واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: ششمین نشست آیین آواز برگزار شد؛ نمایش کلاس درس آواز بر صحنه ارسباران
ششمین نشست تخصصی آموزشی آیین آواز سهشنبه شب ۵ بهمن در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. این برنامه به هنرنمایی محمود مخدوم و شاگردانش در بخش اصلی، همچنین خوانندگی حسین نوریانی در بخش جنبی و پرداختن به مبحث تئوریک و فنی اختصاص داشت. به گزارش ایلنا، ابتدا محمود مخدوم خواننده و مدرس قدیمی آواز، با ایده ابداعی خودش (شاید برای نخستین بار) نمایشی از یک کلاس درس آواز را البته با تغییراتی روی صحنه آورد. در این بخش از برنامه استاد به همراه شاگردش نوجوانش علی سبحانی چند گوشه از دستگاه شور را به روایت ردیف آوازیای که سالهاست در کلاس آوازش تدریس میکند به شکل سینه به سینه خواند و سبحانی نیز هر تکه را پس از استادش تکرار کرد. در کنار این دو حسین پوراحمد (سهتار) و خواهر این نوازنده یعنی زهرا پوراحمد (تمبک) نیز هنرنمایی کردند. این سه هنرمند نوجوان هستند و در سنین ۱۴ تا ۱۸ سالگی به سر میبرند. در این بخش مخدوم کوشیده بود گوشههایی ریتمیک مثل کرشمه و گرایلی را بگنجاند تا کلیت کار برای شنونده عام نیز جذاب باشد. بخش بعدی برنامه به بحث و بررسی حس و حال در آواز ایرانی اختصاص داشت. تورج زاهدی، محمود مخدوم و علی شیرازی که هر سه خواننده هستند حاضران در این بحث بودند. ابتدا شیرازی ضمن آوردن مثالهایی از آوازهای ماندگار ایرانی این پرسش را طرح کرد که به راستی دلیل ماندگاری این آوازها و اینکه شنونده دوست دارد از تکرار دلپذیر بازشنیدن آنها لذت ببرد چیست؟ زاهدی پاسخ داد: شاید مهمترین مشکل انسان امروزی این باشد که همواره یا به گذشته فکر میکند، یا به آینده. این وسط، "حال" است که از ذهنها غایب میشود. بنابراین آثار خوب و ارزشمند هنریای که هر کدام از ما میتوانیم تعدادی از آنها را در رشتههای مختلف مثل آواز، موسیقی، سینما، شعر و بقیه هنرها نام ببریم و همواره دوستشان میداریم، همانهایی هستند که ما را به "حال" خودمان برمیگردانند. وی افزود: اساساً فعل "حال کردن" که در طول شبانه روز ممکن است بارها بر زبان هر یک از ما جاری شود نیز به همین معنی است. یعنی به یک معنا آواز خوب نیز همان آوازی است که شنونده را سر حال بیاورد. طبیعی است که چنین آوازی باید در حال و "آنِ" زیستی و ذهنی ما سیر کند. همچنان که حافظ هم میفرماید: بندۀ طلعت آن باش که آنی دارد... در ادامه، محمود مخدوم نیز نکاتی را در همین زمینه برشمرد که حرفهایش با استقبال حاضران روبرو شد. بخش بعدی برنامه به اجرای آواز دشتی توسط حسین نوریانی خواننده جوان و از شاگردان رضا رضاییپایور و علی جهاندار اختصاص داشت. در این بخش، یاسین خزایی با سهتار او را همراهی کرد. صدای نوریانی دارای قدرت و به ویژه تحریرهایی روان و رسا است. البته ضعفهایی هم در بخش فنی آواز او و فرودش دیده شد اما در مجموع، کار این خواننده امید همگان را برانگیخت. وحید صحراپور دیگر خواننده جوان این شبو از شاگردان مخدوم نیز آوازی را در حال و هوای بیات اصفهان قدیم (آنگونه که در موسیقی سنتی رواج داشت و بعدها تا حدی تغییر پیدا کرد) خواند. محمدعلی بیکزاده او را با ساز تار همراهی کرد. ضمن اینکه تصنیف مشهور «به اصفهان رو» یادگار استاد تاج اصفهانی نیز توسط صحراپور بازخوانی شد. امیر سرمدی دیگر شاگرد مخدوم هم آوازی را در دستگاه سه گاه همراه با تار امین دماغ گُل خواند. ضمن اینکه طبق اعلام مجری نشست، علیرضا حاجی طالب شاگرد قدیمی استاد مخدوم نیز قرار بود در این شب به آوازخوانی بپردازد که به دلیل سرماخوردگی اجرای او به نشستهای آتی موکول شد. آخرین اجرا نیز به مرکب خوانی در دستگاه راست پنجگاه توسط مخدوم اختصاص یافته بود که تشویق طولانی و ممتد حضار را در پی داشت. مجید پایدار با تار و سهیلالله دادیان با تمبک این خواننده را همراهی کردند. قاسم رفعتی، مظفر شفیعی، داود فیاضی، وحید عسکریان، امیر مداح، علیرضا حاجی طالب، محمد ملاآقایی، علی عظیمی نژادان، عارف احسن، شفیع شجاعی ادیب و امیر متولی از هنرمندان حاضر در این برنامه بودند. هفتمین نشست آیین آواز (استثنائاً در روزی غیر از سه شنبه یعنی) دوشنبه ۹ اسفند با حضور استاد محمد منتشری و بحث درباره جلوه گری در آواز ایرانی برگزار خواهد شد.
۱۳۹۵/۱۱/۰۶ ۱۳:۱۳:۲۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]