تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر با اين شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه مرا دشمن بدارد با من دشمنى نمى كند و اگر هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797788846




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تفاوت قیمت جهانی ورق سیاه با قیمت ورق سیاه در بازار داخل


واضح آرشیو وب فارسی::

نوسان قیمت ورق سیاه ازآن‌جهت مهم است که این محصول به‌عنوان محصول پایه در تولید سایر ورق‌های فولادی و یا حتی برخی لوله‌ها به کار برده می‌شود. بنابراین، تغییرات قیمت روز ورق هم بر معاملات مربوط به این محصول و نیز بر سایر محصولاتی که از آن مشتق می‌شوند، تأثیر خواهد گذاشت. یکی از مهم‌ترین عوامل در این زمینه، قیمت جهانی ورق سیاه است. اما این عامل چطور عمل می‌کند؟ تفاوت قیمت جهانی ورق سیاه با قیمت بازار داخلی ایران چقدر است؟ دلایل این تفاوت‌ها چیست و چه تاثیری بر روند تولید و یا خرید و فروش ورق سیاه خواهد داشت؟

قیمت جهانی ورق سیاه

قیمت جهانی ورق سیاه به شرایط حاکم بر جهان و نیز سیاست‌هایی که کشورهای تولیدکننده اتخاذ می‌کنند مربوط می‌شود. اگرچه که عرضه و تقاضای جهانی یک فاکتور بسیار مهم و تاثیرگذار است، اما گاهی این عامل تحت تأثیر سیاست‌های اقتصادی کشورها قرار می‌گیرد.

به‌عنوان‌مثال، در شرایط همه‌گیری کرونا، اکثر کشورهای تولید کننده ورق سیاه اقدام به تعطیلی کامل کارخانه‌ها و یا کاهش تولید خود کردند. بنابراین میزان عرضه کاهش یافت و قیمت ورق سیاه فولادی به بالاترین حد خود نسبت به سالیان اخیر و حتی پس از فروکش کردن نسبی کرونا رسید. پس از آرام تر شدن جو حاکم و با بازگشایی مجدد کارخانه‌های تولیدکننده، شاهد ثبات قیمت‌ها و به تعادل رسیدن آن‌ها بوده‌ایم.

یکی از تاثیرگذارترین کشورها و یا به عبارتی مهم‌ترین بازار در این حوزه، بازار فولاد چین است که بخش اعظمی از تولید سالانه فولاد جهان را به خود اختصاص داده است. بدیهی است که هر تغییر یا سیاست جدیدی که توسط دولت این کشور اتخاذ شود تأثیر قابل توجهی بر حجم تولید و معاملات ورق سیاه در سطح جهانی خواهد گذاشت.

نمودار تغییرات قیمت ورق سیاه چین از ابتدای سال 2022 تا اواسط ماه اکتبر در زیر آورده شده است. مطابق این نمودار، بیشترین میزان قیمت ورق سیاه چین مربوط به ماه مارس بوده که تا 950 دلار به ازای هر تن رسیده بود. پس‌ازآن شاهد کاهش چشم‌گیر قیمت ورق سیاه چین بوده‌ایم و در اکتبر 2022 نیز این روند همچنان پابرجاست. با اینکه در بازه‌هایی کوتاه‌مدت رفتار بازار مقداری افزایشی بوده است اما روند کلی تغییرات یک نرخ کاهشی شدید را نشان می‌دهد. 



تأثیر قیمت ورق سیاه بر سایر مقاطع

ورق سیاه پایه برخی مقاطع فولادی نظیر پروفیل یا قوطی فولادی و ورق گالوانیزه است. بنابراین قیمت ورق سیاه بر قیمت قوطی آهن و قیمت ورق گالوانیزه تأثیر می‌گذارد. بنابراین در معاملات این مقاطع بهتر است قیمت ورق سیاه در زمان گذشته را در نظر بگیرید. برای دیدن قیمت قوطی آهن به این لینک مراجعه کنید.

عوامل تأثیرگذار بر قیمت جهانی ورق آهن

برای بررسی عوامل مؤثر بر قیمت جهانی ورق فولادی می‌توان علت را در سه عامل کلیدی جست‌وجو کرد. نخست، قیمت سنگ‌آهن است که اصلی‌ترین عامل هم هست. افزایش قیمت جهانی سنگ‌آهن منجر به افزایش هزینه‌های تولید محصولات میانی و محصولات نهایی خواهد شد. 

دومین عامل، قیمت محصولات میانی همچون شمش، بیلت، بلوم و اسلب است. اگرچه که این محصولات خود از قیمت سنگ آهن تأثیر می‌پذیرند اما بر قیمت محصولاتی که از آن‌ها مشتق می‌شوند نیز تأثیر دارند. ورق‌های سیاه نمونه‌ای از محصولات حاصل از نورد گرم همین محصولات اولیه هستند. 

سومین عامل نقش کشورهای تولیدکننده ورق آهن است. این کشورها با توجه به سیاست‌های خود و نیز توجه به میزان تقاضای جهانی، اقدام به تولید می‌کنند و چنانچه میزان این تولید افزایش یا کاهش یابد، قیمت جهانی ورق نیز از آن تأثیر پذیرفته و متناسب با آن افزایشی یا کاهشی خواهد شد. چین، روسیه، هند، کره، ترکیه، ایالات‌متحده آمریکا و برخی کشورهای اتحادیه اروپا از مهم‌ترین تولیدکنندگان ورق سیاه در سطح جهانی هستند. ایران نیز در صادرات جهانی این محصول نقش داشته و حجم تولید در کشور به قدری هست که همواره بخشی از آن به صادرات اختصاص می‌یابد. 

در نمودار زیر می‌توانید تغییرات قیمت ورق سیاه اروپا را در سال 2022 مشاهده نمایید. همانند نمودار مربوط به قیمت ورق نورد گرم چین، قیمت ورق سیاه اروپا نیز روندی کاهشی را در سال 2022 نشان می‌دهد. 

 

تأثیر قیمت جهانی ورق سیاه بر بازار داخلی ایران

باوجوداینکه ایران خود تولید کننده ورق سیاه است، اما برای تهیه برخی مواد اولیه به سایر کشورها نیز وابسته است. بنابراین، قیمت ورق در ایران تا حد زیادی تحت تأثیر قیمت جهانی ورق است. ضمن اینکه، نباید از تأثیر نرخ ارز بر بازار داخلی ورق چشم‌پوشی کرد. نوسانات و اوج گرفتن قیمت ارز منجر به افزایش قیمت ورق در کشور می‌شود به‌گونه‌ای که با تغییر لحظه‌ای این نوسانات ارزی، معاملات فولادی و به‌خصوص بازار ورق نیز رفتاری متناسب با این تغییرات از خود نشان می‌دهند. ورق‌های گالوانیزه کارخانه‌های داخلی مانند تاراز و فولاد مبارکه نیز بسیار تحت تأثیر قیمت جهانی ورق سیاه هستند. برای دیدن قیمت ورق گالوانیزه تاراز به این لینک مراجعه کنید.

نمودار قیمت ورق سیاه 2 میل فولاد مبارکه از دی 1400 تا خرداد 1401 در ادامه آورده شده است. با توجه به اینکه ورق سیاه فولاد مبارکه یکی از مهم‌ترین محصولات فولادی در بازار ایران است، بررسی روند تغییرات قیمت آن می‌تواند در جهت آگاهی از رفتار بازار کمک شایانی نماید. مطابق این نمودار، قیمت ورق سیاه در ایران با شروع سال 1401 روندی به شدت صعودی داشته است اما پس از گذشت 3 ماه، قیمت در محدوده 250000 ریال به تعادل رسیده است. تطابق نمودار یادشده با نمودار مربوط به قیمت جهانی ورق سیاه به خوبی رفتار مشابه آن‌ها را نشان می‌دهد.



سخن پایانی

تأثیرپذیری قیمت ورق سیاه در ایران از قیمت جهانی ورق سیاه منجر به نوسانات قیمت این محصول می‌شود. عواملی که به‌طور مستقیم بر بازار داخلی این محصول اثر می‌گذارند شامل قیمت جهانی مواد اولیه و نرخ ارز می‌شوند. سیاست‌های اقتصادی کشورهای اصلی تولیدکننده ورق سیاه در جهان و نیز میان عرضه و تقاضا، بر قیمت تمام‌شده این محصول تاثیرگذار هستند. نمودارهای قیمت جهانی ورق سیاه روند کاهشی تا اکتبر سال 2022 را نشان می‌دهند و باید دید آیا این روند کاهشی تا پایان سال تداوم خواهد داشت یا خیر.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 498]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن