واضح آرشیو وب فارسی:مهر: میلاد فرج زاده به مهر گفت:
مینیمالیزم هندسی به «الجزایر» رسید/ قصه انسان استعمارزده
شناسهٔ خبر: 3720845 - شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
هنر > تئاتر
.jwplayer{ display: inline-block; } کارگردان «الجزایر» با اشاره به اینکه این نمایش انسان استعمارزده را بعد از جنگ جهانی دوم به نمایش می گذارد درباره دیگر ویژگی های این اثر نمایشی صحبت کرد. میلاد فرج زاده نویسنده و کارگردان نمایش «الجزایر» که این روزها در تالار مولوی روی صحنه است درباره این اجرا به خبرنگار مهر گفت: «الجزایر» اجرای عمومی خود را از ۲۹ تیرماه در سالن بزرگ تالار مولوی آغاز کرده است. این نمایش اقتباسی از رمان «مرگ خوش» محسوب می شود؛ اولین رمان آلبر کامو و آخرین رمانی که بعد از مرگ وی و توسط دخترش منتشر شده است. وی درباره دلایل اقتباس از این رمان بیان کرد: بعد از مدتی مطالعه روی آثار کامو متوجه شدم «مرگ خوش» اولین رمان کامو بوده و در واقع مقدمه ای بر «بیگانه» به شمار می رود. من چند نسخه ترجمه شده این رمان را خواندم اما در نهایت تصمیم گرفتم نسخه اصلی اثر را هم بخوانم و از آن برای اقتباسی نمایشی بهره ببرم. این کارگردان درباه تفاوت ها و شباهت های «مرگ خوش» و «بیگانه» توضیح داد: درست است که نام شخصیت اصلی هر دو رمان مورسو است و اعمال پاتریس مورسو «مرگ خوش» با رفتارهای مورسو «بیگانه» شباهت هایی دارد اما فرق زیادی بین این دو شخصیت وجود دارد. مورسو «بیگانه» از کشتن لذت می برد اما مورسو «مرگ خوش» از اینکه کسی را کشته زجر می کشد بنابراین کاراکتر «مرگ خوش» و در نمایش «الجزایر» از قتلی که مرتکب شده ناراحت است و عذاب وجدان دارد. فرج زاده درباره انتخاب نام نمایش گفت: بخشی از موقعیت جغرافیایی که کامو در رمان «مرگ خوش» از آن حرف می زند اطراف جنوا ایتالیا رخ می دهد که کامو در آن برهه زمانی در آن منطقه زیاد گشت و گذار می کرده است اما من علاقمند بودم اتفاقات نمایش را در یک کشور استعمارزده مثل الجزایر به نمایش بگذارم به همین جهت رخدادهای نمایش در بندر وهران الجزایر اتفاق می افتد. در اجرای این اثر نمایشی ما به شیوه اپیک عمل کردیم و شخصیت مورسو که در این نمایش به آلبرت تغییر نام داده، راوی نمایش است. چون در خیلی از نقدها عنوان شده که مورسو ناخودآگاه آلبر کامو است به همین جهت اسم شخصیت اصلی نمایش را به آلبرت تغییر دادم. این کارگردان ادامه داد: معتقدم انسان جهان سومی انسانی استعمارزده است و اگر شخصی باشد که بعد از جنگ جهانی دوم زندگی کند فرهنگش قبضه شده و مثلا دوست دارد خودش را به جای یک شهروند فرانسوی نشان دهد اما نمی تواند چون با فرهنگ استعمارزده رشد کرده است. وی با اشاره به اینکه در این نمایش از شیوه فاصله گذاری برای ارتباط با مخاطب استفاده شده است، یادآور شد: در «الجزایر» قطع نور نداریم و از نورپردازی پرکنتراستی در اجرا استفاده شده است. فضاسازی و جنس بازی ها نیز اکسپرسیو است اما در شیوه اجرایی به سمت مینیمالیزم هندسی رفته ایم به این شکل که صحنه پردازی و حتی میزانسن نمایش خط کشی شده است. فرج زاده در پایان درباره داستان نمایش توضیح داد: «الجزایر» درباره یک کارگر ساده است که بعد از مرگ مادرش با دختری به نام سالومه آشنا می شود و از این طریق با فرد معلولی برخورد می کند که تلویحا می خواهد او را به قتل برساند. آلبرت او را می کشد و فرار می کند اما دچار عذاب وجدان شدیدی می شود تا جایی که به شکنجه کردن خودش رو می آورد و نمی تواند از خوشبختی که همه از آن لذت می برند، لذت ببرد. نمایش «الجزایر» که با برداشتی آزاد از رمان «خوشبخت مردن» (مرگ خوش) اثر آلبر کامو نوشته شده در ارتباط با سرگذشت آلبرت، کارگر ساده بندر ماندولین است که ناخواسته مرتکب قتلی می شود و مابقی زندگی اش را در انزوا می گذراند. در این اثر نمایشی، امین صارمی، مهین فاطمی، بهراد سلاح ورزی، غزل میرزائی ، مونا کرمی، محمد مرادی فر، محمد حسین سپنج به ایفای نقش می پردازند. این نمایش تا ۲۲ مرداد ساعت ۱۸ در سالن اصلی مولوی روی صحنه می رود. عکس کنار خبر از ساناز جهانآرایی.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]