تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833076137
در موزه سینما انجام شد برگزاری کارگاه پژوهشی بررسی تاریخ سینما/ ضرورت شناخت تاریخ سینما
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در موزه سینما انجام شدبرگزاری کارگاه پژوهشی بررسی تاریخ سینما/ ضرورت شناخت تاریخ سینما
کارگاه پژوهشی بررسی تاریخ سینما همراه با نمایش فیلم «گراند سینما» با حضور حسن هدایت، کارگردان این فیلم در سالن سینما فردوس موزه سینما برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، کارگاه پژوهشی بررسی تاریخ سینما همزمان با روز جهانی موزه در محل موزه سینما برگزار شد. نمایش فیلم «گراند سینما» به کارگردانی حسن هدایت، آغازگر کارگاه پژوهشی بررسی تاریخ سینما بود و پس از آن حسن هدایت کارگردان این فیلم سینمایی، علیرضا خمسه بازیگر سینمای ایران، غلامرضا آذری مدرس دانشگاه در حوزه ارتباطات و سینما و آرش خوشخو منتقد سینما درباره فیلم «گراند سینما» و ضرورت شناخت تاریخ سینمای ایران صحبت کردند. در ابتدای این نشست آرش خوشخو منتقد سینما گفت که فیلم «گراند سینما» از معدود فیلمهای سینمایی است که سعی در به تصویر کشیدن تاریخ معاصر ایران دارد. هدایت: با مشاوره جمال امید طرح اولیه فیلم «گراند سینما» را نوشتم این منتقد در ادامه بیان کرد: فیلم «گراند سینما» روایت تاریخی است که سیر مدرن شدن را بسیار سریع طی کرده است و سینما یکی از پیامدهای همین مدرنیته شدن در ایران بود که متاسفانه سند تصویری یا مکتوب از این تاریخ کم داریم. با توجه به نبود منابع قابل توجه تصویری در این حوزه است که در می یابیم کار فیلمسازانی چون حاتمی، هدایت و یا فتحی که با آثارشان تاریخ این کشور را به شکل جذابی به نمایش گذاشته اند، مهم است. سپس حسن هدایت به چگونگی شکل گیری ایده ساخت فیلم «گراند سینما» اشاره کرد و گفت: داستان این فیلم سینمایی به سینماداری در ایران بر می گردد. سینما هم مانند هر صنعت هنر دیگری در بدو ورود به کشور با مخالفت ها و موافقت هایی روبرو شد. بزرگترین دعواها بر سر بودن یا نبودن سینما، در دوره استبداد صغیر و حکومت محمد علی شاه رخ داد و در همان زمان چد سینما به طور جدی در تهران شروع به کار کرد و رقابت های جدی میان سینماداران شکل گرفت. در دوره رضا شاه این رقابت ها به اوج خود رسید و حتی باعث قتل چند سینما دار و ربوده شدن اسباب و وسایل سینماها شد. وی افزود: در آن زمان با مشاوره های جمال امید که همواره از تقطه نظرهای او استفاده کرده ام، طرح اولیه فیلم «گراند سینما» را نوشتم. این کارگردان سینما در ادامه با بیان خاطره ای از زمان ساخت «گراند سینما» در دوران جنگ گفت: همزمان با شروع فیلمبرداری در تهران با موشک باران روبرو شدیم و یک موشک هم به استودیو ما اصابت کرد و در آن دوران نیمی از جمعیت تهران از شهر بیرون رفته بودند و ما تنها گروه دیوانه و البته عاشقی بودیم که در تهران با آن شرایط فیلم می ساخت. جالب آنکه در آن روزهای بحرانی ما مشغول ساختن فیلمی طنز بودیم و بازیگرانی چون عزت الله انتظامی و اکبر عبدی با عشق به هنر بازی پای کار ایستادند. آشنایی با تاریخ سینما یک ضرورت است هدایت در بخش دیگری از صحبت های خود به ضرورت آشنایی فیلمسازان جوان با تاریخ سینما اشاره کرد و گفت: آشنایی با تاریخ سینما و تحلیل فیلم های تاریخ سینما از آن حیث که ما را با پیشینه سینما آشنا و از تکرار مکررات جلوگیری میکند، حائز اهمیت است. بنابراین آشنایی با تاریخ سینما یک ضرورت است. با خواندن تاریخ سینما، سینماگران امروز می توانند با اندیشه های تصویری و دراماتیک فیلمسازان گذشته آشنا شوند و از تجربیات آنان به خوبی استفاده کنند و دیگر چرخ از نو اختراع نمی شود. این دانش باعث می شود فیلمسازان جوان از جهت آگاهی و شناخت نسبت به تاریخ غنی شوند و همین امر در مسیر فیلمسازی یاری رسان است. این کارگردان بیان کرد: از آنجا که منابع پژوهشی در زمینه تاریخ سینما بسیار کم است و از چند برگ مکتوب هم بیشتر تجاوز نمی کند، در فیلمنامه «گراند سینما» تلاش کردیم تا به همان چند برگ روح دراماتیک ببخشیم و درعین حال به روح پژوهش هم وفادار باشیم. آرش خوشخو در ادامه کارگاه پژوهشی بررسی تاریخ سینما، به اکران فیلم «گراند سینما» در سال 67 در جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: اکران این فیلم سینمایی در کنار آثار با ارزشی از تاریخ سینمای ایران مانند «بایسیکل ران»، «شیرک»، «کشتی آنجلیکا» و ... نشان از غنای اندیشه است. فیلم های تاریخ سینما نشان می دهد ریشه های ما از کجا بوده است و پدران و نیاکان ما در گذشته به چه شکل زیست می کرده اند. و به نظرمن رمز موفقیت سریالی چون «شهرزاد» که این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده است، در همین ریشه داشتن ها است. این منتقد افزود: سینما از دهه 30 به عنوان رسانه ای فراگیر بر تصورات و هویت پدران و مادرانمان تاثیر گذاشت و این تاثیر به مرور بیشتر و بیشتر شد. سینما تنها رسانه ای است که بعد از انقلاب همچنان مورد تایید قرار گرفت و حمایت های سازمان سینمایی و فارابی موجب شد سینما در سال های دهه 60 مورد توجه قرار گیرد. جایگاه تاریخ در سینما و سینمای تاریخی مغفول مانده است هدایت هم در تکمیل صحبت های منتقد جلسه گفت: سینمای دهه 60 می خواست نگاه تازه ای را تجربه کند. نگاهی که گرچه جا برای کار داشت اما بکر بود. جریان این سینما در سالهای بعد تغییر کرد و حرفهای تکراری بسیاری بیان شد. ضمن اینکه فیلم های گیشه ای حرف اول را زدند و در ادامه فستیوال زدگی شروع شد. وی افزود: با وجود همه مشکلات در دهه 60، مسئولان فرهنگی با دید بهتری به قضایا نگاه می کردند اما هرچه سال ها گذشت، نگاه ها متعصبانه تر شد و استقلال اندیشه به نوعی از دست رفت. در دوره ما سینما در قالب های مختلقی چون ماهواره و اینترنت و ... ظاهر شده و اگر امروز نجنبیم و تلاش خود را برای ارائه شکل صحیحی از سینما به کار نبندیم، زیر بهمنی از افکار تصویری که به سمت ما با سرعت سرازیر است، دفن می شویم. غلامرضا آذری مدرس دانشگاه در حوزه ارتباطات و سینما از دیگر میهمانان دعوت شده در کارگاه پژوهشی بررسی تاریخ سینما بود. این مترجم و مدرس علوم ارتباطات اجتماعی با تاکید بر مغفول ماندن تاریخ سینما در ایران گفت: بیشترین تحقیقات انجام شده در زمینه تاریخ سینمای ایران را مرهون همت و تلاش های جمال امید هستیم. جایگاه تاریخ در سینما و سینمای تاریخی در کشور ما مغفول است. حسن هدایت هم با برداشت ظریف و باریک بینانه ای که نسبت به تحقیقات امید داشته است، توانسته در این فیلم بسیار حرفه ای ظاهر شود و فیلمی بسازد که نه تنها در زمانه خود بلکه هنوز هم با اهمیت و دیدنی است. فیلم «گراند سینما» یک نمونه آزمایشی برای تحقیقات دانشگاهی است این محقق سینمایی درباره فیلم «گراند سینما» بیان کرد: این فیلم یک پایان نامه سینمایی و ارتباطاتی است و از این پس می توان به عنوان یک نمونه آزمایشی برای تحقیقات دانشگاهی از آن یاد کرد. غلامرضا آذری در ادامه از دو اثر ساموئل خاچیکیان؛ کارگردان صاحب نام سینمای ایران به عنوان برگ برنده دهه 40 نام برد و گفت: خاچیکیان تنها کسی است که وقتی از دلهره و اضطراب در سینمای ایران صحبت می شود، باید از او نام ببریم و فکر می کنم دو فیلم «من هم گریه کردم» و «قصه شب یلدا» دو اثری هستند که نقطه عطف در کارنامه این فیلمساز محسوب می شوند و برگ برنده سینمای ایران در دهه 40 است. فیلم هایی که طبقات اجتماعی مختلف و نقش ارتباطات و تعامل انسانی را می توان به وضوح در آنها دید. خوشخو در بخش دیگری از این کارگاه با اشاره به حضور علیرضا خمسه در سینمای طنز ایران گفت: سینمای کمدی امروز با رشته ای محکم به سینمای کمدی پیش از انقلاب و سنت روحوضی بر می گردد. تنها در دوره ای کوتاه، کمدی موقعیت داشتیم که سینما توانست خود را از قفس سنت های روحوضی بیرون بکشد و این تلاش در سال های دهه 60 و 70، تنها حاصل تجربیات و تحصیلات علیرضا خمسه در این حوزه بوده است. «گراند سینما» سینماییترین سند انتخاب شده برای نمایش در روز جهانی موزه بود خمسه بازیگر سینمای ایران در پایان کارگاه پژوهشی بررسی تاریخ سینما گفت: فیلم «گراند سینما» سینماییترین سندی است که برای نمایش در روز جهانی موزه میتوانست انتخاب شود. به عنوان یک بازیگر طنز درباره چرایی انتخاب درونمایه طنز برای ساخت آثاری در این برهه از تاریخ، باید بگویم که مقاطعی از تاریخ ما به واسطه حضور شخصیتهایی کمیک شکل خاصی به خود گرفته است و لحن دیگری را برای به نمایش گذاشتن آنها نمی توان متصور شد. خوشخو در پایان این جلسه بار دیگر یادآور شد: خوشحالیم که در روز جهانی موزه توانستیم فیلم «گراند سینما» که اثری قابل توجه درباره تاریخ سینما است را در موزه سینما ببینیم. محمد حیدری مدیرعامل موزه سینما به عنوان میزبان در کارگاه پژوهشی بررسی تاریخ سینما حضور داشت و طبق برنامه ریزی انجام شده قرار است از این پس کارگاه های پژوهشی در حوزه های مختلف سینما در موزه سینما برگزار شود. انتهای پیام/
95/02/31 :: 13:24
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]
صفحات پیشنهادی
پیکر زنده یاد عباس کیارستمی از موزه سینما تشییع می شود
طبق آخرین تصمیمگیری ها پیکر زنده یاد عباس کیارستمی از موزه سینما تشییع می شود شناسهٔ خبر 3706563 - سهشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵ ۳۶ هنر > سینمای ایران jwplayer display inline-block; طبق جدیدترین تصمیمگیریها پیکر زنده یاد عباس کیارستمی کارگردان سینمای ایران از محل موزه سینمفیلمنامه «ناخدا خورشید» توسط موزه سینما به ناصر تقوایی تقدیم میشود
فیلمنامه ناخدا خورشید توسط موزه سینما به ناصر تقوایی تقدیم میشود اصل فیلمنامه ناخدا خورشید که توسط ناصر تقوایی نوشته و کارگردانی شده است سالها است گمشده و تنها بخشهایی از این فیلمنامه در موزه سینما موجود است و قرار است در سالروز تولد ناصر تقوایی به این کارگردان سینمای ایرملکه رنجبر: خاطراتم با حضور در موزه سینما زنده شد/ از رسانه ها گله دارم
ملکه رنجبر خاطراتم با حضور در موزه سینما زنده شد از رسانه ها گله دارم فرهنگ > سینما - ملکه رنجبر بازیگر سینما تئاتر و تلویزیون با حضور در موزه سینما از غرفه مربوط به جوایز و اهدایی های خود بازدید کرد و گفت که با دیدن بخش های مختلف این موزه خاطرات اش زنده شد به گزبررسی آثار علی حاتمی و عباس کیارستمی در برنامه نقد سینمای ایران
بررسی آثار علی حاتمی و عباس کیارستمی در برنامه نقد سینمای ایران برنامه نقد سینمای ایران به تهیه کنندگی رضا حامدی خواه و با اجرای امیر حسن ندایی امشب سه شنبه 29 تیر ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد به گزارش ایلنا این برنامه با حضور اکبر نبوی نظریهپرداز سینما و اادای احترام به کیارستمی در موزه سینما تهران (عکس)
ادای احترام به کیارستمی در موزه سینما تهران عکس مراسم ادای احترام و امضای دفتر یادبود برای مرحوم عباس کیارستمی شامگاه سه شنبه با حضور جمعی از هنرمندان در موزه سینما برگزار شد تاریخ انتشار ۰۳ ۱۴ - ۱۶ تير ۱۳۹۵ - 06 July 2016موزه سینما فیلمنامه «ناخدا خورشید» را به ناصر تقوایی هدیه میکند
موزه سینما فیلمنامه ناخدا خورشید را به ناصر تقوایی هدیه میکند شناسهٔ خبر 3708435 - شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴ ۳۶ هنر > سینمای ایران jwplayer display inline-block; بخشهایی از فیلمنامه ناخدا خورشید که در موزه سینما موجود است توسط این موزه به ناصر تقوایی تقدیم می شود به گ«سینما تک» موزه هنرهای معاصر ۷ سال بلاتکلیف بود/ نجات از افول
گفتگوی مهر با امیرحسین سیادت-۱ سینما تک موزه هنرهای معاصر ۷ سال بلاتکلیف بود نجات از افول شناسهٔ خبر 3718214 - جمعه ۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳ ۲۵ هنر > سینمای ایران jwplayer display inline-block; امیرحسین سیادت که از اسفند ۹۳ سکان مدیریت سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران را بنقد و بررسی سینما و نکته های IT در فرهنگسرای فناوری اطلاعات
نقد و بررسی سینما و نکته های IT در فرهنگسرای فناوری اطلاعات سومین نشست نقد و بررسی ˝ سینما و نکته های IT با حضور کارشناس متخصص سه شنبه 22 اردیبهشت ساعت 17 در فرهنگسرای فناوری اطلاعات برگزار می شود ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۱ تير ساعت 12 47 به گزارش سرویس فرهنگی پانا در این برنامه جمادای احترام به کیارستمی در موزه سینما (عکس)
ادای احترام به کیارستمی در موزه سینما عکس مراسم ادای احترام و امضای دفتر یادبود برای مرحوم عباس کیارستمی شامگاه سه شنبه با حضور جمعی از هنرمندان در موزه سینما برگزار شد تاریخ انتشار ۰۳ ۱۴ - ۱۶ تير ۱۳۹۵ - 06 July 2016نقد و بررسی فیلم « هنگامه» در سینما روایت اگر به جذابیت توجه نکنیم سینما را باختهایم/ ۴ سال است در
نقد و بررسی فیلم هنگامه در سینما روایتاگر به جذابیت توجه نکنیم سینما را باختهایم ۴ سال است در سوریه حضور داریم اما دریغ از تولید یک فیلم فیلم داستانی هنگامه با حضور کارگردان تهیهکننده تصویربردار و محمدتقی فهیم در هشتادمین برنامه سینما روایت مورد نقد و بررسی کارشناسی قرار گر-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها