واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حسن وارسته به مهر گفت:
«پاداش سال نو» در انتظار اصلاحات است/ رواج تب بازنویسی
شناسهٔ خبر: 3619201 - دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷
هنر > رادیو و تلویزیون
حسن وارسته فیلمنامه سریال «پاداش سال نو» را در اختیار تلویزیون قرارداد که پس از بررسی اولیه اصلاحات لازم را روی آن انجام دهد تا برای ساخت اقدام شود. حسن وارسته که این روزها فیلمنامه دو مجموعه تلویزیونی را در دست نگارش دارد به خبرنگار مهر گفت: نگارش «پاداش سال نو» به پایان رسیده و این روزها در مرکز گسترش فیلمنامه نویسی است و من منتظر اظهار نظر آنها هستم تا اگر نیاز به اصلاح دارد انجام دهم. علاوه بر این مجموعه «دنگ و فنگ روزگار» نیز در حال نگارش است و تا کنون حدود ۱۰ قسمت آن را نوشته ام. این نویسنده درباره تاثیر تغییرات سازمانی تلویزیون بر کار نویسندگان بیان کرد: من از آن دسته نویسندگانی هستم که به شیوه و سیاق قدیم کار می کنم. بومی کردن یک سری قوانین باید بر اساس فرهنگ و جغرافیای یک کشور باشد تا درست جواب دهد. این مساله در سریال سازی هم صدق می کند. اینکه یک فیلمنامه باید کامل تحویل تلویزیون شود بد نیست اما گاهی کار را با دو قسمت نوشته شده شروع می کنند و نتیجه هم خوب در می آید. وی افزود: به نظرم ما باید یک شیوه بینابین را در نظر بگیریم. در حوزه فیلمنامه نویسی نه می توان مکانیکی رفتار کرد نه اینکه احساساتی کار را پیش برد. هر دو شیوه ضعف و قوت های خود را دارد. گاهی قرار است بر اساس یک موضوع فیلمنامه ای نوشته شده و کامل تحویل گروه تولید شود این اگرچه مزایایی دارد اما طولانی شدن نگارش ممکن است نویسنده را دچار فرسودگی کند و بی انگیزه شود. وارسته بیان کرد: برخی شوخی های اجتماعی در مقطع خاص جواب می دهد. مثلا جملات و تکیه کلام هایی که در زمان انتخابات به کار گرفته می شود باید همان دم جلوی دوربین برود و نتیجه اش برای چند ماه بعد خیلی مفید نخواهد بود. غالبا دوگانگی در تصمیم گیری ها دودش به چشم نویسنده می رود. ما همان کسانی هستیم که در کارنامه مان اثر خوب هم داریم اما تغییر پروسه های تولید همیشه کار را دچار دست انداز می کند. نویسنده مجموعه «پایتخت۳» همچنین درباره نحوه تاثیرگذاری یک اثر نوشته شده، گفت: گروه تولید خوب در دیده شدن کار نویسنده تاثیر بسزایی دارد. وقتی یک اثر کامل را به تلویزیون می دهید نویسنده دیگر اجازه ورود ندارد. به خصوص زمانی که کارگردان با تغییرات جزیی در تیتراژ اثر با عنوان بازنویس فیلمنامه، اثر را به سمت دیگری می برد. این عنوان نویسنده و بازنویس فیلمنامه یک تب است که بسیار هم رایج شده است. وی ادامه داد: سیروس مقدم در زمره کارگردانانی است که دلسوزانه پای کارش می ایستد به همین خاطر نویسنده را نه تنها حذف نمی کند بلکه همزمان با تولید از نظراتش بهره می گیرد. گروه های دیگر هم خوبند اما گاهی در برخی پروژه ها هر کسی ساز خودش را می زند به همین خاطر خروجی کار آنطور که مخاطب انتظار دارد در نمی آید.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]