تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 1 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):گريه مؤمن از (درون) دل اوست و گريه منافق از (ظاهر و) سرش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807508839




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نظریه پردازی بدون پشتوانه آماری


واضح آرشیو وب فارسی:قدس آنلاین: قدس آنلاین/ هادی وکیلی: در سال های اخیر موج توجه به عرفان ها و مشرب های معناگرای سکولار، در جهان و همچنین کشور ما فراگیر شده است. هرچند باید به این نکته اشاره کرد که تهاجم فرهنگی و تسامح دینی نقش تسریع کننده این روند را ایفا کردند، اما واقعیات بسیار پیچیده تر و گسترده تری در به وجود آمدن چنین فضایی مؤثر بوده است؛واقعیاتی که آزادی های نسبی سبب بروز و تجلی ظاهری آن ها شد و تغییر شیوه تسامحی نیز نتوانست ـ و قطعاً نمی تواند ـ در بهبود آن کاری صورت دهد. به نظر می رسد یکی از دلایل مهم ناتوانی مسؤولان برای مهار چنین پدیده هایی نبود واقعگرایی و نپذیرفتن شرایط حقیقی اجتماع و نظریه پردازی بدون پشتوانه آماری است. هنگامی که در کتاب ها و پژوهش های دینی، بخصوص در ایران، از عصر رنسانس و پیامدهای آن سخن به میان می آید، نگاه غالب بر تخطئه و رد آموزه های رنسانس است، اما این نکته مورد توجه قرار نمی گیرد که چرا رنسانس رخ داد و چرا مردمی که نه با اجبار و جنگ، بلکه با طیب خاطر مسیحیت را پذیرفته بودند، از شکل رایج و حاکم آن روی برگرداندند. این سخنان به معنای تأیید رنسانس به عنوان یک جنبش پیشرو نیست، بلکه توجه به این نکته است که رنسانس در واقع یک واکنش بود؛ واکنش به کنشی از دین، که اعتدال، انصاف و آزادی را نفی کرد و بسرعت به سمت تک بعدی نگری و انحصارطلبی پیش رفت. منظور ما در این بحث، آسیب شناسی علمی نوعی از دینداری است که واکنش هایی چون عرفان ها و مشرب های سکولار را سبب می شود و همین طور آسیب شناسی روابط و مناسبات اجتماعی و فرهنگی که ضایعه عدم شناخت اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه و آله) را به وجود می آورد و سبب غالب شدن گفتمان های غلط و افراطی دینی و ضد دینی در کشور می شود. اگر به وقایع اجتماعی سال های اخیر توجه کنیم، موج افراطی تشکیل محافل مدعیان نیابت و دیدار امام زمان را در کنار فرقه های مختلف صوفیه و عرفان های سکولار مشاهده می کنیم. همه این گونه مسلک ها دارای آبشخور مشترکی از منظر بافت اجتماعی جامعه است که نقد و مجازات این گونه افراد در کوتاه مدت می تواند این امواج را اندکی سرکوب و مهار کند، اما نمی تواند آن را از بین ببرد و چه بسا اقدام های سرکوبگرانه، سبب بروز آن در اشکالی افراطی تر گردد.  دلایل کلی شکل گیری جنبش های نوپدید معناگرا صرف نظر از دلایل اختصاصی شکل گیری هریک از این جنبش ها، دلایل کلی وجود دارد که به کمک آن ها می توان از نگاهی آسیب شناختی به چند و چون پیدایی و توسعه این جنبش ها پرداخت. اهم این دلایل عبارتند از: * بحران های هویت دینی در مدرنیته * نادیده انگاری برخی امور فطری معنوی و قدسی یا عدم تأمین مناسب آن ها * بحران عدم یا کاهش توجه به حقوق زنان * رشد بی رویه و خودسرانه سرمایه داری و پیامدهای آن * حرکت به سوی صلح جهانی به دلیل نفرت عمومی از جنگ * نیاز به تشکیل گروه به سبب ترس از تنهایی نهفته در ماهیت مدرنیته * شرایط ظهور شخصیت های کاریزماتیک به دلیل بحران های جهانی  علل اقبال جامعه ایران در باب اقبال جامعه ایران به جنبش های معناگرا، از علل گوناگونی می توان سخن گفت که گاه برآمده از دل جریان کلی معناگرایی جهانی است که خود در واقع معلول پدیده جهانی شدن، رشد فناوری اطلاعات و سرعت دسترسی به منابع اطلاعاتی است و گاه اوضاع و احوال اقلیمی، فرهنگی و سیاسی جامعه ایران سبب بروز و گسترش جریان های مزبور در آن شده است. از میان این دو دسته، به موارد زیر می توان اشاره نمود: بحران رویارویی سنت و مدرنیته (نگاه های افراطی و تفریطی): کشمکش تاریخی این دو جریان اندیشه و عمل که ناشی از تفاسیر افراطی و تفریطی از هر یک پدید آمده در دوران ما هم ادامه داشته و طرفداران هر یک با ترجیح جانب خویش بر دیگری در تلاش برای تأثیرگذاری بر جامعه ایران و جلب نظر طرف مقابل برآمده است.(جامعه شناسی دین،ص 34) روشن است که در گیرو دار این دو جریان، رویه های بظاهر معتدل و میانه رو با طرد افراط و تفریط موجود در اواسط این دو جریان، به راهی دیگر رفته و به فراخوان ضمنی آحاد جامعه به آیین هایی پرداخته اند که به میزانی ممکن و مطلوب از آموزه های هر یک از دو طرف سنت و مدرنیته برداشت کرده و موارد مشکل زا و مسأله ساز را ترک گفته اند و البته در نتیجه این گزینش حساب شده با جذابیتی بیشتر به نفوذ در هاضمه فکری و عملی جامعه نایل شده اند. پیامدهای جهانی شدن تقارب وسیع فرهنگی، اجتماعی، زبانی و فلسفی مردم جهان با یکدیگر که در اثر رشد ابزارهای فناوری و تبادل اطلاعات آسان گردید، از مهم ترین عوامل رشد و توسعه معناگرایی نو پدید به شمار می آید. پدیده جهانی شدن صرف نظر از اینکه آن را یک پروژه بدانیم یا یک فرآیند، در واقع هم دسترسی آسان و ارزان به تحولات دین شناختی آن سوی جهان را برای عطش زدگان این سو فراهم نمود و هم به دلیل سرگشتگی ناشی از همین انفجار اطلاعات به صدور قهری عادات و عوارض جوامع پیشرفته که جریان های مورد بحث از آن جمله اند به جوامع دینی در حال توسعه، منجر گردید.(جامعه شناسی،ص88) شکی نیست که در کنار مورد پیش گفته، نقش همگن گرایی و شبیه سازی بینا فرهنگی و گرایش به آیین های دینی و معنوی میانه گرا و پلورالیستی در میان مردم جامعه جهانی نیز به عنوان عاملی روان شناختی- جامعه شناختی که با پدیده جهانی شدن، ارتباط تنگاتنگ و سختی برقرار می کند، بسیار اهمیت دارد.  پیامدهای روانی ناشی از جنگ در این حقیقت نمی توان تردید کرد که جنگ هشت ساله در ایران اسلامی که از سوی دشمنان اسلام و کشور بر مردم این سرزمین تحمیل شد، در کنار قهرمانی ها و رشادت های خیل دلاورمردان، رزمندگان و ایثارگران، ناگزیر و ناخواسته، پیامدهای روحی و روانی نیز به همراه داشته است. افسردگی ناشی از خسارت های مادی و معنوی این جنگ بناچار، تأثیرهای مخرب خود را بر مردم جامعه جنگ دیده گذارده است. صد البته عِرق ملی و سطح بالای باورهای دینی و مذهبی مردم گرچه در کاهش آلام و دردهای زندگی پس از جنگ، به عنوان عاملی قوی به کمک جامعه آمد، ولی به هر حال سرخوردگی، آسیب های ظاهری و باطنی و بخصوص غم از دست رفتن عزیزان، همواره در همه جنگ ها به عنوان نیازی مبرم به شمار آمده است و همین مهم معمولا مردم را نیازمند به وجود آن دسته از سرپناه های روانی و آرامبخش های اجتماعی می کند که به فوریت و بسرعت بتوانند برای آنان، فواید و مزایایی از قبیل فراموشی نسبت به جنگ و حوادث مربوط به آن،آسودگی خاطر،امنیت روانی و آرامش روحی ارزانی بدارند. متأسفانه پس از دوران جنگ هم، اقدام خاصی برای پر کردن جای خالی سازمان هایی برخاسته از بطن اجتماع که بتوانند خلأهای موجود را بپوشانند، صورت نگرفت، ضمن آنکه ظهور دنیازدگی و فزونی گرایش ها و توجهات مادی که گاه به بهانه سازندگی پس از جنگ در مردم دیده می شد، هر چه بیشتر به آتش احساس خلأ روانی و عطش و میل تأمین روحی مردم، دامن زد. در چنین شرایط خطیر و در وضعیتی این چنین بحرانی، تردیدی نیست که به طور طبیعی، موجی از جریان های مورد بحث، زمینه را برای جذب و نفوذ فراهم دیده، به بسط و تبلیغ و رواج خود می پردازند و در این راه به موفقیتی هر چند نسبی می رسند.  نقش رسانه ای غرب پوشش اطلاعاتی ـ فرهنگی قویِ رسانه های غربی در مقابل ضعف شدید رسانه های ما از منظر فرم و محتوا: امپریالیسم تبلیغاتی و بنگاه های اطلاعاتی کشورهای پیشرفته، همواره به دنبال کشف یا ایجاد بسترهای لازم برای تبلیغات فرهنگی برنامه ریزی شده خود، اقدام به ایجاد پوشش خبری-اطلاعاتی، تبلیغ جریان های مدشده و عادات اجتماعی-فرهنگی نوپدید می کنند و از این سو یعنی در جوامع مقصد، امکانات اطلاعاتی و رسانه ای به هیچ وجه تاب مقابله با آن ها را ندارند.(p213، SCRM). حتی گاه چنان واکنش نشان می دهند که آشکارا بی اطلاعی آن ها از حقیقت ماجراها نمودار می شود. در دهه اخیر و به دنبال رواج مقوله معنویت گرایی رسانه ای که خود را در قالب فیلم، مطبوعات، رمان ها و غیره نمایان ساخته است، سهم رسانه های داخلی در تبلیغ فرهنگ معنوی خودی و تحلیل و نقد جریان ها و حتی مفاهیم مربوط به معنا و معناگرایی در مقایسه با رسانه های غربی بسیار ناچیز ارزیابی می شود. از همین رو می بینیم که به عنوان مثال از ماهیت و ویژگی های سینمای معناگرا، فیلم های ماورایی و داستان های عرفانی گرفته تا مقولات و مفاهیم تابع آن، مسایلی هستند که هنوز در نزد اصحاب حرفه ای رسانه و اولیای دلسوز و متعهد هنر، ناشناخته مانده و ناشناس رها شده اند. بماند آماتورهای ناتوان دراین عرصه یا مغرضان غربزده و مبتلایان به آفت بی دینی و بی اعتنایان به معنا و معناگرایی! و اینک، جامعه ما بویژه جوانان و نوجوانان، همچنان، هم تشنه توضیح و توصیف مفهوم و مصداق راست و درست این مقولات از سوی دست اندرکاران رسانه و هنر هستند، هم خواستار تحلیل و نقد منطقی، بی طرفانه و علمی آن ها از سوی اندیشمندان و اصحاب رسانه و هم البته نیازمند پرداخت سازنده و مقابله ایجابی با این امور از طریق تولید و تدارک و گسترش نمونه هایی از انواع قابل قبول تا ایده آل که براساس الگوها، معیارها و مفاهیم دینی و معنوی ناب میراث گرانقدر و کهنمان، فراهم آمده باشد. مسلم بدانیم که درشرایط حاضر، جامعه ایران، بیش از پیش به استقبال این جریان ها رفته، عطش سیراب نشده اش را از طرق رایج، سیراب خواهد نمود.


سه شنبه ، ۲۵اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس آنلاین]
[مشاهده در: www.qudsonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن