تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798070239




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فشار دلالان برای بازگشایی نماد معاملاتی 60 شرکت بورسی


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فشار دلالان برای بازگشایی نماد معاملاتی 60 شرکت بورسی
نماد معاملاتي بيش از 60 شركت در بورس تهران متوقف است، اين در حالي است كه سازمان بورس نبايد تحت فشارهايي كه اين روزها براي آزاد‌سازي نمادهاي متوقف پرابهام انجام مي‌گيرد، اقدام به آزاد‌سازي اين دسته از نمادها كند و اين كار بايد به بعد از شفاف‌سازي كامل اين نماد‌ها موكول شود.
نویسنده : هادي غلامحسيني 


 نماد معاملاتي بيش از 60 شركت در بورس تهران متوقف است، اين در حالي است كه سازمان بورس نبايد تحت فشارهايي كه اين روزها براي آزاد‌سازي نمادهاي متوقف پرابهام انجام مي‌گيرد، اقدام به آزاد‌سازي اين دسته از نمادها كند و اين كار بايد به بعد از شفاف‌سازي كامل اين نماد‌ها موكول شود.
افزايش تعداد سفته بازان، دلالان و سهام داغ‌كن‌هاي حرفه‌اي در بازار بورس، در بورس آنقدر بالا گرفته است كه سهامداران جزء بايد چشم خود را باز كنند تا طعمه اين سفته‌بازان نشوند، اين در حالي است كه در لايه‌اي پنهان‌تر ابهام در صورت‌هاي مالي شركت‌هايي كه نمادشان هم اكنون متوقف است بيداد مي‌كند و بازگشايي اين نمادها نياز به شفاف‌سازي و بررسي زمانبر دارد.
سفته‌بازان نام آشناي بازار چنان در حرفه خود كه افزايش بي‌پايه بهاي سهام شركت‌ها است حرفه‌اي شده‌اند كه به يكباره مي‌بينيم كه سهام يك شركت را تا چند صد درصد ظرف چند روز افزايش مي‌دهند و در اين بين عده‌اي سود مي‌كنند و قطعاً عده‌اي ناآگاه نيز سرمايه‌شان در مدت كوتاهي از دست مي‌رود. البته نبايد فراموش كرد هر كسي وارد بازار سهام مي‌شود علي القاعده بايد ضرر و زيانش را نيز پذيرا باشد
اما نكته‌اي كه در اين بين حائز اهميت است نقش ناظر بازار يعني سازمان بورس اوراق بهادار است زيرا غفلت چند ثانيه‌اي ناظر در متوقف كردن نمادهايي كه قيمتشان داراي ابهام است، مي‌تواند ضرر قابل ملاحظه‌اي را به سهامداران تحميل كند، از اين رو نظارت بر بازار بورس در سازمان بورس اوراق بهادار بايد تقويت شود.
تقويت نظارت بر بازارهاي بورسي محاسن زيادي دارد كه طرحش در اين مقال نمي‌گنجد اما بايد عنوان داشت كه هم اكنون بيش از 60 نماد در بازار بورس متوقف است كه برخي از اين نماد‌ها داراي ابهام‌هاي فراوان هستند و به نظر مي‌رسد فشارها به سازمان بورس براي بازگشايي اين دسته از نمادها به دليل آزاد‌سازي نقدينگي بازار اشتباه محض است و سازمان بورس تا شفاف‌سازي كامل اين نمادهاي متوقف بايد بازگشايي نماد معاملاتي شركت‌ها را به تأخير بيندازد.
شايد عده‌اي از سهامداران شركت‌هايي كه نمادشان متوقف شده است بگويند كه به دليل توقف نماد، سهام و نقدينگي‌شان عملاً حبس شده و امكان معامله از آنها نيز اخذ شده است ، اما بايد توجه داشت كه در عمده موارد ابهامات پيرامون نماد معاملاتي متوقف از سطح سازمان بورس اوراق بهادار هم بالاتر است. به طور نمونه توقف نماد معاملاتي بانك عملاً در گير و دار ارائه صورت‌هاي مالي و بحث بانك مركزي و بازرس ثابت بانك‌ها كه سازمان حسابرسي است، مي‌باشد.
در حقيقت توقف نماد معاملاتي بانك‌هاي بورسي تجارت، ملت و صادرات، سينا و پست بانك ايران در تير ماه سال 95 و در فصل برگزاري مجامع اين بانك‌ها انجام گرفت كه علت اين توقف نيز الزام بانك مركزي جهت تدوين صورت‌هاي مالي با استانداردها و فرمت جديد بود كه اين الزام باعث شد از آن تاريخ تاكنون نماد معاملاتي اين بانك‌ها متوقف باشد.
از سوي ديگر بايد عنوان داشت كه باز‌گشايي نماد معاملاتي بخش‌هايي چون بانك‌ها پيش از آني كه شفاف‌سازي كامل انجام گيرد امكان دارد به ضرر سهامداران نيز باشد.
در اين بين به نظر مي‌رسد در شرايط كنوني هم بايد در بازگشايي نمادها پيش از شفاف‌سازي دقيق عجله نكرد و هم اينكه براي جلوگيري از ماهيگيري سفته بازان، دلالان و سهام داغ‌كن‌ها در بورس نظارت بر بازار را تشديد كرد.
لازم به ذكر است كه هم اكنون نيز در بسياري از سهام شركت‌ها حباب قيمتي ديده مي‌شود كه رشد سهام نيز مشكوك است و با بررسي اجمالي ارزش دارايي‌هاي شركت با قيمت بورسي شركت به اين نتيجه مي‌رسيم كه بين اين دو مؤلفه همخواني وجود ندارد بدين ترتيب شائبه حضور سفته‌بازان در اين شركت‌ها بسيار زياد است.
براي مثال، ايجاد صف‌هاي خريد مصنوعي، گرانفروشي و حباب در عرضه اوليه سهام شركت آسان پرداخت پرشين در بازار سرمايه كه با نماد معاملات آپ شناخته مي‌شود موجب شده ارزش اين شركت روي تابلوي بورس به مرز 1270ميليارد تومان برسد. اين در حالي است كه اين شركت دارايي‌هاي خاصي ندارد و از منظر حسابداري قيمت فعلي شركت آپ داراي حباب است كه اين حباب با حضور سفته‌بازان و دلالان نام‌آشناي بورس در سهم آپ رقم خورده است.
به نظر مي‌رسد سفته‌بازان و دلالان بورسي پس از ناكامي در سهام شركت‌هايي چون ايران ارقام (مرقام) و كنتور‌سازي ايران ( آكنتور) كه چندي پيش نماد معاملاتي اين شركت‌ها به دليل ابهام در صورت‌هاي مالي و قيمت اين سهم‌ها توسط سازمان بورس متوقف شد، اين بار سهام شركت آسان پرداخت پرشين را براي داغ كردن و سفته‌بازي برگزيده‌اند. از اين رو جا دارد سازمان بورس اوراق بهادار به عنوان ناظر بازار با توقف نماد معاملاتي آپ جلوي شكل‌گيري حباب قيمتي در اين شركت و زيان احتمالي افراد ناآگاه را بگيرد.

 صف‌هاي مصنوعي
متأسفانه شرايط كنوني بازار بورس به گونه‌اي است كه گروه‌ها و جريان‌هاي سفته‌باز و دلال با تزريق نقدينگي و ايجاد صف‌هاي مصنوعي در برخي از سهام‌ها و ايجاد اخبار مثبت و اميدوار‌كننده كه صحت و سقم اين اخبار با ترديد جدي روبه‌رو است، بهاي برخي از سهم‌ها را گاه‌ تا چند صد درصد افزايش مي‌دهند، در اين بين برخي از مردم كه از حضور سفته‌بازان و پشت پرده‌هاي سهام بي‌خبر هستند سهام اين شركت‌ها را در قيمت‌هاي بالا خريداري كرده و به يكباره متوجه مي‌شوند كه سهام خريداري شده با مشكل حباب قيمتي روبه‌رو بوده است.
در اين بين اينگونه افراد ناآشنا به تحولات و پشت پرده‌هاي بازار بورس اوراق بهادار هم سرمايه‌شان را از دست مي‌دهند و هم اينكه در صورت توقف نماد توسط سازمان بورس پول اين افراد به نوعي تا بازگشايي سهم در اين نماد بلوكه مي‌شود كه اين موارد زيان قابل ملاحظه‌اي را به سهامداران ناآگاه تحميل مي‌كند.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن