تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد كه بدترين بدها، علماى بدند و بهترين خوبان علماى خوبند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817441474




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفارش تازه بزرگترین بدهکار بانکی!


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: خبرگزاری ایسنا: دولت که بزرگترین بدهکار بانکی محسوب می شود و تاکنون نتوانسته از بدهی انباشته شده خود طی سال‌های اخیر کم کند، هربار تکلیف و سفارش تازه‌ای هم برای بانک ها دارد. این بار دستور پرداخت ۱۵ روزه تسهیلات صادر شده و سرپیچی از این تکلیف با جریمه همراه خواهد شد.

هرچند که بین دولت و شبکه بانکی در رابطه با ارقام منتشره در ترازنامه بانک‌ها برای میزان طلبشان اختلاف نظرهایی وجود دارد اما بر اساس همین آمار مجموعه بدهی بخش دولتی به بانک‌ها، موسسات اعتباری و بانک مرکزی تا مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پیش رفته و روندی فزاینده را پشت سر می‌گذارد. از این رقم حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان متعلق به بانک‌ها موسسات اعتباری و بقیه خاص بانک مرکزی است.

در حالی تا حدود ۵۰ درصد از منابع بانک‌ها منجمد و از دسترس آن‌ها خارج شده و نمی‌توانند برای تسهیلات دهی روی آن حساب باز کنند که در کنار طلب هنگفت از دولت، تا حدود ۱۰۰ هزار میلیارد به عنوان مطالبات معوق و بخشی هم در بنگاه‌داری و سرمایه گذاری بانک‌ها قفل شده است. شرایطی که مدیران نظام بانکی آن را عامل تنگنای مالی بانک‌ها دانسته و تنها با حدود ۵۰ درصد دیگر باید بتواند تا ۹۰ درصد تامین مالی اقتصاد را انجام دهد.

با وجود اینکه بارها و به عناوین مختلف بانک‌ها و بانک مرکزی از دولت خواستار تسویه بدهی شده‌اند تاکنون کاهشی در این طلب ثبت نشده است. با این حال در قانون بودجه امسال راهکارهایی همچون انتشار اوراق یا استفاده از منابع ناشی از تسعیر نرخ از برای تسویه این بدهی مصوب شده که مشخص نیست چه زمانی نتیجه می‌دهد و بخشی از منابع بانک‌ها برخواهد گشت.

اما در وضعیت موجود که دولت نتوانسته بدهی خود را حتی در حدی محدود برای بانک ها تسویه کند، تحمیل تکالیف متعدد در بودجه سالانه، جلسات هیات دولت یا مصوبات مجلس که با منابع موجود بانکی سازگار نیست، فشار مالی را بر آن‌ها افزایش داده و نتایجی دیگر به همراه داشته است. این در حالی است که وزیر اقتصاد اخیرا از تکلیفی دیگر برای بانک ها رونمایی کرده و گفته که از نظام بانکی خواسته شده فاصله تصویب پروژه اولویت دار اقتصاد مقاومتی تا پرداخت تسهیلات حداکثر ۱۵ روز نشود.

طیب‌نیا که به گونه‌ای عنوان می کند که این درخواست بوده و بانک‌ها هم آن‌را پذیرفته‌اند، اظهاراتی دیگر کرد که در آن بیشتر از درخواست، تکلیف دیده می‌شود.

وی گفته که اگر بانک‌ها و موسسات مالی درخصوص ایفای تعهدات خود در این رابطه اقدام نکنند، در صورت تداوم این امر از صندوق توسعه ملی می‌خواهیم که از سپرده‌گذاری نزد آن‌ها خودداری کند که در صورت ادامه این وضعیت طبیعی است که صندوق توسعه ملی با سپرده گذاری در سایر بانک‌ها آن‌ها را برای به عهده گرفتن سهمیه تعهدی این موسسات یاری خواهد کرد.

تکالیف جدید در شرایطی برای بانک‌ها تحمیل می‌شود که این موضوع در سال‌های اخیر از سوی بانک‌ها و به ویژه رئیس کل بانک مرکزی مورد توجه قرار گرفته و اعلام کرده اند که در چنین وضعیتی که بانک ها با تنگنای مالی مواجه‌ هستند نمی‌توان بیش از توان از آن‌ها خواستار ارائه تسهیلات شد.

در سال جاری بانک‌ها مکلف به پرداخت ۱۶ میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط شدندکه در کنار سایر تکلیف هایی که خارج از روال معمول بر عهده آن‌ها قرار گرفته بود، نتیجه مثبتی در ترازنامه آن‌ها نداشت و به افزایش میزان بدهی آن‌ها به بانک مرکزی منجر شد؛ به طوری که در نتیجه این روند، میزان سود در بازار بین‌بانکی یعنی محل استقراض بانک ها از یکدیگر تا ۱۹ درصد افزایش یافت آنهم در شرایطی که میزان سود بین بانکی از حدود ۲۹ درصد سال گذشته تا ۱۷ درصد در نیمه اول امسال کاهش یافته بود؛ عواملی که اوضاع مالی بانک‌ها را تحت تاثیر قرار داده و بیش از گذشته آن‌ها را به بدهکار می‌کند.



۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن