تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خنديدنِ بى تعجّب [و بى جا] يا راه رفتن و سخن گفتنِ بى ادبانه بپرهيز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819216045




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ظريف هم به حياط خلوت امريكا پا گذاشت


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ظريف هم به حياط خلوت امريكا پا گذاشت
ظريف در اولين سفر خود به امريكاي لاتين، به كوبا رفت، كشوري كه سال گذشته بعد از پنج دهه، مناسبات خود را با امريكا عادي‌سازي كرد ولي وزير خارجه دولت يازدهم در جمع خبرنگاران در هاوانا اين نكته را به كوبايي‌ها گوشزد كرد كه تهران و هاوانا «هر دو از خصومت‌هاي ايالات متحده امريكا» رنج برده‌اند...


ظريف در اولين سفر خود به امريكاي لاتين، به كوبا رفت، كشوري كه سال گذشته بعد از پنج دهه، مناسبات خود را با امريكا عادي‌سازي كرد ولي وزير خارجه دولت يازدهم كه اين روزها دل چندان خوشي از اجراي تعهدات برجامي امريكايي‌ها ندارد، در جمع خبرنگاران در هاوانا اين نكته را به كوبايي‌ها گوشزد كرد كه تهران و هاوانا «هر دو از خصومت‌هاي ايالات متحده امريكا» رنج برده‌اند تا تلويحاً نشان دهد كه ناخرسندي‌اش از بدعهدي‌هاي امريكا را در امريكاي لاتين هم فراموش نمي‌كند.

به گزارش «جوان»، وزير امور خارجه بعد از دو مرتبه تعويق سفر دوره‌اي به منطقه امريكاي لاتين، روز يك‌شنبه دور اول سفر خود به امريكاي لاتين را شروع كرد، منطقه‌اي كه امريكايي‌ها آن را حياط خلوت خودشان محسوب مي‌كنند ولي طي چند دهه گذشته چالشي جديد براي آنها به وجود آورده است.
جيمز مونروئه، رئيس‌جمهور امريكا، دوم دسامبر 1823 در سخنراني سالانه‌اش براي كنگره امريكا، گفته بود: «هر كشوري كه بكوشد وارد مناسبات راهبردي با هر سرزميني در قاره امريكا شود، ايالات متحده اين كوشش را خطري براي صلح و امنيت خود خواهد دانست.» ظريف البته در امريكاي لاتين سخني به زبان نياورد كه نشان از تلاش براي درانداختن مناسبات راهبردي با امريكاي لاتين باشد ولي انجام اين سفر بعد از دو مرتبه تعويق، نمي‌تواند به كلي هم فاقد پيام باشد. وزير خارجه روحاني دو مرتبه براي سفر به اين منطقه برنامه‌ريزي كرده بود، ولي هر دو سفر به تعويق افتاد. او دليل تعويق اين سفر را در گفت‌و‌گو با خبرنگاران شرح داده است: «تأخير در انجام اين سفر نه به دليل كم‌اهميتي آن بلكه دو بار برنامه‌ريزي تا پايان مراحل انجام سفر صورت گرفت ولي به دليل تحولاتي كه در منطقه ما بعد از اعدام شيخ نمر و اتفاقات بعد از آن رخ داد و همچنين بعد از تحولات در برزيل اين سفر دو بار به تعويق افتاد.» او حالا در شرايطي وارد حياط خلوت امريكايي‌ها شده كه هر چند به توافق هسته‌اي با 1+5 نمره 20 مي‌دهد ولي امريكا را به «بدعهدي» در اجراي توافق اتمي وين متهم كرده و گفته است: «اگر بخواهيم به نحوه اجراي امريكايي‌ها نمره بدهيم احتمالاً نمره پايين مي‌گيرد.»

وزير خارجه جمهوري اسلامي تلويحاً در كوبا به همين بدعهدي امريكايي‌ها اشاره كرده است و در جمع خبرنگاران با بيان اينكه ما در كنار دولت و مردم كوبا ايستاده‌ايم و هر دو از خصومت‌هاي ايالات متحده امريكا رنج برده‌ايم، گفت: «كوبايي‌ها شايد پنج دهه و بيشتر، تحريم‌هاي امريكا را تحمل كردند و به‌رغم سفر رئيس‌جمهور امريكا اين تحريم‌ها كماكان ادامه دارد، گرچه مقداري از آن كم شده ولي هنوز برقرار است.» اين جمله ظريف اشاره ضمني به اين است كه امريكاي بعد از برجام هم با ايران چنين رفتاري داشته است، هرچند او چنين جمله‌اي به زبان نياورد. وزير امور خارجه، توسعه روابط با امريكاي لاتين را در جهت پيشبرد اهداف اقتصاد مقاومتي دانست و با بيان اينكه سياست ايران تقويت روابط مستحكم خود با امريكاي لاتين است، گفت: «جمهوري اسلامي ايران روابط بسيار مستحكمي با قاره امريكا داشته و هم‌اكنون اين روابط را دارد و اين روابط به ويژه با امريكاي لاتين بسيار ديرينه است و از ابتداي انقلاب اسلامي توجه ويژه‌اي به اين قسمت از جهان داشته و حضور گسترده سياسي و اقتصادي در امريكاي لاتين داشتيم.» رئيس دستگاه ديپلماسي در ادامه سفر به شش كشور امريكاي لاتين عصر دوشنبه كوبا را ترك كرد و راهي نيكاراگوئه شد و از آنجا هم به برزيل، بوليوي و ونزوئلا سفر مي‌كند. ظريف را در اين سفر، ٦٠ نفر از مسئولان و مديران عالي بخش خصوصي و بيش از٢٠ نفر از مديران بخش‌هاي اقتصادي دولتي همراهي مي‌كنند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن