تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815414305




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليل «امريكن كرونيكل» از سفر دوره‌‏اي چني پايان پدرسالاري آمريكا در جهان


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: تحليل «امريكن كرونيكل» از سفر دوره‌‏اي چني پايان پدرسالاري آمريكا در جهان


تهران- خبرگزاري كار ايران
ديك چني در حالي پس از سفر سه روزه خود به كشورهاي بازمانده از امپراطوري اتحاديه جماهير شوروي از جمله آذربايجان، گرجستان و اوكراين براي اجماع جهاني عليه روسيه به سوي اروپا رهسپار شد كه به نظر مي‌‏رسد بي‌‏شرمي چني همچون ديگر دولتمردان آمريكايي پاياني ندارد.

به گزارش"ايلنا" روزنامه‌‏« امريكن كرونيكل» نوشت: واشنگتن در شرايطي مسكو را به دليل اقدام نظامي در گرجستان محكوم مي‌‏كند كه حمله نظامي خود به عراق و افغانستان را كاملاً موجه جلوه مي‌‏دهد؛ حمله‌‏اي كه بدون توجه به مخالفت‌‏هاي بين‌‏المللي صورت گرفت. در همين حال نيز براي افزايش فشارها جهت اعمال تحريم عليه ايران تلاش كرده و تجاوز اخير نيروهاي خود را به خاك پاكستان به بهانه تعقيب شبه‌‏نظاميان طالبان توجيه مي‌‏كند.
با نگاهي به اظهارات ديك چني در مجامع بين‌‏المللي به ويژه كنفرانس امنيت جهاني در ايتاليا چنين به نظر مي‌‏رسد كه تنها كشوري كه به اقدامات جنايتكارانه دست زده روسيه است و ديگر هيچ...
معاون اول جورج بوش با سران پيمان آتلانيتك شمالي (ناتو) درباره شرايط خطرناك امروز جهان صحبت مي‌‏كند و به پافشاري روسيه براي مواضع خود در گرجستان هشدار مي‌‏دهد ولي در همين حال به حضور بحث برانگيز و تحريك‌‏كننده ناوهاي خود در درياي سياه هيچ اشاره‌‏اي نمي‌‏كند. ناوهاي كه مجهز به آخرين سيستم‌‏هاي موشكي هستند و به گفته مقامات واشنگتن كمك‌‏هاي بشر دوستانه به گرجستان مي‌‏رساند و هم‌‏زمان با ورود ناوها به بندر پورت گرجستان با اشاره انگشت از روسيه مي‌‏خواهد كه ميدان را به نفع آنان خالي كند.
آيا هيچ گاه دولتمردان كاخ سفيد به اين پرسش پاسخ مي‌‏دهند كه چرا كمك‌‏هاي بشردوستانه را با ناوهاي جنگي ارسال مي‌‏كنند؟ به يقين ناو غول‌‏پيكر «مونت‌‏وييني» براي ارسال كمك‌‏هاي بشر دوستانه طراحي نشده است. پس آيا واشنگتن نمي‌توانست با استفاده از يك كشتي باري مقادير بيشتر كمك به گرجستان ارسال كند؟
البته دليل ديگري نيز براي حضور ناوهاي جنگي آمريكا دربندر پورت قابل تصور است؛ و آن حمله احتمالي عليه ايران است. پيش از اين بارها در مورد احتمال استفاده آمريكا از خاك گرجستان براي حمله عليه ايران مطرح شده بود و اينك مردان كاخ سفيد با پنهان شدن پشت توجيه اقدامات بشردوستانه در پي استقرار ناوهاي خود در سواحل گرجستان هستند. اما حتي در صورت صحت چنين فرضي نكته‌‏اي كه در اين ميان مطرح مي‌‏شود، آن است كه مردم گرجستان بايد هزينه لشگركشي نيروهاي آمريكايي به رهبري روساي جنگ‌‏طلب خود را بپردازند؛ مردمي كه آمريكا سنگ حمايت از آنها را به سينه مي‌‏زند.
از سوي ديگر، در حالي كه ايران هنوز به پيشرفت‌‏هاي زيادي در ساخت تسليحات هسته‌‏اي نرسيده است، اين پرسش مطرح مي‌‏شود كه چرا تهران نبايد به فعاليت‌‏هاي خود ادامه دهد؟ چطور است كه اسرائيل در حدود 200 كلاهك هسته‌‏اي دارد و كشور ديگري نبايد در اطراف آن اين قدرت را داشته باشد؟ چگونه است كه اسرائيل خود را تافته‌‏اي جدابافته مي‌‏داند كه حق دارد در اين كره خاكي همان‌‏گونه كه مي‌‏خواهد باشد، اما كشورهاي ديگر اين طور نباشند؟
در ادامه اين گزارش آمده است كه اگر بخواهيم صادقانه درباره شرايط كنوني صحبت كنيم، اسرائيل نشان داد، به عنوان كشوري كه داراي قدرت هسته‌‏اي است اصلا قابل اعتماد نيست. تل آويو چندين بار از احتمال استفاده از قدرت خود عليه كشورهايي همچون ايران صحبت كرده است. درحالي كه ايران هنوز فاصله زيادي با ساخت بمب‌‏هاي هسته‌‏اي دارد.
اقدامات اخير دولت جورج بوش و از جمله چني، ‌‏اين نگراني را به جهانيان الغا مي‌‏كند كه زمان در حال گذر است و بايد سريع‌‏تر تصميم گرفت اما آيا مي‌‏توانيم توسط آنها تهييج شويم و شاهد بازگشت به جنگ سردي ديگر باشيم؟
«ديمتري مدودف»، رئيس‌‏جمهوري روسيه چندي پيش در اظهار نظر خود درباره حمله روسيه به گرجستان اعلام كرد كه اين حمله تسويه حساب با يك ملت بود. به راحتي از اين سخن مدودف مي‌‏توان اين پيام ساده را گرفت كه روسيه پدرسالاري آمريكا را نپذيرفته و تهديد توخالي اروپا را جدي نگرفته است. همچنين مسكو اين پيام را بارها پنهان و آشكار اعلام كرده است كه در صورتي حمله، پاسخ خواهد داد و تمام هراس‌‏ها از اين است كه اين پاياني نافرجام براي جهان باشد.
بهاره محبي
پايان پيام

كد خبر: 444710
 چهارشنبه 20 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن