تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك درهم صدقه دادن از يك روز روزه مستحبى برتر و والاتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819649445




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صائمي: جشنواره فيلم فجر شب قدر سينماگران است


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: صائمي: جشنواره فيلم فجر شب قدر سينماگران است خبرگزاري فارس: يك منتقد گفت: شب‌هاي جشنواره براي سينماگران همچون شب‌هاي قدر مي‌ماند كه تقدير يك سال ديگر آن‌ها را رقم مي‌زند و نتايج آن قطعاً در سرنوشت حرفه‌ايي آنان بسيار تاثيرگذار است. «سيدرضا صائمي» منتقد و روزنامه‌نگار در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي فارس در مورد ميزان اهميت جشنواره فيلم فجر، اظهار داشت: شمارش معكوس براي آغاز بيست‌ونهمين جشنواره فيلم فجر شروع شده و صداي بال سيمرغ‌ها، كم كم به گوش مي‌رسد. وي در ادامه تاكيد كرد: مشتاقان هنر هفتم و اهالي هنر و سينما به ويژه منتقدان و نويسندگان سينمايي به تدريج كوله بار خويش را براي سفري 10 روزه به عالم تصوير و دنياي مجازي و پرده‌ايي سينما آماده مي‌كنند هر چند در جهان رسانه‌ايي و تصويري معاصر، گويي ديگر ميان عالم واقعي و خيالي فاصله چنداني نيست، قدرت تصوير، دوربين و تكنولوژي‌هاي ديجيتال ميان مجاز و واقعيت، نسبتي اين هماني برقرار كرده و چه بسا به گفته «بودريار» تصوير واقعيت واقعي‌تر و باشكوه‌تر از حقيقت آن به ديده بنشيند و بسيار جذاب‌تر، چشمگيرتر و عظيم‌تر از آنچه هست جلوه‌گري كند. صائمي تصريح كرد: سينما در جشنواره فيلم فجر اتفاقاً به دليل رسانه‌ايي شدن و خودسوژگي به‌جا و تصوير بدل و بر هويت خويش دميده و موجب فربهي آن مي‌شود. در واقع سينما خود موضوع سينما شده و كسوتي رسانه‌ايي به تن مي‌كند: كسوتي كه سينما را فراتر از ماهيت دروني خويش به ساحت بيروني‌اش مي‌كشاند و به افكار عمومي معرفي و عرضه مي‌كند. اين منتقد در ادامه به فارس گفت: يعني فراتر از جريان‌هاي سينمايي و مباحث تخصصي فيلم، خود سينما به عنوان يك مديوم، ابژه سرگرم كننده، مسرت بخش و البته تامل برانگيز و اثرگذار به نمايش خود مي‌پردازد و دست‌كم اين فايده را دارد كه منزلت و جايگاه خويش را در ساختار فرهنگي- اجتماعي موجود، يادآوري كند و به نمايش بگذارد. عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران در ادامه خاطرنشان كرد: در اين ضيافت باشكوه، سينما نه به خاطر فيلم‌ها، قصه‌ها، بازيگران و... كه سينما به ماهو سينما اهميت مي‌يابد و بازارگرمي مي‌كند تا لااقل يك بار هم شده حتي به شيوه‌ايي پروپاگاندايي اين هنر جذاب اما فقير در كشورمان براي مدت كوتاهي به طور جدي مورد توجه قرار گيرد و در صدر اخبار، تيتر و عكس‌ها باشد. صائمي ادامه داد: اگر سينما را يك هنر - صنعت - رسانه بدانيم، در هنگامه جشنواره اين گزاره آخري است كه برجستگي مي‌يابد و سينما به واسطه تكيه بر اين جزء خويش خودنمايي مي‌كند و به رقص در مي‌آيد. او گفت: جشنواره فيلم فجر بيش از هر چيز، لذت سينما رفتن و تماشاي فيلم در سالن سينما را كه اين روزها به دليل بحران مخاطب و ورشكستگي اقتصاد سينما به نوستالژي غم انگيز بدل شده باز توليد مي‌كند و حيات مي‌بخشد، در واقع جشنواره فيلم فجر فرصتي است براي بازخواني و احياي كنش سينما رفتن و فيلم ديدن كه در رهگذر روزمرگي‌ها و دشواري تامين معيشت به فراموشي سپرده شده يا به واسطه بسط غيرعقلاني و غيراخلاقي رسانه‌هاي جايگزين، كپي رايت و قاچاق فيلم‌ها، مورد بي‌مهري و كم توجهي قرار گرفته است. اين منتقد در ادامه افزود: در اين يخ‌زدگي و دلزدگي فرهنگي، حضور جشنواره فيلم فجر به عنوان يكي از بزرگ‌ترين و مهم‌ترين اتفاق فرهنگي كشور جداي از سطح كيفي و چگونگي قضاوت، داوري و خط قرمزهاي هميشه موجود، غنيمتي است كه بايد قدر آن را دانست و با استفاده از مديريت درست رسانه‌ايي و هنري، آن را به فرصتي ارزشمند جهت فرهنگ‌سازي و خلق عادت‌هاي صحيح فرهنگي در حوزه سينما تبديل كرد. اين نويسنده در ادامه خاطرنشان كرد: شب‌هاي جشنواره براي سينماگران همچون شب‌هاي قدر حرفه‌ايي مي‌ماند كه تقدير يك سال ديگر آن‌ها را رقم مي‌زند و نتايج آن قطعاً در سرنوشت حرفه‌ايي آنان بسيار تاثير مي‌گذارد. چه بسا نتايج اين ماراتن سينمايي، سرآغاز يك جهش هنري در كارنامه يك سينماگر يا نقطه پاياني حركت او شود. صائمي تصريح كرد: به طور كلي جشنواره فيلم فجر را مي‌توان در سه حوزه مختلف مورد بررسي قرار داد: مخاطب عام و خاص، كارگرداني و بازيگري. البته ديگر مشاغل موجود در سينما نيز تحت الشعاع اين اتفاق قرار مي‌گيرند اما شدت و ضعف آن كمتر از موارد فوق است. اين منتقد در ادامه افزود: قطعاً در حوزه كارگرداني و بازيگري جشنواره فيلم فجر به عاملي اثرگذار و سرنوشت‌ساز در نقد شغلي و هنري آنان تبديل مي‌شود كه مي‌تواند در موفقيت يا شكست‌هاي احتمالي آتي اثرگذار باشد اما قوام و دوام جشنواره به مخاطبان آن وابسته است و با قبض و بسط آن دچار دگرگوني و تحول مي‌شود. اين منتقد در ادامه افزود: فراموش نشود آنچه در اين مقال بيش از هر چيز اهميت دارد و محور تحليل قرار گرفته خود جشنواره به عنوان يك اتفاق بزرگ فرهنگي و سينما در مقام ميزبان اصلي اين جشن است. از اين منظر سينما در نسبت با مخاطب شناخته مي‌شود و هويت مي‌گيرد لذا جشنواره فيلم فجر در اين خاستگاه به فرصت عشق بازي علاقه مندان سينما با معشوقه قديمي‌شان مي‌ماند كه گويا در هياهوي سرگيجه آور زندگي مدرن شهري دمي فرصت خلوت كردن با يار فراموش شده را غنيمت بدانند و با تنفس در فضاي فرهنگي جشنواره، گمشده خويش را در آغوش بگيرند. او گفت: بخش عمده‌ايي از اين تجربه شيرين به فرصت درك و تعامل مخاطبان سينما به ويژه منتقدان و نويسندگان سينمايي با عوامل سينما به ويژه كارگردان‌هاي مولف و مورد علاقه آنها بر مي‌گردد و البته لذت ديدار دوستان و اهالي مطبوعات و سينما نيز خود بر شيريني اين ميهماني مي‌افزايد. اين منتقد در مورد خاطره خود از جشنواره فيلم فجر، اظهار داشت: همه آناني كه در سال گذشته در سينما فلسطين تجربه تماشاي فيلم سينمايي «سنتوري» و پس از آن پرسش و پاسخ با «داريوش مهرجويي» را داشته‌اند، لذت تماشاي فيلم به ويژه آثار بزرگان سينما در جشنواره را كاملاً درك كرده‌اند، از سوي ديگر مخاطبان عام و مردم عادي نيز اگر چه سينما را نه به عنوان يك كنش عقلاني و جدي اما در مقام يك سرگرمي و تجربه مفرح مي‌پذيرند و از تجربه آن لذت مي‌برند. اين منتقد ادامه داد: مردمي كه در روزهاي عادي حتي در روز شنبه كه قيمت بليت نيز نيم بها است ميل چنداني براي رفتن به سينما ندارند، تا نيمه‌هاي شب‌هاي سرد زمستاني در صف‌هاي طولاني جشنواره مي‌ايستند تا حتي يك بار هم شده لذت فيلم ديدن در جشنواره و چه بسا افتخار و پز روشنفكرانه آن را تجربه كنند. «سيد رضا صائمي» در پايان اين گفت‌وگو خاطرنشان كرد: اما دريغ از تعميم اين تجربه و كنش فرهنگي كه به عنوان يك خرده فرهنگ اجتماعي در جامعه ما نهادينه شده است. جشنواره فيلم فجر فراتر از كاركردهاي ذاتي و ماهوي خويش اگر بتواند به نهادينه كردن فرهنگ فيلم ديدن در سينما كمك كند و لذت تماشاي فيلم در سينما را به سطح فرهنگ جامعه تعميم دهد براي جامعه تعميم دهد براي سينماي ايران كافي است سينماي ايران كافي است. انتهاي پيام/پ17




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 255]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن