تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه گرفتن در گرما، جهاد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816907756




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزارت صنعت شركت‌هاي زيرمجموعه خود را هم قبول ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: وزارت صنعت شركت‌هاي زيرمجموعه خود را هم قبول ندارد
در نشست خبرنگاران اعزامي به بندرعباس اشك مديرعامل ايزوايكو درآمد / وزير صنعت پيش از اين عنوان داشته بود بايد مدير هم از خارج وارد كند، حال در حالي كه بزرگ‌ترين مجتمع كشتي‌سازي و فراساحل كشور متعلق به وزارت صنعت است، شركت كشتيراني براي ساخت هشت كشتي با كره قرار‌داد بسته است...


وزير صنعت پيش از اين عنوان داشته بود بايد مدير هم از خارج وارد كند، حال در حالي كه بزرگ‌ترين مجتمع كشتي‌سازي و فراساحل كشور متعلق به وزارت صنعت است، شركت كشتيراني براي ساخت هشت كشتي با كره قرار‌داد بسته است، جالب آنكه هم شركت كشتيراني متعلق به وزارت صنعت است و هم مجتمع كشتي‌سازي و فراساحل كشور.

شركت كشتيراني زيرمجموعه وزارت صنعت در حالي از امضاي قرارداد ساخت هشت فروند كشتي با كره خبر داد كه بزرگ‌ترين مجتمع كشتي‌سازي و فراساحل كشور با 5 هزار و 300 كارگر بخش عمده‌اي از ظرفيتش براي توسعه خالي است، حال جالب آن است كه در سال اقتصاد مقاومتي، دو شركت از زيرمجموعه‌هاي وزارت صنعت (‌كشتيراني و مجتمع‌ كشتي‌سازي‌) در سال اقتصاد مقاومتي به جاي خريد خدمت از همديگر به شركت خارجي روي آورده‌اند.

به گزارش «جوان»، اگر چه گفته مي‌شود تصميم امضاي قرارداد ساخت هشت فروند كشتي با كره به اين دليل از سوي شركت كشتيراني اخذ شده است كه مقوله تأمين مالي اين قرار‌داد از طريق فاينانس بوده ولي بايد توجه داشت ظرفيت ساخت كشتي‌هاي فراساحل در كشور وجود دارد و اين ظرفيت اتفاقاً در اختيار وزارت صنعت است زيرا يكي از سهامداران شركتي بزرگ‌ترين مجتمع كشتي‌سازي و فراساحل كشور سازمان گسترش است.

فعاليت‌هاي شش شركت متعلق به مجتمع كشتي‌سازي و صنايع فراساحل ايران (ايزوايكو) مربوط به بخش‌هايي چون ساخت سكوهاي نفتي، كشتي‌سازي، تعميرات و پروژه‌هاي مختلف آن اعم از كشتي تفريحي و شناورهاي كمك صيادي و اقيانوس‌پيماي 80 هزار تني ايران- كاشان است.
در عين حال ظرفيت عظيم صنايع كشتي‌سازي و فراساحل ايران در كشور مورد اقبال كارفرمايان داخلي نيست و در حالي كه 5 هزار و 300  اشتغال داخلي و توان مهندسي بالاي اين صنعت آماده اجراي نيازمندي‌‌هاي كشور در حوزه‌هاي مختلف ساخت و تعمير سكوها و دكل‌هاي نفتي و كشتي‌ تا 300 و 400 هزار تن است، ظرفيت آن خالي مانده است و كشتيراني جمهوري اسلامي امروز از امضاي هشت قرارداد با هيوندايي كره براي ساخت كشتي خبر مي‌دهد.

ماجرا وقتي دردناك‌تر مي‌شود كه شاهد نواختن اين سازهاي مختلف از دل يك مجموعه‌ايم. سازنده كشتي يعني ايزوايكو با 100 درصد سهام دولتي كه در اختيار سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران است تا كشتيراني جمهوري اسلامي ايران، آن هم متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت و شركت ملي نفتكش 100 درصد دولتي.
و اينگونه است كه اشك مديرعامل ايزوايكو -مجتمع كشتي‌سازي و صنايع فراساحل ايران- با 110 كيلومتر وسعت در حاشيه خليج‌فارس و 3 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري و زيرساخت شكل گرفته كشور در طول 30 سال را درمي‌آورد.

حميد رضائيان اذعان دارد كه صنايع كشتي‌سازي ايران در گذشته نه چندان دور كارنامه خوبي از خود به جا نگذاشته است، اما درد بزرگش اين است در حالي كه اين صنعت توانسته در سال‌هاي اخير مشكلاتش را مديريت كرده و اقيانوس‌پيمايش را روانه دريا كند، ديگر كارفرمايان داخلي‌اش حاضر به اعتماد به آن نيستند.
رضائيان با قاطعيت مي‌گويد حاضر است تعهد بدهد سفارش كار مشتريان داخلي را امروز به دور از مشكلات گذشته كاملاً رقابتي و با گواهينامه‌هاي بين‌المللي و در زمان مقرر تحويل بدهد، اما كارفرمايان داخلي او كه اكنون كشتيراني جمهوري اسلامي و شركت ملي نفتكش هستند، ديگر حاضر نيستند به او اعتماد كنند.
 
پروژه‌هاي كشتي‌سازي ايران در راه كره
مديرعامل ايزوايكو در پاسخ به اين پرسش خبرنگاران كه پروژه ساخت 27 كشتي به كارفرمايي كشتيراني جمهوري اسلامي ايران هم‌اكنون در راه كره است، چرا اين پروژه‌ها به ايزوايكو سپرده نمي‌شود، گفت: ايزوايكو آمادگي دارد در هر تناژي نيازهاي ساخت كشتي‌سازي جمهوري اسلامي ايران را تأمين كند.

وي از برنامه‌هاي استراتژيك و منسجم ايزوايكو براي ارتقاي فعاليت‌هاي كشتي‌سازي اين شركت بزرگ خبر داد و افزود: شركت ايزوايكو از زيان‌دهي و ماده 41 خارج شده و تمام پروژه‌هاي گذشته را به طور كامل جمع كرده است. 14 پروژه مهم را به جز يك مورد كه سفارش شركت ملي نفتكش است، تكميل كرده و توانسته به لحاظ مالي روي پاي خود بايستد.

به گفته رضاييان درآمد ايزوايكو نسبت به چند سال گذشته از 90 ميليارد تومان به پنج برابر رسيده است. روند شركت زنده، حرفه‌اي و حساب‌شده است و استراتژي چهار سال آينده نيز اين است كه كشتي‌سازي را به صنعت برتر در حوزه تأسيسات دريايي منطقه تبديل كند.
وي ادامه داد: اگر در تفاهماتي كه داريم به نقطه مشترك برسيم ظرف سال 2017 تا 2025 توليدمان به پنج برابر ظرفيت فعلي خواهد رسيد.
رضاييان در خصوص اختلاف ايزوايكو و شركت ملي نفتكش بر سر ساخت نفتكش 32 هزار تني، گفت: براي حل اين مشكل منتظر تأييديه هستيم كه اگر امضا شود قطعاً اين پروژه جزو پروژه ساخت ما خواهد بود.

وي در اين باره از شركت ملي نفتكش خواست نگاه ملي به موضوع داشته باشد.
براساس اين گزارش، ايزوايكو در سال 81 ساخت نفتكش 32 هزار تني را سفارش گرفت اما اجراي پروژه 15 سال به طول انجاميده و اكنون به پرونده اختلافي بين دو شركت تبديل شده است، به گونه‌اي كه شركت ملي نفتكش هم‌اكنون از تحويل پروژه خود امتناع كرده و پرونده را در حوزه قضايي پيگيري مي‌كند.
 
پرسش‌هايي كه اشك مديرعامل ايزوايكو را درآورد
خبرنگاري از رضاييان پرسيد شما مي‌گوييد توان توليد داخلي را داريد اما شركت‌هاي داخلي به شما سفارش نمي‌دهند كه وي پاسخ داد: ما مي‌پذيريم كشتي‌سازي در 20 سال گذشته عملكرد خوبي نداشته است اما دانش كشتي‌سازي در ايران قديمي نيست. اگر نگاه ملي ميان كشتي‌دارها و كشتي‌سازهاي كشور برقرار شود، ما هيچ چيز از دنيا كم نداريم.
رضاييان در اين زمان ديگر نتوانست به صحبت‌هاي خود ادامه دهد، بنابراين زارعي مدير روابط عمومي و ارتباطات ايزوايكو به كمك وي آمد و با ادامه توضيحات كمك كرد تا مديرعامل ايزوايكو به فشار روحي خود كمي مسلط شود.

رضاييان پس از لحظاتي ادامه داد: هزينه كشتي‌ساز شدن اين مملكت را همه بايد بدهند. از رسانه‌ها گرفته تا كشتي‌سازها و كشتي‌دارها.  وي خاطرنشان كرد: سفير ايران مي‌گفت وقتي من مي‌خواستم استوارنامه‌ام را تقديم نخست‌وزير كره كنم، ايشان اظهار داشت: من آمده‌ام كشتي‌سازي شما را ديده‌ام. فضا و پتانسيل‌هاي شما فوق‌العاده است اما خيلي عقب هستيد. بايد كار كنيد، در سال‌هاي اخير كشتي‌سازي كره موفق عمل كرده و مدير كره‌اي مي‌گفت اولين كشتي‌اي كه ساختيم را به دليل نداشتن استانداردهاي لازم نتوانستيم به دريا ببريم اما امروز اولين كشتي ساخت ايران يعني اقيانوس پيماي ايران-شهركرد در مسير ايران- هامبورگ كار مي‌كند.  مديرعامل ايزوايكو در پاسخ به اين سؤال كه چرا صنعت كشتي‌سازي ما مشكل دارد، بار ديگر در حالي كه به شدت متأثر بود، گفت: اين را از كشتي‌دارها بپرسيد.

از مديرعامل ايزوايكو سؤال شد آيا وضعيت موجود صنعت كشتي‌سازي به اين دليل نيست كه به تبع ساير بخش‌هاي صنعت و توليد دچار مشكلات مختلف مانند هزينه‌هاي سربار و غيررقابتي بودن است كه وي پاسخ داد: ما مي‌گوييم يك پروژه مهندسي اجرا و متريال دارد. كارگر ما زير 100 دلار حقوق مي‌گيرد. در 4- 3 سال گذشته در اوج تحريم‌ها و بحران مالي صنعت كشتي‌سازي را از يك نقطه به نقطه قابل قبولي رسانديم. تعميرات يك كشتي 80 هزار تني كه 35 روزه انجام مي‌شد، الان ظرف 12 روز انجام مي‌شود. آيا اين پيشرفت نيست؟

وي افزود: صنعتي كه ظرف 13- 12 سال گذشته بالاي 100 ميليارد دلار از دولت بودجه مي‌‌گرفته اكنون روي پاي خود ايستاده است و ما حالا مثل كارگري هستيم كه اگر امروز كار نكنيم فردا پولي براي زندگي كردن نداريم.
مديرعامل ايزوايكو گفت: امروز حاضرم هر تعهدي بدهم و كاملاً رقابتي وارد پروژه‌ها و بازار شوم. كشتي‌هاي توليدي ايران مدارك بين‌المللي دنيا را دارد و تا اين گواهينامه‌ها را اخذ نكند قادر به ورود به دريا نخواهد بود.
وي با اشاره به اينكه اگر مي‌خواهيم در حوزه گواهينامه‌ها خود حرفي براي گفتن داشته باشيم بايد لااقل 100 كشتي روي آب داشته باشيم، افزود: هم‌اكنون گواهينامه‌هاي ما را شركت‌هاي آلماني صادر مي‌كنند و آنها نمي‌خواهند ما كشتي‌ساز شويم. قسم جلاله مي‌خورم هر اروپايي كه آمده، سطح كار را فراتر از انتظار و تصوري كه داشته دانسته، به گونه‌اي كه يكي از اروپاييان مي‌گفت وقتي مي‌خواستم به ايران بيايم تصور مي‌كردم به جايي شبيه پاكستان خواهم رفت.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن