تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه نيّت درست داشته باشد، دل سالم و پاك دارد، زيرا سالم داشتن دل از وسوسه هاى شيط...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815528409




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا برخی عالِم می شوند و بعضی جاهل و شرور!


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: برخی نیز از نعمت ها در راه کسب رضایت خدا بهره می برند و با صدقه، انفاق، قرض دادن و دستگیری از مستمندان هم شکر نعمت بجا می آورند و هم موجب ازدیاد مادی و معنوی آن می شوند.

پایگاه خبری تحلیلی تراز: آيات قرآن، مثل باران رحمت است، هنگامى كه بر افراد آماده تلاوت شود، شناخت و عشق و ايمان و تلاش در پى دارد، ولى نااهلان را جز لجاجت و دشمنى نمى‏افزايد.
باران كه در لطافت طبعش خلاف نيست‏
در باغ لاله رويد و در شوره زار، خس
در همین ارتباط در آیه 58 سوره اعراف می خوانیم:
«وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِي خَبُثَ لاَ يَخْرُجُ إِلاَّ نَكِدًا كَذَلِكَ نُصَرِّفُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ.»
«و سرزمين خوب گياه آن به فرمان پروردگارش می رويد ، و زمين بد جز اندک ، گياهی از آن پديد نمی آيد برای مردمی که سپاس می گويند آيات خدا را اينچنين گونه گون بيان می کنيم.»
                                                                                  ***
سه نکته:
* تفاوت بزرگ انفاق کنندگان و مادی گرایان
كلمه‏ى «نَكد»، به معناى چيزى است كه در آن خيرى نباشد، «نبات نَكد»، به معناى گياه كم و بى‏فايده مى‏باشد.
زمين شوره سنبل بر نيارد
در او تخم و عمل ضايع مگردان
نعمت های خدا برای همه هست لکن نوع بهره مندی از آنها متفاوت است. برخی تنها به مادیات فکر می کنند و از نعمات خدا در این راه استفاده می کنند. برخی نیز از نعمت ها در راه کسب رضایت خدا بهره می برند و با صدقه، انفاق، قرض دادن و دستگیری از مستمندان هم شکر نعمت بجا می آورند و هم موجب ازدیاد مادی و معنوی آن می شوند.
** اهمیت خانواده پاک
اگر با ديد وسيع به اين آيه بنگريم، شايد بتوان يكى از مصاديق سرزمين پاك را كه محصول پاك مى‏دهد، خانواده‏ى پاك بدانيم.
گوهر پاك ببايد كه شود قابل فيض‏
ورنه هر سنگ و گلى لؤلؤ و مرجان نشود
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «بپرهیزید از سبزه هایی که در مزبله می روید.» عرض شد: یا رسول الله! سبزه هایی که در مزبله می روید چیست؟ حضرت صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «زن زیبایی که در خانواده ناشایست بوجود آمده باشد.» (من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 256)
 *** چرا برخی عالِم می شوند و برخی جاهل و شرور!
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: «مبعوث شدن من با علم و هدايت بر مردم، همانند باريدن باران بسيار زيادى است كه بعضى زمين‏ها آن را مى‏گيرند و بعضى نمى‏گيرند. چنانكه بعضى دستورات مرا مى‏گيرند و عالم و فقيه مى‏شوند و بعضى سربلند نكرده و هدايت را قبول نمى‏كنند!» پس قلب طيّب همانند سرزمين طيّب و قلب خبيث مانند سرزمين خبيث و غير بارور است.









زمانبندی انتشار: 8 اسفند 1394 - 10:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن