تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خرج کردن در راه طاعت خدا دریغ مکن وگرنه دو برابرش را در راه معصیت او خرج خوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827099003




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برپایی یک مناظره درباره‌ی شهید آوینی


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵




55-223.jpg

مناظره‌ای با موضوع خوانش‌های مختلف از شخصیت شهید آوینی برگزار شد. به گزارش ایسنا، برنامه‌ی " 180 درجه" شبکه "افق" شامگاه 20 فروردین ماه، میزبان مهدی نصیری روزنامه‌نگار، نویسنده و پژوهشگرعلوم دینی‌ و امید روحانی منتقد فیلم، سینما و بازیگر بود. هرچند که نصیری معتقد بود که "آوینی نگاه ضد غرب و ضد روشنفکری دارد اما روحانی که از سال 1345 با آوینی ارتباط داشت معتقد بود که آوینی ضد غرب نبود و حزب الهی‌ها پدر او را در آوردند. آنچه در ادامه می‌خوانید مناظره میان امید روحانی و مهدی نصیری در خصوص شخصیت شهید آوینی است. در ابتدای برنامه امید روحانی؛ در پاسخ به سوال سید مرتضی فاطمی سردبیر و مجری برنامه که از او پرسید به نظر شما با کدام مرتضی مواجه هستیم؟هر جریانی شهید آوینی را به خود نزدیک می‌داند و از سویی می‌دانیم که آوینی نگاه ضد غرب و حتی غرب ستیزانه داشت و از آثار شهید این طور برداشت می‌شود که نگاه بد بینانه‌ای هم نسبت به جریان روشنفکری داشته است؛ گفت: به نظرم برخی‌ها تلاش کرده‌اند تا شهید اوینی را برای خود مصادره کنند. در حالی که اوینی از ابتدا ضد غرب نبود. من آوینی را از سال 1345 در دوران دانشگاه می‌شناسم. در آن دوران کم تجربه بودیم. آوینی در شدید ترین دوران غرب ستیزی کتاب هیچکاک را درآورد. سپس مهدی نصیری؛ موضعی متفاوت از امید روحانی در خصوص شخصیت شهید آوینی داشت؛ او در پاسخ به این سوال که آیا شهید آوینی شخصیتی ضد غرب و ضد روشنفکری داشت؟ گفت:‌ تردیدی وجود ندارد که شهید آوینی یکی از رادیکال‌ترین منتقدان غرب و در عین حال در زمره عمیق ترین آدم‌ها در روزگار ما بود. همه آثار آوینی به خصوص آثار مکتوبش نشان می‌دهد آوینی با غرب جدید، سر سازش ندارد. آوینی معتقد بود بعد از رنسانس انسان مدرن روحش را به شیطان فروخت. او همچنین در پاسخ به این سوال که پس چرا آقای آوینی با این نگاه ضد غرب هیچکاک را استاد مطلق سینما می‌داند؟ گفت که آوینی هم علوم مدرن و هم تکنولوژی‌های مدرن را از بنیاد رد و نقد می‌کرد و آن را محصول تکامل بشری نمی‌دانست. آوینی یک جمله دارد و می‌گوید اگر سینما بهترین ابزار تبلیغ بود باید انبیا و به خصوص پیامبر با دوربین سینما مبعوث می‌شد. اما اینکه در روزگار کنونی امکان دارد ما از تکنولوژی فاصله بگیریم خیر، چنین امکانی وجود ندارد و مطلوب هم نیست. حرف آوینی این بود حالا که می‌خواهیم از این ابزار استفاده کنیم باید قواعدش را بلد باشیم و خوب استفاده کنیم. در ادامه برنامه روحانی با بیان اینکه بعد از گذشت حدود 22 سال از شهادت شهید آوینی بهتر است کمی جزئی‌تر درباره شخصیت وی صحبت کنیم گفت: وقتی شما می‌گویید غرب، کلی گویی و عام است. قبل از اینکه آوینی وارد کار روزنامه نگاری و سینما شود کوششی وجود داشت در میان هنرمندان و سینما پژوهان برای اینکه آیا می‌شود صنعت و هنر سینما را با توجه به ارزش‌های دینی و اسلامی خودمان بسازیم. این موضوع هنوز یکی از دغدغه‌های متفکران دینی است. آوینی معتقد بود ابزار و تکنیک‌های سینما را باید بومی و ملی کنیم. در اثر کوشش‌های آوینی بود که بعد ها چشم ما بازتر شد و دیگر هنرمندان هم به سراغ بومی و ملی کردن صنعت و هنر سینما رفتند. زنده‌یاد آوینی تلاشش این بود که همه داده‌های غرب از هنر سینما و حتی شعر را به شکل بومی و ملی و ایرانی و اسلامی متناسب با ارزش‌ها و فرهنگ ایرانی در بیاورد. این منتقد در ادامه صحبت‌هایش از این جمله که «آوینی ضد غرب بوده است» انتقاد کرد و مجری برنامه هم پاسخ داد که ضد غرب بودن شهید آوینی از آثار شهید کاملا مشخص است. روحانی در ادامه پاسخ داد:آثار ایشان را بد مطالعه می‌کنید. خوانش‌ها ما تحت تاثیر چیزهایی است که گفته می‌شود. مثل شخصیتی که از شهید آوینی ساختن و مطلقا برای من نا آشنا است. در ادامه این مناظره نصیری روزنامه‌نگار و نویسنده با بیان اینکه آوینی مدرنیته را زیر سوال می‌برد و رنسانس را یک تحول جاهلی برای بشر می دانست گفت که ایشان در یکی از مقاله‌هایشان به روشنفکرانی که گرایش به غرب دارند، می‌گوید:« آقایان! این عصری که شما سنگ آن را به سینه می‌زنید یکی از اعصار جاهلیت است و تفاوت آن با دیگر اعصار جاهلی در آن است که اینبار جاهلیت را تئوریزه کردن و به آن صورت عملی بخشیدند. این عصر چه قبول کنید و چه قبول نکنید عصر خرافات است و ما مامور به مبارزه با آن هستیم.» او ادامه داد که به نظرم نقد رادیکال‌تر از این درباره مدرنیته و تمدن جدید غرب وجود ندارد. این خط و نگرش در همه آثار شهید آوینی وجود دارد. نصیری این را هم گفت که به نظرم تحت هیچ شرایط نمی‌شود از آوینی یک چهره روشنفکر نشان داد، روشنفکری که نگاه به غرب دارد. البته ایشان در دروان تحصیل همانطور که خودش در اثارش اشاره کرده است یک دوره روشنفکر بود اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی متحول شدند. در ادامه بحث، روحانی با بیان اینکه ما یک شهید آوینی داریم که می‌کوشیم آن را تک ساحتی کنیم گفت: قبول دارم که آوینی روشنفکر نبود اما ویژگی آوینی این بود که بعد از انقلاب دچار تحول شد. آوینی در این برهه می‌کوشد از این یافته‌های جدیدش دوباره جهان را بخواند و همه تاریخ تمدن را نقد کند. در اواسط برنامه امید مهدی نژاد نویسنده و طنز پرداز و مجری دیگر برنامه درباره قرائت‌های مختلف از شهید آوینی گفت: ما چند شهید آوینی داریم. یک آوینی طراح و تهیه کننده روایت فتح که خیلی خوب است و همه جا قابل استفاده است. یک آوینی متفکر و تئورسین سینما داریم که آدم پیچیده‌ای است و خیلی‌ها متوجه او نمی‌شوند و خیلی‌ها می‌خواهند راه او را ادامه دهند و مدل موهایشان راه هم شبیه آوینی درست می‌کنند. یک عکس برچسب آوینی هم داریم که باز در همه جا قابل استفاده است و بی‌خطرترین آوینی موجود است. همچنین یک آوینی اصولگرا داریم که در ایام انتخابات سرو کله‌اش پیدا می‌شود و اثر معروفش نامه به آقای خاتمی است زمانی که وزیر ارشاد بود. این آوینی در ایام انتخابات حامی اصولگراها تعریف می‌شود. یک آوینی اصلاح طلب داریم که معروف ترین اثرش مقاله انفجار اطلاعات است. این آوینی هم در ایام انتخابات حامی اصلاح طلبان معرفی می‌شود. یک مرتضی داریم که خیلی‌ها وقتی میخواهند نشان دهند با آوینی خیلی دوست و صمیمی بودند می‌گویند مرتضی. یک آقا مرتضی هم داریم برای کسانی که با شهید آوینی دوست بودند اما نه خیلی نزدیک. یک اقای آوینی داریم که برخی مثلا می‌خواهند بگویند آوینی آنگونه هم ویژه نبود و آدم معمولی بود. یک سید مرتضی و یک شهید آوینی هم داریم که جمع کردن همه اینها با هم خیلی سخت است. در ادامه برنامه فاطمی مجری برنامه از روحانی پرسید بالاخره آوینی که شما می‌شناسید چه شخصیتی داشت؟ که روحانی پاسخ داد: آوینی در زندگی قدیمش و دوره 1340 تا 1350 به یک بن بست می‌رسد و این تحول درونی او را بر میگرداند تا از ابتدا شروع کند. انقلاب آوینی را متحول کرد. بعد از آن آوینی دوباره تاریخ تمدن را یکبار دیگر نقد و بررسی کرد. در ضمن آوینی هرگز کار فلسفی نکرد و اینکه گفته می‌شود او تئورسین سینما بود درست نیست و به نظرم زیاده روی است. روحانی در پاسخ به این سوال مجری برنامه که از وی پرسید یعنی آوینی به دنبال اندیشه‌ای در سینما نبود؟ گفت که آوینی سینما را برای چیزی می خواست که نیاز جامعه بود. نصیری هم در واکنش به اظهارات روحانی گفت: اینکه آقای روحانی گفتند آوینی از منظر حقیقت دین به غرب و مدرنیته نگاه می‌کند درست است. این تاکیدی که آوینی بر مقوله وحی، قرآن و عترت دارد در اثار و گفتار غرب شناسان خودمان کمتر دیده می شود. مجری برنامه سپس از نصیری سوال کرد آیا شما زمانی که در کیهان بودید مخالف آوینی بودید؟ برخی می‌گویند شما ابتدا مخالف آوینی و بعد از شهادت ایشان آوینی دوست شدید! نصیری پاسخ داد که 20 سال است این حرف تکرار می شود و ما هم 20 بار جواب داده‌ایم. ماجرا به اینجا برمی گردد که بعد از شهادت آوینی جریان روشنفکری که خیلی جاها به آوینی جفا کرده بود احساس نگرانی کرد که آوینی قدیس نشود. به این خاطر تلاش کردند به حواشی بپردازند که جامعه از متن آوینی غافل شود. یکی از آن حواشی این بود که جریان حزب الله مخالف آوینی بود و خون به دل آوینی کردند. این در حالی است که تنها دو یا سه مقاله در نقد آوینی منتشر شد که یکی در کیهان بود و دیگری در روزنامه جمهوری اسلامی. مقاله کیهان انتقادی بود بدون توهین به ویژه نامه هیچکاک. مقاله دیگری در روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شد که خیلی تند و توهین آمیز بود و ربطی به ما نداشت و حتی روزنامه جمهوری اسلامی ایران در آن زمان نزدیک به منتقدان کیهان بود. اتفاقا اوینی هم در جایی به کیهان نقد داشت و این نشان می دهد جریان حزب الله یکدیگر را نقد هم میکنند و با هم عهده اخوت نبسته اند. در ادامه برنامه روحانی در واکنش به اظهارات نصیری گفت: در دوره‌ای که شما اشاره کردید بیشتر حزب الهی‌ها پدر آوینی را در آوردند نه روشنفکران. وقتی در روزهای آخر آوینی را می دیدم خیلی ناراحت بود از سو تفاهم هایی که پیش آمده است. نصیری در ادامه برنامه به مقاله تند شهید آوینی در پاسخ به مقاله بهنود بعد از پذیرش قطعنامه 598 با موضوع «حکومت آسان» حکومتی که امر حکومت داری را سهل می گیرد و مصالح خودش رادر نطر نمی‌گیرد اشاره کرد و گفت: شهید آوینی پاسخ بهنود را این طور می‌دهد و می‌گوید: «شما روشنفکران در هشت سال جنگ کجا بودید که حالا می‌خواهید میراث خواری کنید. و چه بگویم مگر می شود آن هشت سال را که به هشتاد هزار سال عمر آنان که سیاره زمین را بدل از طویله گرفتند می‌ارزد به هشت سطر خلاصه کرد. که بودند آنان که حقیقت قدسی انقلاب اسلامی را در میدان‌های هشت ساله ظهور بخشیدند و اگر اینها نبودند آیا چیزی از میراث انقلاب باقی مانده بود که حالا آقایان میراث خوران خوش نشین دیارغرب و وابستگان داخلی استکبار و خودباختگان و نوچه‌های بوش قداره بند و بر سر تقسیم آن با ما که همه هستی خویش را به مسلخ عشق بردیم تا ولایت فقیه بماند به جدال برخیزند. اگر این پهلوان پنبه‌های جوان نشریات نشخوار گر اهل نبرد بودند حداقل یکی ازآنها را در طول این هشت سال در یکی از خطوط ارام پشن جبهه می‌دیدیم که ندیدیم....» در ادمه روحانی اظهار کرد این یکی از مقالات بد شهید آوینی بوده که به نظرمی رسد زنده‌یاد عصبانی شده است و به نظرم و من این را بر زنده یاد آوینی می‌بخشم. در پایان این برنامه مهدی نصیری در جمع بندی از شخصیت شهید مرتضی آوینی گفت: ما یک آوینی هنرمند، روزنامه نگار، فیلم ساز و مستند ساز داریم که از نظر من مهمترین وجه او همان آوینی متفکر و اندیشمند است. او یک زمان شناس دقیق بود به تحولات زمانه و آنچه که در دوره معاصر گذشته اشراف داشت. اشرافی که امروز خلاء آن در جامعه ما احساس می‌شود. غرب شناسی آوینی بسیار دقیق و عمیق بود که به تداوم انقلاب اسلامی کمک می کرد. روحانی هم در پایان مطرح کرد: آوینی هر آن در پی گسترش و کشف جدید بود و مهترین وجه آوینی ذهن جستجوگر او برای کشف حقایق جدید بود. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن