تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833496442




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به ۲ اتفاق تئاتری این روزها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نگاهی به ۲ اتفاق تئاتری این روزها تهران-ایرنا- خبرگزاری خبرآنلاین در یادداشتی آورده است:دو نمایش «نویسنده مرده است» و «آرتورو اوئی» اگرچه آثاری کامل نیستند، اما تجربه‌هایی جذاب با ایده‌هایی خلاقانه محسوب می‌شوند.


محدثه واعظی‌پور در یادداشت خود در خبرگزاری خبرآنلاین آورده است:این روزها دو نمایش در تالار حافظ اجرا می‌شوند که فضایی تازه و حال و هوایی ویژه دارند، هر چند هیچ یک، آثاری کامل و جامع نیستند، اما نشان می‌دهند که پدید آورندگانشان تلاش کرده‌اند در میان هجوم مونولوگ‌های تکراری، فضاسازی‌های عاریتی و قصه‌های بارها گفته شده، به دنبال راهی جدید برای روایت یک ماجرا باشند. «نویسنده مرده است» به کارگردانی آرش عباسی با وجود مفرح بودن و اشاره‌های جالبش به فضای سینما و رویای بازیگری، از نبود یک بازیگر حرفه‌ای ضربه خورده است. در مقابل «صعود مقاومت پذیر آرتورو اوئی» به کارگردانی امیر دژاکام اگرچه در روایت مشکل دارد، اما امتیاز اصلی آن در بخش اجرا و کارگردانی است. در این نمایش، حضور امیر کربلائی‌زاده به برگ برنده تبدیل شده و تماشای هنر او روی صحنه، نشان می‌دهد که نقش بازیگر در موفقیت یک اجرا تا چه اندازه حیاتی است.جای خالی یک بازیگرنمایش «نویسنده مرده است» پیش از این در سالن چارسوی مجموعه تئاتر شهر اجرا شده بود. آرش عباسی نویسنده و کارگردان این نمایش، این بار در قالب بازیگر روی صحنه رفته و مقابل لادن مستوفی قرار گرفته. «نویسنده مرده است» طرحی جذاب دارد و از تکنیک «بازی در بازی» و غافلگیری خوب استفاده می کند. برای آنهایی که پیشتر نمایش را دیده‌اند، بازی لیلی (لادن مستوفی) و فرهاد (آرش عباسی) با یکدیگر و تماشاگر هنوز جذاب است، شوخی‌ها هنوز طراوتش را حفظ کرده و ارجاع به سینما و نوستالژی دهه 70 شمسی و دوران رونق سینمای ایران پس از سال‌های بدون ستاره دهه 60 تاثیرگذار است. برای مخاطبی که نخستین بار پای قصه عباسی می‌نشیند، شگرد‌های کاراکترها برای ثابت کردن استعداد بازیگری‌شان به هم، تا انتها لذتبخش است و قلابی که تماشاگر را تا انتها با «نویسنده مرده است» همراه می‌کند، تا پایان محکم و پابرجاست. اما نبود یک بازیگر حرفه‌ای مقابل لادن مستوفی به حال و هوای نمایش ضربه زده و این اجرا را با همه پتانسیل‌هایش، به اجرایی پایین تر از تجربه قبلی تبدیل کرده است. ایوب آقاخانی در اجرای قبلی، با صدای خوب و لحن مناسبی که داشت به کاراکتر فرهاد بعد داده بود و عباسی با وجود موفقیت در خلق این شخصیت و این درام مفرح، گزینه مناسبی برای بازی در نقش فرهاد نبوده. اگر بازیگوشی و قدرت متقاعدکنندگی فرهاد در اجرای قبلی به تماشاگر منتقل می‌شد به دلیل توانایی بازیگری آقاخانی بود، اما در این اجرا عباسی نتوانسته تفاوت شخصیت فرهاد در فصل‌های مختلف این «بازی» را به نمایش بگذارد و «آنی» که در بازیگر نقش فرهاد به عنوان آغاز کننده این معرکه باشد، وجود ندارد. پس بخش مهمی از داستان و روایت از دست رفته است. آنچه باقی مانده، در شکل فعلی متقاعد کننده است، اما «نویسنده مرده است» می‌توانست بسیار بهتر از این باشد، اگر زیر و بم شخصیت فرهاد و قدرت او در نمایشگری و میخکوب کردن یک ستاره و تماشاگرانی که معرکه‌گیری او را نظاره می‌کنند برای مخاطب تجلی پیدا می‌کرد و تنها در مرحله متن باقی نمی‌ماند.بازیگوشی‌های یک کارگردانامیر دژاکام در «صعود مقاومت پذیر آرتورو اوئی» یک معرکه واقعی به راه انداخته. در کنار توجه و ادای دین به متن شناخته شده برتولت برشت و همسو بودن با نویسنده در انتقاد از نظام سرمایه‌داری و نقش آن در لگدمال کردن حقوق مردم، آگاهانه به یک چالش بزرگ دست زده است. طراحی میزانسن‌هایی خلاقانه و شلوغ و استفاده از موسیقی برای پیشبرد قصه، یک اجرا با توجه به علایق و نگاه دژاکام به وجود آورده. برداشتی آزاد و امروزی از «آرتورو اوئی» که برای نسل جوان جذاب است. اگرچه نمایش کمی طولانی است و به دلیل تمرکز کارگردان روی فضاسازی ممکن است بیننده متوجه قصه اصلی نشود، یا در لحظاتی خط و ربط قصه و شخصیت‌ها را گم کند، اما تماشای «آرتورو اوئی» تجربه مفرحی است. دیدن یک تلاش جمعی برای سرگرم کردن مخاطب، لذت بخش است. ستاره این اجرا، امیر کربلائی‌زاده است. بازیگری پرانرژی با قابلیت‌های فراوان برای متقاعد کردن تماشاگر برای دیدن و تحسین کردنش. او این قدرت را دارد که روی صحنه تمرکز تماشاگر را از دیگر بازیگران به سمت خود معطوف کند. آمادگی بدنی و علاقه‌ای که به کارش دارد در همه دقایق حضورش روی صحنه مشخص است و او را از دیگر بازیگران این نمایش که بیشتر آنها، درست انتخاب شده و در فضای فانتزی نمایش جا افتاده‌اند متمایز می‌کند. دژاکام با فاصله گرفتن از الگوهای کلیشه‌ای برای روایت یک اثر کلاسیک، آرتورو اوئی خود را ساخته که قابل تحسین است. به ویژه که این اجرا با روح زمانه قرابت بیشتری دارد. کوتاه کردن بعضی بخش‌ها و تمرکز بیشتر روی قصه می‌توانست «صعود مقاومت پذیر آرتورو اوئی» را به اجرایی کامل و آرمانی تبدیل کند. با این همه، در شکل فعلی تلاش کارگردان برای رسیدن به نسخه امروزی از اثر برشت با گوشه چشمی به فضای اجتماعی این روزگار با چاشنی کمدی و موسیقی قابل توجه است. هر چند اصرار بر بعضی شوخی‌های سبک و جنسی، از وقار این کمدی اجتماعی کاسته است.*منبع:خبرگزاری خبرآنلاین /10 اردیبهشت 96*اول*انتشاردهنده:علیرضافرجی



11/02/1396





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن