تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836917235




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیت‌الله میرباقری: هدف انبیا در تربیت انسان‌ها چیست


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آیت‌الله میرباقری:هدف انبیا در تربیت انسان‌ها چیست
خبرگزاری فارس: هدف انبیا در تربیت انسان‌ها چیست
غصه‌ها و شادی‌های هر انسانی به اندازه ظرف وجودی او تعبیه شده است، انبیا و اولیای الهی هم آمده‌اند تا ما را بالغ و ظرف وجودی‌مان را بزرگتر کنند.

خبرگزاری فارس ـ آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری (رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم و عضو مجلس خبرگان رهبری): همه انسان‌ها از بزرگ و کوچک، الهی و غیرالهی، قصه‌ها و اندوه‌ها و شادی‌هایی دارند این طبیعی همه مخلوقات است و یکی از خصوصیات مخلوقات این است که یک اموری او را شاد و یک اموری او را غصه‌دار می‌کند، البته دست حضرت حق در همه این تحولات دیده می‌شود. نکته این است که غصه‌ها و شادی‌های انسان‌ها به اندازه ظرف وجودی آنها است، انسان‌های کوچک کمترین حادثه‌ای آن‌ها را خوشحال و با کمترین مصیبت هم غصه‌دار و محزون می‌شوند زمانی که بزرگتر شدند، کم‌کم غم‌ها و غصه‌ها و شادی‌هایشان بزرگتر می‌شود. حال تصور کنید که انبیاء و اولیا الهی آمده‌اند تا ما را رشید، بزرگ و بالغ کنند، بیخود غصه نخوریم و بیخود هم شاد نشویم. آمد و شد دنیا برایمان عادی باشد یک روز ما ثروتمند و یک روز هم فقیر، همین طور همه مسائل همچون عالم امتحان است، بنابراین نه خوشی‌ها باقی می‌مانند نه سختی‌ها و انبیا آمده‌اند به ما یاد بدهند که بزرگ باشیم و نه غافل از حوادث و مغرور شویم و نه زمانی که این حوادث به ما پشت می‌کنند ما غصه بخوریم. «زهد» همین معنی را دارد، در روایات هم مکرر آمده است. علی(ع) مردم را به سه دسته تقسیم می‌کنند؛ نخست «راغب» کسی است که رغبت به دنیا دارد و کاری با حلال و حرام آن هم ندارد همه مروت و جوانمردی و شخصیت خود را زیرپا می‌گذارد که به دنیا برسد این انسان روحش حقیر و کوچک است. دوم «صابر» شخصی است که دنیا را می‌خواند ولی وقتی متوجه می‌شود که این لذت مانع رسیدن او به هدف است و چه عواقب سویی دارد، کف نفس می‌کند و جلوی خواهش دل را می‌گیرد و عفت به خرج می‌دهد و دنبال خواسته‌هایش نمی‌رود. اما دسته سوم «زاهدین» هستند کسانی که غصه‌ها و شادی‌های دنیا از دلش بیرون رفته است؛ یعنی هرچه از دنیا به او اقبال کند او را خوشحال نمی‌کند آمد و شد دنیا او را نه خوشحال و نه غصه‌دار می‌کند. «زهد» در بیرون ما شکل نمی‌گیرد و به معنی کار نکردن و تلاش نکردن و داشتن و نداشتن بیرونی نیست، «زهد» یک حالتی در روح انسان است، انسان اگر روحش بزرگ شد، مثل یک طفلی که بالغ می‌شود دیگر با عروسک‌ها خوشحال نمی‌شود، پس انسان با آمد و شد دنیا دلش را نمی‌گیرد. اولیا الله دیگر هیچ خوف و حزنی ندارند، حتی در آنجا هم برخی نظرشان این است که خوف‌ها و غصه‌های مؤمن او را به خدا می‌رسانند و زمانی که مومن به خدا رسید دیگر خوف و غصه‌ای نیست، در عین حال برخی گفته‌اند که اولیا خدا هم برخی خوف خاص خود را دارند، منتها این خوف خاص خود و توحیدی است، هیچ چیز آن‌ها را خوشحال نمی‌کند الا رضایت خداوند، حتی اگر بهشت بدون رضایت خدا به آنها بدهند خوشحال نمی‌شوند. کسی که در مقام محبت خداوند قرار گرفته که شاید هم مقام «رضا» همین باشد،‌ مقامی که انسان جز محبت خدا چیزی در دلش نیست کسی که همه محبتش خلاصه در محبت خدای متعال می‌شود این انسان در مقام «رضا» قرار می‌گیرد. یعنی هر چه خدا بپسندد، او می‌پسندد. نبی اکرم(ص) بیش از هر انسان دیگری بندگان خدا را دوست دارد، حتی اگر کسی جهنم برود غصه می‌خورد و کسی بهشت برود،‌ خوشحال می‌شوند اما این محبت هم محبت خدایی است، در نهایت همه انسان‌ها خوشحالی و غصه دارند، اما اینها درجات دارد، بین یک طفل با یک انسان کامل و سالک در دنیا خوشحالی و غصه‌اش متفاوت است. انتهای پیام/

95/04/18 :: 09:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن