تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداشناس ترين مردم پر درخواست ترين آنها از خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819374859




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه دین به ابزار نوین ارتباطات چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:قدس آنلاین: قدس آنلاین/ روح الله حبیبیان: پیش از هر چیز باید به این پرسش بپردازیم که آیا دین اصولاً ارتباطات اینترنتی را تأیید می کند یا خیر؟ شاید برخی گمان کنند، مشکل اصلی این ارتباطات رسانه ای مانند ایمیل و چت و شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و... از نظر اسلام، عمومی، گسترده و همچنین نوین بودن این ابزار است که حد و مرزی نمی شناسد و درنتیجه قابل کنترل نبوده، همچنین اوضاع و احوال ساختارهای سنتی و رایج را بر هم زده است.درحالی که اصولاً داستان از این قرار نیست و دین، هیچ مشکلی با ابزار و امکانات جدید نداشته، بلکه با آن همراهی داشته و از آن استقبال می کند تا جایی که می توان گفت، انبیای الهی در زمره نخستین بهره برداران از ابزارهای خاص رسانه ای بودند؛ مثلاً در زمانی که انسان ها مسؤولیت انتقال پیام ها و اخبار را با هزار مشکل و مشقت بر عهده داشتند، حضرت سلیمان(علیه السلام) از هدهد به عنوان ابزار ویژه این کار بهره می برد. پس دین و اسلام به طور عادی با این ابزار و امکانات مخالفتی ندارد، درعین حال باید توجه داشت که لازم است در نوع و کیفیت استفاده از این ابزار دقت و حساسیت به خرج داده شود؛ زیرا ممکن است در شرایط خاصی این ابزارها از منظر شرع با محدودیت های گوناگونی مواجه شوند. بنابر این شریعت اسلام مخالفتی با ابزارهای رسانه ای نوین و امکانات انتقال سریع اطلاعات ندارد، هرچند مشروعیت بهره مندی از این ابزارها از نگاه شریعت به معنای جواز مطلق این قبیل ابزارها و امکانات نیست و چه بسا برخی از این امکانات به دلیل برخی پیامدهای منفی و مفاسد احتمالی ممنوع باشند یا در کم و کیف استفاده از این ابزارها محدودیت هایی تعریف شده باشد که باید این امور را به دقت شناخت و بر اساس این قوانین عمل کرد.  محدوده های حلال و حرام در اینترنت نخستین پرسشی که در ورود به عرصه اینترنت مطرح می شود، مسأله امکان ورود به هر سایت و وبلاگی است و اینکه آیا این گشت وگذار آسان، از نگاه شرع آزاد است یا خیر؟ باید توجه داشت، از نظر فقهی وقتی فضایی - هرچند مجازی – وجود دارد که منعی برای ورود دیگران در آن ایجاد نشده، اصل اولیه حلال بودن ورود به این فضاست، مگر آنکه مانعی برای این حلیت و جواز وجود داشته باشد و دلیلی شرعی بر حرمت آن ایجاد شود. اگر فضایی اینترنتی جزو فضاهای شخصی محسوب شده که اجازه ورود به آن برای عموم داده نمی شود مانند صفحه شخصی ایمیل افراد و... نمی توان با استفاده از ترفندهای نرم افزاری و سیستم های هک، وارد آن شد و از کم و کیف نامه نگاری یا ارتباطات دیگران مطلع شد؛ زیرا این کار در عمل تفاوت چندانی با ورود به خانه دیگران و سرک کشیدن در آن ندارد و مصداق تجسس ممنوع در اسلام محسوب می شود. مخاطبان گرامی می توانند پرسشهای دینی خود را به شماره 903270003 پیامک کنند .


دوشنبه ، ۲۳فروردین۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس آنلاین]
[مشاهده در: www.qudsonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن