تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 7 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كمال ادب و مروت در هفت چيز است: عقل، بردبارى، صبر، ملايمت، سكوت، خوش‏اخلاقى و مدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

صمغ های دارویی

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1800077341




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بيسوادي تحصيلكرده‌ها درد بي‌درمان جامعه ما است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بيسوادي تحصيلكرده‌ها درد بي‌درمان جامعه ما است
نزديك يك سال است كه سواد حركتي به مؤلفه‌هاي داشتن سواد افزوده شده و اتفاقاً ابتكار عمل در اين زمينه در دست مديران خود آموزش و پرورش است.
نویسنده : نفيسه ابراهيم‌زاده انتظام 
نزديك يك سال است كه سواد حركتي به مؤلفه‌هاي داشتن سواد افزوده شده و اتفاقاً ابتكار عمل در اين زمينه در دست مديران خود آموزش و پرورش است. اينكه فعاليت‌هاي ورزشي و بهداشتي و كاهش آسيب‌ها در حوزه سلامت جسم و روان در دسته مهارت‌هاي زندگي قرار مي‌گيرند يا مباحث درسي و نظري يا عملي و كارگاهي، مسئله اول نيست، ضمن اينكه فرآيند آموزش آنها و جبران عقب‌ماندگي‌ها در اين رابطه هم در اين فرصت قرار نمي‌گيرد.

اما نكته قابل‌توجه در اين است كه استانداردهاي باسوادي يا سوادآموزي نه تنها در دنيا رو به افزايش است و هر روز بندهاي جديدتري به آنها اضافه مي‌شود، بلكه در كشور ما نيز خواه ناخواه استانداردها در حال رشد و ارتقا هستند. با اين وجود همچنان از حوزه سوادآموزي خبرهايي به گوش مي‌رسد كه فاصله زياد ما را با حداقل‌ها در اين رابطه نشان مي‌دهد. اعلام آمار 10 ميليوني بيسوادان كشور به رغم محدود كردن بازه سني سوادآموزان و باز ماندن مبادي ورودي بيسوادي از آن جمله هستند، يعني با وجودي كه سر آمار بيسوادان كشور را به زور خم مي‌كنيم تا زير پرچم برخي استانداردها قرار بگيرد، باز هم در هيچ قالبي نمي‌گنجد.

اين در حالي است كه صحبت از سوادآموزي در كشور ما با وجود داشتن عمري بالغ بر 36 سال، همچنان كمترين‌ها و در حد خواندن و نوشتن و حساب و كتاب اوليه است. خيلي سخت است كه بخواهيم اذعان كنيم در تأمين حداقل‌هاي سوادآموزي شكست خورده‌ايم و تا گنجاندن برنامه‌هاي مهارتي زندگي اجتماعي و فردي، آشنايي با رايانه، سواد حركتي، سواد بهداشتي و سواد حقوقي راه زيادي در پيش داريم. با اين حال بايد بپذيريم اين قضاوت با رعايت حد انصاف و در نظر گرفتن مقاومت‌هاي اجتماعي و فرهنگي بافت مدني كشورمان صورت گرفته است.

اگر سواد را به عنوان شاخصي از شاخص‌هاي توسعه بدانيم كه با معيارهاي اعتقادي و بومي ما همخواني دارد، بايد نحوه فراگيري آموزش‌ها در كشور ما مورد بازنگري قرار گيرد زيرا با شرايط موجود مي‌توان گفت بيسوادي در زمينه‌هاي آموزشي به غير از خواندن و نوشتن و مهارت‌هاي مرتبط با آن، در ساير زمينه‌ها از جمله سواد حركتي، سواد بهداشتي و سواد حقوقي گريبانگير افراد تحصيلكرده جامعه ما نيز هست. اتفاقاً اين مسئله معيار مناسبي براي بازبيني راه رفته و مانده ما در رسيدن به اهداف توسعه آموزش در كشور است. از يك طرف طي سال‌هاي اخير فرصت و امكان دسترسي آحاد مردم در اقصي نقاط كشور را به آموزش‌هاي دانشگاهي فراهم آورده‌ايم و از طرفي شهرونداني تربيت كرده‌ايم كه براي زندگي در دنياي امروز مجهز به ابزارهاي نرم‌افزاري نيستند. يعني افرادي كه استانداردهاي آموزش را فرا نگرفته‌اند وارد دنياي آموزش‌هاي تخصصي و ميدان‌هاي تحقيق و توسعه علم مي‌شوند، مثل برج زيبا و فاخري كه پي‌ريزي مناسبي ندارد.

در اين شرايط وجود نگاه مسئوليت‌پذيرانه در زمينه اين آموزش‌ها در آموزش و پرورش و ميان مديران ارشد اين وزارتخانه جاي اميدواري را براي داشتن نسل‌هاي آينده‌اي رو به تكامل باز نگه مي‌دارد. غلبه اين نگاه را در ميان اظهارنظرات مهرزاد حميدي، معاون تربيت بدني و سلامت وزير آموزش و پرورش مي‌توان ديد. وي سه‌شنبه گذشته در همايش آموزشي سواد حركتي كه در بيرجند برگزار شد، با بيان اينكه مدارس بايد محور فعاليت‌هاي ورزشي و بهداشتي جامعه باشند، تصريح كرد: مدرسه بر سه پايه آموزش، پرورش و ورزش استوار است و نبايد از فعاليت‌هاي ورزشي درون مدرسه‌اي غافل شد.
با این حساب وزارت ورزش و جوانان گزینه بهتری برای ادغام با آموزش و پرورش خواهد بود تا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، زیرا در این صورت فرصت های فراخ‌تری برای جبران کوتاهی‌های حوزه آموزش در اختیار این وزارتخانه قرار می‌دهد و در این صورت تعداد بیشتری از مؤلفه‌های باسوادی تحت پوشش فرآیند آموزش‌های عمومی در می‌آیند.  


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن