تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك حديث بفهمى بهتر است از آن كه هزار حديث [نفهميده] نقل كنى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820313164




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ویژگی های منحصر به فرد این شتر عجیب!


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: درس بزرگ آیه فوق اینست که رفاه، مسكن و قصر، هیچکدام بد و نهی شده نیستند لکن اگر از ياد خدا جدا باشند زمينه فساد مى شوند.

پایگاه خبری تحلیلی تراز: مردم در دوران های مختلف با توجه به شرایط فكرى و زمينه‏ اجتماعى و اقتصادى از انبیاء الهی تقاضای معجزه می کردند. قوم ثمود نیز بنا به شرایط آن زمان تقاضای ناقه شتری کردند که از دل کوه بیرون بیاید. شايد اگر امروز نيز پيامبرى ظهور مى‏كرد، درخواست خروج هواپيما از دل كوه را از او مى‏كردند! شتر عجیب قوم ثمود امتيازات منحصر به فردى داشت تا جایی که ناقة اللّه ناميده شد. برای مثال بدون تماس با شترى ديگر، حامله از دل كوه بيرون آمد و پس از خروج وضع حمل كرد و يك روز در ميان، تمام آبِ شهر را مى خورد و در عوض در آن روز به همه‏ آنان شير مى داد.
در آیه 74 سوره اعراف خطاب به قوم ثمود می خوانیم:
«وَاذْكُرُواْ إِذْ جَعَلَكُمْ خُلَفَاء مِن بَعْدِ عَادٍ وَبَوَّأَكُمْ فِي الأَرْضِ تَتَّخِذُونَ مِن سُهُولِهَا قُصُورًا وَتَنْحِتُونَ الْجِبَالَ بُيُوتًا فَاذْكُرُواْ آلاء اللّهِ وَلاَ تَعْثَوْا فِي الأَرْضِ مُفْسِدِينَ.»
«به ياد آريد آن زمان را که شما را جانشينان قوم عاد کرد و در اين زمين، جای داد تا روی خاکش قصرها برافرازيد و در کوهستانهايش خانه هايی بکنيد نعمتهای خدا را ياد کنيد و در زمين تبهکاری و فساد مکنيد.»
                                                                                           ***
سه نکته:
* قصرسازان ماهر
منطقه‏ جغرافيايى قوم ثمود، داراى دو بخش دشت و كوهستان بود. آنان مردمى متموّل و متمدّن بودند و به فنون خانه سازى و قصرسازى آگاه بودند. ** رفاه و مسکنی که زمینه فسادند
اگر نعمتهای الهی را وديعه الهى بدانيم و خود را در معرض هلاكت ببينيم، از تجاوز دورى مى كنيم. لذا در قرآن کریم هرجا نعمتی بیان می شود سخن از «واذكروا» است یعنی در برابر نعمتها بایستی شکرگزار بود. درس بزرگ آیه فوق اینست که رفاه، مسكن و قصر، هیچکدام بد و نهی شده نیستند لکن اگر از ياد خدا جدا باشند زمينه فساد مى شوند.*** چه کسانی بیشتر نیازمند یاد خدا هستند؟
با توجه به اینکه که کلمه قصر در میان دو جمله «اذكروا» آمده درس دیگری می دهد مبنی بر اینکه قصرنشينان و کسانی كه از امكانات مادی و رفاهی بيشترى برخوردارند، بيشتر نيازمند ياد خدا هستند تا به فساد كشيده نشوند.









زمانبندی انتشار: 11 اسفند 1394 - 05:49





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن