تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817035220




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سقوط واردات موز


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: خبرگزاری ایسنا: طی هفت ماهه نخست امسال واردات موز بیش از ۶۳ درصد نسبت به پارسال کاهش یافته است که نشان می‌دهد سیاست بازار در مقابل بازار برای سیب و موز نه تنها باعث افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی صادرات سیب ایرانی شده بلکه واردات موز را به شدت کاهش داده است.

وزارت جهاد کشاورزی از سال گذشته سیاستی جدید را در قبال افزایش صادرات و کنترل واردات محصولات کشاورزی به نام بازار در برابر بازار در پیش گرفت که بر این اساس به ازای صادرات ۱.۵ کیلوگرم سیب، واردکنندگان موز می‌توانستند یک کیلوگرم از این محصول را با تعرفه‌ای ۲۱ درصد کمتر از گذشته وارد کنند که این عامل نه تنها باعث افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی صادرات سیب در این بازه زمانی شد بلکه واردات موز نیز به شدت کاهش یافت.

 چرا که بر اساس آمار رسمی منتشر شده طی هفت ماهه امسال ۱۳۱ هزار و ۶۲۹ تن موز به ارزش ۱۰۱ میلیون و ۳۳۴ هزار دلار به کشور وارد شد که از نظر وزنی ۶۳.۲۴ درصد و از نظر ارزشی ۶۳.۲۷ درصد نسبت به بازه مشابه زمانی سال گذشته کاهش یافته است.

در این میان ترکیه با فروش بیش از ۶۰ هزار تن موز ۴۵.۹۶ درصد سهم بازار موز وارداتی در ایران را از آن خود کرده و بزرگترین فروشنده این محصول به ایران لقب گرفته است. پس از آن کشورهای فیلیپین، امارات و اکوادو دررتبه‌های دوم تا چهارم صادرات موز به ایران قرار گرفته‌اند و سهم‌شان در این بازار به ترتیب ۲۲.۸۹ درصد، ۱۲.۴۳ درصد و ۱۱.۹۷ درصد است.

همچنین کشورهای گوآتمالا، هند، کلمبیا، اندونزی و موزامبیک به ترتیب جزو دیگر فروشندگان این محصول به شمار می روند و گرجستان نیز با سهمی کمتر از ۰.۰۲ درصد  کوچک‌ترین بازار موز وارداتی برای ایران محسوب می‌شود.

البته موز وارداتی که به شدت از نظر حجم با کاهش روبرو شده، قدری نسبت به سال گذشته گران‌تر نیز شده است، چرا که به صورت میانگین هر کیلوگرم موز وارداتی در هفت ماهه امسال به قیمت ۲۴۰۵ تومان وارد شده است در حالی که سال گذشته به صورت میانگین موز وارداتی کیلویی ۲۲۴۹ تومان بوده و امسال ۶.۹۴ درصد گران تر از پارسال شده است.

نکته اینجاست که سیاست بازار در مقابل بازار، نه تنها با افزایش صادرات سیب، این میوه را در بازار داخلی گران‌تر از سال گذشته کرد بلکه ضمن کاهش شدید واردات موز عاملی برای گرانی نسبی این محصول نیز شد که شاید شروعی برای یک نوسان و افزایش قیمتی بیشتر باشد و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تنظیم تولید تا بازار محصولات کشاورزی باید برای جلوگیری از این آشفتگی تدبیری بیندیشد.




۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن