تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815413689
پایان جهان را چگونه باید تحلیل کرد؟
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: اندیشه - محمد رضا اسدزاده - مباحثی از جمله فلسفه فرج و پایان جهان یکی از مباحث پر حاشیه در حوزه اندشه دینی است که در این باره به سراغ حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر صادقی رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رفتیم. دربارهی آیندهی جهان و پایان کار بشر، نظریههای مختلفی ارائه شده است و این مسأله، یکی از دغدغههای اصلی انسان بوده، و امروز نیز از مباحث زندهی فلسفه، فلسفهی دین، الهیات، فلسفهی تاریخ و جامعهشناسی است. در این میان مباحثی از جمله فلسفه فرج و پایان جهان یکی از مباحث پر حاشیه در این حوزه است که در این باره به سراغ رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رفتیم. حجت الاسلام دکتر علیاکبر رشاد ، از جمله پژوهشگران و محققان برجسته این حوزه است که پاسخ گوی برخی پرسش های ما در این خصوص بوده است. فرجام شناسی و مساله آینده جهان همواره از جمله مباحثی است که در حوزه پژوهش های علوم انسانی مطرح است. این نظریه از نگاه اندیشمندان چه تقسیم بندیهایی دارد؟ دربارهی آیندهی جهان و پایان کار بشر، نظریههای مختلفی ارائه شده است و این مسأله، یکی از دغدغههای اصلی انسان بوده، و امروز نیز از مباحث زندهی فلسفه، فلسفهی دین، الهیات، فلسفهی تاریخ و جامعهشناسی است. نظریههای ارائه شده در باره فرجامشناسی به دو طیف کلان تقسیم میشود. پارهای دیدگاهها، طیف "بدفرجام انگاری" را تشکیل میدهند، اصحاب این نظریه معتقدند که نهایت تاریخ، بسیار تلخ و فرجام حیات بشر بسیار نازیبا صورت خواهد بست و در توجیه بدفرجام انگاری حیات و هستی، بعضی میگویند،خلقت ذاتاً شر مرام و در نتیجه شر فرجام است و فرایند و برآیند گردش روزگارِ بدو بیراه، تاریک و تیره است؛ و گاه میگویند: انسان، موجودی هنجارناپذیر، بیرحم و جانی بالطبع است و حتا به همنوع خود رحم نمیکند، و ممکن است روزی انسان قُلدری بر سرنوشت بشر حاکم شود و جهان را با اِعمال ستم و ارتکاب جنایات، به سقوط بکشاند. برخی دیگر معتقدند سلاحها و زرادخانههای بسیار مدرن و بیاندازه ویرانگری که امروز در کرهی زمین فراهم آمده، میتواند هزار بار این سیاره را نابود کند و از کجا یک آدم بیرحم یا بیخرد با استخدام این مجموعهی مخرب، روزی دست به چنین کاری نزند؟! چه بسا فرد بیخردی با اشارهی انگشت، یک سیستم پیچیده و بسیار ویرانگر را فعال کند و گیتی یکباره ویران شود! در آن صورت یک خودکشی جهانی روی خواهد داد و همهی بشریت نابود خواهد شد. برخی دیگر میگویند چنان که روزی انفجار بزرگ، جهان، از جمله کرهی زمین را پدید آورد، ممکن است روزی انفجار بزرگ دیگری اوضاع جهان را عوض کند و در این میان کرهی زمین نیز نابود شود. زیرا ممکن است کمترین اختلال در نظام کنونی گردش کرات و سیارات روی بدهد و یکباره بعضی سیارات به هم نزدیک شده با هم اصطکاک پیدا کنند و سیارهی خاکی ما هم به مخاطره بیافتد!، گاه میگویند: چهبسا شهاب سنگهای بزرگی که میلیونها سال نوری از مبدأشان فاصله گرفتهاند، در راه باشند و روزی به کره زمین اصابت کنند و آن را نابود سازند، به هر روی انواع دیدگاههای فلسفی، فیزیکال، انسان شناختی و جامعه شناختی مطرح است که آینده را منفی تصویر میکنند.طیف دیگری از مکاتب و متفکران به فرجام حیات، انسان و تاریخ خوشبیناند و میگویند که آیندهی جهان روشن و امیدبخش، و سرانجامِ حیات و هستی، خوش و دلپذیر است و پایان شب تیرهی تاریخ، صبح فام خواهد بود. از این جمله، دیدگاهی است که از سوی ادیان ابراهیمی ارائه شده است. علاوه بر این دو طیف، نظریاتی هم هست که آنها را میتوانیم نظریههای «توقف» بنامیم که میگویند آیندهی جهان را نمیتوان پیشبینی کرد. موعود گرایی در راستای نظریه های خوش سرانجام انگار تعریف می شود؟میتوان گفت نظریههای "خوش سرانجام انگار" که فرجام هستی و سرانجام حیات انسان و تاریخ را، خوش و دلپذیر و امیدبخش میدانند، در یک مسأله مشترک اند، و آن مسألهی «موعودگرایی» است. اینان میگویند: روزی دستی از غیب برون خواهد آمد و برای التیام زخمهای کهنهی بشریت کاری خواهد کرد، مردی ظهور خواهد کرد که یکسره و بالمره حیات بشر را دگرگون کرده و روزگاری فراخواهد آورد، روشن و آینهسان، که جهان سیمای دلپذیر و زیبای عدالت را در آن مشاهده خواهد کرد و جور و جفا را ریشه کن و عدل و وفا را شکوفا خواهد ساخت. عقیده به ظهور موعود و نجات نهایی، جوهر فرجامشناسی ادیان ابراهیمی است. این نظریه در مکتب تشیع جایگاه ویژه ای دارد که مفهوم فرج را برای ما تعریف می کند. لطفا این فلسفه فرج را تعریف بفرمایید. بله .اوج این گونه نگاه به فرجامِ هستی، تاریخ و انسان در مکتب تشیع جلوه کرده است. در تشیع ما مسأله فَرَج، مطرح تبیین بنیادهای نظری و زیرساختهای اندیشگی این مساله به «فلسفهی فرج» تعبیر میشود. که چیزی فراتر از فلسفهی تاریخ است. فلسفهی تاریخ از قواعد حاکم بر سرگذشت و سرنوشت بشر سخن میگفت. و در آن، ارزش داوری و خوش بینی و بدبینی دربارهی فرایند و برآیند گردش ایام مطرح نیست بلکه تعلیل سرگذشت بشر و تحلیل آیندهی تاریخ او مطرح است، اما در فلسفهی فرج، تحلیل سرنوشت و سرانجام کل حیات و هستی مطرح است. فلسفهی فرج، ناظر به آینده و پایانهی حیات و هستی است و در آن، طبیعت هم سرنوشت دیگری دارد. آن گاه که زیباییهای پس از وقوع فرج، وصف میشود حتا سخن از این است که میش نیز از گرگ نمیترسد و با هم در آسایش میزیند، زمین برکت خویش را سخاوتمندانه در اختیار اهل خود قرار خواهد داد و نبات و جماد نیز دیگر خواهند شد. بر این مبنا فلسفه تاریخ با فلسفه فرج اساسا تفاوت عمده ای دارند؟ بله . در فلسفهی تاریخ فقط سرنوشت جمعی انسانها مطرح است و سخن از وضع فرد فرد و آحاد انسانی در میان نیست، اما در فلسفهی فرج آحاد آدمی نیز مطرح اند، سخن در این است که عقول آحاد آدمی به کمال خواهد رسید، روابط و مناسبات بشر با اطراف هستی تغییر میکند، رابطهی انسان با خدا و رابطهی انسانها با هم دیگر دیگرگون میگردد، رفتار و رابطهی بشر با طبیعت تغییر میکند، محیط زیست هم در امنیت به سر خواهد برد، همهی اجزا و اطراف حیات و هستی در یک جهانخانهی امن با هم به تعایش و تعامل خواهند پرداخت. فلسفهی فرج بر یک سلسله مبانی و مواضع معرفت شناختی، هستی شناختی، انسان شناختی و جامعه شناختی خاصی به جز مبانی فلسفهی تاریخ، مبتنی است، پارهای از اصحاب فکر و فضل به این مهم توجه نکردهاند. حتا استاد مطهری، نیز ضمن اشاره به علوم تاریخ، مانند تاریخ تحلیلی، تاریخ نقلی، فلسفهی تاریخ؛ مبحث فرج و مسألهی انتظار را در چارچوب فلسفه تاریخ، تحلیل میفرماید ولی بگمان اینجانب، فلسفهی فرج چیزی فراتر از فلسفهی تاریخ است. زیرا اینجا سخن از آیندهی تاریخ نیست بلکه سخن از آیندهی هستی، حیات و دگرگونی مناسبات همهی هستمندان است. کما اینکه دکترشریعتی، «انتظار» را در حوزهی جامعهشناسیِ تحول، تحلیل کردهاند و انتظار فرج را تا حد عامل اعتراض اجتماعی و تن در ندادن به وضع موجود فرو کاسته و مرتکب خطای مضاعف شده است، زیرا هرچند اعتراض و عدم رضا به شرایط حاکم از فواید و کارکردهای آن بشمار میرود، اما غایت و قلمرو انتظار، بسی فراتر از این مقولات و مدعیات است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 323]
صفحات پیشنهادی
پایان جهان را چگونه باید تحلیل کرد؟
پایان جهان را چگونه باید تحلیل کرد؟-اندیشه - محمد رضا اسدزاده - مباحثی از جمله فلسفه فرج و پایان جهان یکی از مباحث پر حاشیه در حوزه اندشه دینی است که در این باره ...
پایان جهان را چگونه باید تحلیل کرد؟-اندیشه - محمد رضا اسدزاده - مباحثی از جمله فلسفه فرج و پایان جهان یکی از مباحث پر حاشیه در حوزه اندشه دینی است که در این باره ...
بازخوانی تاریخ / رژیم چگونه سقوط کرد؟
زيباترين پل هاي جهان (عكس) بازخوانی تاریخ / رژیم چگونه ... در دنیا منفجر شد، چگونه باید تحلیل كرد؟1- فقدان عماد مغنیه با توجه به شخصیت ... در طول تاریخ این رژیم ... پاس همدان در ثانيه هاي پاياني به ليگ دسته اول سقوط كرد ... اهانت به مقدسات در دستور ...
زيباترين پل هاي جهان (عكس) بازخوانی تاریخ / رژیم چگونه ... در دنیا منفجر شد، چگونه باید تحلیل كرد؟1- فقدان عماد مغنیه با توجه به شخصیت ... در طول تاریخ این رژیم ... پاس همدان در ثانيه هاي پاياني به ليگ دسته اول سقوط كرد ... اهانت به مقدسات در دستور ...
مبارك: حمله به ايران يعني پايان ثبات در جهان
مبارك: حمله به ايران يعني پايان ثبات در جهان مبارك افزود: مناسبات بين كشورها بر اساس ... حسني مبارك تاكيد كرد، منازعه و كشمكش بين ايران و آمريكا بايد از طريق ... آینده جهان عرب را چگونه پیشبینی میکنید؟ ... دور اول مذاكرات صلح، واكنش ها و تحليل ها ...
مبارك: حمله به ايران يعني پايان ثبات در جهان مبارك افزود: مناسبات بين كشورها بر اساس ... حسني مبارك تاكيد كرد، منازعه و كشمكش بين ايران و آمريكا بايد از طريق ... آینده جهان عرب را چگونه پیشبینی میکنید؟ ... دور اول مذاكرات صلح، واكنش ها و تحليل ها ...
احمدینژاد: باید نظام اقتصادی دنیا را عوض کنیم
محمود احمدینژاد برای چندمین بار به سقوط نظام سرمایهداری در جهان تاکید کرد. تحلیل محمود احمدینژاد از تعریف نظام سرمایهداری از انسانوی یکی از علتهای شکست نظام ... نظام سرمایهداری به پایان راه رسیده است "، گفت: 50 سال گوش ملتها را کر کردند که تحمل کنید، آزادی ... -بالاخره من بايد براي مخاطبان مطرح کنم که آقاي احمدي نژاد چگونه فکر و .
محمود احمدینژاد برای چندمین بار به سقوط نظام سرمایهداری در جهان تاکید کرد. تحلیل محمود احمدینژاد از تعریف نظام سرمایهداری از انسانوی یکی از علتهای شکست نظام ... نظام سرمایهداری به پایان راه رسیده است "، گفت: 50 سال گوش ملتها را کر کردند که تحمل کنید، آزادی ... -بالاخره من بايد براي مخاطبان مطرح کنم که آقاي احمدي نژاد چگونه فکر و .
سرانجام نظام سياسي جهان (1)
سرانجام نظام سياسي جهان (1) ... تاريخ را از مرحله ابتداي خود آگاهي به مرحله پاياني خود آگاهي بشري مطرح کرد. ... بايد به اين احتمال توجه داشته باشيم که خود تاريخ نيز ممکن است روزي به پايان برسد . ... در حقيقت به عقيده او، آن چه مارکس تدوين و تحليل کرده، هرگز پايان نيافته است . ... اميد فرهنگ، «ما چگونه بر غرب تأثير مي گذاريم ؟
سرانجام نظام سياسي جهان (1) ... تاريخ را از مرحله ابتداي خود آگاهي به مرحله پاياني خود آگاهي بشري مطرح کرد. ... بايد به اين احتمال توجه داشته باشيم که خود تاريخ نيز ممکن است روزي به پايان برسد . ... در حقيقت به عقيده او، آن چه مارکس تدوين و تحليل کرده، هرگز پايان نيافته است . ... اميد فرهنگ، «ما چگونه بر غرب تأثير مي گذاريم ؟
گفت وگو یی با موسیو پوآرو
موسیو پوآرو، یکی از چهره های شناخته شده تلویزیونی در سراسر جهان است. ... نخستین بار چگونه پا به عرصه بازیگری گذاشتید؟ ... می کردند او فرانسوی است و از همه مهمتر چون پوآرو همه چیز را در مغزش تجزیه و تحلیل می کرد باید صدای من هم از سرم بیرون می آمد. ... با دستيابي به تمامي اهداف تحقق يافت؛پايان رزمايش بزرگ مدافعان آسمان ولايت ...
موسیو پوآرو، یکی از چهره های شناخته شده تلویزیونی در سراسر جهان است. ... نخستین بار چگونه پا به عرصه بازیگری گذاشتید؟ ... می کردند او فرانسوی است و از همه مهمتر چون پوآرو همه چیز را در مغزش تجزیه و تحلیل می کرد باید صدای من هم از سرم بیرون می آمد. ... با دستيابي به تمامي اهداف تحقق يافت؛پايان رزمايش بزرگ مدافعان آسمان ولايت ...
تحليل «امريكن كرونيكل» از سفر دورهاي چني پايان پدرسالاري ...
تحليل «امريكن كرونيكل» از سفر دورهاي چني پايان پدرسالاري آمريكا در ... تحليل «امريكن كرونيكل» از سفر دورهاي چني پايان پدرسالاري آمريكا در جهان ... ميشود، آن است كه مردم گرجستان بايد هزينه لشگركشي نيروهاي آمريكايي به رهبري روساي جنگطلب خود ... چگونه است كه اسرائيل خود را تافتهاي جدابافته ميداند كه حق دارد در اين كره خاكي ...
تحليل «امريكن كرونيكل» از سفر دورهاي چني پايان پدرسالاري آمريكا در ... تحليل «امريكن كرونيكل» از سفر دورهاي چني پايان پدرسالاري آمريكا در جهان ... ميشود، آن است كه مردم گرجستان بايد هزينه لشگركشي نيروهاي آمريكايي به رهبري روساي جنگطلب خود ... چگونه است كه اسرائيل خود را تافتهاي جدابافته ميداند كه حق دارد در اين كره خاكي ...
انديشه - چگونه كانت يك محافظهكار اصلاحطلب بود
انديشه - چگونه كانت يك محافظهكار اصلاحطلب بود-انديشه - چگونه كانت يك ... با اين همه، همانطور كه افول كمونيسم در پايان قرن گذشته نشان داد، آزار و تعقيب ... خصوص اين پرسش كه با مسيحيت چه بايد كرد- كانت محافظهكاري اصلاحطلب بود. ... با اين همه، در تحليل نهايي، اين جهان نه خود واقعيت بلكه صرفا «نمود» يا «ظاهر» آن و در واپسين تحليل ...
انديشه - چگونه كانت يك محافظهكار اصلاحطلب بود-انديشه - چگونه كانت يك ... با اين همه، همانطور كه افول كمونيسم در پايان قرن گذشته نشان داد، آزار و تعقيب ... خصوص اين پرسش كه با مسيحيت چه بايد كرد- كانت محافظهكاري اصلاحطلب بود. ... با اين همه، در تحليل نهايي، اين جهان نه خود واقعيت بلكه صرفا «نمود» يا «ظاهر» آن و در واپسين تحليل ...
جهان بدون مرز و پايان دولت- ملتها ( بررسي نظريه کنيچي اوهماي)
جهان بدون مرز و پايان دولت- ملتها ( بررسي نظريه کنيچي اوهماي)-جهان بدون مرز و پايان ... را درک کنند و اينکه چگونه در جهان جديد شرکتهاي چند مليتي خدمتگذار خريداران و مصرف ... سياستگذاري اقتصادي و هم در تغيير بنيادي جهان امروز بايد به آنها توجه کرد. .... و هماهنگ اقتصادي نيستند و نمي توانند به عنوان سطح تحليل مناسب در تحليلهاي ...
جهان بدون مرز و پايان دولت- ملتها ( بررسي نظريه کنيچي اوهماي)-جهان بدون مرز و پايان ... را درک کنند و اينکه چگونه در جهان جديد شرکتهاي چند مليتي خدمتگذار خريداران و مصرف ... سياستگذاري اقتصادي و هم در تغيير بنيادي جهان امروز بايد به آنها توجه کرد. .... و هماهنگ اقتصادي نيستند و نمي توانند به عنوان سطح تحليل مناسب در تحليلهاي ...
چگونه فلسفه اسلامي، اسلام را جهاني كرد؟
مورّخان دورهي ما قبل جهان مدرن نشان دادهاند كه چگونه امپراطوريهاي بزرگ در دورهي ... در خصوص ريشه پيدا كردن مدرنيته در جهان، انديشهي جهانيشدن مدرنيته را مطرح كرد ... ابتدا بايد ديد كه منظور از مدرنيته چيست تا تمايز و يا رابطهي مفهومي جهانيشدن با آن تحليل شود. ... شايد بتوان گفت بسياري از ديدگاههايي كه به تحليل مدرنيته پرداختهاند، اين ...
مورّخان دورهي ما قبل جهان مدرن نشان دادهاند كه چگونه امپراطوريهاي بزرگ در دورهي ... در خصوص ريشه پيدا كردن مدرنيته در جهان، انديشهي جهانيشدن مدرنيته را مطرح كرد ... ابتدا بايد ديد كه منظور از مدرنيته چيست تا تمايز و يا رابطهي مفهومي جهانيشدن با آن تحليل شود. ... شايد بتوان گفت بسياري از ديدگاههايي كه به تحليل مدرنيته پرداختهاند، اين ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها