محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843957059
همه چیز درباره فیلم جدید «بن هور»
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: روزنامه صبا - آرش واحدی: یکی از اتفاقات خوب درباره نسخه جدید فیلم «بن هور» این است که داستان آن تا به حال بارها گفته شده است و تقریبا دست تیمور بکمامبتوف را برای ارائه داستانی امروزی از داستانی قدیمی باز گذاشته است. فیلم جدید کارگردان آثاری چون «آبراهام لینکلن: شکارچی خونآشام» ششمین برداشت سینمایی و یا مینی سریال از کتاب مشهور لیو والاس منتشر شده در سال 1880 است، کتابی که «بن هور : داستانی از مسیح» نام داشت.
اولین نسخه سینمایی این رمان توسط فرد نیبلو در سال 1925 ساخته شد ، اثری صامت که بنا به محدودیتهای زمان خود نتوانست روح حماسی این اثر مذهبی را بهدرستی منتقل کند ، این نقصان در اثر بزرگ و حماسی ویلیام وایلر در سال 1959 بهخوبی جبران شد و علاقمندان به سینما شاهد یکی از بزرگترین فیلمهای تاریخ سینما بودند که هنوز چندی از رکوردهایش (از تعداد سیاهیلشکر گرفته تا کشتهشدگان سر صحنه فیلمبرداری) هنوز دست نیافتنی باقی مانده است. از آن تاریخ به بعد شاهد ارائه فیلم یا مینی سریال قابل توجهی از این داستان حماسی بزرگ نبودیم، فیلمهای مذهبی با گذر ایام محدودتر و کمتر شدهاند و در حال حاضر گاهی تعدادی از سینماگران تلاشی مذبوحانه برای زنده کردن این ژانر فراموش شده نشان میدهند.
عصر پسامدرن دیگر جایی برای تکرار این قبیل آثار باقی نگذاشته است و مخاطبین سینما نیز خوراکهای تازهتری چون نبرد ابرقهرمانها در برابر همدیگر را بهعنوان وعدههای اصلی صرف میکنند. تلاش تیمور بکمامبتوف بهعنوان فیلمساز روسی که جذب سینمای تجاری هالیوود شده است و تا به امروز آثار پرهزینه زیادی از وی دیدهایم برای بازگرداندن «بن هور» به فهرست اصلی آثار تابستان امسال از این منظر قابل احترام و ستودنی است.
در هرصورت «بنهور» جدید سینما با پتانسیل قابل توجهی روانه اکران سینماها شد؛ طرح داستانی بسیار مشهور ، فیلمسازی با اشراف کامل بر بلاک باسترها ، نیروهای پرانگیزه و تازه نفس و کنجکاوی برای زنده کردن خاطراتی خوش در ذهن مخاطبین کهنهکارتر سینما. مشکل اصلی در جایی شکل میگیرد که همین عناصر به ظاهر مثبت میتوانند بهراحتی باعث سقوط یک فیلم باشند.
«بنهور» بکمامبتوف با تکیه بر همه اصول، جز اقتباسی کمرنگ از آثار کلاسیک تاریخ سینما چیز دیگری ارائه نمیدهد. این مسئله که هالیوود از دیرباز علاقه زیادی به نمایان کردن تمدن غرب با توسل به داستانهای حماسی داشته هنوز در این اثر نیز قابل رویت است اما فیلم با تمرکز بر یکی از پایهایترین نکات شکلگیری این تمدن یعنی مذهب مسیحیت نمیتواند تام و تمام آن چه اثر وایلر به تصویر کشید را در اختیار مخاطبین جدید سینما بگذارد. فیلم ناتوان در به نمایش گذاشتن چگونگی صعود و کامیابی چنین فرهنگی بیشتر در حال عرضه کردن دلایل سقوط فرهنگ کشورهای غربی است. گرچه در این میان، نمیتوان حضور تیمور بکمامبتوف فیلمساز روسی را نادیده و آنرا تنها مسئلهای اتفاقی در نظر گرفت.
فیلمنامه نسخه بکمابتوف و همکار فیلمنامهنویسش کیت کلارک (که در کارنامهاش نگارش فیلمنامه «دوازده سال بردگی» اقتباسی از رمان جان ریدلی به چشم میخورد) برخلاف وعدههای از پیش مطرح شده اقتباسی مستقل از کتاب والاس نیست ، بلکه تلفیقی از رمان و فیلم وایلر است. در حقیقت مخاطبین نسل جدید زمانی به تماشای فیلم مینشینند، این نکته را بهخاطر میآورند که سکانسها و صحنههای کلیدی اثر را پیشتر، زمانیکه والدینشان در حال تماشای نسخه 1959 بوده ، دیدهاند. دو مرد جوان خوشرو دوستان دوران کودکی یکدیگر هستند ، آنها این دوستی را بهواسطه عشق دوران جوانی خود به دشمنی و سپس به رقابتی مرگبار توسط ارابههای مرگبار مبدل میکنند.
جاییکه تنها یک نفر میتواند از این نزاع خونین جان سالم به در ببرد و پیروز اصلی میدان باشد، همزمان با این رقابت مرگبار حادثه بزرگ دیگری نیز رخ میدهد و مسیح به صلیب کشیده میشود، حال در نظر بگیرید شروع و پایان داستان با قدرت کار خود را بهدرستی انجام میدهند، اما میانه آن با توجه به در نظر گرفتن تمام تمهیدات ممکن اثری بیرمق و مبتنی بر بهوجد آوردن مخاطبین احساسی ساخته شده است. فیلم و حتی داستان با در نظر گرفتن برادری و سپس دشمنی دو جوان سفیدپوست جایی برای تفکر برای علاقهمندان جدیتر سینما و ادبیات نمیگذارد. در نسخه جدید «بنهور» هر چه از زمان فیلم میگذرد مخاطب بیشتر خود را با حقیقت داستانی که در مقابل دارد بیگانه میبیند.
اورشلیم در برههای از زمان به تصویر کشیده میشود که شاید یکی از مهمترین رویدادهای شکلگیری فرهنگ غرب در حال اتفاق افتادن است و در کمال تعجب ما با داستانی مواجه هستیم که ارتباط حقیقی ما را با این فرهنگ و باورپذیر بودن آن قطع میکند. یهودا بن هور با نقشآفرینی جک هیوستن (که در کارنامهاش اثری چون «غرور، تعصب و زامبیها» به چشم میخورد) یک شاهزاده ثروتمند یهودی است که گرفتار دسیسه برادر خواندهاش مسالا با نقشآفرینی توبی کبل (در کارنامهاش آثار قابل ملاحظهای چون، «وارکرافت»، «چهار شگفتانگیز» و «مشاور» را دارد) میشود. رقابت و دشمنی این دو با توجه به انتخاب ناصحیح هر دو بازیگر تمام جذابیت های اصلی اثر را شکل میدهد. فارغ از این دیگر بخشهای داستان به اندازهای جعلی بهنظر میرسد که مخاطب را به شدت پس میزند.
شخصیت «بنهور» در حالی دوران کودکی خود را به سوی بزرگسالی سپری میکند که وعدههای غذاییش را با قاشقهای نقره میل میکند؛ آنهم در زمانهای که یک قاشق نقره برای افراد فقیر میتواند به اندازه یک خانه ارزش داشته باشد ، بنهور ثروت خود را حق مسلم خانواده و خودش میداند و طبیعی است که با حضور پسربچهای یتیم چون مسالا که به فرزندخواندگی قبول شده است، این خانواده با مشکلات عدیدهای مواجه میشوند. مسالا پسر شخصی است که به جرم خیانت به سزار کشته شده و حال از هر لطف و محبتی که خانواده بنهور (که از قرار معلوم سزار دوست نیز هستند) به او میکنند متنفر است.
این رویه تا سالها بعد ادامه پیدا میکند و مسالا برای تقویت خود به عضویت ارتش روم در میآید، او با توجه به کینهای که از برادر و خواهر ناتنی و ثروتمند خودش دارد در انتظار موقعیتی برای انتقام گرفتن میماند و در زمان درست به آنها ضربهای ویرانکننده وارد میکند. از سوی دیگر، در بخش ماجراهای ظهور و به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی(ع) با اشتباه فاحش دیگری روبهرو هستیم ، انتخاب بازیگری چون رودریگو سانتورو باز هم بار بیربط و اضافی به کلیت فیلم اضافه میکند و باعث منحرف شدن مسیر روایت از هدف اصلیش میگردد.
سانتورو به شکل عجیبی برای نقشی که ایفا میکند خوش چهره است. در حقیقت تیمور بکمامبتوف نمیتواند توازن لازم میان فصلهای طولانی اثرش را به درستی برقرار سازد. فیلم نه از حیث یکدست بودن روایت در فصلهای مختلف و نه از حیث برقراری شیمی رابطه کاراکترها با یکدیگر رویکردی ناموفق دارد. فصل مسابقات ارابه مرگ گرچه در لحظاتی نفسگیر و مدرن از کار درآمده است ولی این نکته مثبت زمانیکه شما هیچیک از کاراکترهای اصلی فیلم را نپذیرفتهاید کارایی لازم را ندارد. رابطه کاراکترهای اصلی فیلم ناقص و ناموفق است و نمیتوان میان اجزای این امر مهم، در حالیکه شما قصد تماشای اثری با زیرلایه مذهبی دارید، هیچ ارتباط منطقی را یافت.
شخصیتهای فیلم بهشدت در ابراز تعاملهای فلسفی، سیاسی و حتی منطقی میان یکدیگر ناموفق هستند. از این لحاظ میتوان فصل مسابقات ارابهرانی انتهای فیلم را بهشدت بیهیجان در نظر گرفت، زیرا منطق تقابل بنهور و مسالا به هیچعنوان درست از کار درنیامده است. بهنظر میرسد بکمامبتوف و گروه فیلمسازیش به اندازهای برای ساخت فصل مسابقات عجله داشتهاند که تمام اجزای پایهای شکلدهنده درام را با عجله پشتسر گذاشته و توجه کافی به آنها نداشتهاند.
فیلم «بنهور» با در نظر گرفتن تقابلهای مختلف میان شخصیتهایش ناگریز با شکستی مواجه میشود که شاید دلیل اصلی آنرا باید در تفکرات فیلمساز بکمابتوف جستوجو کرد. منبع اصلی داستان هرچه باشد واجد جذابیتها و نکات مثبت متعددی است که میتواند اقتباس سینمایی از آنرا به فیلمی درباره تمنای عشق و اعجاز انسانیت مبدل کند. دو عنصری که در اثر بکمامبتوف هیچ نشانهای از آنها دیده نمیشود، در حقیقت این قبیل پیامها در سینمای این فیلمساز نیز دیده نمیشود، برای مثال، فیلم «تحت تعقیب» یکی از بهترین نمونهها برای اثبات این ادعاست؛ جیمز مک آوی و آنجلینا جولی در اکثر اوقات با نگاهی خیره به دوربین در حال شلیک کردن گلولهها بهصورت موجدار بودند. این ترکیب و نگاه شاید در سینمای کاملا فانتزی جذابیتهای زیادی داشته باشد ولی زمانیکه فیلمساز قصد ارائه اثری حماسی و مذهبی دارد باید این نکته را در نظر بگیرد که دلایل عملکرد شخصیتها اولین و آخرین شرط موفقیت در ژانر را تشکیل میدهد.
در نهایت باید گفت تازهترین نسخه فیلم «بنهور» اثری ضعیف و ناامیدکننده است. اگر هر یک از نسخههای سینمایی «بنهور» را بازتابدهنده سیاستها و احوالات زمانهای که ساخته شدهاند درنظر بگیریم باید این مسئله مهم را بدانیم که سالها بعد زمانیکه نسخه سال 2016 دیده شود بیشک تمام مخاطبین فیلم به این موضوع میاندیشند که ما در چه دوران تیره و تاریکی زندگی کردهایم. فیلم بینهایت با نگاهی تلخ به یکی از مهمترین داستانهای قرن گذشته مینگرد و بازتابدهنده احوالات آشفته روزگار کنونی ما خواهد بود. حال این تفکر میتواند صحیح باشد و یا تنها زاده ذهنیت فیلمساز نه چندان قابل استنادی چون تیمور بکمامبتوف. بنابراین بهترین راه هنگام مواجه با «بنهور» جدید سینما این است که با سرعت از کنارش عبور کنیم تا سادهانگاری فیلمسازانی که علم کافی در ژانر مربوطه را ندارند، هر چه زودتر فراموش شود و از خاطرات پاک گردد.
۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]
صفحات پیشنهادی
3 بازیگر مشهور در فیلم جدید «ریچارد لینکلیتر»
وبسایت آی سینما ریچارد لینکلیتر کارگردان نامزد اسکار با انتخاب بازیگران مطرحی شامل برایان کرانستن استیو کارل و لارنس فیشبورن فیلم بعدی خود را جلوی دوربین میبرد آخرین پرچم در حال پرواز Last Flag Flying یکی از پروژههای قدیمی لینکلیتر است که کارگردان سینمای مستقل با اقتبزندان اوین آخرین لوکیشن «ماه گرفتگی»/ پایان فیلمبرداری فیلمی متفاوت درباره فتنه۸۸+تصاویر جدید
زندان اوین آخرین لوکیشن ماه گرفتگی پایان فیلمبرداری فیلمی متفاوت درباره فتنه۸۸ تصاویر جدید فیلمبرداری فیلم سینمایی ماه گرفتگی جدیدترین ساخته مسعود اطیابی در تهران به پایان رسید به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس فیلمبرداری فیلم سینمایی ماه گرفتگی جدیدترین ساخته مسعود اطیهمه چیز درباره مدل جدید خودروی زرهی مرسدس بنز
همه چیز درباره مدل جدید خودروی زرهی مرسدس بنزبخش دانش و فناوری الف 4 مهر95مرسدس بنز به سنت عرضه نسخههای زرهی لوکسترین مدلهای خود با معرفی مرسدس-مایباخ S600 پولمن گارد ادامه میدهد تاریخ انتشار يکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵ ۰۱ پدال درست همانند مایباخ S600 گارد عادی پولمن جدید بهمه چیز درباره مدل جدید خودروی زرهی مرسدس بنز /حفافظت با اس۶۰۰ پولمن گارد +تصاویر
همه چیز درباره مدل جدید خودروی زرهی مرسدس بنز حفافظت با اس۶۰۰ پولمن گارد تصاویر مرسدس بنز به سنت عرضه نسخههای زرهی لوکسترین مدلهای خود با معرفی مرسدس-مایباخ S600 پولمن گارد ادامه میدهد به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان درست همانند مایباخ S600 گارد عادی پولمن جدفکر میکردیم با آمدن آمریکاییها همه چیز بهسامان شده است / زندان گوانتانامو از زبان زندانی آزادشده
فکر میکردیم با آمدن آمریکاییها همه چیز بهسامان شده است زندان گوانتانامو از زبان زندانی آزادشده زندان بگرام و حقایقی حقوقبشر آمریکایی در افغانستان در جریان حضور نظامی آمریکا در سال 2002 موضوع این هفتۀ برنامۀ همقصه بود و دکتر محمدعلیشاه موسوی زندانی آزادهشده از زندان گواچند نکته درباره سفارش و فیلم سفارشی
روز ملی سینما شاید بهانه خوبی باشد تا به این هنر مهم از زاویه دیگری نگریسته شود زاویهای مهم اما مغفول که به نظر میرسد اگرچه بحثهایی درباره آن صورت گرفته اما هیچگاه به صورت اساسی جایگاه خود را نیافته است همه میدانیم بخش عمده بودجه سینما توسط دولت و نهادهای حاکمیتی تامیسریال مشهور «دانتون ابی» فیلم میشود
وبسایت آی سینما بعد از مدتهای طولانی شایعه و گمانهزنی درباره ساخت نسخه سینمایی سریال پربیننده دانتون ابی Downton Abbey این پروژه با حضور مگی اسمیت بازیگر کهنهکار انگلیسی جلوی دوربین میرود به این ترتیب هواداران سریال محبوب شبکه آی تی وی باید در آیندهای نزدیک منتظرتیزر «کوه» فیلم جدید امیر نادری
وبسایت آی سینما درام سینمایی کوه Monte جدیدترین ساخته امیر نادری فیلمساز سرشناس ایران امروز پنجم سپتامبر برای اولینبار در سطح بینالمللی در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز روی پرده میرود کوه به عنوان اولین فیلم ایتالیایی زبان نادری روایتگر ماجرای مردی است که به رغم تهمه چیز درباره گلوتن و مضرات آن
گلوتن از خانوادهی پروتئینهاست که در غلاتی مانند گندم چاودار املای و جو یافت میشود این روزها بین محققین بحثی بر سر مفید یا مضر بودن گلوتن صورت گرفته است بسیاری ادعا میکنند که گلوتن کاملا بیخطر است مگر برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک از طرف دیگر بعضی از کارشناسان سلامتاطلاعیه سازندگان فیلم سوفی و دیوانه درباره انتخاب بازیگران
اطلاعیه سازندگان فیلم سوفی و دیوانه درباره انتخاب بازیگران سازندگان فیلم سینمایی سوفی و دیوانه اعلام کردند که بازیگران این فیلم از طریق شبکه های اجتماعی انتخاب نمی شوند به گزارش ایلنا سازندگان فیلم «سوفی و دیوانه» به کارگردانی مهدی کرم پور انتشار خبر طولانی شدن-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها