تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من براى (احياى) مكارم و نيكى‏هاى اخلاقى مبعوث شدم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803837700




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«دوباره نصف جهان را بسازیم»


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴




1458543089322_6221.jpg

با انتخاب شعار «دوباره نصف جهان را بسازیم»، پروژه‌های زیادی تعریف شد تا اصفهان در دوره‌های تاریخی گذشته، بیش از پیش معرفی شود؛ دوره‌هایی مانند «صفویان» و «سلجوقیان» و «آل بویه». به گزارش ایسنا، حسین جعفری مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان ابنیه تاریخی را انعکاسی از هویت این شهر تاریخی دانست و گفت: اغلب این آثار ارزشمند به دلیل نبود برنامه مشخص به حال خود رها شده‌اند، اما خوشبختانه توجه دستگاه‌های مختلف به کارخانه تاریخی ریسباف سبب شد امیدها برای احیا و حفاظت آن زنده شود. احیای «شهرموزه» در اصفهان او با بیان این‌که سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان به دنبال احیای «شهرموزه» اصفهان است، اظهار کرد: در این راستا طرح ویژه منطقه تاریخی مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی ایران را داریم و با توجه به توافقی که بین مقام عالی وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی، ایزدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، محمدحسن طالبیان معاون میراث ‌فرهنگی سازمان ‌میراث ‌فرهنگی و گردشگری و مسئولان استانی شامل استاندار، رئیس شورای اسلامی شهر، شهردار اصفهان و مسوولان محلی شامل مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل میراث فرهنگی و معاون شهرسازی شهرداری اصفهان انجام شده است، قرار است در شهر اصفهان با همکاری این سه دستگاه اقداماتی را به منظور بازآفرینی شهر اصفهان آغاز کنیم. احیای «منطقه ویژه تاریخی اصفهان» مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان توضیح داد: احیای منطقه ویژه تاریخی اصفهان یکی از برنامه‌هایی است که نیازمند مطالعاتی جامع در این منطقه است. با این طرح می‌توانیم اصفهان ادوار تاریخی گذشته را بیش از پیش معرفی کنیم که این معرفی به دو دوره‌ای که اصفهان پایتخت بوده یعنی دوره‌های صفویان و سلجوقیان و همینطور دوران قبل از آن یعنی آل‌بویه مربوط می‌شود. وی افزود: برای ورود به این موضوع شعار «دوباره نصف جهان را بسازیم» برگزیده شد و پروژه‌های زیادی را تعریف کردیم. از آن جمله می‌توان به بهسازی ۲۳ کیلومتر محور تاریخی و فرهنگی اشاره کرد که شامل محورهای تاریخی فرهنگی جلفا، بیدآباد، جویباره، تخت‌فولاد می‌شود. جعفری بر لزوم توجه همه دستگاه‌ها به بهسازی و احیای بافت تاریخی اصفهان تاکید کرد و گفت: بافت تاریخی شهر اصفهان از منظر کالبدی، اجتماعی و فرهنگی جایگاه ویژه‌ای در ادبیات شهرسازی سنتی ایران دارد که حدود ۵۰ درصد این محورها و عناصر اطراف آن‌ها نیز مرمت و احیا شده است. او ادامه داد: از سوی دیگر به دنبال احیای میدان امام علی (ع) متعلق به دوران سلجوقی معروف به میدان کهنه یا میدان عتیق، احیای دولت‌خانه صفویه، پیاده‌راه‌سازی چهارباغ عباسی و احیای باغ هشت بهشت هستیم و نهایتا در این محور تاریخی و فرهنگی به کارخانه ارزشمندی به نام «ریسباف» می‌رسیم که تلاش داریم با همکاری سه دستگاه مختلف آن را به موزه منطقه‌ای تبدیل کنیم. در دهه‌های گذشته کارخانه‌های صنعتی متعددی در اصفهان ساخته شد که قطب صنعتی اصفهان را از قدیم شکل دادند، اما متاسفانه امروز تعداد محدودی از آن‌ها باقی مانده است و باید بکوشیم آن تعداد از کارخانه‌ها که باقی مانده‌اند را حفظ کنیم. پادرمیانی «کارخانه ریسباف» برای رونق گردشگری اصفهان جعفری در پاسخ به این سوال که «موقعیت مکانی مناسب ریسباف تا چه میزان می‌تواند در جذب گردشگر به این شهر موثر باشد؟» گفت: در اصفهان جاذبه‌های گردشگری فراوان و محور تاریخی فرهنگی ارزشمندی داریم اما از آنجا که در سال‌های گذشته برنامه‌ای برای بهره‌برداری از آن‌ها وجود نداشت نتوانستیم به شکلی مطلوب ار آن‌ها استفاده کنیم. وی اصفهان را یکی از مهمترین کانون‌های معماری اصفهان دانست که نشانه‌های آن حتی در کارخانه‌های صنعتی و قدیمی این شهر نیز بروز یافته است و ادامه داد: بهره‌برداری از ریسباف می‌تواند جزئی از برنامه بازآفرینی شهری باشد و به عنوان حلقه واسطی عمل کند که گردشگران را به سمت این مسیر فرهنگی و تاریخی اصفهان بکشاند. ریسباف در چهارباغ بالا و نزدیک سی و سه پل قطعا می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی در بخش گردشگری و احیای این محور بگذارد. در حقیقت احیای اثر ارزشمندی مانند ریسباف حرکتی به سمت فعال شدن بیش از پیش زیرساخت‌های گردشگری در شهر اصفهان است. اصفهان در قدیم جزو چند شهر تاریخی برتر جهان بوده و باید بار دیگر به جایگاه ارزشمند بین‌المللی خود بازگردد. مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان ادامه داد: بسیاری از خانه‌های تاریخی اصفهان که انعکاسی از هویت این شهر تاریخی هستند و به ثبت ملی هم رسیده‌ به دلیل نبود برنامه مشخص به حال خود رها شده‌اند و نیازمند توجه دستگاه‌های مختلف هستند. خوشبختانه مسئولان توجه مناسبی نسبت به کارخانه ریسباف نشان داده‌اند و همکاری گروه‌های مختلف در نهایت منجر به تلاشی جمعی برای احیای آن شده است. شناسایی 300 خانه سلجوقی، قاجاری و پهلوی در اصفهان جعفری همچنین از شناسایی و تهیه بانک اطلاعاتی ۳۰۰ خانه تاریخی متعلق به دوره‌های سلجوقی،قاجاری و پهلوی در سطح شهر اصفهان خبر داد. او گفت: برای همه این خانه‌ها شناسنامه‌ای نیز تهیه شده و تلاش داریم با هدف گسترش بحث گردشگری و اقامتی نسبت به احیای آن‌ها اقدام کنیم که این موضوع نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف و خرد جمعی مسئولان و متخصصان خواهد بود؛همان راهکاری که باعث شد کارخانه ریسباف اصفهان حفظ و در خاطره مردم اصفهان ماندگار شود. کارخانه ریسباف چطور شکل گرفت؟ براساس این گزارش،‌کارخانه ریسباف در نهم بهمن سال ۱۳۱۱ با سرمایه‌ای حدود ۳۱۴ هزار تومان و در قالب شرکت سهامی در سمتِ جنوب شرقی سی‌وسه پل، در محل باغ‌های «اعتمادالدوله» و «حاتم بیگ»، در سمت شرق چهارباغ بالا که آن زمان محور «هزارجریب» ‌نامیده‌می‌شد،در زمینی به مساحت بیش از ۶۹ هزار مترمربع احداث شد.این کارخانه را می‌توان دومین کارخانه ریسندگی اصفهان و اولین محصول کار و سرمایه جمعی مردم اصفهان نامید. سال ۱۳۰۴ بود که کارخانه وطن با شراکت دو نفر از بازرگانان اصفهان به نام عطاءالملک دهش و محمدحسین کازرونی تاسیس شد.چند سال بعد و در پی سفر رضاشاه به اصفهان در آبان‌ماه ۱۳۱۱ و ملاقات وی با سرمایه‌داران اصفهانی، کلنگ ساخت کارخانه ریسباف که عنوانش ترکیبی از دو کلمه ریسندگی و بافندگی است بر زمین زده شد. در واقع در پی این سفر حاکم اصفهان و سرمایه‌داران موظف شدند سرمایه‌گذاری در کارهای تولیدی را آغاز کنند و احداث کارخانه ریسباف نتیجه دستور رضاشاه در آن زمان بود. سیدجواد کسایی از اعضای اتاق بازرگانی اصفهان که بعدها به ریاست این اتاق هم برگزیده شد به عنوان مدیرعامل شرکت انتخاب شد در حالی که نام افرادی دیگری از جمله حیدرعلی امامی،حسن سلطانی،اعزاز نیک‌پی،عبدالعلی فیض و ابراهیم کسائیان نیز به عنوان موسسان اصلی این کارخانه در اسناد به جا مانده از آن دوران به چشم می‌خورد. ریسباف در زمان آغاز به کارش در زمینه تولید ریسمان نخی،پارچه پنبه‌ای و پارچه پشمی فعالیت می‌کرد و بعد از فعال شدن این بخش‌ها در سال ۱۳۱۳ قسمت بافندگی پنبه و پشم کارخانه در جشنی افتتاح شد و بعد از مدتی نیز تولید پتوی ریسباف آغاز شد. استاد معتمدی تحت نظارت مهندسی آلمانی به نام ماکس اتوشونمان مسئولیت ساخت ریسباف را بر عهده گرفت و سبک خاصی از معماری را در آن پیاده کرد. مدیریت کسایی بر کارخانه ریسباف موفقیت زیادی را برای این کارخانه به همراه داشت و کارخانه به سوددهی رسید. سوددهی ریسباف سبب شد بازار ساخت کارخانه‌های نساجی در محور چهارباغ بالا در اصفهان داغ شود. این بنای تاریخی به دلایلی مانند دریافت وام‌های بانکی سنگین،بدهی، ‌کمبود مواد اولیه و ‌عدم توانایی در پرداخت حقوق کارگران تعطیل بارها دستخوش تغییر و تحول شد. بانک ملی یکی از طلبکاران اصلی ریسباف بود که در نهایت موجب شد این کارخانه در گروی بانک درآید و بعد از مدتی به طور کامل توسط بانک ملی تملک شود و نامش نیز به «شرکت ملی ریسباف» تغییر یابد. این کارخانه ابتدای سال ۱۳۳۰ تعطیل شد اما از آنجا که بی کار شدن کارگران کارخانه‌ای با این وسعت تاثیر بسیار زیادی از نظر اجتماعی و اقتصادی در پی داشت در میانه سال ۱۳۳۱ هیات نظارت صنعتی با پرداخت وامی سه میلیون تومانی به شرکت ریسباف موافقت کرد، اما این مبلغ هم نتوانست مشکلات را از سر راه این کارخانه بردارد. ریسباف در سال ۱۳۳۳ بار دیگر تعطیل شد و این بار دولت به کمک ریسباف آمد و یک و نیم میلیون تومان به مسوولان این کارخانه قرض داد تا بار دیگر سرپا شود. ریسباف بارها تعطیل و دوباره باز شد و در همین ایام و در اوایل سال ۱۳۳۴ بود که سیدجواد کسایی از مدیریت کارخانه استعفا کرد. فعالیت ریسباف با تمام مشکلات ادامه پیدا کرد تا این‌که در دهه هشتاد به دلیل همین مشکلات و قانونی که اجازه فعالیت کارخانه‌ها درون شهر را نمی‌داد برای همیشه تعطیل شد. این بنای تاریخی که بانک ملی مالکیت آن را برعهده داشت در روز ۸ مرداد۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۰۱۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و در نهایت در دولت یازدهم و با تلاش وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و مسئولان استانی به قیمت حدود ۲۱۵ میلیارد تومان خریداری شد تا مرمت و بهره‌برداری از آن با هدف احیای این اثر ارزشمند و ایجاد فضای فرهنگی، تفریحی و اجتماعی آغاز شود. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن