آشنا ميشوند. و معني «مِنْ کلِّ امر» از طريق «روح» بهتر محقق ميگردد.3- از طرفي مقام اصلي انسان «روح» است که تا حدّ نفخه در بدن،نازل شده و در مقام «مِنْ روحي» جاي گرفته، حال که در شب قدر «روح» نازل شده تا راه انسان را به سوي جامعيت حق بگشايد و او را بالا ببرد، عملاً از اين طريق انسان را به حقيقت خود برميگرداند تا از حالت «ثُمَّ رَدَدْناهُ اَسْفَلَ سافِلين» آزاد شود و خود را در حيطهو ساحتي بيابد که از يک جهت عاليترين مخلوق است به عنوان «روح»، و از جهتي بازگشت به خودِ راستين است، به عنوان موجودي که حقيقت او همان «روح» است.براي تقريب به ذهن، نزول ملائکه مثل تجليات نورهاي سبز و زرد و سفيد و آبي و قرمز و نيلي و بنفش از منشور است، که هر کدام از نورها، نوري هست و نورها نيست. ولي نزول روح مثل تجلي نور بيرنگ است بدون واسطهي منشور، که در عين اينکه هفت نور را در خود دارد، در وحدت و جامعيت قرار دارد و با نزول خود در عين بيرنگي، از شديّت خود ضعيف ميشود ولي کثير نميگردد.ملائکه و روح در آن شب نازل ميشوند؛ پس اولاً: ملائکه و روح به عنوان موجودات مجرد بر جنبهي مجرد انسانها نازل ميشوند و قلبها را تحت تأثير قرار ميدهند.4- وقتي ملائکه و روح نازل شدند دل انسان با حقايق عالم به صورت جلوات کثيرهي اسماء الهي در منظر ملائکه از يک طرف، و به صورت حقيقتي جامع در منظر روح از طرف ديگر، آشنا ميشود و چنين انساني توان رؤيت کثرت در وحدت، و وحدت در کثرت را مييابد. و از آن مهمتر قلب مستعد در شب قدر با نزول ملائکه و روح به نحوي کامل با خداي خود آشنا ميشود و حق را در هر امري از امور عالم مشاهده مينمايد و به لطف خدا راه زندگي به سوي پروردگارش را خواهد شناخت. به طوري که در آن شب «يُفْرَقُ کُلُّ اَمْرٍ حکيم»[2] هر امري که در عالم غيب به صورت حکيم و به جامعيتِ خاص
مستقر بود نازل ميشود و در راستاي نزولش حقايق موجود در آن، متمايز و قابل شناخت ميگردد. همانطور که قرآن از مقام حکيم و جامعيتِ خاص، در آن ليلهي مبارکه نازل شد و موجب تمايز حقايق براي قلبي شد که در آن شب قرآن برايش نازل گشت. البته اين نزول از مقام حکيم و جامعيت يک نوع نزول است که در عين تمايز حقايق، کثرت الفاظ در آنجا نيست،[3] ولي نزول از غيب در طول 23 سال، نزولي است که تا حدّ کثرت در الفاظ موضوع تنزل يافته.5- حقايق قرآني از مقام قلم اعلي که جامعيت محض است بر لوح محفوظ نازل گشت که در عالم اَنفسيْ لوح محفوظ، حکم قلب انسانِ کامل را دارد و بالتّبعِ آن قلب، قلب مؤمنين است که نسبت خود را با حضرت صاحبالزّمان«عجّلاللهتعاليفرجه» محفوظ داشتهاند و از منظر قدسي قلب آن حضرت خود را مستعد ريزش فيوضات ملائکه و روح گردانده باشند. گفت: اسرار شريعت نشود حلّ به سؤال..... نينيز به درباختن حشمت و مالتا ديده و دل خون نکني پنجهسال...... از قال تو را ره ننمايند به حال جهت ديده و دل را از عادت نگاهکردن به پديدههاي محسوس از طريق حسّ، و پديدههاي معقول از طريق عقل و مفهوم، بايد آنچنان تغيير داد که خودِ قلب با وجودِ حقايق مرتبط شود. که گفت: بس بلا و رنج بايِست و وقوف..... تا رهد آن روح صافي زين حروفاين حروف واسطهاي يار غار..... پيش واصل خوار باشد، خوارِ خوار بايد به دنبال رويکردي بود که دل نظر به حقايق بکند که در اين حالت آن لحظه از هزارماه و به عبارت ديگر از يک عمر بهتر است، چون تمام عمر براي آن است که انسان بتواند با حقيقت مرتبط گردد و شب قدر شرايط چنين ارتباطي است. تمام دستوراتي که ما را از نظر به دنيا و محسوسات و وَهميات به نظر به حق دعوت ميکنند براي تغيير رويکرد ما است از محسوس و مفهوم و ماهيات، به حقيقت و وجود. (موضوع فوق را مي توانيد در کتاب «آنگاه که فعاليت هاي فرهنگي پوچ مي شود» دنبال کنيد).ملائکه حامل اسم يا اسمايي از حضرت «الله» هستند و با نزول خود جان انسانها را با اسماء الهي آشنا ميکنند و موجب توجه قلب انسانها به اسماء حسناي الهي ميشوند، در آن شرايط قلبْ مستعد پذيرش تجليات اسماء الهي ميگردد. براي تکميل بحث خلاصه نظر حضرت آيتالله جوادي«حفظهالله» در شب قدر را خدمتتان عرضه ميدارم. ايشان مي فرمايند: «شب قدر يعني شبي که «خيرٌ مِنْ اَلفِ شهر» از هزار ماه برتر است، ولي «وَ ما اَدْراکَ مَا لَيلَةُ الْقدر» چه ميتواني درک کني از شب قدر؟ اگر فهميدن آن مشکل است، پيداکردن آن مشکلتر است، منتها اگر کسي با «مفهوم» انس گرفت، درک اين معاني براي او مشکل است... عقل نمي تواند بفهمد يکشبه ميشود ره صدساله رفت. عقل با مفهوم و برهان و استدلال کار دارد. از عميقترين برهان تا سطحيترين دليل، همه را عقل ميتواند درک کند. اما پرکشيدن، ديدن، همينجا که نشسته است بهشت را ببيند، همينجا که نشسته است جهنم را ببيند، ناله جهنميها را بشنود، اين نه کار دست و پا و چشم و گوش است، نه کار عقل، اين کار دل است. اين کار در درون انسانها تعبيه شده است. هيچکس با «دانايي» به جايي نرسيد تا عليبنابيطالبu در باره آنها بفرمايند؛ «فَهُمْ وَالْجَنَّةُ کَمَنْ قَدْ رَاها فَهُمْ فيها مُنَعِّمُون»؛[4] آنها همين حالا که در دنيا نشستهاند، دارند بهشت را ميبينند و از نعمتهاي آن بهرهمند ميشوند. هرکس به اين مقام رسيد از «دارايي» که رسيد، نه از «دانايي». يعني با مفهوم نميشود بهشت را ديد، با دل ميشود بهشت را ديد. در ديار دل، اين معارف فراوان است. و ليلةالقدر براي آن است که انسان، اين دلي را که خوابيده است بيدار کند، اين بندها را از دست و پايِ دل بردارد، اين مرغ باغ ملکوت را آزاد کند، يکشبه ره صدساله را طي کند. ما با بار گناه و با بار خيال و وَهم توان پَرش نداريم، بايد شستشو کنيم. آنچه به عنوان توبه، به عنوان نيايش در اين شبها مطرح است براي شستشو و رُفت و روب و گردگيري است، منتها شستشوي ملکوتي- نه اينکه خاکها را از اينجا پاک کنيم و در جاي ديگر قرار دهيم - شستشو، اما با کيمياگري و محو و اثبات که کار ملکوتي ذات اقدس إله است و ليلةالقدر هم شب کيمياگري و شب محو و اثبات است. ما اگر ميخواهيم گناهانمان را با توبه شستشو کنيم، مثل جاروکردن نيست که اين آلودگي را از خود منتقل کنيم به جاي ديگر، ما تبديل ميکنيم، به محو و اثبات. اينکه ذات اقدس إله سَيئات را به حسنات تبديل ميکند، کيمياگري است[5] منبع: گروه فرهنگي الميزان تنظيم براي تبيان: سيد پيمان صابري[1] - سوره نحل، آيه 2[2] - سوره دخان، آيه 4[3] - اين مرتبه از نزول همان حالتي است که مولوي در وصف آن ميگويد: اي خدا جان را تو بنما آن مقام کاندر او بيحرف ميرويد کلام[4] - «نهجالبلاغه»، خطبه 193 (خطبه متقين).[5] - روزنامه کيهان 9/7/86، سخنراني مراسم إحياء شب قدر، حرم مطهر حضرت معصومهi.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 317]
صفحات پیشنهادی
جایگاه معرفتی شب قدر
جایگاه معرفتی شب قدر-جايگاه معرفتي شب قدر اين که دوستان سؤال ميفرمايند، با چه نوع آمادگيهايي با شب قدر برخورد کنيم تا بهترين بهره را بگيرند، عرض ميشود:1- ...
جایگاه معرفتی شب قدر-جايگاه معرفتي شب قدر اين که دوستان سؤال ميفرمايند، با چه نوع آمادگيهايي با شب قدر برخورد کنيم تا بهترين بهره را بگيرند، عرض ميشود:1- ...
حقیقت شب قدر
جایگاه معرفتی شب قدر-جايگاه معرفتي شب قدر اين که دوستان سؤال ميفرمايند، با چه ... موضوع شب قدر، معرفتي در حدّ موضوع داشت يعني متوجه بود که آن شب يک حقيقت ...
جایگاه معرفتی شب قدر-جايگاه معرفتي شب قدر اين که دوستان سؤال ميفرمايند، با چه ... موضوع شب قدر، معرفتي در حدّ موضوع داشت يعني متوجه بود که آن شب يک حقيقت ...
شب قدر در گفتوگوی اختصاصی با حاجمحمود ابوالقاسمی
شب قدر در گفتوگوی اختصاصی با حاجمحمود ابوالقاسمی-حضرت زهرا(س) باطن شب ... دوم، گروهی هستند که تمایلی به شب ندارند اما چون از روز، شناخت و معرفتی ندارند به ... کس دارای قدر و قیمت باشد، در این شب جایگاه ویژهای پیدا میکند و نخستین فردی که ...
شب قدر در گفتوگوی اختصاصی با حاجمحمود ابوالقاسمی-حضرت زهرا(س) باطن شب ... دوم، گروهی هستند که تمایلی به شب ندارند اما چون از روز، شناخت و معرفتی ندارند به ... کس دارای قدر و قیمت باشد، در این شب جایگاه ویژهای پیدا میکند و نخستین فردی که ...
مراسم احياي شب نيمه شعبان در دانشگاه اصفهان برگزار مي شود
مراسم احياي شب نيمه شعبان در دانشگاه اصفهان برگزار مي شود-معاون نهاد مقام معظم رهبري ... اين شب از شبهاي پربركت سال و بعد از شب قدر از جايگاه ويژه اي برخوردار است. ... دارد، برنامه هايي چون نشست هاي معرفتي با موضوع آسيب شناسي مهدويت، سخنراني ...
مراسم احياي شب نيمه شعبان در دانشگاه اصفهان برگزار مي شود-معاون نهاد مقام معظم رهبري ... اين شب از شبهاي پربركت سال و بعد از شب قدر از جايگاه ويژه اي برخوردار است. ... دارد، برنامه هايي چون نشست هاي معرفتي با موضوع آسيب شناسي مهدويت، سخنراني ...
شب قدر است و طي شد نامه هجر مناجات عاشقانه شب هاي قدر را دريابيم - واضح
20 سپتامبر 2008 – شب قدر است و طي شد نامه هجر مناجات عاشقانه شب هاي قدر را دريابيم (بخش نخست ) ... اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام در جايگاه مربي قرار دارند، شاگردان نيز همين ... شخصيتي و بلنداي معرفتي ما را نشان مي دهد و وسعت بينش و بصيرت ...
20 سپتامبر 2008 – شب قدر است و طي شد نامه هجر مناجات عاشقانه شب هاي قدر را دريابيم (بخش نخست ) ... اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام در جايگاه مربي قرار دارند، شاگردان نيز همين ... شخصيتي و بلنداي معرفتي ما را نشان مي دهد و وسعت بينش و بصيرت ...
شب قدر وهستيشناسي اسلامي
21 سپتامبر 2008 – شب قدر وهستيشناسي اسلامي-شب قدر وهستيشناسي اسلامي در عرف اهل معرفت ... در آن شب بر قلب پيامبر خاتم نازل شد و سپس در يومالقيامه` به جايگاه خود صعود ميكند. ... آنجا كه آغاز قوس صعود، معرفتي محمدي است كه او خود آن را در تعابير ...
21 سپتامبر 2008 – شب قدر وهستيشناسي اسلامي-شب قدر وهستيشناسي اسلامي در عرف اهل معرفت ... در آن شب بر قلب پيامبر خاتم نازل شد و سپس در يومالقيامه` به جايگاه خود صعود ميكند. ... آنجا كه آغاز قوس صعود، معرفتي محمدي است كه او خود آن را در تعابير ...
شب قدر و هستيشناسي اسلامي
21 سپتامبر 2008 – شب قدر و هستيشناسي اسلامي جام جم آنلاين: در عرف اهل معرفت، عالم عبارت از ... در آن شب بر قلب پيامبر خاتم نازل شد و سپس در يوم القيامه به جايگاه خود صعود ميكند. ... آنجا كه آغاز قوس صعود، معرفتي محمدي است كه او خود آن را در تعابير ...
21 سپتامبر 2008 – شب قدر و هستيشناسي اسلامي جام جم آنلاين: در عرف اهل معرفت، عالم عبارت از ... در آن شب بر قلب پيامبر خاتم نازل شد و سپس در يوم القيامه به جايگاه خود صعود ميكند. ... آنجا كه آغاز قوس صعود، معرفتي محمدي است كه او خود آن را در تعابير ...
جايگاه عقل و تعقل در مباني تفكر شيعه(1)
جايگاه عقل و تعقل در مباني تفكر شيعه(1)-جايگاه عقل و تعقل در مباني تفكر ... آگاهي حاصل از ديدن نتايج اعمال انسان و آثار ويراني تمدنها و نيز شب و روز و تغيير ايام، .... واقع حقي از حقالنفس خود را ضايع كردهاند و قدر اين موهبت الهي را ناديده گرفتهاند. ... و او در پرتو وجودي خويش، واجد همه ي كمالات گرايشگران معرفتي متفاوت خواهد بود و ...
جايگاه عقل و تعقل در مباني تفكر شيعه(1)-جايگاه عقل و تعقل در مباني تفكر ... آگاهي حاصل از ديدن نتايج اعمال انسان و آثار ويراني تمدنها و نيز شب و روز و تغيير ايام، .... واقع حقي از حقالنفس خود را ضايع كردهاند و قدر اين موهبت الهي را ناديده گرفتهاند. ... و او در پرتو وجودي خويش، واجد همه ي كمالات گرايشگران معرفتي متفاوت خواهد بود و ...
درنگي درجايگاه و مناقب حضرت فاطمه (سلام الله علیها)در قرآن کریم
زنان بسياري در طول تاريخ بشريت به مقامهاي بالاي معرفتي و جايگاه رفيع قرب .... فرد نيز دارد؛ شب قدر بودن فاطمه (س) كه در تفسير فرات كوفي(تفسيرفرات الكوفي، ...
زنان بسياري در طول تاريخ بشريت به مقامهاي بالاي معرفتي و جايگاه رفيع قرب .... فرد نيز دارد؛ شب قدر بودن فاطمه (س) كه در تفسير فرات كوفي(تفسيرفرات الكوفي، ...
معراج؛ سير و سلوك پيامبر به ملكوت
پيامبر اكرم در سير معراجي خويش نه تنها از نظر معرفتي به سوي كمال صعود مي ... كه به نهان ترين اسرار هستي دست مي يابد و از نظر وجودي به چنان جايگاه مي رسد كه واسطه .... كه قرآن كه محكم ترين قول وگفتار است در هنگام شب نازل مي شود (قدر/1) و سير زميني ...
پيامبر اكرم در سير معراجي خويش نه تنها از نظر معرفتي به سوي كمال صعود مي ... كه به نهان ترين اسرار هستي دست مي يابد و از نظر وجودي به چنان جايگاه مي رسد كه واسطه .... كه قرآن كه محكم ترين قول وگفتار است در هنگام شب نازل مي شود (قدر/1) و سير زميني ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها