تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805460719




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افتخار روحاني به واردات هواپيما در روز ملي صادرات


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: افتخار روحاني به واردات هواپيما در روز ملي صادرات
دولت درحالي روز ملي صادرات را امسال جشن گرفت كه در سال‌هاي اخير همچنان شاهد كاهش صادرات بوديم و به گفته وزير صنعت، صا‌درات ۶ ماهه امسال همچنان از برنامه‌هاي خود عقب است. يكي از حوزه‌هاي مهمي كه دولت يازدهم اميد زيادي به رونق آن در دوران پسابرجام بسته بود، صادرات غير‌نفتي بود كه به گفته رئيس‌جمهور در ۹ ماه گذشته صادرات غير‌نفتي به جاي رشد ۱۰ درصدي، فقط ۶ درصدرشد داشته است اما همچنان از برنامه‌هاي پيش‌بيني شده در نيمه امسال عقب هستيم.
نویسنده : بهناز قاسمی 


دولت درحالي روز ملي صادرات را امسال جشن گرفت كه در سال‌هاي اخير همچنان شاهد كاهش صادرات بوديم و به گفته وزير صنعت، صا‌درات ۶ ماهه امسال همچنان از برنامه‌هاي خود عقب است. يكي از حوزه‌هاي مهمي كه دولت يازدهم اميد زيادي به رونق آن در دوران پسابرجام بسته بود، صادرات غير‌نفتي بود كه به گفته رئيس‌جمهور در ۹ ماه گذشته صادرات غير‌نفتي به جاي رشد ۱۰ درصدي، فقط ۶ درصدرشد داشته است اما همچنان از برنامه‌هاي پيش‌بيني شده در نيمه امسال عقب هستيم.
همچنين در ۹ ماهي كه از برجام مي‌گذرد شركاي تجاري و تركيب كالاهاي صادراتي ما تغييري نكرده است. در بخش شركاي تجاري همچنان چين، هند، امارات متحده عربي، تركيه و عراق از مهم‌ترين مقاصد صادراتي ايران هستند و كالاهاي سنتي مانند پسته، فرش، صنايع و ميعانات گازي از مهم‌ترين كالاهاي صادراتي‌مان به شمار مي‌رود و طبق آمار گمرك در ماه‌هاي بعد از برجام به جاي اينكه صادرات كشور با رونق مواجه شود، واردات كالاهاي مصرفي با رونق قابل توجهي رو‌به‌رو شد و اغلب كشورهايي كه بعد از برجام هيئت‌هاي تجاري زيادي به ايران فرستادند مثل آلمان، فرانسه، كره جنوبي و انگلستان با رشد صادرات كالاهاي مصرفي به ايران روبه‌رو شدند. نمونه اين رشد را هم مي‌توان در افزايش 21 درصدي وارداتي كالاهاي مصرفي از كشور آلمان در 9 ماه گذشته به وضوح مشاهده كرد.
چنانچه صادرات گاز طبيعي مايع شده را همچون روال يكي دو دهه اخير از آمار صادرات غيرنفتي خارج كنيم، رقم دقيق صادرات غيرنفتي كشور 9/1 ميليارد دلار كمتر مي‌شود و تراز تجاري كشور نيز منفي 500 ميليون دلار مي‌شود. به عبارت ديگر اگر 500 ميليون دلار كاهش صادرات غيرنفتي را در دلار 3هزار و 600 توماني ضرب كنيم به عدد هزار و 800 ميليارد تومان كاهش صادرات غيرنفتي دست پيدا مي‌كنيم كه در يك دهه گذشته بي‌سابقه بوده است.

  انتظار 10درصدی داشتیم که نشد!
حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در همايش ملي روز صادرات حصول صادرات را در سايه نزاع با دنيا غيرممكن دانست و راهبردهاي مبارزه با كالاهاي قاچاق را در جمع فعالان اقتصادي اعلام كرد.
رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه تنها 9 ماه از اجراي برجام بيشتر نگذشته است گفت: با اين وجود حركت خوبي شروع شده است ولی ما در بخش صادرات انتظار رشد۱۰ درصدي و بيشتري داشتيم كه اين رقم اكنون 6 درصد است.
  خرید هواپیما برای عظمت ایران بود!
روحاني به موضوع خريد هواپيما اشاره كرد و گفت: در كنار صادرات بايد حمل و نقل مناسبي داشته باشيم و در صورتي كه خريد هواپيما نداشته باشيم چگونه مي‌توانيم كالاهاي ناپايدار صادر كنيم.  وي گفت: برخي مي‌گويند هواپيما نخريد و به جاي آن اتوبوس بخريد. خريد هواپيما براي عظمت ايران و بهبود شرايط صنعت توريسم است و هواپيما مي‌خريم تا وقت مردم تلف نشود و مردم ساعت‌ها در فرودگاه‌هاي خارجي نخوابند.
رئيس‌جمهور گفت: ما با هواپيما مي‌توانيم كالاهاي خود را به كشورهاي ديگر صادر كنيم و اگر خريد نداشته باشيم برخي مي‌گويند پس پسابرجام چه شد؟ و اگر بخريم مي‌گويند اين هواپيماها ساخت جديد و لوكس هستند. روحاني اضافه كرد: برخي‌ها نمي‌دانم در چه وادي هستند و كجا سير مي‌كنند، شايد عمرشان طولاني شده و ما خبر نداريم!   اين سخنان شايد در جمع تجاري كه به خارج از كشور تردد دارند مناسب باشد اما براي مردمي كه قرار بوده قدرت خريد آنها ترميم شود و اشتغال نياز اصلي آنهاست بيشتر شبيه حرف‌های ملكه انگليس است كه وقتي به او خبر مي‌دهند مردم نان ندارند كه بخورند، مي‌گويد: خب شيريني بخورند !
البته رئيس‌جمهور در عين حال نتوانسته مشكل توليد و نقش آن را در توسعه صادرات ناديده بگيرد و در اين باره می‌گوید:  «در صادرات همه زنجيره‌ها بايد در كنار هم قرار گيرند تا در صادرات كالا و خدمات موفق باشيم كه لازمه آن نيز توليد مناسب است.  در حال حاضر كه اين همه درباره مبارزه با قاچاق كالا صحبت مي‌كنيم و دولت يازدهم بيشترين توان خود را در اين خصوص گذاشته و موفقيت‌هاي خوبي نيز به دست آورده است به طوري كه قاچاق كالا از 25 ميليارد دلار به 15 ميليارد دلار رسيده اما بايد بدانيم مبارزه اصلي با كالاي قاچاق از طريق توليد كالاي با كيفيت و قيمت مناسب انجام مي‌شود.»
روحاني با طرح اين سؤال كه دليل موفقيت اين كشورها در صادرات چه مي‌تواند باشد می‌گوید: «روابط اين كشورها با دنيا برمبناي تعامل صادرات صورت گرفته است و از دعوا با دنيا صادرات درنمي‌آيد.   برخي از ما فكر مي‌كنيم كه تعامل سازنده با دنيا به معناي آن است كه با غربي‌ها و اروپايي‌ها بنشينيم و لبخند بزنيم و ناهار بخوريم بلكه تعامل سازنده يعني مناسب‌سازي محيط بين‌المللي براي صادرات كالا و اشتغال جوانان است.   ما مي‌گوييم در تعامل با دنيا افكار ما را مي‌دزدند يا ما را گول مي‌زنند. برخي عظمت ملت ايران را درك نكرده‌اند. ملت ايران در طول تاريخ با دنيا رابطه داشته است و بايد به اين ملت اعتماد داشت.»
 روحاني كه يكي از امنيتي‌ترين مسئولان كل تاريخ انقلاب اسلامي است می‌گوید:  «چهار نفر نيروي امنيتي تنها مورد اعتماد نيستند بلكه جوان‌ها‌، تجار و دانشجويان نيز مورد اعتماد هستند.    در ميان محصولات اين باغ ممكن است سيب گنديده‌اي نيز وجود داشته باشد بنابراين نمي‌توانيم به خاطر اين مشكلات در باغ را ببنديم و شرايط را براي روابط خارجي، اقتصادي، علمي و فناوري آماده نكنيم و در صورتي كه اين شرايط فراهم نشود ما نمي‌توانيم در مسير صادرات حركت كنيم.»
روحاني با بيان اينكه بعد از برجام به دنبال برداشته شدن موانع تجارت بوده‌ايم می‌گوید: «تمام تلاش خود را كرده‌ايم كه ايران‌هراسي در دنيا برداشته شود و اقتصاد ايران برون‌نگر باشد كه اين ايران‌هراسي ظالمانه زدوده شود كه بايد اذعان داشت كه دولت در اين خصوص كار بزرگي انجام داده است.    آماده هستم كه به زودي جلسه‌اي با صادركنندگان برگزار كنيم.»

  صادرات ۶ ماهه كشور از برنامه‌هاي خود عقب است
همچنين وزير صنعت و تجارت در همايش روز ملي صادرات اذعان كرد كه در شش ماهه سال جاري ۲۸ ميليارد دلار صادرات داشته‌ايم اما از برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده عقب است.
محمدرضا نعمت‌زاده كه در اين همايش سخن مي‌گفت؛ اظهار كرد: در سال 56 ايران 600 ميليون دلار صادرات غيرنفتي داشت كه 4 درصد از صادرات را تشكيل مي‌داد اما اكنون بعد از جنگ و تحريم اين رقم به 70 درصد رسيده است هر چند 38 سال هم زمان كمي نيست و ما بايد الان 200 ميليارد صادرات غيرنفتي داشتيم. وزير صنعت ادامه داد: 10 ميليارد دلار در سال جاري بايد بتوانيم به كل صادرات غيرنفتي خود اضافه كنيم و صادرات را به رقم 68 ميليارد دلار برسانيم.
اين مقام مسئول گفت: در 6 ماهه سال جاري 28 ميليارد دلار صادرات داشتيم كه از ميزان تعيين شده عقب‌تر است و پيش‌بيني شده كه در برنامه ششم رشد سالانه 15 درصد براي صادرات غيرنفتي پيش‌بيني شده است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن