تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خوبى و بدى در روز جمعه چند برابر (حساب) مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814281969




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لاریجانی: برنامه ششم هیبت لایحه را نداشت | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: 229 نماینده در صحن حاضر بودند و بعد از آن آقای علی لاریجانی زنگ پنجاه و چهارمین جلسه علنی مجلس دهم را به صدا درآورد، بررسی کلیات لایحه برنامه ششم توسعه در دستورکار خانه ملت قرار گرفت. جلسه‌ای پر از فراز و فرود که علاوه بر بررسی برنامه پنج ساله ششم توسعه، وزن دقیق گرایش‌های سیاسی مجلس دهم را روشن کرد.

به گزارش تراز ،نمایندگان ملت بعد از رسیدگی به رفع ایرادات لایحه «احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور» وارد بررسی کلیات لایحه برنامه ششم توسعه شدند اما از همان ابتدا زمزمه‌ها و خبرهایی از تصمیم گروهی فراکسیون امید برای رد کلیات لایحه برنامه حکایت داشت.
گویا اعضای فراکسیون امید پیش از آغاز جلسه علنی روز گذشته، با آقای محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و سخنگوی دولت جلسه داشتند و در این جلسه مشخص شد دولت از تغییرات مجلس در لایحه برنامه ششم ناراضی است و به همین علت هم اعضای فراکسیون امید تصمیم گرفتند تا به کلیات لایحه برنامه ششم توسعه رأی منفی دهند، به گفته آقای بهرام پارسایی سخنگوی این فراکسیون، «موادی در کمیسیون تلفیق مجلس به لایحه برنامه ششم توسعه اضافه شده که نیاز به اصلاح دارد؛ برای مثال در کمیسیون تلفیق ۵۸۵ هزار میلیارد تومان بودجه جاری به برنامه توسعه ششم اضافه شده که مغایر اصول اقتصاد مقاومتی است.»
بر این اساس موافقان و مخالفان تصویب لایحه برنامه ششم توسعه، به صحبت درباره این برنامه پرداختند و در ابتدا آقای محمدعلی وکیلی نماینده تهران و عضو هیأت رییسه مجلس در مخالفت با لایحه برنامه ششم پرداخت و گفت: اعداد و ارقامی که در برنامه وجود دارد نشان می‌دهد این برنامه برای اجرا نوشته نشده است، برنامه چهارم و پنجم توسعه برنامه‌های منسجمی بودند اما میزان برآورد اجرای آن کمتر از ۲۵ درصد بود. در گزارش کمیسیون تلفیق در برنامه ششم ما به جای دولت برنامه‌ریزی کردیم بعد هم اهداف عددی را به گونه‌ای نوشتیم که غیرقابل اجراست و دولت هم آن را اجرا نمی‌کند.
اما علی لاریجانی، رییس مجلس خطاب به وکیلی گفت: شما که در مخالفت با کلیات لایحه برنامه ششم صحبت می‌کنید می‌دانید اگر لایحه رأی نیاورد به دولت بازگردانده خواهد شد و دولت مجدداً باید لایحه برنامه به مجلس ارائه کند.
وکیلی ادامه داد: اگر آقای نوبخت با قاطعیت اعلام کند که این ۱۴۴ ماده کمیسیون تلفیق را تمکین می‌کنند ما مشکلی نداریم.
سخنان وکیلی هم اثباتی بر برنامه ریزی فراکسیون امید برای رأی ندادن به کلیات برنامه ششم بود، اقدامی که رییس مجلس با پاسخی صریح به نمایندگان، آن را ملغی کرد چراکه بعد از اظهارات لاریجانی جمعی از نمایندگان اصلاح طلب و حامی دولت که در فراکسیون امید عضو هستند، در گوشه‌ای از صحن مجلس به رایزنی پرداختند و در این میان یکی از اعضای این فراکسیون اعلام کرد که به کلیات رأی می‌دهند، اما در بررسی جزئیات نظرات خود را اعمال خواهند کرد.
بعد از آن ادامه بررسی و رأی گیری درباره کلیات برنامه ششم به جلسه بعداز ظهر موکول شد اما خبرهایی از جلسه فوری فراکسیون امید بعد از پایان نوبت اول جلسه علنی و تصمیم گیری درباره رد کلیات به گوش می‌رسید.
آغاز جلسه نوبت عصر با نطق محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه درباره کلیات برنامه ششم توسعه همراه بود. او که به تغییرات لایحه دولت توسط کمیسیون تلفیق معترض بود، گفت: با صراحت می‌گویم این مصوبه مانند برنامه‌های قبلی قابل اجرا نیست. الان رییس مجلس فرمودند موادی که با سیاست‌های کلی مغایر باشد، حذف شود؛ انتظار ما نیز همین است.
پس از آن نوبت به رأی گیری درباره کلیات رسید و نمایندگان با ۱۵۴ رأی موافق، ۷۶ رأی مخالف، ۸ رأی ممتنع از ۲۴۹ نماینده حاضر در مجلس با کلیات لایحه برنامه موافقت کردند و این در حالی است که فراکسیون امید اعلام کرده بود اعضای این فراکسیون به کلیات لایحه رأی منفی خواهند داد.
بررسی کلیات لایحه برنامه ششم توسعه در صحن علنی در واقع وزن سیاسی فراکسیون امید را مشخص کرد و گویا دولت تنها 76 حامی در مجلس دهم دارد.
بعد از تصویب کلیات لایحه برنامه در مجلس آقای مصطفی کواکبیان، نماینده عضو فراکسیون امید که پیش ازاین خواهان اخطار قانون اساسی برای کلیات برنامه بود و با ممانعت لاریجانی مواجه شده بود، خطاب به رییس مجلس گفت: عزیزدلم آقای رییس! من بحثم با شما سه ماه پیش بود که به افتخار لقب پروفسوری نائل شدم. من گفتم بد است مجلس دهم چیزی را تصویب کند که انجام نمی‌شود.
وی ادامه داد: نماینده دولت رسماً می‌گوید برنامه قابل اجرا نیست، دولت‌هایی که می‌گفتند اجرا می‌کنیم، اجرا نکردند؛ این‌ها که رسماً می‌گویند قابل اجرا نیست.
لاریجانی تصویب کلیات لایحه برنامه را هوشمندی مجلس خواند و گفت: راه‌حل باز است، اگر موردی خلاف سیاست‌های کلی و موجب ایجاد به‌هم‌ریختگی در مقررات بود، تذکر دهید مواد را به کمیسیون ارجاع می‌دهیم.
وی با بیان اینکه لایحه دولت، برنامه نبود؛ بلکه لایحه احکام بود، گفت: سیاست‌های کلی برای برنامه ششم ابلاغ شده بود اما دولت لایحه جدیدی را برای برنامه ششم تقدیم مجلس نکرد،‌چه کاری انجام می‌دادیم، تذکراتی هم به دولت داده شد که باید لایحه برنامه ششم را تقدیم مجلس کند، بنده خودم با آقای روحانی رئیس جمهور و آقای عارف در این زمینه صحبت کردم البته ترمیمکی انجام دادند و جداولی را اصلاح کردند، بنده این موضوع را رد نمی‌کنم ولی باز هم آن لایحه هیبت برنامه ششم را نداشت. در نتیجه کار به مقام معظم رهبری کشید و نظر ایشان هم این بود که دولت باید لایحه بدهد اما ندادند، چه کار باید می‌کردیم؟ 
 
 
 



منبع: صبح نو

تراز شبکه اجتماعی اخبار اقتصادی تراز نیوز تلگرام بازار اقتصاد ایران


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf





زمانبندی انتشار: 29 آذر 1395 - 09:06





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن