واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ايرنا: انجمن فيلم مركز لينكلن نيويورك در مقالهاي به مناسبت نمايش فيلمهاي "بهمن فرمانآرا" كارگردان ايراني دراين شهر، نوشت كه سينماي ايران با وجود سينماگران خلاق از تاثيرگذارترين سينماهاي ملي جهان است. انجمن فيلم مركز لينكن با نمايش آثار فيلمسازاني از ايران همچون بهمنفرمان آرا،قصد دارد علاوه بر بررسي تكنيك - هاي فيلمسازي اين افراد ، اطلاعاتي را در مورد نخستين موج نوي فيلم ايران به سينماگران آمريكايي بدهد. به گزارش يو.اس.اينفو، دراين مقاله آمده است: پيش ازاينكه بحث موج نوي فيلم ايران در سطح جهاني مطرح شود، صنعت فيلمسازي اين كشور در جريان موج نو قرار گرفته بود و در همان زمان نيز تنها برخي از كشورهاييكه جنبش خلاقانهاي در فيلمسازي خود داشتند، توانستند توجه بينالمللي را جلب كنند. " كارنامه كاري سينماي ايران نشان ميدهد كه كارگردانهاي اين كشور به لطف ظهور گروهي از فيلمسازان شاخص واصيل در دهه ،۹۰در حال حاضر يكي از خلاقترين و تاثيرگذارترين سينماهاي ملي را در جهان دارد. در عين حال، علاوه بر ستايش شايسته براي كارگرداناني همچون سامان سالور، مازيار ميري و محسن اميريوسفي، اين انفجار خلاقيت منجر به بروز مجدد علاقه گروهي از فيلم سازان متعلق به عصر طلايي ايران شده است كه به نوعي آن را نيز موج نو مينامند. آثار اين كارگردانها، موجب شد تا جامعه فيلمسازي ايران در دهههاي ۶۰و ۷۰به دنيا معرفي شود. فيلم دوستان آمريكايي و فيلم سازان ايراني از دير باز به دلايل متعددي از فرهنگ و زبان گرفته تا مسائل شبكه پخش از يكديگر جدا افتادند و حتي طرفداران پر و پا قرص سينما در آمريكا هم به سختي آثار موج نوي فيلم ايران را ديدند و اين موضوع به قدري حائز اهميت بود كه اكنون، يكي از معتبرترين مراكز مطالعه فيلم جهان سعي در برطرف كردن مشكلاتي كه منجر به بروز چنين فاصلهاي شده، كند." انجمن فيلم مركز لينكلن در نيويورك، طي ماههاي گذشته در برنامهاي به نام"هشدار طوفان: فيلمهاي بهمن فرمان آرا"، پنج فيلم از آثاراين كارگردان مطرح موج نوي ايران را نمايش داد. اگرچه فرمان آرا در آمريكا خيلي شناخته شده نيست،اما نويسندگي و كارگرداني دو اثرشناخته شده او در دهه " ۱۹۷۰شازده احتجاب"( (۱۹۷۴و "سايههاي بلند باد" ( (۱۹۷۹را كه بسيار تحسين شدهاند، در كارنامه اش دارد. انجمن فيلم با نمايش فيلمهاي گذشته فرمان آرا، مسير حرفهاي او و وقفه هاي ايجاد شده در كارش را بررسي كرد. اين انجمن پنج فيلم بهمن فرمان آرا، (دو فيلم از دهه ۷۰و سه فيلم كه از سال ۲۰۰۰تاكنون ساخته است) را نمايش داد. او كه بيش از ۲۰سال خارج از ايران زندگي كردهاست ، در سال ۱۹۹۰به ايران بازگشت اما خيلي زود شروع به بررسي امكان از سرگيري حرفه فيلمسازي كرد. فرمان آرا سرانجام در سال ۲۰۰۰فيلم "بوي كافور، عطر ياس" را ساخت و همين اثر موجب شد كه او دوباره به عنوان يكي از فيلمسازان مطرح مورد توجه قرار گيرد. نمايش آثار فرمان آرا، دومين برنامه انجمن فيلم براي بررسي فيلمهاي خاور ميانه است. نخستين برنامه اين انجمن به نمايش آثاري از سينماي سوريه اختصاص داشت كه در ماه ميسال ،۲۰۰۶براي گروهي از كارشناسان و منتقدين سينماي آمريكا به نمايش درآمد. انجمن فيلم، كه در مركز لينكلن در نيويورك واقع است، با نمايش گستره وسيعي از فيلمهاي آمريكايي و بينالمللي در طول سال، بيش از ۲۰۰هزار بازديدكننده دارد. ريچارد پنا، مدير برنامه انجمن فيلم، با اشاره به اينكه فيلمهاي مطرح بسياري از نقاط مختلف جهان وجود دارند، كه ميتوان با نمايش آنها علاوه بر كسب اطلاعات لازم در مورد مردم و فرهنگهاي آنها به نكات ريز و زيربنايي براي سياستگذاري درباره نحوه برخورد با آنان نيز پيبرد،اظهار داشت: تعهد من اين است كه گستردهترين ديد ممكن در مورد تاريخ فيلم را فراهم كنم. او در مورد سينماي معاصر ايران گفت: در بيست سال گذشته استقبال بسياري از سينماي نوين ايران در جهان به وجود آمده است. مردم اين فيلمها را دوست دارند چرا كه معمولا داستانهاي سادهاي را روايت ميكنند ولي اين كار را با دقت بسيار زياد به جزييات و حس بسيار ويژهاي انجام ميدهند. وي ابرازاميدواري كرد كه در آينده زمينه نمايش بيشتر فيلمهاي ايراني فراهم شود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1046]