تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان با ايمان نيرومند، نزد خداوند بهتر و محبوب تر است از انسان با ايمان ناتوان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802574794




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تیتر امشب/ اقتصاد مقاومتی؛ از حرف تا عمل


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: تیتر امشب/ اقتصاد مقاومتی؛ از حرف تا عمل


یک کارشناس اقتصادی گفت: اقتصاد مقاومتی یک برنامه نیست، بلکه یک چهارچوب کلی است که از جمع بندی سیاست ها و برنامه های ۳۷ سال گذشته به دست آمده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، دکتر عبده تبریزی در برنامه تیتر امشب با اعلام این مطلب گفت: من احساسم این است که متن اقتصاد مقاومتی که توسط مجمع نوشته شده و توسط مقام معظم رهبری اصلاح شده و تایید شده یک سند اجماع ملی است. این سند روی چارچوب ها کار می کند و هدفگذاری اقتصادی باید بر این اساس باشد. این چهارچوب ها تلاش می کنند برای سال های آینده چشم انداز خوبی ترسیم کنند. یک جمع بندی از برنامه ها و سیاست های 37 سال گذشته است.


این کارشناس اقتصادی افزود: این سند به یک مجموعه ای از چارچوب ها رسیده است. این برنامه نیست، بلکه یک سیاست کلی است. این سند یک سند بودجه ای و کمی نیست، سند برنامه ای کمی نیست که بگوییم عملکرد دولت مثبت یا منفی بوده است.
ستاد اقتصاد مقاومتی که به ریاست معاون رئیس جمهور شکل می گیرد، در هفته یک جلسه دارند و مسئولین کشور و اقتصاددانان در این مجموعه شرک می کنند. مثلا یکی از این چارچوب ها این است که اقتصاد ما باید از نفت مستقل بشود. اصل بسیار مهمی است. این اصل را برنامه ریزی می کنند. نگاهی که ما داریم به اقتصاد مقاومتی باید در این چهارچوب قرار بگیرد. دولت تلاش کرده و من فکر نمی کنم که بیش از این می توانسته تلاش بکند و دائماً هم مصوبه دارد.

همچین وحید شقاقی کارشناس اقتصادی در این برنامه با اشاره محورهای اقتصاد مقاومتی گفت: اصل 110 قانون اساسی ابلاغ سیاست های کلی نظام را بر عهده رهبری می داند. بحث نظارت نیز که جزو وظایف رهبری است به مجمع تشخیص واگذار شده است. ولی مبتنی بر این بسته و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی دولت موظف است برنامه ای داشته باشد.
در دیدار اخیرشان مقام معظم رهبری فرمودند که دولت باید سرعت ببخشد و ستاد فرماندهی فعال باشد. باید آسیب پذیری اقتصاد ایران را کاهش بدهیم و افزایش انعطاف پذیری در اقتصاد کشور که دو هدف کلی برای اقتصاد مقاومتی است. ما باید یک نگاه عمیق راهبردی داشته باشیم. یک اقتصاددان به نام واتسون 20 ابر روند برای سال 2050 جهان ترسیم کرده است. از این 20 ابر روند، 9 تا ابر تهدید است. بدهی دنیا 65 تریلیون دلار شده است. وقتی اوباما دولت را تحویل گرفت، 10 تریلیون دلار بدهی داشت، ولی الان 18/5 تریلیون دلار است.


ژاپن نیز در زمره بزرگترین بدهکاران جهان است. این بدهی ها و بحران مبتنی بر اقتصاد سیاست آزاد است. اما الگوی ایرانی و بومی باید طراحی شود.
شقاقی افزود: اساس اقتصاد ایران اقتصاد سوداگری بود. ما یک بازار با بازدهی بالا داشتیم و بخش مولد ما بازدهی پایین داشته است. اقتصاد ما اقتصاد پول محور بودیم. بالغ بر 90 درصد اقتصاد ما بر اساس بانک محور است.
عمده نهادهای اقتصادی ما وارداتی بوده اند. نهادهای اقتصادی ما نیز ناکارآمد بوده اند. آیت الله جوادی آملی 15 اسفند در دیدار با رئیس مراتع و جنگل ها گفتند: نظام بانکی ما غیراسلامی است و به شدت هم ربوی شده است. اما هیچ جمله و واکنشی از کسی گفته نمی شود.

شقاقی با انتقاد از برنامه ریزی دولت در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت : بعد از ابلاغ سیاست ها، دولت یک برنامه نوشت که از هفتصد برنامه ای که آماده کرده، برنامه جاری دستگاه ها بوده است. این برنامه را به دفتر رهبری ارسال می کنند و مقام معظم رهبری گله مندی می کنند و دستور می فرمایند یک برنامه دقیق تری آماده بکنند. الان بیش از دو سال گذشته است. من فکر می کنم نگاه عمیقی ندارد، حرکتش کند است. حرکتش نیاز به ایجاد ساختارهای جدید دارد که من چنین اتفاقی ندیده ام.


عبده تبریزی با اشاره به سند اقتصاد مقاومتی بار دیگر تأکید کرد: این سند 24 سرفصل بوده است که 20 دستور العمل و راهنما دارد. یک عده ای باید بنشینند و بر اساس این راهنما نقد کنند. ما در چهارچوب اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد جدید آورده ایم یا این یک شاخه ای از جریان اصلی اقتصاد است. اقتصاد مقاومتی در چهارچوب علم اقتصاد است. برای اینکه در چهارچوب این اقتصاد مقاومتی کار بکنیم باید بر اساس آن برنامه ریزی بکنیم. در مورد نظام بانکداری باید بگوییم که این نظام مورد تأیید مراجع بوده اند، ما در اینکه این نظام دارای اشکالاتی هست ما هم موافقیم و بارها گفته ایم. اما آقای دکتر (شقاقی) بفرمایند که کدام مصوبه و یا برنامه دولت بر اساس اقتصاد مقاومتی نبوده است. اینکه ما کشورهای مختلف رو نام ببریم و یک حوزه از اقتصادش را مثال بزنیم که در این حوزه ناکار آمد بوده اند، مشکلی را حل نمی کند.

برای مشاهده مشروح این برنامه ویدئوی زیر را مشاهده کنید:
 
دانلود

لینک را کپی کنید


شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن