واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - مستندسازان سالهاست در رویای فراهم شدن شرایطی مناسب برای اکران آثارشان به سر میبرند؛ رویایی که شاید با اکران فیلمهای مستند در سینما سپیده تحقق پیدا کند. به گزارش خبرآنلاین، از سالهای دور دغدغه جدی مستندسازان نبود فضایی برای نمایش آثارشان بوده است. در همه این سالها گاه بخش فیلم مستند جشنواره فیلم کوتاه پناهی برای آثار مستندسازان به وجود آورد و مهمترین پناهگاه آثار مستند جشنواره مستند کیش بود؛ جشنوارهای که بعد از شش دوره برگزاری به دبیری کامران شیردل تعطیل شد و در ادامه با شکلگیری جشنواره سینما حقیقت باز هم آثار مستند، فضایی برای نمایش به دست آورند. هیچ یک از این فضاها اطمینان کافی را برای مستندسازان جهت نمایش آثارشان به وجود نمیآورد و همیشه خلأ نبود سینمایی برای اکران آثار مستند احساس میشد؛ هرچند در این میان هر از گاهی برخی مستندها راه به اکران میبردند که از جمله نمونههای اخیر آن میتوان به «تهران انار ندارد» اشاره کرد. در این شرایط سینما سپیده از سوی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به اکران آثار مستند اخصاص پیدا کرد. این سینما همزمان با مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره بینالمللی سینما حقیقت با عنوان پاتوق هنرمندان سینما مستند (سینما سپیده) رسماً افتتاح خواهد شد تا هر روز میزبان عموم مستندسازان و علاقهمندان سینمای ایران باشد. پاتوق هنرمندان سینما مستند دارای دو سالن مجزا با ظرفیت مجموع 700 صندلی و مجهز به سیستم صدای دالبی و کیفیت پخش مطلوب آثار مستند در قطع 35 میلیمتری و همینطور دیجیتال است. برنامههای مختلف پاتوق هنرمندان سینما مستند شامل اکران دائمی آثار مستند ایرانی و خارجی، فیلمهای سینمایی روز ایران و جهان و فیلمهای انیمیشن، همراه با جلسات نقد و بررسی و تحلیل این آثار و. . . . است. مراسم افتتاح پاتوق هنرمندان سینما مستند عصر 17 آبانماه با حضور مسئولان، مستندسازان، نمایندگان رسانههای گروهی و علاقهمندان سینما برگزار میشود. صانعیمقدم: امیدوارم هدف خدمت به سینمای مستند باشدتهیهکننده مستند و دبیر کارگاه نمایش انجمن تهیهکنندگان مستند اظهار امیدواری کرد اکران فیلم مستند با هدف کمک به این آثار باشد. جعفر صانعیمقدم در گفتوگو با خبرآنلاین در مورد افتتاح سالن سینمایی برای نمایش آثار مستند اظهار داشت: «از ماهها قبل برای گسترش اکران فیلمهای مستند در ادامه برنامههای انجمن تهیهکنندگان سینمای مستند طرحی به عنوان نمایش دو هفته یکبار فیلمهای مستند در سینما آزادی را مطرح کردیم که موافقت مسئولان این سالن حاصل شد.» او ادامه داد: «برنامه ما این بود که از 12 مهر اجرایی شود و هر دو هفته یکبار فیلمهای مستند ساعت 18 تا 20 روی پرده بروند. همه اینها در ادامه استقبالی بود که تماشاگران از تماشای فیلمهای مستند در خانه هنرمندان ایران به عمل آورده بودند.» صانعیمقدم با اشاره به استقبالی که از نمایش فیلمهای مستند در خانه هنرمندان صورت میگرفت، گفت: «فیلمهایی که ما برای نمایش در این برنامهها انتخاب میکردیم، کارهایی بودند که میتوانند برای مخاطبان جذاب باشد و بر این اساس بود که تمام برنامههای نمایش فیلم ما با استقبال گسترده تماشاگران روبهرو میشد، به گونهای که حتی برخی از تماشاگران روی زمین مینشستند و آثار را میدیدند. مشابه این اتفاق در نمایش مستند مربوط به آقای انتظامی رخ داد و گروه پرتعدادی از تماشاگران در خانه هنرمندان این مستند را تماشا کردند.» او اظهار داشت: «برنامه ما برای نمایش مستندها نتیجه مثبتی داشت و بر همین اساس تصمیم گرفتیم دایره نمایش آثار را گسترش دهیم و عصرهای روز چهارشنبه را نیز در سینما آزادی به پخش آثار مستند اختصاص دهیم و همچنین اگر فیلمی مورد توجه قرار گرفت برای نمایش آن در فرصتهای بعدی برنامهریزی کنیم.» مدیر اسبق اداره کل نظارت و ارزشیابی گفت: «از 10 ماه قبل که مسئولیت دبیری گروه نمایش فیلم را برعهده گرفتم تلاش کردم با دقت بالایی مسئله نمایش مستندها را پیگیری کنم و سراغ کارهایی برویم که تماشاگران را به سینمای مستند علاقهمند کند. در این مسیر نسبتاً موفقیتآمیز عمل شده و استقبال گسترده تماشاگران از نمایش فیلمهای مستند نشان از همین مسئله دارد.» او در مورد گفتوگویی که با شهرداری تهران در مورد نمایش مستندها در پردیسهای مربوط به این بخش صورت گرفته، گفت: «با جمعی از مستندسازان ازجمله دو نماینده از انجمن تهیهکنندگان مستند و انجمن مستندسازان صحبتهایی با مسئولان داشتیم تا نمایش مستندها در پردیس سینمایی ملت آغاز شود.» این تهیهکننده مستند ادامه داد: «اما تغییر و تحولات مدیریتی در شهرداری موجب شد فعلاً این طرح متوقف شود؛ طرحی که قرار بود از مهر ماه شروع شود.» او گفت: «از سوی موزه امام علی (ع) که به شهرداری تعلق دارد، درخواستی برای نمایش مستندها داشتیم که این مسئله هم در گروه نمایش آثار انجمن تهیهکنندگان مستند در دست بررسی است. مشابه این تقاضا در مورد شهرستانها نیز وجود دارد.» او یادآور شد: «افزایش درخواستها برای نمایش مستند در محلها و شهرستانهای مختلف همگی نشان از علاقه گروه گستردهای از افراد به سینمای مستند دارد که همین پتانسیل بالای تماشاگر این بخش را نشان میدهد و قطعاً دستاندرکاران سینمای مستند با توجه به ظرفیتهایی که برای نمایش آثار به وجود میآید از چنین طرحهایی استقبال خواهند کرد.» عطارپور: اکران مستند باارزش استارد عطارپور، عضو انجمن تهیهکنندگان سینمای مستند و از جمله مستندسازان فعال با استقبال از طرح اکران فیلمهای مستند اظهار امیدواری کرد این مسئله نتایج مثبتی را برای سینمای مستند ایران به همراه داشته باشد. این تهیهکننده در گفتوگو با خبرآنلاین در این زمینه اظهار داشت: «اینکه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به فکر اکران فیلمهای مستند افتاده و اقدامی در این زمینه انجام داده کار بسیار پسندیدهای است که قطعاً مستندسازان از آن استقبال میکنند.» او ادامه داد: «مخاطب سینمای مستند عادت نکرده که آثار تولید شده در این فضا را در سالنهای سینما ببیند و با چشمپوشی از برخی نمایشهای مستند تماشاگر این آثار اغلب فیلمهای مورد علاقه خود را به واسطه تلویزیون دیده است.» عطارپور اظهار داشت: «اکران فیلمهای مستند همواره دچار این مشکل اساسی است که اقتصاد این گونه سینمایی به شکلی نیست که بتواند در چارچوب صنعت سینمایی جواب دهد. اقتصاد نهچندان قوی سینمای مستند وابسته به تقاضای نسبتاً کم تماشاگران به دیدن این آثار در سالن سینما است.» این تهیهکننده مستند گفت: «در این شرایط اقدام مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای اختصاص سالن سینمایی به نمایش آثار مستند کاری قابل تأمل و با ارزش است که باعث میشود فضایی به عنوان پاتوق سینمای مستند به وجود آید.» او گفت: «محل نمایش فیلمهای مستند با توجه به ویژگیهای این نوع سینما و نوع مخاطبی که به تماشای این آثار علاقه دارند قابلیت آن را دارد که تبدیل به پاتوقی فرهنگی شود. براین اساس سالن سینمایی که از سوی مرکز به اکران فیلمهای مستند اختصاص پیدا کرده میتواند پاتوقی برای مستندسازان تبدیل شود و این ویژگی مهم و باارزشی است که نباید از دستاوردهای آن غافل شد.» این تهیهکننده سینمای مستند گفت: «البته برای قضاوت در مورد اکران سینمای مستند باید این طرح اجرایی شود و بعد از دیدن نتایج در مورد آن صحبت کرد، اما با نگاهی به تاریخچه نمایش فیلمهای مستند ایرانی و خارجی در ایران میتوان به این نتیجه رسید که برخی از آثار این سینما مورد توجه عمده تماشاگران بوده است.» او گفت: «اکران مستند «خانه خدا» به کارگردانی جلال مقدم و رضایی با استقبال گسترده تماشاگران روبهرو شد و مقابل سالن سینما صفهای طولانی برای تماشای این فیلم تشکیل میشد. در مورد مستند خارجی «گل» که مربوط به جامجهانی سال 1966 بود باز هم تماشاگران از کار استقبال گستردهای به عمل آوردند. براین اساس میبینیم اگر آثاری مطابق خواسته تماشاگران روی پرده سینما برود میتوانیم استقبال گسترده آنان را شاهد باشیم. با اتکا به این تجربیات اگر اکنون باز هم فیلمهایی از جنس کارهایی که مورد توجه عموم تماشاگران است روی پرده برود باز هم خاطرات خوب گذشته تکرار خواهد شد.» عطارپور با اشاره به راهاندازی شبکه مستند و اختصاص سالن سینمایی به نمایش فیلمهای مستند گفت: «رونق سینمای مستند بعد از این دو اقدام به نوع عملکرد مسئولان در این شبکه تلویزیونی و مسئولان در زمینه اکران فیلمهای مستند وابسته است.» او ادامه داد: «صرف نظر از این دو دلیل باید شرایط دیگری هم فراهم شود تا سینمای مستند ایران رونق بگیرد. سینمای مستند نیازمند حمایت است و این حمایت باید در همه جنبهها از این سینما وجود داشته باشد.»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 417]