محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827101994
گفتوگوی تلفنی ناتمام با شهید آوینی/ بالاخره نسبت موسیقی با اسلام چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفتوگوی تلفنی ناتمام با شهید آوینی/ بالاخره نسبت موسیقی با اسلام چیست؟
شهید آوینی میگوید: مطلب این است که موسیقی ملکوتی عالم را پر کرده است و عالم ملکوت بدون موسیقی ملکوتی قابل تصور نیست. علت این مطلب بماند. اما اگر این را بپذیریم باید بدانیم که این موسیقی چگونه در وجود انسان حاضر است؟
خبرگزاری فارس- گروه موسیقی و تجسمی: آنچه در ادامه میخوانید متن یک گفتگوی خصوصی با شهید سیدمرتضی آوینی است. آوینی در یک تماس تلفنی با یکی از دوستانش مسئله «نسبت موسیقی و دین» را به اختصار مورد بررسی قرار داده است. این متن که پیش از این یک بار در نشریهای به شکل محدود(1) منتشر شده بود، به دلیل تماس تلفنی دیگری که با شهید آوینی گرفته شده، متوقف شده و متاسفانه ناتمام مانده است. سیدمرتضی آوینی در ابتدای بحث خود میگوید: «درباره بحثی که میخواهم مطرح کنم، اصلا پذیرش آن مطرح نیست، نباید بدون چون و چرا قضیه را پذیرفت و خودتان هم میدانید هیچ توقعی در این زمینه ندارم.» *** لفظ موسیقی را نمیشود در احادیث به یک معنا گرفت. به این دلیل که خدمتتان عرض میکنم. در زمینه تمام هنرهایی که ما با آنها سروکار داریم. موسیقی خصوصیتی دارد - و آن چه حقیر خدمتتان عرض میکنم با توجه به این خصوصیت است که در مورد موسیقی هست و در مورد سایر هنرها نیست - مسئله این است که موسیقی مجموعه ای از اصوات است و ترکیب این اصوات با یکدیگر به صورت لفظ در نیامده و به صورت کلمه هم نیست. چون کلمات در محاوره اصواتی هستند که در مجموع یک لفظ را ساختهاند. اما مجموعه اصوات موسیقی لفظ نیست کلمه هم نیست. به این علت این سخن را میگوییم که الفاظ موضوع هستند به ازای معانی، یا به تعبیر ما موضوع هستند به ازای اسماءالله. یعنی شما در مقابل معانی خاصی، کلمات خاصی را وضع کردهاید که وقتی این کلمات ادا میگردد انسان به سمت آن معنا دلالت میشود و این دلالت فقط دلالت وضعی و قراردادی هم نیست. البته جای این بحث اینجا نیست و در اینجا نمیخواهم به این مطلب بپردازم که کلمات اصلا چه نسبتی با معانی دارد. اما به هر طریق وقتی کسی میگوید «میز» اگر عادتا این را نداند که این لفظ به ازای چه معنایی است، نمیفهمد مقصود از این کلمه و این لفظ چیست - یعنی از این سه حرفی که میگوید: «میم»، «یاء»، و «ز»، علت این که آدمهایی با زبانهای مختلف حرف یکدیگر را نمیفهمند، همین است. چون برای آنها الفاظ دلالت بر آن معانی نمیکند و نمیدانند که وضع این الفاظ در مقابل چه معنایی است. الفاظ وقتی به صورت صوت در میآیند و به گوش میرسند، انسان از طریق تجزیه و تحلیل عقلایی و در واقع عقلانی میفهمد معنایی که در آن مستتر است، چیست؟ اما در موسیقی وضعیت این چنین نیست، یعنی وقتی اصوات چه اصواتی که از طریق ابزار خارج میشود، یا در مجموع از نوار شنیده میشود و یا حتی به صورت صوت حسنه و بدون کلمات از حنجره کسی در میآید - البته بحث در اینجا در مورد موسیقی بدون کلام است، موسیقیای که شعر در آن نیست، همان خود موسیقی بدون کلام - وقتی این صوت در میآید، اصلا به ازای معانی خاصی نیست که برای شما آن معنا را دلالت کند و تفاوت اساسی که با سایر اصوات و الفاظ دارد، این است که اصلا تجزیه و تحلیل عقلایی نمیشود. موسیقی را نمیشود تجزیه و تحلیل عقلایی کرد. اصلا از این طریق هم دریافت نمیشود. بلکه دریافت آن از طریق اعصاب است، نه از طریق عقل. حال آن که وقتی لفظ ادا میشود، انسان آن را از طریق عقل میگیرد. نقش را هم همین طور، وقتی شما نقش و تصویر میبینید، آن را تجزیه و تحلیل عقلائی میکنید. نقش را چشم میبیند اما چشم هم تا عقل در مورد آن حکم نکند اصلا نمیفهمد که آن چیست؟ چشم قدرت تشخیص ندارد و هر چه تشخیص است به عقل بر میگردد. این عقل است که تشخیص میدهد یک نقش مربوط به چیست و وقتی درمورد آن تجزیه و تحلیل عقلانی انجام شد، آن نقش دلالت بر یک معنا میکند. اما در مورد موسیقی این طور نیست، یعنی مورد تجزیه و تحلیل واقع نمیشود و این تفاوت اساسی در درک این مطلب است. چرا که باید از یک طرف موسیقی را بررسی کرد که اصلا ماهیت آن چیست؟ آیا این موسیقی همان موسیقی ملکوتی است که ما معتقدیم در ملکوت موجود است، یا نه؟ بعد باید تحقیق کرد که نحوه دریافت آن توسط انسان چیست؟ یعنی از چه طریق دریافت میشود و تاثیراتی که بر روی انسان باقی میگذارد، چطور تاثیراتی است؟ اگر تجزیه و تحلیل عقلایی نمیشود، پس انسان آن تاثیرات را چگونه دریافت میکند؟ و به چه طریق این تاثیرات به دریافتهای خاصی منتقل میشود، که انسان را وا می دارد به این که بگوید من زبان موسیقی را میفهمم یا نه؟ (چنین چیزی مشهور است که میگویند مثلا من زبان موسیقی را میفهمم یا نمیفهمم). یعنی آن دریافتهای خاصی که انسان دارد و عقلایی هم نیست. اینها چگونه وحدتی است و چه مشترکاتی با یکدیگر دارد که انسان در مجموع میگوید من زبان موسیقی را مثلا میفهمم یا نمیفهمم؟ و آیا اصلا درک دو آدم از یک موسیقی واحد، واحد است و یا آنها دو درک مختلف از آن دارند؟ اصلا این تعبیرات درچه شرایطی حاصل میآید؟ آیا شرایطی مختلف هم تاثیری بر این دریافتها میگذارد یا نه؟ و میدانید که باید راجع به همه اینها بحث کرد. اکنون از اول، مطلب بر سر این است که موسیقی، موسیقی ملکوتی، همه عالم را پر کرده است و اصلا عالم ملکوت بدون موسیقی ملکوتی قابل تصور نیست. علت این مطلب بماند. اما اگر این را بپذیریم باید بدانیم که این موسیقی چگونه در وجود انسان حاضر است؟ و آن چیزی که در دنیا حاصل میآید، مثلا از طریق ابزار یا از طریق حنجره، آیا همین است یا این نیست؟ آن چیزی که راجع به موسیقی مشهور است و نقل میکنند، همین ابیاتی است که از مولوی رسیده است: بانگ گردشهای چرخ است این که خلق مینوازندش به تنبور و به حلق ما هم از ابنای آدم بودهایم در بهشت این لحنها بشنودهایم ابیات دیگری هم راجع به موسیقی هست که به طور معملول ذکر میشود و نسبتی که بین موسیقی ملکوتی و موسیقی دنیایی برقرار میکنند معمولا با استناد به همین اشعار است. از اینجاست که نظر اهل تصوف نسبت به موسیقی با نظر اهل تشیع فرق میکند و بعضی از اهل تصوف حتی با موسیقی عبادت میکردند، آنها با دف عبادت میکردند و سماع اهل تصوف هم به همین جا باز میگردد. تصور آنها این است که از طریق لحنها به همان وجد و شعفی میرسند که از الحان بهشتی میرسند و همان وجد و شعفی که آن الحان ملکوتی در وجود انسان ایجاد میکند، در وجود این انسان هم ایجاد میشود. یعنی فکر میکنند این موسیقی همان الحان ملکوتی است! حال آن که این چنین نیست. البته نسبتی با آن الحان دارد، اما این چنین نیست که ما ذاتشان را عین یکدیگر بگیریم. علت این است که در دنیا انسان مختار است و افعال او از اختیار خودش برمیآید. یعنی فعل انسان به خودش بر میگردد و در واقع بالذات مصنوع و مخلوق خودش است و بالعرض مصنوع حضرت حق است. حال وقتی اصوات موسیقی را به نتها تجزیه میکنیم، شکی نیست که اصلا زیبایی هر یک از نتها یک امر فطری است. یعنی انسانها یا از طریق تجزیه و یا از طرق دیگر به تناسبات زیبایی در اصوات رسیدهاند که به صورت نت در آمده است و نهایتا در طول تاریخ این تناسبات زیبا را از طریق تجزیه یا از طرق دیگر به صورت نتها حفظ کردند. زیبایی این تناسبات زیبایی فطری است. هیچ شکی هم در آن نیست که زیباست و زیبایی آن فطری است و این برای همه افراد بشر زیباست به اصل فطرت بشر برگشت دارد و به همان اتحاد فطری انسان با عالم وجود بر میگردد. همان گونه که انسان فطرتا با عالم وجود متحد است، همین اتحاد فطری که با عالم دارد، اصوات را در نظر او زیبا جلوه میدهد. یعنی این اصوات حقیقتا زیباست، منتهی باید بر سر این بحث کرد از آنجا که موسیقی فقط همین اصوات نیست، ترکیبی بین این اصوات اتفاق میافتد و ریتمی هم بر آن بار میشود که به اصطلاح خود موسیقیدانان به آن هارمونی میگویند و این را ریتم یعنی آن ضرب و ضرباهنگ را که سر تا سر حاکم است و سپس این ملودی در واقع در خلال این ضرباهنگ میدود و در مجموع این ترکیب نهایی را که ترکیبی از آن مجموعه اصوات و مجموعه نتها است به علاوه آن ریتم بخصوص. آیا این رجوع به همان موسیقی ملکوتی دارد؟ یعنی عین همان موسیقی ملکوتی است یا نه؟ اگر بخواهیم این را عین همان موسیقی ملکوتی بگیریم در واقع ذات انسان و واسطهگی انسان را در این میان فراموش کردهایم؟ حال آن که انسان در فعل خود مختار است و در اینجا باید بر سر این مطلب بحث کرد. یعنی پرسید وقتی انسانی، از طریق ابزار این اصوات را خارج میکند و با هم ترکیب مینماید - و مسئله همان ترکیب آنهاست - وقتی این اصوات زیبا را با هم ترکیب میکند، این ترکیب ماهیتا چیزی مجزای از آن اصوات به تنهایی است؟ این ماهیت آیا همان موسیقی ملکوتی است یا نه؟ یکی از راههایش این است که بنشینیم و درباره این تحقیق کنیم که آدمی که این موسیقی را میسازد، چه میکند؟ یعنی سیری که طی میشود تا این موسیقی حاصل بیاید، چیست؟ این سیر چیست که محصول آن چیزی است که به اسم موسیقی و به مثابه موسیقی در خارج جلوه کرده است؟ آدمی که موسیقی را میسازد، سعی میکند این اصوات را مطابق با عواطف و احساسات درونی خود با یکدیگر ترکیب کند. به نحوی که در نهایت بعد از ترکیب این مجموعه با یکدیگر و مجموع این اصوات با هم این انطباق یا عواطف و احساسات درونی او موجود باشد. این درست است یا نیست؟ یعنی نهایتا چیزی را مینوازد که منطبق بر احساسات و عواطف درونی خودش است. این که هست و شکی در این نیست. بعد از این یک بحثی است درباره این که کسی که میشنود، چگونه میشنود و چگونه این مطلب را دریافت میکند؟ آیا عین همین را دریافت میکند یا نه؟ این یک بحث دیگر است. اما اینجا در این که انسان سعی میکند که به هر جهت این اصوات را منطبق بر احساسات و عواطف درونی خود، با یکدیگر ترکیب کند، شکی نیست. باید بر سر این بحث کرد که آیا میشود این ماهیت مرکب و مجموعه اصوات را بالذات به ملکوت برگرداند. یا باید آن را بالعرض به ملکوت برگرداند؟ این بالذات به خود شخص موسیقیدان برمیگردد و همین واسطهگی است که ممکن است موسیقی را داوودی کند یا آن را شیطانی نماید. هر دو وجه تعبیری که در آن حدیث وجود دارد، در اینجا ممکن است. فقط در اینجا این واسطهگی هم هست. اگر انسان اهل حق باشد، یعنی آن الحان را بشنود و بعد سعی کند چیزی که میسازد و با یکدیگر ترکیب میکند عین آن الحان ملکوتی باشد و امکان این هم موجود باشد - البته بر سر این هم باید بحث کرد که آیا این امکان موجود است که از طریق ابزار به آن الحان برسیم. - آن وقت میشود گفت که این موسیقی ملکوتی است و آنگاه بالذات میشود آن را به ملکوت برگرداند. اما باز هم امکان این که این موسیقی شیطانی باشد، موجود است که دلیل آن را عرض میکنم. اگر این انسان اهل حق نباشد چطور؟ وقتی که ما صحبت از شیطان میکنیم یعنی وقتی در آن حدیث میگوید: موسیقی توجه شیطان است در فراق بهشت، شیطان که موجود موهومی نیست. شیطان در وجود همه زندگی میکند و خارج از وجود همه هم باز موجودیت دارد. اگر این انسان، اهل عبودیت شیطان باشد چطور؟ مسلما او چون سعی میکند که خود را و آن عواطف و احساسات درونی خود را بیان کند، نتیجتا به ترکیبی میرسد که این ترکیب بیشتر با عنوان شیطانی مناسبت دارد تا عنوان داوودی. این یک مسئله است که شما نمیتوانید آن ماهیت مرکب را که به صورت موسیقی جلوه کرده است، بالذات به عالم غیب برگردانید و بگویید که: ماهم از ابنای آدم بودهایم در بهشت این لحنها بشنودهایم بله، ما هم از ابنای آدم بودهایم، در بهشت این لحنها بشنودهایم؛ ولی اینجا واسطهگری انسان مطرح است. اینجا مولوی هم این اشتباه را کرده است! 1. نشریه مدینه . بنیاد فاطمه زهرا (س) انتهای پیام/ن
95/01/21 :: 12:57
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]
صفحات پیشنهادی
گفتگوی تلفنی ناتمام با شهید آوینی/ بالاخره نسبت موسیقی با اسلام چیست؟
پایگاه انقلاب نیوز شهید آوینی می گوید مطلب بر سر این است که موسیقی موسیقی ملکوتی همه عالم را پر کرده است و اصلا عالم ملکوت بدون موسیقی ملکوتی قابل تصور نیست علت این مطلب بماند اما اگر این را بپذیریم باید بدانیم که این موسیقی چگونه در وجود انسان حاضر است به گزارش پایگاه انقلبالاخره نسبت موسیقی با اسلام چیست؟
شهید آوینی می گوید مطلب این است که موسیقی ملکوتی عالم را پر کرده است و عالم ملکوت بدون موسیقی ملکوتی قابل تصور نیست علت این مطلب بماند اما اگر این را بپذیریم باید بدانیم که این موسیقی چگونه در وجود انسان حاضر است عقیق آنچه در ادامه می خوانید متن یک گفتگوی خصوصی با شهید سیدمرتآئين نكوداشت شهيد مرتضي آويني و روز هنر انقلاب اسلامي در اردبيل برگزار شد
آئين نكوداشت شهيد مرتضي آويني و روز هنر انقلاب اسلامي در اردبيل برگزار شد اردبيل - ايرنا - آئين نكوداشت سالروز شهادت مرتضي آويني روز هنرانقلاب اسلامي و بسيج هنرمندان با حضور جمعي از هنرمندان استان در تالار بيضاي اردبيلي برگزار شد به گزارش ايرنا عظيم دشتي رئيس سازمان بسيج هنرمندبيراجرايي هفته هنر انقلاب اسلامي:شهيد مرتضي آويني اسطوره هنر انقلاب اسلامي است
دبيراجرايي هفته هنر انقلاب اسلامي شهيد مرتضي آويني اسطوره هنر انقلاب اسلامي است اهواز - ايرنا - دبير اجرايي هفته هنر انقلاب اسلامي گفت شهيد مرتضي آويني را اسطوره هنر انقلاب اسلامي مي دانند از اين رو سالروز شهادت وي را هفته هنر انقلاب اسلامي ناميده اند محمد غدير زاده چهارشنبه درشعری که در چهلم شهیدآوینی سروده شد آسمانا پس از این هم به خدا خواهی دید/بال در بال پرستویی «آوینی ها»
شعری که در چهلم شهیدآوینی سروده شدآسمانا پس از این هم به خدا خواهی دید بال در بال پرستویی آوینی ها مصطفی محدثی خراسانی شعری برای شهادت سید مرتضی آوینی سروده است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس مصطفی محدثی خراسانی از شاعران برجسته انقلاب اسلامی شعری را در چهلمین روزمجيدي: شهيد آويني جانانه پاي من ايستاد
گزارش ايرنا از جشن هنر انقلاب مجيدي شهيد آويني جانانه پاي من ايستاد تهران- ايرنا- چهره سال انقلاب اسلامي گفت آويني به من گفت كه هنر متعهد اين است كه دردهاي مردم را نشان دهي و اين شهيد به من ياد داد كه چطور براي اعتقاداتم بايستم حتي زماني كه حوزه هنري فيلم پدر و بچه هاي آسمانبرپایی یک مناظره دربارهی شهید آوینی
شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۷ ۴۵ مناظرهای با موضوع خوانشهای مختلف از شخصیت شهید آوینی برگزار شد به گزارش ایسنا برنامهی 180 درجه شبکه افق شامگاه 20 فروردین ماه میزبان مهدی نصیری روزنامهنگار نویسنده و پژوهشگرعلوم دینی و امید روحانی منتقد فیلم سینما و بازیگر بود هرچند کهرسالت شهید آوینی احیاء هنر اسلامی بود
نایب رئیس شورای شهر میامی رسالت شهید آوینی احیاء هنر اسلامی بود شناسهٔ خبر 3593944 - شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶ ۲۳ استانها > سمنان میامی- نایب رئیس شورای اسلامی شهر میامی ضمن گرامیداشت سالروز شهادت مرتضی آوینی و آغاز هفته هنرهای اسلامی گفت رسالت شهید مرتضی آوینی احیاء هنر ابیانیه دبیرخانه شورای عالی فرهنگ ایثار و شهادت در سالگرد شهادت شهید آوینی
بیانیه دبیرخانه شورای عالی فرهنگ ایثار و شهادت در سالگرد شهادت شهید آوینی دبیر خانه شورای عالی فرهنگ ایثار و شهادت با صدور بیانیهای سالگرد شهادت شهید آوینی را گرامی داشت به گزارش ایلنا در این بیانیه آمده است بسم الله الرحمن الرحیم پاک بودن را دست کم نگیرید که کار هنمرند آیینهشهید آوینی اسوه ای برای پویندگان هنر انقلاب است
مدیر كانون بسیج هنرمندان شاهرود شهید آوینی اسوه ای برای پویندگان هنر انقلاب است شاهرود- ایرنا- مدیر كانون بسیج هنرمندان شاهرود با اشاره به جایگاه شهید آوینی در هنر انقلاب اسلامی گفت این هنرمند شهید اسوه ای برای پویندگان هنر انقلاب و دفاع مقدس است به گزارش ایرنا عباس اعتماد در-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها