تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چیزى را بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814761682




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طناب امريكايي نجات رياض از باتلاق يمن


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: طناب امريكايي نجات رياض از باتلاق يمن
جان كري، وزير خارجه امريكا روز پنج‌شنبه پس از ديدار با همتاي عربستاني خود در جده با تأكيد بر اينكه «هيچ راه‌حل نظامي براي بحران يمن وجود ندارد» از طرح جديد براي حل اين بحران گفت.
نویسنده : محمد بابايي 


نبود هيچ چشم‌انداز نظامي قابل توجيه براي ادامه حملات عربستان سعودي به يمن، هزينه‌هاي سرسام آور جنگ همزمان با كاهش قيمت نفت و افزايش انتقادهاي حقوق بشري از نقش تسليحات امريكايي در جرائم جنگي سعودي در يمن باعث شده واشنگتن به صورت جدي به دنبال يافتن راهي ديپلماتيك براي نجات رياض از باتلاق باشد و وزير خارجه امريكا از طرح جديد صلح در يمن بگويد، هرچند فعالان يمني نسبت به موفقيت طرح جديد واشنگتن همانند مذاكرات قبلي بدبين هستند.
جان كري، وزير خارجه امريكا روز پنج‌شنبه پس از ديدار با همتاي عربستاني خود در جده با تأكيد بر اينكه «هيچ راه‌حل نظامي براي بحران يمن وجود ندارد» از طرح جديد براي حل اين بحران گفت. وي درباره جزئيات طرح خود گفت: «اين طرح در راستاي ايجاد بستري براي سازش كلي در يمن انجام مي‌شود و در مرحله اول شامل تشكيل سريع دولت وحدت ملي و عقب‌نشيني نيروها از صنعا و مناطق اصلي و نيز انتقال تمامي سلاح‌هاي سنگين از جمله موشك‌هاي بالستيك و پايگاه‌هاي شليك اين موشك‌ها متعلق به جنبش انصارالله و نيروهاي هم پيمانش به يك طرف سوم است. » در همين حال، سخنگوي وزارت خارجه امريكا در دوبي در گفت‌وگو با شبكه خبري الميادين گفت: جزئيات طرح جديد يمن ظرف روزهاي آتي در جريان مذاكرات ديپلماتيك بيشتر با سازمان ملل تكميل و اعلام مي‌شود.  تشكيل دولت وحدت ملي و خلع سلاح انصارالله در واقع همان خواسته‌هاي عربستان سعودي است و به نظر مي‌رسد تنها بحث جديد در صحبت جان كري تحويل سلاح به طرف سوم است. هشام الميزي، فعال و مفسر سياسي يمني از صنعا با اشاره به اينكه «حوثي‌‌ها با اين درخواست‌ها قبلاً مخالفت كرده‌اند» نوشت: «مطرح شدن طرف سوم اميدبخش است اما منظور از طرف سوم كيست؟ عمان يا سازمان ملل». در همين حال هيكل بافنع، فعال سرشناس يمني با اشاره به اينكه طرح جديد امريكا نسبت به مذاكرات قبلي چيز جديدي ندارد، خاطر نشان كرد كه اين طرح صرفاً اتلاف وقت است.  مقامات انصارالله هنوز به طرح جديد امريكا واكنش رسمي نشان نداده‌اند اما يك مقام اين جنبش به رسانه‌ها گفت كه انصارالله جزئيات اين طرح را مورد بررسي قرار خواهد داد.

به گزارش پايگاه خبري يمني الحره عبدالملك العجري، عضو شوراي سياسي انصارالله يمن گفت: «سخنان جان كري وزير، خارجه امريكا در مقايسه با موضع گذشته جامعه بين‌الملل داراي تغيير و قابل بررسي است.» العجري تاكيد كرد: انصار الله يمن موضع رسمي خود را پس از بررسي كامل همه جزئيات اعلام خواهد كرد اما پيشنهاد به صورت اصولي بهبود يافته است.  عربستان سعودي با تشكيل ائتلافي از كشورهاي عربي و با حمايت گسترده غرب به‌ويژه انگليس و امريكا از فروردين 1394، يمن را هدف حملات بي‌وقفه هوايي خود قرار داده است، اما پس از گذشت بيش از 500 روز جنگ، سعودي‌ها نه تنها نتوانسته‌اند به موفقيت قابل توجهي دست يابند بلكه شاهد حملات مداوم نيروهاي يمني به مناطق جنوبي خود هستند. روز پنج‌شنبه شبكه المسيره وابسته به انصارالله تصاويري از نيروهاي يمني در نزديكي شهر نجران منتشر كرد كه در آنها چگونگي انهدام تسليحات نظامي عربستان و همچنين فرار نظاميان اين كشور نشان داده مي‌شود. اين شرايط ميداني باعث شده تحليلگران از شكست نظامي رياض بگويند. توماس ليپمن، نويسنده امريكايي كه بر روابط عربستان و امريكا متمركز است با اشاره به اينكه سعودي‌ها هدف از عمليات را بازگرداندن دولت عبدربه منصور هادي و اجراي قطعنامه 2216 شوراي امنيت سازمان ملل ـ‌ در اين قطعنامه از حوثي‌ها خواسته شده سلاح‌هاي خود را تحويل را دهند ـ عنوان كرده‌اند در پايگاه «ناشينال اينترست» نوشت: «مشكلي كه سعودي‌ها با آن مواجه هستند اين است كه اين اهداف قابل بمباران نيست و اين اهداف در هر صورت قابل دستيابي نيستند.» از سوي ديگر، جنگ يمن هزينه‌هاي سرسام‌آوري را براي عربستان در پي داشته است و بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده اين كشور با توجه به هزينه‌هاي بالاي جنگ و كاهش شديد قيمت نفت شديداً با بحران مالي مواجه  است.

پايگاه اينترنتي بيزنس‌اينسايدر در گزارشي با اشاره به وضعيت بحران اقتصاد عربستان نوشت: «اوضاع به اندازه‌اي رو به وخامت نهاده است كه عربستان سعودي براي نخستين بار در فكر استفاده از بازار اوراق قرضه بين‌المللي است.» اما عواقب جنگ يمن تنها محدود به عربستان نيست و به صورت مستقيم اعتبار امريكايي‌ها را تهديد مي‌كند. طي چند روز گذشته بعضي سياستمداران امريكايي و همچنين سازمان‌هاي بين‌المللي شديداً از حمايت امريكا از جنگ يمن انتقاد كرده‌اند. در آخرين مورد، 20‌ نماينده جمهوريخواه و دموكرات مجلس نمايندگان امريكا در نامه‌اي به باراك اوباما، اعتراض خود را نسبت به فروش تسليحات و قراردادهاي فروش تجهيزات نظامي به عربستان اعلام كردند. نمايندگان امريكايي در نامه خود به كشتار غيرنظاميان يمني از سوي ارتش عربستان اشاره كرده و خواستار توقف فروش سلاح به آل‌سعود شده‌اند. اين شرايط باعث شده تا رسانه‌ها تحركات ديپلماتيك اخير جان كري را تلاشي براي نجات امريكا و عربستان سعودي از باتلاق يمن توصيف كنند.   روزنامه الرأي كويت با اشاره به اين طرح جديد واشنتگن نوشت كه «اين طرح در درجه نخست هدفش حل بحران يمن نيست، بلكه تلاشي است براي بيرون آوردن عربستان و هم پيمانانش از باتلاق يمن و نتايج فاجعه باري در اين 17 ماهه به بار آورد و هيچ نتيجه ملموسي برايش به بار نداشت.»
  
واكنش ظريف
محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران ضمن تكذيب اتهامات بي پايه و اساس امريكا درخصوص ارسال تسليحات نظامي ايران به يمن گفت: دولت ايالات متحده با بيان اين اظهارات، خود را در جنايات جنگي، ضدانساني و كودك‌كش رژيم سعودي عليه مردم بي‌گناه و مظلوم يمن شريك كرده است و بي‌شك با پذيرش اين مسئوليت بايد پاسخگوي تمامي اين جنايات ضد بشري باشد. به گزارش ايسنا، وي در ادامه افزود: «بي ترديد آقاي كري به خوبي بهتر از ديگران مي‌داند كه دولت سعودي در يك‌سال و نيم گذشته همواره و به جد، تمامي تلاش‌هاي به عمل آمده براي برقراري آتش بس در يمن را با شكست مواجه و ناكام گذاشته است.» وي ضمن مردود دانستن اظهارات وزير خارجه امريكا در خصوص تهديدات ايران گفت: زمان آن فرا رسيده است كه دولت امريكا از اشتباهات فاحش قبلي خود در سوريه و عراق عبرت گرفته و چشمان خود را بر واقعيات و حقايق موجود باز كند. جان كري در جده گفته بود ارسال مهمات و تسليحات نظامي از سوي ايران به يمن تنها تهديدي براي عربستان سعودي نيست بلكه امريكا هم آن را يك تهديد محسوب مي‌كند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن